Ben me de laatste tijd wat meer aan het verdiepen in de Nederlandse militaire luchtvaartgeschiedenis vanaf omstreeks 1900. Natuurlijk staat er veel in boeken maar op het internet zijn zo nu en dan ook nog wel eens hele mooie dingen te vinden.
Mars et Historia is een vereniging die zich bezig houdt met 'militaire geschiedenis, in het bijzonder die van Nederland en de (voormalige) overzeese gebiedsdelen'. De website is dus zeker het uitpluizen waard. Het volgende artikel komt uit het kwartaalblad, welke op de website gepubliceerd is.
Alle aanvullingen aan met betrekking tot dit onderwerp zijn natuurlijk welkom!
Het ontstaan en de vroege ontwikkeling van de militaire Luchtvaartafdeling in Nederland: De opkomst van het vliegtuig als nieuw wapensysteem in de Nederlandse krijgsmacht.Door drs. F. Anders (Mars et Historia)
Inleiding
De militaire vliegbasis Soesterberg gaat sluiten in 2007. De bakermat van de Nederlandse militaire luchtvaart heeft zijn langste tijd gehad. De gedachten gaan dan automatisch uit naar het roemrijke verleden van deze luchtmachtbasis. Hoe begon het allemaal en wie waren de mannen die in de eerste jaren van het bestaan van de vliegbasis de stuwende krachten waren achter de ontwikkeling ervan? En uiteraard rijst de vraag: waarom kreeg het militaire vliegtuig in Nederland vaste grond onder de voeten?
Hieronder geef ik een korte beschrijving van mensen en gebeurtenissen die belangrijk zijn geweest voor de vroege ontwikkeling van het luchtwapen in Nederland. Achtereenvolgens behandel ik de generaal C.J. Snijders, de nationale politiek, Walaardt Sacré, de Eerste Wereldoorlog en de zogenaamde vliegtuiginterneringen.
Fokker C.I no. 545 op Vliegbasis Soesterberg. De LVA bestelde eind 1919 60 stuks, die in 1920 werden afgeleverd. Deze toestellen ontvingen de registratie 485 t/m 544. Uit losse onderdelen werden door het Luchtvaartbedrijf nog eens vijf toestellen gebouwd, die de registraties 545 t/m 549 toegewezen kregen.
Generaal C.J. Snijders.
Een belangrijke rol bij het ontstaan van de militaire luchtvaart in Nederland was weggelegd voor generaal C.J. Snijders. Deze genieofficier was opperbevelhebber van de Land- en Zeemacht van 1913 tot 1918. Hiervoor, in 1909, ontwikkelde hij plannen om binnen het Nederlandse leger te komen tot een structurele aanpak van het vraagstuk van de militaire luchtvaart. Snijders was op dat moment souschef van de Generale Staf.(1) Hij legde zich serieus toe op bestudering van een mogelijke rol van het vliegtuig als nieuw onderdeel van de landstrijdkrachten. Hij probeerde te komen tot concrete voorstellen voor de oprichting van een luchtvaartorganisatie binnen het Nederlandse leger.(2)
1. In de rang van Generaal-majoor.
2. R. de Winter, Hendrik Walaardt Sacré 1873-1949: leven voor de luchtvaart (Den Haag 1992) 45
Lees de rest van het artikel
hier.
[ Bericht 2% gewijzigd door Nibb-it op 17-08-2012 00:29:03 ]