abonnement Unibet Coolblue
pi_118200164
In het jaar 1935 verbood Atatürk vrijmetselaarsloges. (Ook andere culturele/ sociale/ politieke/ intellectuele organisaties die niet onder staatsgezag stonden elimineerde hij, omdat het fascisme destijds in de mode was en Atatürk nogal schrok van een democratisch experiment en een Islamitische opstand.

Dat de president Atatürk vrijmetselaarsloges sloot betekent niet dat de soldaat Atatürk in zijn jongere jaren geen vrijmetselaar was. De bewijslast ligt echter bij de stellers, die geen overtuigend bewijs kunnen leveren. Het verbod bewijst in ieder geval wel dat Atatürk geen marionet van een internationaal complot was. Hij durfde tegen de vrijmetselaars in te gaan, wat ook aantoont dat ze niet almachtig zijn.
pi_118200419
Ataturk zou dus een Circassische achtergrond kunnen hebben?
Dat zou zijn voorliefde voor het militaire verklaren.
pi_118207384
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 01:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ik heb even gezocht en volgens Wikipedia was hij een vrijmetselaar:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Freemasons
Dat lijkt me sterk. Turkije had alle vrijmetselaarsloges in Turkije gesloten. Pas lang na zijn overlijden werden ze heropend.
pi_118207578
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 14:26 schreef polderturk het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk. Turkije had alle vrijmetselaarsloges in Turkije gesloten. Pas lang na zijn overlijden werden ze heropend.
Welke periode hadden ze die gesloten?
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:47:46 #80
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118209437
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 14:26 schreef polderturk het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk. Turkije had alle vrijmetselaarsloges in Turkije gesloten. Pas lang na zijn overlijden werden ze heropend.
Waarom staat dat dan op de site van de vrijmetselaarsloge in Canada en op Wikipedia? Atatürk zal zich misschien beseft hebben dat vrijmetselaarsloges het risico meebrengen dat mensen gaan samenzweren en een islamitische staatsgreep zouden kunnen plegen vanwege de geheimhouding. Bij de P2-loge zijn al eens plannen voor een staatsgreep gedaan.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')