Als jij het via de webshop gekocht heb, kun je het gewoon retourneren. Ook die webshop is aan de Nederlandse wetgeving onderhevig en daarmee de 'Wet koop op afstand'. Ofwel, terugsturen en je geld terug.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:15 schreef Cucumissativus het volgende:
Ik heb vorige week via een webshop, twee gebruikte M3 autospiegels gekocht. Toen ik ze thuis uitpakte bleek de staat nog minder te zijn dan ik had verwacht, de spiegelglazen waren aangetast en deze kosten nieuw 95 euro per stuk.
Meteen gebeld dat ik ze weer wil retourneren, maar men zegt dat dit bij tweedehands artikelen niet kan. Ook zat er geen factuur bij, de reden was dat ze van de BMW M3 van de eigenaar van de webshop kwamen en daardoor niet waren ingekocht dus er geen BTW over betaald moest worden. Het was volgens de webshop daarom een particuliere verkoop!
Volgens de webshop had ik het kunnen lezen, ze hebben de voorwaarden onder de button "About us" geplaatst dus ik heb dit niet gelezen.
Ik heb de webshop aangemeld bij Consuwijzer, maar hoe zit het nu met die btw.
Op tweedehands goederen moet toch btw berekend worden?
Was het nog maar 19%, die goeie ouwe tijd.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 20:07 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Als jij het via de webshop gekocht heb, kun je het gewoon retourneren. Ook die webshop is aan de Nederlandse wetgeving onderhevig en daarmee de 'Wet koop op afstand'. Ofwel, terugsturen en je geld terug.
Ook dient ie BTW af te dragen; te weten 19% over het bedrag: verkoopprijs ex BTW - inkoopprijs )
Oh ja, das waar.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 20:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Was het nog maar 19%, die goeie ouwe tijd.
Dan zijn zijn 7 dagen al voorbij tochquote:Op woensdag 10 oktober 2012 20:20 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Oh ja, das waar.
Maar misschien heeft ie nog net voor de BTW-verhoging besteld en klopt mn eerste reactie wel vollledig
Dan wel.. maar ik kan me voorstellen dat als jij het voor een rechter brengt omdat ie ze echt niet wilt terugnemen dat die rechter heel simpel zegt: 'meneer heeft aangegeven het terug te willen sturen, u heeft dat bewust gefrustreerd.. dat ie alsnog moet terugnemen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 22:56 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dan zijn zijn 7 dagen al voorbij toch
Dat denk ik ook hoor. Vooral omdat de webshop gewoon staat te liegen.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 22:59 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Dan wel.. maar ik kan me voorstellen dat als jij het voor een rechter brengt omdat ie ze echt niet wilt terugnemen dat die rechter heel simpel zegt: 'meneer heeft aangegeven het terug te willen sturen, u heeft dat bewust gefrustreerd.. dat ie alsnog moet terugnemen.
Alleen doen mensen dat niet zo snel, dergelijke zaken voor de rechter brengen.
Ik heb ze vrijdag besteld, en dinsdag ontvangen en meteen gebeld.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 05:45 schreef r_one het volgende:
In de OP staat heel duidelijk dat TS ze vorige week heeft gekocht.
Ook al onzinquote:Op donderdag 11 oktober 2012 07:52 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Ik heb ze vrijdag besteld, en dinsdag ontvangen en meteen gebeld.
's-Avonds hebben ze mij deze mail geschreven:
Geachte heer/mevrouw,
De wet kopen is niet meer van toepassing op.
[/quote]
De "wet kopen"?![]()
[quote]
1) gebruikte onderdelen van een particulier (artikel is afkomstig van onze privé auto).
[/quote]
Als het privé was had hij het privé moeten verkopen, niet via het zakelijke kanaal. Onzin dus.
[quote]
2) volgens ons voorwaarden gebruikte onderdelen niet retour mogelijk en geen garantie. Zie rubriek “about us”.
[/quote]
Zijn voorwaarden gaan niet boven de wet.
[quote]
In de wet kopen op afstand spreekt men over een zicht termijn van 7 dagen, waar wij als bedrijf bepaalde voorwaarden aan mogen stellen.
[/quote]
Nee, dat mag hij niet (althans, niet ten nadele van jou).
[quote]
Een van onze voorwaarden is dat gebruikte onderdelen niet retour mogelijk is en geen garantie.
[/quote]
Dat kan hij wel zeggen, maar dat is dus niet zo.
[quote]
We nemen het artikel op deze reden niet retour. Mocht u het niet tevreden zijn kunt u een klacht bij de ombudsman indienen.
Gewoon terugsturen en zeggen dat je binnen 2 weken je geld wil hebben omdat je anders een incassobureau op hem afstuurt. Echt, sommige figurenquote:Terug sturen heeft geen zin, hij zei dat hij nooit het geld terug zou geven....
Als zij al zo gaan doen, zou ik het ze moeilijk maken ook.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 07:52 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Ik heb ze vrijdag besteld, en dinsdag ontvangen en meteen gebeld.
's-Avonds hebben ze mij deze mail geschreven:
Geachte heer/mevrouw,
De wet kopen is niet meer van toepassing op.
1) gebruikte onderdelen van een particulier (artikel is afkomstig van onze privé auto).
2) volgens ons voorwaarden gebruikte onderdelen niet retour mogelijk en geen garantie. Zie rubriek “about us”.
In de wet kopen op afstand spreekt men over een zicht termijn van 7 dagen, waar wij als bedrijf bepaalde voorwaarden aan mogen stellen.
Een van onze voorwaarden is dat gebruikte onderdelen niet retour mogelijk is en geen garantie.
We nemen het artikel op deze reden niet retour. Mocht u het niet tevreden zijn kunt u een klacht bij de ombudsman indienen.
Terug sturen heeft geen zin, hij zei dat hij nooit het geld terug zou geven....
Misschien is het een idee om in Nederland een diploma te eisen voordat iemand een webshop on-line mag zetten?
Dit is idd een goede eerste stap.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 09:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
Gewoon terugsturen en zeggen dat je binnen 2 weken je geld wil hebben omdat je anders een incassobureau op hem afstuurt. Echt, sommige figuren
Waarom een ingebrekestelling als je de overeenkomst op een veel eenvoudigere manier kan ontbinden?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:01 schreef Patroon het volgende:
1. Artikel aangetekend terugsturen met begeleidende brief dat je binnen 2 weken het aankoop bedrag excl. porto terug wilt ontvangen.
2. Als je na 2 weken nog niets hebt ontvangen, stuur je hem een aangetekende ingebrekestelling omdat hij het geld niet terug heeft gestuurd met nogmaals een redelijk termijn om het alsnog te doen. Zet daarin ook wat je anders genoodzaakt bent het uit handen te geven met alle kosten + wettelijke rente van dien. bron: 6:82 lid 1 BW
Interessant artikel:
6:82 lid 2 BW
Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.
6:83 lid c BW
Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in:
c. wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.
Zoals ik kan opmaken heeft de schuldenaar al aangegeven te kort te schieten in de nakoming. Dit moet je dan wel zwart op wit hebben.
Je moet hem toch wel ingebrekestellen neem ik aan, hoe zou jij het dan doen?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarom een ingebrekestelling als je de overeenkomst op een veel eenvoudigere manier kan ontbinden?
Tegenvraag: wat wil je bereiken met een ingebrekestelling?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:27 schreef Patroon het volgende:
[..]
Je moet hem toch wel ingebrekestellen neem ik aan, hoe zou jij het dan doen?
Dat je hem duidelijk maakt dat hij tekort komt in de nakoming. Dit is toch de juridische weg die je moet bewandelen? Waarom zou dat artikel er anders zijn?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Tegenvraag: wat wil je bereiken met een ingebrekestelling?
Hoe kun je die dan veel eenvoudiger ontbinden volgens jou en het geld terugkrijgen??quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarom een ingebrekestelling als je de overeenkomst op een veel eenvoudigere manier kan ontbinden?
Maar dan moet je aantonen dat het artikel niet voldoet aan jouw verwachtingen etc. Er is een veel eenvoudigere weg: de overeenkomst ontbinden o.g.v. art. 7:46d BW, eerste lid:quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:40 schreef Patroon het volgende:
Dat je hem duidelijk maakt dat hij tekort komt in de nakoming. Dit is toch de juridische weg die je moet bewandelen?
Voor andere overeenkomsten.quote:Waarom zou dat artikel er anders zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |