abonnement Unibet Coolblue
pi_114901412
Een tijdje geleden was ik druk bezig met wat afvallen, ben toen met wat beter eten een aantal kilo's kwijtgeraakt, maar toen mijn brommer het eens niet deed en ik twee weken naar school ging fietsen ipv met de brommer, vloog het gewicht er echt vanaf. Ik was opeens een extra 2 kg lichter. En ik fietste ook maar iets van 3 dagen per week zo'n 2x8 km. En dat voor maar twee weken, dus 6 dagen gefietst.

Maar toen begon de zomer en hoefde ik niet meer naar school, weer beetje aangekomen, maar redelijk stabiel gebleven, was in totaal van 93 naar 84.5 gegaan en zat laatst rond de 85.5-86 kg.

Nou was ik helemaal vergeten dat dat fietsen zoveel hielp, maar eergister ben ik eens voor de 'fun' gaan fietsen, zo'n 24km afgelegd, en gister weer even een km of 16 gedaan. En weer val ik weer mooi snel af, nu zit ik weer op 84.2 na twee dagen fietsen.

Nou stap ik zo weer op de fiets, ga proberen iedere dag minimaal 45 mins te fietsen. Maar mijn vraag was kan dit echt door het fietsen komen? Ik heb de afgelopen 3 jaar bijna alleen maar brommer gereden/bus genomen, dus erg veel beweging kreeg ik niet (doe ook niet aan een sport). Maar kan het dus zo zijn dat bepaalde mensen (zoals ik) erg makkelijk afvallen door beweging, of is dit allemaal puur toeval en zal het gekomen zijn door een externe invloed?

Ben echt al super tevreden met mijn huidige 'progress', maar moet nog wel wat vanaf, dus ben erg gemotiveerd om nu te blijven fietsen, maar vraag me dus echt af of dit zo kan blijven gaan (het zal wel minder worden over tijd) en heeft iemand er een logische verklaring voor ofzo? Want ik weet dat beweging erg belangrijk is om af te vallen, maar vind de hoeveelheid die ik er van afval wel erg groot (je hoort me niet klagen :D).

Ohja, mijn voeding is tegenwoordig niet enorm goed, maar ook niet erg slecht meer, eet op een dag 3 eitjes, 2 boterhammen, standaard avondeten, verschilt en soms 's nachts nog iets, maar dat probeer ik nu op fruit te houden.

Alvast bedankt voor wat productieve reacties :7
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 16:47:25 #2
320653 Vaseline_
Fuck's sake.
pi_114901663
Kan dit echt door het fietsen komen?

Ja.
pi_114901673
Grote kans dat het fietsen ervoor zorgt dat je i.p.v. 300kcal teveel nu genoeg eet. Daarnaast fietsen mensen vaak niet zo heel hard waardoor ze op 40-60% van hun maximale hartslag trainen. Wat dan toevallig weer precies de perfecte bandbreedte is om vet te verbranden.

Met hardlopen, zwemmen gaan mensen vaak te intensief trainen waardoor ze wel conditie trainen en kcal verbranden maar niet hun vetreserves.
pi_114901675
je zou natuurlijk precies in de "vetverbrandmodus" kunnen zitten (ideale hartslag voor meer dan 20 minuten). Dan kan helpt het fietsen zeker!
pi_114901716
Oh dat van hartslag wist ik nog niet, wellicht zal ik eens zo'n meter kopen. Ik fiets gemiddeld 21 km/h. Heb ook zo'n leuke app waarmee ik precies zie hoeveel ik heb gefietst, hoe lang, op google maps waarlangs, hoe snel etc.

Edit: En dan nog iets wat ik me afvroeg, dat stukje van gister was 2x 20mins fietsen (met een pauze van een uur ertussen, was de stad in), dus ik stopte net toen ik op het punt kwam waar je vet begint te verbranden. Is het dan zo dat ik die 20 mins voor niets heb gedaan, of hoe zit dat? Je moet uiteraard wel wat verbrand hebben, aangezien activiteit energie vereist, maar ik weet niet precies wat er dan in die 20 minuten is gebeurt.
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
pi_114902696
Ik fiets al jaren elke dag heen en weer naar mijn werk. In het begin viel ik er enorm van af (ik deed totaal niks aan sport) maar al snel (eerder dan ik wilde) kwam ik op een evenwichtspunt. Ik ging pas weer meer afvallen toen ik het combineerde met ander soort beweging. Fietsen levert maar beperkte vetverbranding; je gebruikt voornamelijk je benen en dan niet eens alle spieren, en de hele tijd dezelfde beweging dus je krijgt al snel gewenning.
pi_114903199
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 17:08 schreef Farenji het volgende:
Ik fiets al jaren elke dag heen en weer naar mijn werk. In het begin viel ik er enorm van af (ik deed totaal niks aan sport) maar al snel (eerder dan ik wilde) kwam ik op een evenwichtspunt. Ik ging pas weer meer afvallen toen ik het combineerde met ander soort beweging. Fietsen levert maar beperkte vetverbranding; je gebruikt voornamelijk je benen en dan niet eens alle spieren, en de hele tijd dezelfde beweging dus je krijgt al snel gewenning.
Hoelang duurde het tot je die gewenning kreeg? En er zit idd wat in en zodra ik op zo'n evenwichtspunt kom ga ik ook een andere sport/activiteit beginnen.
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 17:22:02 #8
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_114903254
Ik ben dankzij fietsen (en gezond eten) 57 kilo afgevallen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 31 juli 2012 @ 17:25:02 #9
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_114903367
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 17:22 schreef Klonk het volgende:
Ik ben dankzij fietsen (en gezond eten) 57 kilo afgevallen
Word mijn personal trainer _O_
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_114903614
Dankzij fietsen heb ik me nog nooit druk hoeven maken om wat ik eet :P
Conscience do cost.
pi_114904222
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 16:48 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Oh dat van hartslag wist ik nog niet, wellicht zal ik eens zo'n meter kopen. Ik fiets gemiddeld 21 km/h. Heb ook zo'n leuke app waarmee ik precies zie hoeveel ik heb gefietst, hoe lang, op google maps waarlangs, hoe snel etc.

Edit: En dan nog iets wat ik me afvroeg, dat stukje van gister was 2x 20mins fietsen (met een pauze van een uur ertussen, was de stad in), dus ik stopte net toen ik op het punt kwam waar je vet begint te verbranden. Is het dan zo dat ik die 20 mins voor niets heb gedaan, of hoe zit dat? Je moet uiteraard wel wat verbrand hebben, aangezien activiteit energie vereist, maar ik weet niet precies wat er dan in die 20 minuten is gebeurt.
Wat is dat nu weer voor een onzin? Vanaf de eerste seconde dat je beweegt gaat je lichaam energie verbanden. Hoe kom je in hemelsnaam aan het idee dat je pas vet gaat verbranden vanaf de 20e minuut?

De hartslag is vooral belangrijk omdat je lichaam op meerdere manieren aan zijn energie kan voldoen. Hier een stukje basiskennis van verbranding.

Koolhydraten worden vaak direct omgezet in glucose (brandstof voor je lichaam) die je direct kan gebruiken voor je dagelijkse inspanningen. Wanneer je meer koolhydraten consumeert dan je lichaam nodig heeft zal het lichaam de overtollige glucose omzetten in glycogeen (kan snel weer terug gezet worden in glucose). Glycogeen kan je zien als een tijdelijke reserve. Na verloop van tijd zal de niet aangesproken glycogeen-voorraad omgezet worden in vet (lange-termijn reserve).

Vetten: In tegenstelling tot koolhydraten kunnen deze niet direct omgezet worden glucose en is de verbranding van vetten veel ingewikkelder en duurt langer. Wel zitten er heel veel essentiële bouwstoffen in vet die je nodig hebt.

Bij een zware inspanning zal je lichaam geen vet gaan verbranden omdat dit te langzaam gaat en niet snel genoeg energie kan leveren. Het zal door de glucose en eventueel glycogeen-voorraad heen werken. Dit probeert je lichaam zo snel mogelijk aan te vullen door aanwezige koolhydraten te verbanden.

Wanneer je een juist energie-evenwicht hebt (of juist wat te weinig), dus evenveel calorieën eet als nodig hebt. Zal je lichaam bij extra inspanningen van lichte/middelmatige inspanning zijn vetreserves gaan aanspreken. Omdat je lichaam dan wel tijd heeft om vetten te verbranden.
pi_114905005
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 17:45 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Wat is dat nu weer voor een onzin? Vanaf de eerste seconde dat je beweegt gaat je lichaam energie verbanden. Hoe kom je in hemelsnaam aan het idee dat je pas vet gaat verbranden vanaf de 20e minuut?

De hartslag is vooral belangrijk omdat je lichaam op meerdere manieren aan zijn energie kan voldoen. Hier een stukje basiskennis van verbranding.

Koolhydraten worden vaak direct omgezet in glucose (brandstof voor je lichaam) die je direct kan gebruiken voor je dagelijkse inspanningen. Wanneer je meer koolhydraten consumeert dan je lichaam nodig heeft zal het lichaam de overtollige glucose omzetten in glycogeen (kan snel weer terug gezet worden in glucose). Glycogeen kan je zien als een tijdelijke reserve. Na verloop van tijd zal de niet aangesproken glycogeen-voorraad omgezet worden in vet (lange-termijn reserve).

Vetten: In tegenstelling tot koolhydraten kunnen deze niet direct omgezet worden glucose en is de verbranding van vetten veel ingewikkelder en duurt langer. Wel zitten er heel veel essentiële bouwstoffen in vet die je nodig hebt.

Bij een zware inspanning zal je lichaam geen vet gaan verbranden omdat dit te langzaam gaat en niet snel genoeg energie kan leveren. Het zal door de glucose en eventueel glycogeen-voorraad heen werken. Dit probeert je lichaam zo snel mogelijk aan te vullen door aanwezige koolhydraten te verbanden.

Wanneer je een juist energie-evenwicht hebt (of juist wat te weinig), dus evenveel calorieën eet als nodig hebt. Zal je lichaam bij extra inspanningen van lichte/middelmatige inspanning zijn vetreserves gaan aanspreken. Omdat je lichaam dan wel tijd heeft om vetten te verbranden.
Had het op een paar plekken gelezen, vond het zelf ook al vreemd, maar nam het maar aan. Zit nu lekker te fietsen dus zal zo thuis wel even kijken waar ik het vandaan had. En jouw hele stukje lezen :D
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
pi_114905270
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 18:03 schreef Trinitrobenzeen het volgende:

[..]

Had het op een paar plekken gelezen, vond het zelf ook al vreemd, maar nam het maar aan. Zit nu lekker te fietsen dus zal zo thuis wel even kijken waar ik het vandaan had. En jouw hele stukje lezen :D
Ik had ook even gezocht op Google waar die onzin vandaan kwam. Maar mensen denken onterecht dat je lichaam altijd eerst je voorraad glucose zal verbruiken wat bij een ongetraind mens op 20 minuten ligt en bij een getraind persoon tot 1,5 uur.

Dit is onzin omdat het precies andersom werkt, je lichaam zal altijd je als je eerste je vet proberen aan te aan te spreken en daarna je glucose voorraad. Je glucose houdt je lichaam liever achter de hand voor als je moet vluchten voor een wilde bizon of in een meer moderne tijd heel hard zal gaat fiesten/hardlopen.

Voortaan zelf dingen onderzoeken voordat je onzin gaat geloven.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 19:53:03 #14
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_114910077
Weeg je elke keer op hetzelfde moment? Het liefst 's ochtends voor het ontbijt. Tussen ochtend en avond kan soms bij mij al 2 kg verschil zitten.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_114910249
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:53 schreef fathank het volgende:
Weeg je elke keer op hetzelfde moment? Het liefst 's ochtends voor het ontbijt. Tussen ochtend en avond kan soms bij mij al 2 kg verschil zitten.
Nee dat weet ik idd, ik weeg altijd 's ochtends voor het douchen, dan heb ik nog niet ontbeten, wat gedronken etc, dus wel altijd op hetzelfde moment en alleen in boxer.
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 19:57:21 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_114910337
Ik kan je in ieder geval vertellen dat je niet 2 kg vet verliest met een beetje fietsen op een dag. Dat zal grotendeels vocht zijn.

1 kilo vet is ~9000 kcal. Je zult dus 9000 kcal minder binnen moeten krijgen dan je nodig hebt om 1 kilo vet te verliezen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_114910819
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:57 schreef fathank het volgende:
Ik kan je in ieder geval vertellen dat je niet 2 kg vet verliest met een beetje fietsen op een dag. Dat zal grotendeels vocht zijn.

1 kilo vet is ~9000 kcal. Je zult dus 9000 kcal minder binnen moeten krijgen dan je nodig hebt om 1 kilo vet te verliezen.
Meer iets van 7700, maar ik zei ook niet dat ik 2 kg vet was kwijtgeraakt, ik zei gewicht. Tuurlijk is een groot aandeel vocht.
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
pi_114929161
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:57 schreef fathank het volgende:
Ik kan je in ieder geval vertellen dat je niet 2 kg vet verliest met een beetje fietsen op een dag. Dat zal grotendeels vocht zijn.

1 kilo vet is ~9000 kcal. Je zult dus 9000 kcal minder binnen moeten krijgen dan je nodig hebt om 1 kilo vet te verliezen.
Heb je daar een bron van? Niet dat ik je stelling wantrouw maar meer uit nieuwsgierigheid :)
Ook hier bood Google al uitkomst :P

@TS
Hoe heb je je gewicht gemeten? Beiden keren ochtends na het douchen? Verschillende meetmomenten kunnen namelijk ook een vertekend beeld geven.

Lezen is ook een kunst :')

Vergeet deze reactie maar :')

[ Bericht 5% gewijzigd door Kandijfijn op 01-08-2012 01:19:54 ]
pi_114930065
Wanneer begint het afbreken van organen omwille van de proteïnen?
  woensdag 1 augustus 2012 @ 08:54:11 #20
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_114935047
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 20:06 schreef Trinitrobenzeen het volgende:

[..]

Meer iets van 7700, maar ik zei ook niet dat ik 2 kg vet was kwijtgeraakt, ik zei gewicht. Tuurlijk is een groot aandeel vocht.
Maar waarom zou je blij zijn als je 2 kg vocht kwijtraakt. De volgende ochtend zit dat er toch weer aan.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 1 augustus 2012 @ 09:11:13 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_114935352
Als je vet kwijt raakt, raak je ook vocht kwijt. Want minder lichaamsvolume = minder vocht. Dus zo gek is dat niet :P
disclaimer
pi_114939592
quote:
14s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 08:54 schreef fathank het volgende:

[..]

Maar waarom zou je blij zijn als je 2 kg vocht kwijtraakt. De volgende ochtend zit dat er toch weer aan.
Omdat als je een groot getal kwijt raakt, het inderdaad meestal grotendeels vocht is, maar voor een aandeel ook vet/spiermassa. Merk ik nu wel, ging van 85.5 naar 84.2 en nu weer op 85.0, dat is een stuk minder dan die 1.3kg, maar uiteindelijk toch weer 0.5 kwijt zonder al dat vocht.
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 11:39:11 #23
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_114939840
Spiermassa wil je ook niet kwijtraken.

Alleen wegen is de grootste kwats die er is. Je zou je vetpercentage moeten monitoren als je duurzaam wil afvallen. Dus een huidplooimeter kopen, en niet dagelijks meten maar 1x per 14 dagen ofzo. Veel betrouwbaarder.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_114940761
quote:
14s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 11:39 schreef fathank het volgende:
Spiermassa wil je ook niet kwijtraken.

Alleen wegen is de grootste kwats die er is. Je zou je vetpercentage moeten monitoren als je duurzaam wil afvallen. Dus een huidplooimeter kopen, en niet dagelijks meten maar 1x per 14 dagen ofzo. Veel betrouwbaarder.
Klopt ja, dat is dan wel weer het nadeel van cardio, je verliest er ook redelijk wat spiermassa mee, dat verlies probeer ik ook te stagneren met wat simpele krachtoefeningen iedere dag. En eens per 14 dagen is altijd zo lang wachten xD Maar wellicht wel slimmer. Ik ga dan denk ik eens per 7 dagen doen.
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
pi_114961093
Maar hoe zit het met orgaanafbraak omwille van direct beschikbare proteïnen?
Daarover las ik in een periode dat er veel over toerfietsen geschreven werd. Korter geleden las ik er wat vaags over van een medicus, die het niet over orgaanafbraak bij grote inspanning zonder voldoende proteïne-aanvoer had, maar over orgaanafbraak door te weinig eten o.i.d.
pi_114964789
Hoeveel minuten is 16 km fietsen?
pi_114964825
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:56 schreef LovingMe het volgende:
Hoeveel minuten is 16 km fietsen?
Ligt eraan hoe snel je fietst. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_114964843
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:57 schreef trovey het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe snel je fietst. :P
'
gemiddeld genomen ;)
pi_114964913
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:57 schreef LovingMe het volgende:

[..]

'
gemiddeld genomen ;)
Ligt er ook maar aan, de ene persoon zal 15 km per uur fietsen terwijl de ander makkelijk 25 gaat halen dus ligt gewoon aan je conditie en leeftijd dus gemiddelde is beetje moeilijk te geven.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_114968768
Weeg je wel op hetzelfde moment?
Ik ben s'avonds zo 2 KG zwaarder dan s'ochtends..
Dus altijd s'ochtends voor het eten en drinken wegen!
pi_114968890
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 19:57 schreef fathank het volgende:
Ik kan je in ieder geval vertellen dat je niet 2 kg vet verliest met een beetje fietsen op een dag. Dat zal grotendeels vocht zijn.

1 kilo vet is ~9000 kcal. Je zult dus 9000 kcal minder binnen moeten krijgen dan je nodig hebt om 1 kilo vet te verliezen.
Je verliest met name glycogeen, suikers en water. Desalniettemin is het prima voor je om gewoon veel te fietsen.
Whatever...
  donderdag 2 augustus 2012 @ 08:26:32 #32
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_114983996
Tuurlijk is het goed om te fietsen, maar men moet niet doen alsof ze het 8e wereldwonder hebben ontdekt dat als ze na een flinke fietstocht een paar kilo lichter zijn. En al helemaal niet dat het blijvend is.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_115070568
Even volgen c_/ . Heb hetzelfde gewicht en ben deze week ook begonnen met fietsen.
Onverslaanbaar eiwit, niet te kloppen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')