abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117877087
Beste FOK!-ers,

Ik weet niet of dit de juiste plek is om mijn vraag te stellen. Zo niet, dan kunnen de moderators het verplaatsen naar een geschiktere plek.

Anyways, ik ben momenteel aan het studeren voor mijn laatste HBO-tentamen voor ik kan afstuderen. Binnenkort heb ik het tentamen Financieel Management en ik ben gestuit op de term ''Minimumwaarderingsregel''. De rest snap ik wel.

De uitleg van deze term in mijn lesboek is zo slecht, dat ik maar ben verder zoeken op het internet. Ook hier zijn er geen duidelijke beschrijvingen en voorbeelden. Vandaar mijn beroep op jullie.

Weten jullie wat dit begrip exact inhoudt? Kunnen jullie een simpel voorbeeld ervan geven inclusief uitleg?

Het heeft in ieder geval te maken met het HUP-stelsel (Historische uitgaafprijsstelsel), waarbij voorraden worden gewaardeerd o.b.v. de werkelijke betaalde inkoopprijzen. Ook heeft het te maken met de netto-opbrengstwaarde.

Graag a.u.b. uw hulp hiermee. Alvast mijn grote dank! :D
  donderdag 11 oktober 2012 @ 23:08:52 #2
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_117878372
Zijn dat niet de kosten die er minimaal volgens vastgelegde accountancy regels in zitten?

Dus, ontginnings- en productiekosten(bij productiebedrijf) of inkoopprijs (bij handelsbedrijf) inclusief vervoerskosten?

Volgens IASB regeling?
pi_117878566
Ik ben geen econoom, maar volgens mij is het zoiets als je de waarde van je voorraad bekijkt (op de balansdatum) dat je dan van de laagste waarde moet uitgaan, dat kan dat jouw inkoop/productie waarde zijn, of de markt waarde.
pi_117878613
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 23:08 schreef Lollertrolle het volgende:
Zijn dat niet de kosten die er minimaal volgens vastgelegde accountancy regels in zitten?

Dus, ontginnings- en productiekosten(bij productiebedrijf) of inkoopprijs (bij handelsbedrijf) inclusief vervoerskosten?

Volgens IASB regeling?
Dank voor je reactie. Zou goed kunnen,maar dit weet ik niet exact.
pi_117878669
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 23:12 schreef Zilverdolk het volgende:
Ik ben geen econoom, maar volgens mij is het zoiets als je de waarde van je voorraad bekijkt (op de balansdatum) dat je dan van de laagste waarde moet uitgaan, dat kan dat jouw inkoop/productie waarde zijn, of de markt waarde.
Dank voor je reactie. Klopt, je antwoord zit heel dicht in de buurt. Alleen zoek ik enkele makkelijke voorbeelden en een iets heldere uitleg.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 23:15:28 #6
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_117878683
Ik zal t even opzoeken, heb de printjes hier ergens in huis liggen. Is alweer een jaartje geleden dat ik het tentamen gemaakt heb.
pi_117878761
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 23:15 schreef Lollertrolle het volgende:
Ik zal t even opzoeken, heb de printjes hier ergens in huis liggen. Is alweer een jaartje geleden dat ik het tentamen gemaakt heb.
Mijn grote dank alvast! :D
  donderdag 11 oktober 2012 @ 23:25:36 #8
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_117879178
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 23:16 schreef shewantsagentlemen het volgende:

[..]

Mijn grote dank alvast! :D
Zul je zien dat het hetzelfde boek is.

Hier staat;

Historische kostenstelsel

Minimumwaarderingsregel:

In geval van dalende prijzen kan het historischekostenstelsel niet analoog worden toegpast, omdat we te maken krijgen met de minimumwaarderingsregel.

Stel dat in ons centrale voorbeeld de vraag naar het goed Q ineens zodanig vermindert, dat de zich per eind februari op de balans bevindende voorraad slechts voor naar schatting euro 10 per stuk kan worden verkocht.

De voorraad dient dan afgewaardeerd te worden naar aantal x 10 euro.
Deze afboeking komt ten laste van het resultaat. Dit vloeit voort uit het voorzichtigheidsprincipe, dat voorschrijft dat verliezen moeten worden genomen op het moment dat zij geconstateerd worden.

De minimumwaarderingsregel geldt ook voor de vaste activa.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Met andere woorden, als de voorraad op de balansdatum lager is dan de netto-opbrengstwaarde moet deze bijgesteld worden naar beneden. Dit bedrag kan dan op reele waarde of op fair-value geplaatst worden. Wordt meestal gegeven.
pi_117881776
quote:
10s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 23:25 schreef Lollertrolle het volgende:

[..]

Zul je zien dat het hetzelfde boek is.

Hier staat;

Historische kostenstelsel

Minimumwaarderingsregel:

In geval van dalende prijzen kan het historischekostenstelsel niet analoog worden toegpast, omdat we te maken krijgen met de minimumwaarderingsregel.

Stel dat in ons centrale voorbeeld de vraag naar het goed Q ineens zodanig vermindert, dat de zich per eind februari op de balans bevindende voorraad slechts voor naar schatting euro 10 per stuk kan worden verkocht.

De voorraad dient dan afgewaardeerd te worden naar aantal x 10 euro.
Deze afboeking komt ten laste van het resultaat. Dit vloeit voort uit het voorzichtigheidsprincipe, dat voorschrijft dat verliezen moeten worden genomen op het moment dat zij geconstateerd worden.

De minimumwaarderingsregel geldt ook voor de vaste activa.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Met andere woorden, als de voorraad op de balansdatum lager is dan de netto-opbrengstwaarde moet deze bijgesteld worden naar beneden. Dit bedrag kan dan op reele waarde of op fair-value geplaatst worden. Wordt meestal gegeven.
Dank voor je uitleg en moeite.Klasse! Ik heb mijn theorie uit een syllabus. Inmiddels denk ik te weten hoe het systeem werkt.

Ik ga dit aan de hand van een voorbeeld uitleggen:
Groothandelaar Y koopt in een willekeurig jaar in totaal 1000 heggescharen in. Hij heeft een eigen vermogen van 20000 euro aan het begin. De eerste 500 koopt hij in januari voor 16 euro per stuk. De volgende 500 koopt hij in februari voor 24 euro per stuk. Op 1 juni worden 600 stuks verkocht voor 40 euro per stuk.

[*]Volgens de FIFO-methode:
Voorraad die je overhoudt is 400x 24 euro= 9600 euro
Kas na verkopen 600x 40euro= 24000 euro
Totaal 33600 euro
33600-20000 eigen vermogen= 13600 winst

[*]Volgens de LIFO-methode:
Voorraad die je overhoudt is 400x 16 euro= 6400 euro
Totaal 30400 euro
30400-20000 eigen vermogen= 10400 winst

[*]Volgens de GIP-methode (gemiddelde inkoopprijs):
Voorraad die je overhoudt is 400x 20 euro= 8000 euro
Totaal 32000 euro
32000-20000 eigen vermogen= 12000 winst

Minimumwaarderingsregel houdt in dat balanswaardering naar beneden moet worden aangepast indien netto-opbrengstwaarde (verkoopprijs minus tot aan de verkoop nog te maken kosten) lager is dan de waarde die volgt uit toepassing van FIFO, LIFO en GIP-methode

Indien op 31 december bijvoorbeeld blijkt dat de netto-opbrengstwaarde van de heggescharen 18 euro is (40-bijvoorbeeld 22 euro) dan geldt:

Fifo-methode:
Overgebleven voorraad 400 stuks x 18 euro (aangezien netto-opbrengstwaarde hoger ligt dan inkoopprijs 24 euro)=
aangepaste winst 11200 euro

Lifo-methode:
Geen aanpassing,aangezien verkoopprijs van overgebleven voorraad lager ligt dan netto-opbrengstwaarde.

Gip-methode:
Overgebleven voorraad 400 stuks x 18 euro (aangezien netto-opbrengstwaarde hoger ligt dan inkoopprijs 20 euro)=
aangepaste winst 11200 euro

Ik hoop dat ik met deze uitleg heb aangetoond dat ik het nu inmiddels begrijp. Graag feedback of mijn beredenatie klopt. Mijn dank is enorm groot hiervoor.
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 01:01:20 #10
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_117881888
Fifo:
(24-18)*400=2400 aanpassing vermogen.

jouw berekening:
13600-11200=2400

Klopt helemaal

[edit]
wel moet er een aanpassingg gemaakt worden bij de lifomethode:
18-16=2
2*400 = 800 direct ten bate van het resultaat.
Anders wordt er een stille reserve opgebouwd in de voorraad. Er is de mogelijkheid om dit niet direct middels het resultaat naar voren te brengen, wel moet het dan vermeld worden in het jaarrapport onder de toelichtingen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Lollertrolle op 12-10-2012 01:06:54 ]
pi_118034595
Sorry voor mijn late reactie! Hartelijk dank voor de verduidelijking! Ik snap het nu in principe helemaal. Nogmaals enorm bedankt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')