abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 oktober 2012 @ 19:15:24 #1
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_117824549
Ik heb vorige week via een webshop, twee gebruikte M3 autospiegels gekocht. Toen ik ze thuis uitpakte bleek de staat nog minder te zijn dan ik had verwacht, de spiegelglazen waren aangetast en deze kosten nieuw 95 euro per stuk.

Meteen gebeld dat ik ze weer wil retourneren, maar men zegt dat dit bij tweedehands artikelen niet kan. Ook zat er geen factuur bij, de reden was dat ze van de BMW M3 van de eigenaar van de webshop kwamen en daardoor niet waren ingekocht dus er geen BTW over betaald moest worden. Het was volgens de webshop daarom een particuliere verkoop!

Volgens de webshop had ik het kunnen lezen, ze hebben de voorwaarden onder de button "About us" geplaatst dus ik heb dit niet gelezen.

Ik heb de webshop aangemeld bij Consuwijzer, maar hoe zit het nu met die btw.
Op tweedehands goederen moet toch btw berekend worden?

[ Bericht 4% gewijzigd door Sjeen op 10-10-2012 19:28:51 (Url weg) ]
  Redactie Frontpage woensdag 10 oktober 2012 @ 19:52:14 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_117826301
Zeker wel. Als hij jou geen BTW doorberekend is dat zijn fout, hij zal het toch af moeten dragen.

Daarnaast: webshop-webshop. Als het toevallig om 2ehands artikelen gaat doet er niet toe. Je hebt dezelfde rechten als bij nieuwe artikelen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 10 oktober 2012 @ 20:07:33 #3
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_117827145
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:15 schreef Cucumissativus het volgende:
Ik heb vorige week via een webshop, twee gebruikte M3 autospiegels gekocht. Toen ik ze thuis uitpakte bleek de staat nog minder te zijn dan ik had verwacht, de spiegelglazen waren aangetast en deze kosten nieuw 95 euro per stuk.

Meteen gebeld dat ik ze weer wil retourneren, maar men zegt dat dit bij tweedehands artikelen niet kan. Ook zat er geen factuur bij, de reden was dat ze van de BMW M3 van de eigenaar van de webshop kwamen en daardoor niet waren ingekocht dus er geen BTW over betaald moest worden. Het was volgens de webshop daarom een particuliere verkoop!

Volgens de webshop had ik het kunnen lezen, ze hebben de voorwaarden onder de button "About us" geplaatst dus ik heb dit niet gelezen.

Ik heb de webshop aangemeld bij Consuwijzer, maar hoe zit het nu met die btw.
Op tweedehands goederen moet toch btw berekend worden?
Als jij het via de webshop gekocht heb, kun je het gewoon retourneren. Ook die webshop is aan de Nederlandse wetgeving onderhevig en daarmee de 'Wet koop op afstand'. Ofwel, terugsturen en je geld terug.

Ook dient ie BTW af te dragen; te weten 19% over het bedrag: verkoopprijs ex BTW - inkoopprijs )
Ook hoi !
pi_117827222
Als hij niet meewerkt uiterlijk zeven dagen na ontvangst terugsturen, wet koop op afstand. Als hij particulier wilt verkopen moet hij dit niet doen via de website van zijn webshop, want dat is gewoon bedrijfsvoering.
pi_117827648
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:07 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Als jij het via de webshop gekocht heb, kun je het gewoon retourneren. Ook die webshop is aan de Nederlandse wetgeving onderhevig en daarmee de 'Wet koop op afstand'. Ofwel, terugsturen en je geld terug.

Ook dient ie BTW af te dragen; te weten 19% over het bedrag: verkoopprijs ex BTW - inkoopprijs )
Was het nog maar 19%, die goeie ouwe tijd.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 20:20:07 #6
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_117827786
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:17 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Was het nog maar 19%, die goeie ouwe tijd.
Oh ja, das waar.

Maar misschien heeft ie nog net voor de BTW-verhoging besteld en klopt mn eerste reactie wel vollledig ;)
Ook hoi !
pi_117836906
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 20:20 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Oh ja, das waar.

Maar misschien heeft ie nog net voor de BTW-verhoging besteld en klopt mn eerste reactie wel vollledig ;)
Dan zijn zijn 7 dagen al voorbij toch ;(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 10 oktober 2012 @ 22:59:09 #8
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_117837045
quote:
2s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:56 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dan zijn zijn 7 dagen al voorbij toch ;(
Dan wel.. maar ik kan me voorstellen dat als jij het voor een rechter brengt omdat ie ze echt niet wilt terugnemen dat die rechter heel simpel zegt: 'meneer heeft aangegeven het terug te willen sturen, u heeft dat bewust gefrustreerd.. dat ie alsnog moet terugnemen.

Alleen doen mensen dat niet zo snel, dergelijke zaken voor de rechter brengen.
Ook hoi !
pi_117837259
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 22:59 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Dan wel.. maar ik kan me voorstellen dat als jij het voor een rechter brengt omdat ie ze echt niet wilt terugnemen dat die rechter heel simpel zegt: 'meneer heeft aangegeven het terug te willen sturen, u heeft dat bewust gefrustreerd.. dat ie alsnog moet terugnemen.

Alleen doen mensen dat niet zo snel, dergelijke zaken voor de rechter brengen.
Dat denk ik ook hoor. Vooral omdat de webshop gewoon staat te liegen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_117842282
In de OP staat heel duidelijk dat TS ze vorige week heeft gekocht.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 07:52:18 #11
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_117842686
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 05:45 schreef r_one het volgende:
In de OP staat heel duidelijk dat TS ze vorige week heeft gekocht.
Ik heb ze vrijdag besteld, en dinsdag ontvangen en meteen gebeld.

's-Avonds hebben ze mij deze mail geschreven:

Geachte heer/mevrouw,

De wet kopen is niet meer van toepassing op.

1) gebruikte onderdelen van een particulier (artikel is afkomstig van onze privé auto).

2) volgens ons voorwaarden gebruikte onderdelen niet retour mogelijk en geen garantie. Zie rubriek “about us”.

In de wet kopen op afstand spreekt men over een zicht termijn van 7 dagen, waar wij als bedrijf bepaalde voorwaarden aan mogen stellen.

Een van onze voorwaarden is dat gebruikte onderdelen niet retour mogelijk is en geen garantie.

We nemen het artikel op deze reden niet retour. Mocht u het niet tevreden zijn kunt u een klacht bij de ombudsman indienen.

Terug sturen heeft geen zin, hij zei dat hij nooit het geld terug zou geven....
Misschien is het een idee om in Nederland een diploma te eisen voordat iemand een webshop on-line mag zetten?
pi_117843549
Hoe komen ze erbij dat ze daar voorwaarden aan mogen stellen? Dat is gewoon een glasharde leugen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_117843590
Hm. Hij zit gewoon fout hoor. Je mag standaard alles terugsturen en zoals ik al zei kan je geen private koop realiseren via een bedrijfswebshop.
pi_117843713
Maar ff naar tros radar en een topic over de webshop openen..als íemand tegen mij dat zou zeggen, zou ik hem via internet negatieve publiciteit geven.

Terugsturen en brief met ingebrekestelling sturen. Gewoon de juridische molen in. Stuk maken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_117843727
Maargoed, tussen recht hebben en recht krijgen zit een groot verschil. Tenzij je pressiemiddelen hebt. Rechtsbijstandverzekering?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_117844018
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 07:52 schreef Cucumissativus het volgende:

[..]

Geachte heer/mevrouw,

[/quote]
De "wet kopen"? :')
[quote]
1) gebruikte onderdelen van een particulier (artikel is afkomstig van onze privé auto).
[/quote]
Als het privé was had hij het privé moeten verkopen, niet via het zakelijke kanaal. Onzin dus.
[quote]
2) volgens ons voorwaarden gebruikte onderdelen niet retour mogelijk en geen garantie. Zie rubriek “about us”.
[/quote]
Zijn voorwaarden gaan niet boven de wet.
[quote]
In de wet kopen op afstand spreekt men over een zicht termijn van 7 dagen, waar wij als bedrijf bepaalde voorwaarden aan mogen stellen.
[/quote]
Nee, dat mag hij niet (althans, niet ten nadele van jou).
[quote]
Een van onze voorwaarden is dat gebruikte onderdelen niet retour mogelijk is en geen garantie.
[/quote]
Dat kan hij wel zeggen, maar dat is dus niet zo.
[quote]
We nemen het artikel op deze reden niet retour. Mocht u het niet tevreden zijn kunt u een klacht bij de ombudsman indienen.

Ook al onzin :') De ombudsman kom je pas aan toe als er via de rechter geen mogelijkheden (meer) zijn.
quote:
Gewoon terugsturen en zeggen dat je binnen 2 weken je geld wil hebben omdat je anders een incassobureau op hem afstuurt. Echt, sommige figuren :')
  donderdag 11 oktober 2012 @ 09:40:25 #17
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_117844045
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 07:52 schreef Cucumissativus het volgende:

[..]

Geachte heer/mevrouw,

Misschien is het een idee om in Nederland een diploma te eisen voordat iemand een webshop on-line mag zetten?
Als zij al zo gaan doen, zou ik het ze moeilijk maken ook.

Ik weet niet precies wat je kunt doen, volgens mij kun je hen in gebreke stellen toch?
Stuur ze officiele brieven met verwijzingen naar wetteksten e.d. en dreig om naar de rechter te gaan.
All she wants and needs is just a little taste..
  donderdag 11 oktober 2012 @ 09:43:02 #18
206580 Luxuria
pi_117844098
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 09:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

Gewoon terugsturen en zeggen dat je binnen 2 weken je geld wil hebben omdat je anders een incassobureau op hem afstuurt. Echt, sommige figuren :')
Dit is idd een goede eerste stap.
pi_117844490
1. Artikel aangetekend terugsturen met begeleidende brief dat je binnen 2 weken het aankoop bedrag excl. porto terug wilt ontvangen.
2. Als je na 2 weken nog niets hebt ontvangen, stuur je hem een aangetekende ingebrekestelling omdat hij het geld niet terug heeft gestuurd met nogmaals een redelijk termijn om het alsnog te doen. Zet daarin ook wat je anders genoodzaakt bent het uit handen te geven met alle kosten + wettelijke rente van dien. bron: 6:82 lid 1 BW

Interessant artikel:
6:82 lid 2 BW
Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.

6:83 lid c BW
Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in:
c. wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.

Zoals ik kan opmaken heeft de schuldenaar al aangegeven te kort te schieten in de nakoming. Dit moet je dan wel zwart op wit hebben.
pi_117845098
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 10:01 schreef Patroon het volgende:
1. Artikel aangetekend terugsturen met begeleidende brief dat je binnen 2 weken het aankoop bedrag excl. porto terug wilt ontvangen.
2. Als je na 2 weken nog niets hebt ontvangen, stuur je hem een aangetekende ingebrekestelling omdat hij het geld niet terug heeft gestuurd met nogmaals een redelijk termijn om het alsnog te doen. Zet daarin ook wat je anders genoodzaakt bent het uit handen te geven met alle kosten + wettelijke rente van dien. bron: 6:82 lid 1 BW

Interessant artikel:
6:82 lid 2 BW
Indien de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of uit zijn houding blijkt dat aanmaning nutteloos zou zijn, kan de ingebrekestelling plaatsvinden door een schriftelijke mededeling waaruit blijkt dat hij voor het uitblijven van de nakoming aansprakelijk wordt gesteld.

6:83 lid c BW
Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in:
c. wanneer de schuldeiser uit een mededeling van de schuldenaar moet afleiden dat deze in de nakoming van de verbintenis zal tekortschieten.

Zoals ik kan opmaken heeft de schuldenaar al aangegeven te kort te schieten in de nakoming. Dit moet je dan wel zwart op wit hebben.
Waarom een ingebrekestelling als je de overeenkomst op een veel eenvoudigere manier kan ontbinden?
pi_117845134
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 10:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waarom een ingebrekestelling als je de overeenkomst op een veel eenvoudigere manier kan ontbinden?
Je moet hem toch wel ingebrekestellen neem ik aan, hoe zou jij het dan doen?
pi_117845314
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 10:27 schreef Patroon het volgende:

[..]

Je moet hem toch wel ingebrekestellen neem ik aan, hoe zou jij het dan doen?
Tegenvraag: wat wil je bereiken met een ingebrekestelling?
pi_117845515
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 10:33 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tegenvraag: wat wil je bereiken met een ingebrekestelling?
Dat je hem duidelijk maakt dat hij tekort komt in de nakoming. Dit is toch de juridische weg die je moet bewandelen? Waarom zou dat artikel er anders zijn?
  donderdag 11 oktober 2012 @ 10:46:02 #24
206580 Luxuria
pi_117845646
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 10:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

Hoe kun je die dan veel eenvoudiger ontbinden volgens jou en het geld terugkrijgen??
pi_117845817
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 10:40 schreef Patroon het volgende:
Dat je hem duidelijk maakt dat hij tekort komt in de nakoming. Dit is toch de juridische weg die je moet bewandelen?
Maar dan moet je aantonen dat het artikel niet voldoet aan jouw verwachtingen etc. Er is een veel eenvoudigere weg: de overeenkomst ontbinden o.g.v. art. 7:46d BW, eerste lid:
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.
...

TS kan dus nog gewoon een mailtje sturen met "ik zie van de overeenkomst af." Ben je gelijk klaar.
quote:
Waarom zou dat artikel er anders zijn?
Voor andere overeenkomsten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')