abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113860529
Hallo Truthers

Ik heb ooit een topic geopend over de Dreamspell 13-manen kalender en ik heb recentelijk informatie gelezen die dit alles in een ander daglicht plaatst. De Dreamspell van Jose en Lloydine Arguelles blijkt in het geheel niet ondersteund te worden door Maya ouderen en aangezien ik ooit een topic over deze kalender ben begonnen, geef ik ook graag wat nieuwe info over wat ik ben tegengekomen..

Zoals Sticks van Opgezwolle ooit al zei: 'spreek ik mezelf tegen, dan heet dat verandering'

En bij deze aan ieder die de kalender gebruikt (de Dreamspell in dit geval) de boodschap om zelf op onderzoek uit te gaan naar de achtergrond van de Dreamspell..

Zelf vind ik dit opmerkelijke:
quote:
Deze beweringen onthullen een mentaliteit als een autocratische regering, zowel als een verlangen om de volgelingen binnen te houden. Niet verrassend, want het schijnt dat Lloydine Argüelles een cruciale rol speelde in de beslissing hoe hun speciale tzolkin telling in de tijd zou worden vastgelegd. In de Dertien Manen Beweging werd Lloydine Argüelles vaak geïdentificeerd als Bolon Ik, 9 Wind, wat in de oude Midden-Amerikaanse traditie een energie was die geasso­cieerd werd met de lichtgod Quetzalcoatl, de Gevederde Slang. Daarom kreeg haar eigen geboortedag (15 mei 1943) de energie 9 wind (kin 22) in de Dream­spell telling. Dit was een ankerpunt voor de tzolkin telling dat werd gekozen door de Argüelles en de consequentie was dat zijn volgelingen haar begonnen te indentificeren met deze lichtgod. Volgens dezelfde methode, mits de schrik­keldag weggehaald werd, werd de geboortedag van José Argüelles (24 januari 1939) 11 Aap (kin 11) en in deze opstelling werd hij niet alleen de Aap, de wever, het centrale dagteken waar alles om draait, maar zij beiden kregen ook de meesternummers 11 en 22 voor hun geboortedata. In wat blijkbaar een verspreking was, spreekt José Argüelles over kin 11 als "bedoeld als Valum Votan". Hoe meer mensen kennelijk hun kalender volgen, hoe meer deze identiteiten versterkt zijn. Zij die volgelingen zijn van deze speciale tzolkin telling, zullen deze stichters een centrale rol geven en hun levens rond hen synchroniseren.
de Maya's zeggen hier zelf over:
quote:
Ik heb het gevoel dat zij die onderwijzen over de Dreamspell/Dertien Manen kalender, om redenen van integriteit nu zouden moeten beginnen met het vertellen van de waarheid over deze kalender. Een deel van de waarheid is dat de Maya ouderen niet willen dat hij verward wordt met de Maya kalender en dat het een kalender is die nooit door de Maya's gebruikt is. In de woorden van de Maya ouderen: "De verwarring moet ophouden", en dit is in het belang van de meerderheid. Dreamspell leraren zouden de mensen ook duidelijk uitleg moeten geven over de oorsprong van de Dreamspell telling en waarom hij uitgevonden werd om de echte Maya kalender te vervangen. Dit moet gebeuren om de mensen de kans te geven een bewuste keuze te maken. De kosten van de voortgaande verwarring die veroorzaakt wordt door de valse pretenties van de Dreamspell zijn enorm. Dit kalendersysteem blokkeert de weg van de mensheid naar de schat van het ware Maya kalendersysteem, dat een beslissende rol zal spelen in het leiden van de mensheid naar vrijheid en verlichting.
http://www.goldenheart.nl(...)mspell-kalender.html

Lees op die link meer over het verschil tussen de Tzolkin en de Dreamspell.. Zijn er trouwens meer mensen hier tegen aan gelopen?
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_113860769
Dit is dan wel weer een leuk tegenartikel:

http://www.pan-holland.nl(...)g-en-Dreamspell.html

quote:
[..]
We hebben allemaal bestaan ​​in de tijd en zo lang als dit waar is is het zinvol om de behandeling van de exploratie van deze dimensie met een open geest en als een lopend onderzoek. De Klassieke Maya's zeker. Proberen de 'waarheid' kristalliseren, zoals in de 'ware count' of 'de echte Maya kalender' als slechts een manier exclusief anderen is precies de fundamentele fout dat de georganiseerde godsdiensten hebben sinds hun oprichting.

Met de heilige wetenschap van de Maya-calendrics we meer geluk want in plaats van dogma kunnen we, keer met deze instrumenten en patiënt, vergelijkende studie, om een nieuw onderzoek van de wiskunde van de tijd. En door deze universele taal zijn we steeds beter in staat te openbaren en te delen in een steeds ontvouwende niveaus van kosmische harmonie als de geest van de natuur begint te maken zich weer aan ons bekend.
pi_113860797
Enige uitleg over dit, ik begrijp er echt helemaal niks van :P
pi_113861274
Het is idd. niet erg toegankelijk.. Maar wel interessant :P
pi_113861372
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 18:19 schreef boyv het volgende:
Enige uitleg over dit, ik begrijp er echt helemaal niks van :P
Nou de Maya's hanteren verschillende kalenders die weer verschillende aspecten van hun leven beheersen. En Jose en Lloydine Arguelles hebben een soort van spel-variant gecreëerd - genaamd Dreamspell - waarmee je kunt leren omgaan met het patroon van 13x20 = 260 dagen. Voor de Maya's is de Tzolkin kalender heilig en deze bestaat ook uit 260 dagen. Dus het lijkt er op (voor mij althans wel heel lang al) dat de Dreamspell hier vandaan komt. Maar feitelijk is de Dreamspell een eigentijdse variant die maar heel losjes verbonden is met de Tzolkin Maya kalender. En de ouderen waarschuwen ons in het boek dat ik lees, om de Tzolkin niet als een spel of handig hulpmiddel te zien, maar deze te waarderen voor wat deze is. Een heilige kalender welke ons helpt te begrijpen waarom wij hier op Aarde zijn en wat ons doel/onze taak hier is.

Dat is heel in het kort waar het hier om gaat. Is het slecht dat er een Dreamspell kalender is bedacht die lijkt op - maar niet gelijk is aan - de Maya kalender? Zorgt dit er voor dat mensen niet in tune zijn met alles om hun heen? Of is de Dreamspell een handig hulpmiddel, welke er voor zorgt dat de 260 dagen Matrix in het onderbewuste van de mensheid komt, waardoor een eventuele overstap naar de Maya Tzolkin - die nog steeds accuraat is sinds 2500 B.C. - een eenvoudige stap wordt voor de mensheid?

Al met al zeer interessant wat mij betreft :)
  vrijdag 6 juli 2012 @ 18:53:10 #6
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_113861782
... en dan te bedenken dat de "lange telling" helemaal niet bij de Maya's zelf vandaan komt, maar is overgenomen van de Olmecs :P
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_113861836
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 18:39 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Nou de Maya's hanteren verschillende kalenders die weer verschillende aspecten van hun leven beheersen. En Jose en Lloydine Arguelles hebben een soort van spel-variant gecreëerd - genaamd Dreamspell - waarmee je kunt leren omgaan met het patroon van 13x20 = 260 dagen. Voor de Maya's is de Tzolkin kalender heilig en deze bestaat ook uit 260 dagen. Dus het lijkt er op (voor mij althans wel heel lang al) dat de Dreamspell hier vandaan komt. Maar feitelijk is de Dreamspell een eigentijdse variant die maar heel losjes verbonden is met de Tzolkin Maya kalender. En de ouderen waarschuwen ons in het boek dat ik lees, om de Tzolkin niet als een spel of handig hulpmiddel te zien, maar deze te waarderen voor wat deze is. Een heilige kalender welke ons helpt te begrijpen waarom wij hier op Aarde zijn en wat ons doel/onze taak hier is.

Dat is heel in het kort waar het hier om gaat. Is het slecht dat er een Dreamspell kalender is bedacht die lijkt op - maar niet gelijk is aan - de Maya kalender? Zorgt dit er voor dat mensen niet in tune zijn met alles om hun heen? Of is de Dreamspell een handig hulpmiddel, welke er voor zorgt dat de 260 dagen Matrix in het onderbewuste van de mensheid komt, waardoor een eventuele overstap naar de Maya Tzolkin - die nog steeds accuraat is sinds 2500 B.C. - een eenvoudige stap wordt voor de mensheid?

Al met al zeer interessant wat mij betreft :)
Ik zou me kunnen voorstellen dat de Maya;s het min of meer als beledigend zien. Zij zien zichzelf ongetwijfeld als bewaarders van hun oude cultuur. En nu heeft een stel buitenstaanders hun heilige kalender gebruikt om er - met winsoogmerk ook nog? - een soort spelletje van te maken. Ik kan me voorstellen dat dat aanvoelt als misbruik en dat ze dat droevig stemt. Ze reageren er heel keurig op, zo te lezen.
pi_113862569
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 18:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik zou me kunnen voorstellen dat de Maya;s het min of meer als beledigend zien. Zij zien zichzelf ongetwijfeld als bewaarders van hun oude cultuur. En nu heeft een stel buitenstaanders hun heilige kalender gebruikt om er - met winsoogmerk ook nog? - een soort spelletje van te maken. Ik kan me voorstellen dat dat aanvoelt als misbruik en dat ze dat droevig stemt. Ze reageren er heel keurig op, zo te lezen.
Tja.. als je voor jezelf kunt voorspellen, dat de Spanjaarden komen en dat verzet zou betekenen dat het nog erger wordt dan het al is, dan maak je je volgens mij minder zorgen om dit soort zaken. De Maya's zijn wat dat betreft - terecht m.i. - zeer voorzichtig met het delen van hun eeuwenoude kennis..

R0N1N, zou je wat meer over de Olmecs kunnen vertellen? Ik weet wel dat de kalender door verschillende groepen achter elkaar is overgenomen. De Olmeken, waren dat de meest vredelievende in het rijtje toevallig? Dat het bloedoffer er later bij in is geslopen wellicht?
pi_113863051
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 19:14 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Tja.. als je voor jezelf kunt voorspellen, dat de Spanjaarden komen en dat verzet zou betekenen dat het nog erger wordt dan het al is, dan maak je je volgens mij minder zorgen om dit soort zaken. De Maya's zijn wat dat betreft - terecht m.i. - zeer voorzichtig met het delen van hun eeuwenoude kennis..

R0N1N, zou je wat meer over de Olmecs kunnen vertellen? Ik weet wel dat de kalender door verschillende groepen achter elkaar is overgenomen. De Olmeken, waren dat de meest vredelievende in het rijtje toevallig? Dat het bloedoffer er later bij in is geslopen wellicht?
je kunt je afvragen of de huidige Maya nog wel wat van de oude kennis hebben. De Spanjaarden waren nogal succesvol in het weg vagen van die kennis, deels door hele stammen te vermoorden, deels door de rest te bekeren en daarna de oude, heidense informatie te vernietigen/verbranden.
Onderzoekers weten niet bijzonder veel van die periode en ik denk dat de kennis van de huidige Maya schromelijk overdreven wordt. Want laten we eerlijk zijn, in ons continue bewoonde en ontwikkelde Europa weten we bijzonder weinig van de kennis uit onze middeleeuwen. Keer op keer blijkt uit een opgraving, een vergeten boek of inscriptie dat de kennis die we denken te hebben overgenomen uit die tijd niet klopt. Denk je dan eens in hoe dat zal zijn bij een volk wat qua aantal miniscuul is geweest na de verovering, praktisch geen schriftelijke bronnen meer had en een geloof had dat vaak lijnrecht tegenover de oude kennis stond.
Tot nu toe moet er nog een Maya opstaan die flink meer kennis heeft dan wat in de musea te vinden is.

En de Olmec? Helaas niet veel van bekend, maar er wordt wel aangenomen dat ze wel degelijk menselijke offers kenden, echter is dat moeilijk echt hard te maken door de weinige bronnen. Wel staat vast dat ze het bal spel kenden waarvan we weten dat dat bij latere volkeren offers betekende.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 6 juli 2012 @ 19:30:42 #10
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_113863154
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 19:14 schreef Boswachtertje het volgende:
Nou, het was in ieder geval de eerste beschaving in Amerika (Mexico).
Van ongeveer 1500 BCE tot 400 BCE
Of ze het meest vredelievend waren in het rijtje is lastig te zeggen.

Ze waren namelijk ook het eerst met rituele aderlating (bloodletting), uitvinder van het beroemde balspel & vermoedelijk waren ze ook de eerste met mensenoffers.

Daarnaast was het concept "nul" hen bekend & hebben ze gigantische hoofden uitgehouwen waar nu nog over gespeculeerd wordt ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_113865597
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 19:28 schreef The_stranger het volgende:

[..]

je kunt je afvragen of de huidige Maya nog wel wat van de oude kennis hebben. De Spanjaarden waren nogal succesvol in het weg vagen van die kennis, deels door hele stammen te vermoorden, deels door de rest te bekeren en daarna de oude, heidense informatie te vernietigen/verbranden.
Onderzoekers weten niet bijzonder veel van die periode en ik denk dat de kennis van de huidige Maya schromelijk overdreven wordt. Want laten we eerlijk zijn, in ons continue bewoonde en ontwikkelde Europa weten we bijzonder weinig van de kennis uit onze middeleeuwen. Keer op keer blijkt uit een opgraving, een vergeten boek of inscriptie dat de kennis die we denken te hebben overgenomen uit die tijd niet klopt. Denk je dan eens in hoe dat zal zijn bij een volk wat qua aantal miniscuul is geweest na de verovering, praktisch geen schriftelijke bronnen meer had en een geloof had dat vaak lijnrecht tegenover de oude kennis stond.
Tot nu toe moet er nog een Maya opstaan die flink meer kennis heeft dan wat in de musea te vinden is.

En de Olmec? Helaas niet veel van bekend, maar er wordt wel aangenomen dat ze wel degelijk menselijke offers kenden, echter is dat moeilijk echt hard te maken door de weinige bronnen. Wel staat vast dat ze het bal spel kenden waarvan we weten dat dat bij latere volkeren offers betekende.
Vast staat idd dat er veel kennis en informatie verloren is gegaan. Zelf stelt Maya ouder Barrios dat men de jungle is ingetrokken, toen men wist dat er zware tijden aankwamen, de kennis met hen meenemende...

het probleem is misschien wel het verschil in het besef van tijd en ruimte tussen maya's en de westerse wereld. De maya's zien tijd en ruimte als 1 iets, verweven met velocity (weet ff niet een mooi nederlands woord dat de strekking goed duidelijk maakt). Wij zien tijd veel meer los van de ruimte. Zou het kunnen zijn dat we heel veel informatie verkeerd interpreteren?

Ik ben het met je eens dat het tijd is dat de echte dragers van deze kennis naar voren treden, opdat we meer kunnen leren van wat ze ons te vertellen hebben. Maar misschien staat daar tegenover dat wij onze zienswijze dienen te veranderen ;)

ps. thnx R0N1N voor de toelichting.. Barrios zegt zelf dat de Maya's ouder zijn dan wat wordt aangenomen in de westerse wereld.. ook weer een interessant punt van discussie!
pi_113870692
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 20:25 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Vast staat idd dat er veel kennis en informatie verloren is gegaan. Zelf stelt Maya ouder Barrios dat men de jungle is ingetrokken, toen men wist dat er zware tijden aankwamen, de kennis met hen meenemende...

het probleem is misschien wel het verschil in het besef van tijd en ruimte tussen maya's en de westerse wereld. De maya's zien tijd en ruimte als 1 iets, verweven met velocity (weet ff niet een mooi nederlands woord dat de strekking goed duidelijk maakt). Wij zien tijd veel meer los van de ruimte. Zou het kunnen zijn dat we heel veel informatie verkeerd interpreteren?

Ik ben het met je eens dat het tijd is dat de echte dragers van deze kennis naar voren treden, opdat we meer kunnen leren van wat ze ons te vertellen hebben. Maar misschien staat daar tegenover dat wij onze zienswijze dienen te veranderen ;)

ps. thnx R0N1N voor de toelichting.. Barrios zegt zelf dat de Maya's ouder zijn dan wat wordt aangenomen in de westerse wereld.. ook weer een interessant punt van discussie!
Uhm, in het westen staat tijd los van ruimte? Ik zou zeggen, lees eens een inleiding over Einstein ;) Al meer dan honderd jaar zijn tijd en ruimte met elkaar verbonden.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_113887702
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 22:08 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Uhm, in het westen staat tijd los van ruimte? Ik zou zeggen, lees eens een inleiding over Einstein ;) Al meer dan honderd jaar zijn tijd en ruimte met elkaar verbonden.
:) In de wetenschap wel ja ^O^ .. maar in ons dagelijkse leven?? :+

Het zou voor meer harmonie kunnen zorgen denk ik zo, als tijd niet langer de lijn is die mensen voor zich zien bij het concept tijd.. maar blijft lastig..
pi_114141721
Interessant dit, een interview uit 2009 met Zwervende Wolf (1 van de 2 hoofdrolspelers uit de film 'The Year Zero'), Don Alejandro

quote:
Calleman: In de moderne wereld zijn soms kalenders uitgevonden die regelmatig als Maya worden uitgelegd, zoals bijvoorbeeld de Dreamspell kalender, de kalender van Argüelles. Hoe denken de Maya’s zelf over deze kalenders?

Don Alejandro: Kijk, mijn vriend. Wanneer je een goede schrijver wilt zijn moet je gewoon je werk goed doen. Wij als Maya’s, kunnen niet een dag erbij zetten of weghalen, veranderen of de kalender zelf aanpassen. Wanneer mensen dit toch doen zullen zij mensen in verwarring brengen.

Iemand die dit doet is meneer José argüelles. Hij kwam naar ons en vertelde dat hij onze goedkeuring wilde voor de publicatie van de 13 manen kalender. We vertelde hem dat hij geen recht heeft om onze kalender te veranderen, ten eerste omdat hij geen Maya is en ten tweede omdat hij ook geen Maya autoriteit is. Vervolgens maakte hij een nog grotere fout. Voordat hij bij ons kwam was hij bij de Verenigde Naties geweest voor goedkeuring. Vervolgens ook nog bij de paus om de 13 manen kalender te accepteren. Maar wij Maya’s geloven dat het onze verantwoording is. Niet die van de VN en al helemaal niet die van het Vaticaan. Nog erger, het Vaticaan heeft zaken die ons toebehoren en zij zouden dit aan ons moeten teruggeven in plaats van onze kalender te willen veranderen.

Daarom vertelde wij Argüelles dat wij onze kalender niet moeten veranderen vanwege een of andere persoon met gekke ideeën die alleen maar mensen zal verwarden. U, meneer Calleman, bent bijvoorbeeld Zweeds. Wat als ik u komt vertellen dat u uw taal niet meer mag spreken. En dat u een andere taal moet spreken. Welk recht heb ik om uw taal te veranderen? Wat van u is, is van u en wat in uw land is weet jij de waarde van. Er zijn vele geschriften in vele andere talen, in Zweeds, in Frans, in Duits. Het zou zomaar hele goed teksten kunnen zijn, maar ik weet dit niet omdat ik deze talen niet spreek. Dit is in wezen het zelfde als bij de Maya’s. Jullie weten dat we grootse, mooie en belangrijke geschriften hebben in de codecs, maar alleen de Maya’s en de echte ouderlingen kunnen de ware uitleg geven over wat het ons verteld.
http://www.dailytzolkin.c(...)der/artikel410.htmdt
pi_117956145
Even een update:

Zoals al eerder aangegeven zijn er 2 soortgelijke kalenders die binnen de new age beweging veel aandacht krijgen en inmiddels ook daarbuiten met interesse worden bekeken. Het gaat hier om de Tzolkin, de 260-dagen kalender van de Maya’s en de 13-manen kalender (ook we Dreamspell geheten), welke is ontwikkeld door José en Lloydinne Arguelles. Ook de Dreamspell werkt met 260 dagen. Tot zo ver niets vreemds. Beide tellen 260 dagen en de basis van beide kalenders is ook hetzelfde: 20 dagzegels/tekens en 13 tonen. De namen van de Dreamspell zijn min of meer afgeleid van de Tzolkin, maar er zit her en der wel wat verschil.

De Tzolkin is al een paar duizend jaar oud en loopt al die tijd al bijna onaangepast (als in bijna wetenschappelijk perfect) door, tot aan de dag van vandaag. De Dreamspell is bedacht door het stel Arguelles in de jaren ’80. De Dreamspell is een afgeleide van de I Ching, Tzolkin en nog enkele andere systemen. Echter is de begindatum van de Dreamspell anders dan diezelfde dag in de Tzolkin. Hier komt het verschil naar voren. Daar waar de Tzolkin onveranderd en onverstoord al die millenia heeft gewerkt, werkt de Dreamspell met een nieuw getallensysteem. Is de oude Tzolkin nog gebaseerd op 13 x 20, bij de Dreamspell zijn er tevens 5 kastelen van 52 dagen, welke ook 260 dagen vormen en daarnaast 13 manen/maanden van 28 dagen, wat in totaal 364 dagen is. In de Dreamspell is er 1 dag ingeruimd voor een dag van vrede en contemplatie, genaamd de Dag buiten de Tijd, welke altijd op 25 juli van een jaar valt. De Tzolkin kent zoiets niet.

Meer info over de Day out of time:
http://www.13moon.com/day%20out%20of%20time%20-%20wpmlink.htm

Hoe de Tzolkin er uit ziet

De 13 manen kalender van 13 moon.com heet ook Tzolkin, maar is eigenlijk een andere kalender. Op de site www.13moon.com kun je veel meer info vinden over de 13 manen kalender.

Het interessante van de Tzolkin is de plaats waar deze is ontstaan, Izapa in Mexico. De zon beweegt zich jaarlijks als volgt op deze plek:

Zeer interessante site over de geometrie van de Tzolkin:
http://www.cropcirclesandmore.com/thoughts/201001stmnl.html

Dit in het kort over de kalenders, ik ben benieuwd naar jullie vragen, dan kan ik er wat dieper op in gaan!

[ Bericht 1% gewijzigd door Boswachtertje op 14-10-2012 15:22:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')