Je hebt een redelijke (made in China) airbrush plus toebehoren zoals luchtslang vanaf ongeveer vijftig Euro. Een compressor heb je vanaf ongeveer 75 Euro. Een compressor is redelijk waardevast, maar gebruikte Chinese airbrushpistolen zijn niks meer waard. Die spuiten zijn wel ideaal om op een betaalbare manier aan airbrushen te beginnen.
Maar weathering kan in principe prima zonder airbrush.
Met modelbouwverf in de juiste kleuren, penselen, terpetine om te verdunnen/schoonmaken, pastelkrijt, een spuitbus blanke lak kom je een heel eind.
Om dit te maken verf je je wagon eerst grijs, gewoon egaal grijs zonder verwering of zo. Breng je verf aan in dunne lagen, de verf moet makkelijk uit te smeren zijn, als het te stroperig is moet je het verdunnen. Het geeft niet als de eerste laag niet dekkend is. Breng géén dikke laag aan om het maar dekkend te krijgen! Dat laat je goed drogen, minstens 24 uur maar een dag wachten kan geen kwaad.Dan, als het nodig is, op dezelfde wijze een tweede dunne laag, weer 24 uur wachten en eventueel nog een derde laag als het nog niet dekkend is.
Pastelkrijt is bij de Action te koop maar het ligt niet in alle filialen, zo vertelde het winkelmeisje van de Action alhier, toen ze uitlegde dat ik het helaas ergens anders moest kopen.
Bij een speciaalzaak heb ik voor een tientje een doosje droge pastelkrijt van het merk Koh-I-Noor gekocht. Je hebt ook vette pastelkrijt: die moet je
niet hebben!
Dat krijt heb je nodig om poeder mee te maken waarmee het leukste gedeelte komt, weathering aanbrengen.
Eerst vouw je een A-4'tje over de lengte en breedte dubbel, zodat je een 'putje' in het midden hebt: Dat heb je nodig om het slijpsel van de krijtjes op te vangen. Met een scherp hobbymes haaks op je krijtje schraap je vervolgens boven dat papiertje fijn slijpsel af.
Voor bruingrijs poeder maak je eerst wat grijs, met poeder van een wit en een zwart krijtje. (mengen met een saté-prikkertje waarvan het puntje is afgeknipt). Dan doe je er bruin bij (weer mengen) tot je de gewenste kleur hebt.
Met een droge, harde penseel breng je vervolgens heel voorzichtig wat van dat slijpsel aan waar je het hebben wilt. Pas op, je hebt snel te veel aan je penseel!
Met een ander, schoon penseel veeg je het poeder dat je net op je wagon hebt aangebracht in de lengterichting van waar je het hebben wilt.
En als het mislukt dan even met lauw water met afwasmiddel schoon maken en je kan weer opnieuw. Om kleine gedeeltes schoon te maken kan je wat-tipjes gebruiken die je een beetje nat maakt in water met wat afwasmiddel. Die wat-tipjes kan je ook gebruiken om 'vegen' te maken alsof het een plek is waar regenwater standaard langs weg loopt o.i.d.
Je kan natuurlijk meerdere lagen aanbrengen. Als je dat wilt zou ik tussenlagen sealen met hoogglans transparante lak.
Als laatste seal je alles met matte transparante lak.
Je moet verf en weathering een tint lichter qua kleur aanbrengen dan je als eindresultaat wilt omdat het door de lak iets donkerder uitslaat. Vooral met een satijn- of matte eindlaag geeft dat een heel realistisch doorleefd resultaat.
Er zijn ook nog veel meer manieren om weathering aan te brengen, b.v. met haarlak, met zout, etc. Als je dat interessant vindt kan ik wel een paar links bij zoeken maar deze post is zo al tl;dr genoeg
[ Bericht 7% gewijzigd door Nemephis op 06-02-2013 17:57:29 ]