abonnement Unibet Coolblue
pi_112807204
Daten in Noord Amerika is een mijnenveld.

Ik ben daar keihard achtergekomen in de laatste anderhalf jaar. Je zou denken dat de Nederlandse, Amerikaanse en Canadese cultuur erg overeenkomen, omdat het allemaal "westerse cultuur" is, maar niets is minder waar, vooral als het op datingcultuur aankomt. Naar mijn ervaring zijn de cultuurverschillen qua dating in Noord Amerika zo groot in vergelijking met Europa, dat wanneer je als Nederlander daar gaat daten, dat je een culture shock krijgt en dan overdrijf ik niet.

Iets dat bijna geen enkele Nederlander weet is dat je in de VS zoiets hebt als een "exclusivity contract". Dat is een mondeling contract waarin je met elkaar afspreekt dat je stopt sex te hebben met meerdere mensen. Totdat je dat "contract" mondeling hebt ondertekend is de persoon waarmee je date, een relatie mee hebt of zelfs mee verloofd bent, vrij om sex te hebben met iedereen die hij/zij maar wil. Dus tot dat moment is het een sexuele free for all.

In Noord Amerika is dit een ongeschreven culturele regel en dit wordt gecombineerd met het "don't ask, don't tell" principe. Dus je wordt over alles dat ermee te maken heeft in het donker gehouden en je mag er geen vragen over stellen.

Voorbeeld: Je gaat daten in de VS. Je geeft aan in je datingprofiel dat je op zoek bent naar een serieuze relatie. De dates met de persoon waarmee je op date gaat verlopen goed en je werkt samen naar een relatie toe. Althans, dat denk je dan (als Nederlander). Maar de persoon waarmee je aan het daten bent is aan het multi-daten, echter vanwege het "don't ask, don't tell" principe vertelt hij/zij dit jou niet.

De persoon waarmee je date is dus aan het multi-daten zonder dat je het weet. Dat is dus 1 ding. Een ander ding is dan dat hij/zij tevens nog sex heeft met al die dates. Ook dit wordt je niet verteld, want wederom is het "don't ask, don't tell" principe van toepassing.

Dus (als Nederlander) denk je aan het daten te zijn voor een relatie, terwijl de persoon waarmee je een emotionele band denkt op te bouwen na de date gewoon naar huis gaat om bijvoorbeeld sex te hebben met een "friends with benefits".

Immers, ook al was je aan het daten voor een relatie, je hebt het "exclusivity contract" niet mondeling ondertekend. Je zou denken: "Exclusivity contract? Waar heb je het nou over?"

Dat dacht ik eerst dus ook en daar ben ik op een keiharde manier achtergekomen. Het establishen van exclusivity is een cultureel principe in de VS en dat geldt bijna voor iedereen daar. Daarnaast wordt het "don't ask, don't tell" principe door vrijwel de helft van de bevolking toegepast,

Er zijn ook mensen die het niet eens zijn met "don't ask, don't tell" en die zijn er open over dat ze met bijvoorbeeld 8 tot 12 mensen aan het multi-daten zijn en daar tevens sex mee hebben. Maar omdat ze (naar mijn mening) niet helemaal helder zijn in hun hoofd, verwachten ze van je dat je met hun een emotionele band opbouwt voor een relatie, terwijl je weet dat zij sex hebben met andere mensen. En dat zal zolang doorgaan todat je "the talk" initieert. En daarmee wordt het exclusiviteitsgesprek bedoeld. En dat gesprek wordt vaak erg lang vooruit gepushed en je moet er zelf maar over beginnen. Soms duurt het zo lang dat je er na 6 maanden pas achterkomt dat de persoon waarmee je een relatie hebt nog dagelijks sex heeft met haar ex bijvoorbeeld. Soms wordt het zelfs zo ver vooruitgeduwd tot net voor de dag van het huwelijk en sommige mensen zijn er dan al zo aan gewend dat ze non-exclusivity zelfs tijdens het huwelijk willen afdwingen.

En als je er dan wat van zegt, dan krijg je vaak ruzie. Als je aankaart aan je date dat ze onethisch, oneerlijk, onfatsoenlijk en respectloos bezig zijn, dan heb je bijna vrijwel altijd direct ruzie.

"Are you slut-shaming me?!" Nou ja eigenlijk wel, maar dan op een nettere en indirectere manier.

Want ze bedriegen de boel. En mannen daar doen overigens exact hetzelfde. Het zit tegenwoordig ingebakken in de cultuur en men noemt dat daar "modern dating". Als je een Amerikaan vertelt hoe de Nederlandse datingcultuur werkt, dan wordt dat over het algemeen als "traditional" beschouwd en oudbollig. Traditional style dating komt tegenwoordig in Noord Amerika ook steeds minder vaak voor.

Je kent "modern style dating" misschien wel van het Amerikaanse programma "The Bachelor". Een man multi-date met meerdere vrouwen en zoent met ze en heeft soms zelfs sex met een aantal van die vrouwen. De man in het programma vertelt niet aan al die vrouwen dat hij met al die vrouwen zoent, al verwachten al die vrouwen dat al wel, want ze kennen het programma wanneer ze zich ervoor inschrijven, maar het principe is hetzelfde. Het lijkt allemaal transparant voor de kijker, maar dat is omdat je meekijkt vanuit het perspectief van de camera. In een dagelijkse situatie waar geen camera bij is, zouden al die vrouwen niet weten dat die man aan het multi-daten is en zouden ze niet weten dat hij "make-out sessions" heeft met meerdere van die vrouwen en zouden ze niet weten dat hij sex heeft met sommige van die vrouwen. Immers, het "don't ask, don't tell" principe is van toepassing.

Maar in de VS wordt dus van je verwacht dat je van tevoren al aanneemt dat dat allemaal het geval is. Als je daar dus nieuw bent op het gebied van dating of uit Europa komt of je traditioneel opgevoed bent, dan ben je de klos, want dan eindigt je datingavontuur in een gebroken hart.

In het geval van The bachelor wordt exclusivity aan het eind van het programma uitgesproken. Althans, dat is de bedoeling, maar in werkelijkheid is dat voor de show. Anders zou de show te trashy en onromantisch overkomen voor de kijker. De realiteit is echter dat in de meeste gevallen zelfs aan het einde van die show in werkelijkheid geen exclusivity wordt uitgesproken door het koppel dat overblijft. Dat is enkel voor de show.

De hypocrisie viert er helaas hoogtij. En in Californie gaan ze echt helemaal los. Hoe dichter je bij Hollywood komt, hoe gekker het wordt. Het is een free for all daar en die cultuur verspreidt zich enorm snel en van wat ik weet nu ook naar Nederland.

Het zou nog te doen zijn geweest zonder het "don't ask, don't tell" principe, want dan heb je de keuze nog om al dan niet te beslissen of je die persoon wilt daten of niet. In mijn geval dus natuurlijk niet, maar over die informatie moet je dan maar net beschikken en juist die vrijheid om geinformeerde keuzes te maken wordt op die manier van je weggenomen.

Ik dacht dus dat het beter zou zijn in Canada. En dat is wel enigzins zo, want ze zitten daar qua datingcultuur tussen de VS en Europa in. Maar ook daar werd mijn hart op deze manier gebroken.

Tot zover mijn "rant". Dit wilde ik kwijt. Misschien dat iemand hier ooit nog iets aan zal hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door graviton op 13-06-2012 01:31:08 ]
  dinsdag 12 juni 2012 @ 21:15:59 #2
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_112807350
Wat doe je daar dan nog?
Feyenoord Rotterdam
  dinsdag 12 juni 2012 @ 21:16:50 #3
256666 leeell
I know you're lonely
pi_112807405
Amerika :')
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_112807409
Hoe kom je erbij dat de Nederlandse cultuur op de Amerikaanse zou lijken?
pi_112807522
Wat is er zo raar aan om met anderen te daten als je niet officieel in een relatie zit?
pi_112807595
Jezus wat een verhaal...alleen geloof ik niet dat het een verschil is met hier in NL. Daten betekent nog niet direct dat je een relatie hebt. En ook hier in NL zijn er genoeg mensen die er aardig op los daten.
pi_112807605
Thanks for the info. ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 12 juni 2012 @ 21:23:25 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_112807868
Paar regels gelezen en het enige dat ik eruit opmaken kan is dat je een gebroken hart hebt en dat je veel te voorspoedig iemand toegeëigend hebt. Gelukkig heb je ervan geleerd.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_112807941
klinkt als een goed principe, dat "don't ask, don't tell" Top! :)

(Zolang je niet in een echte relatie zit iig!!!) doe er je voordeel mee

[ Bericht 17% gewijzigd door DEVIEZEMAN. op 12-06-2012 21:34:12 ]
  dinsdag 12 juni 2012 @ 21:30:39 #10
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_112808342
Klinkt als een fantastisch leven wat die Amerikanen daar hebben. :p
Gourmetten of steengrillen?
  dinsdag 12 juni 2012 @ 21:34:44 #11
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112808630
Wat ijl je men, ze daten daar echt niet anders :')
  dinsdag 12 juni 2012 @ 21:35:04 #12
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112808659
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:23 schreef Dven het volgende:
Paar regels gelezen en het enige dat ik eruit opmaken kan is dat je een gebroken hart hebt en dat je veel te voorspoedig iemand toegeëigend hebt. Gelukkig heb je ervan geleerd.
Dat.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 21:35:32 #13
360764 BMS-THAD
Thad Castle, at your service.
pi_112808708
Kan dit redelijk beamen. Niet uit eigen ervaring, maar uit verhalen van vrienden die daar zijn geweest.
Daarom volgend jaar met twee vrienden naar Amerika en alles platneuqen. :D
Get this guy a jockstrap and a cookie!
pi_112809322
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:23 schreef Dven het volgende:
Paar regels gelezen en het enige dat ik eruit opmaken kan is dat je een gebroken hart hebt en dat je veel te voorspoedig iemand toegeëigend hebt. Gelukkig heb je ervan geleerd.
Dit is niet iets dat 1x voorgekomen is. Dit zit structureel ingeweven in de Amerikaanse cultuur. Uitzonderingen daargelaten.
  Moderator dinsdag 12 juni 2012 @ 21:46:33 #15
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_112809486
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:16 schreef leeell het volgende:
Amerika :')
Echt, gewoon dat.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 12 juni 2012 @ 21:46:39 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_112809491
The love you take is equal to the love you make.
pi_112809609
wow :o

ik ga morgen naar amerika verhuizen, ts is naief mens en denkt dat het in nederland er anders aan toe gaat.
pi_112809937
Wat laat jou denken dat het hier zoveel anders is?
pi_112810056
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:23 schreef Dven het volgende:
Paar regels gelezen en het enige dat ik eruit opmaken kan is dat je een gebroken hart hebt en dat je veel te voorspoedig iemand toegeëigend hebt. Gelukkig heb je ervan geleerd.
Paar regels gelezen en de rest lees ik zondagmiddag wel als ik een uur even niks te doen heb.
5 Ferrari's op videoband!
  Moderator dinsdag 12 juni 2012 @ 21:58:23 #20
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_112810199
Is in nederland niet anders hoor, op fok ook niet, kijk maar even in het dating topic.
What can change the nature of a man?
pi_112810740
quote:
4s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 21:13 schreef graviton het volgende:
Daten in Noord Amerika is een mijnenveld.

Ik ben daar keihard achtergekomen in de laatste anderhalf jaar. Je zou denken dat de Nederlandse, Amerikaanse en Canadese cultuur erg overeenkomen, omdat het allemaal "westerse cultuur" is, maar niets is minder waar, vooral als het op datingcultuur aankomt. Naar mijn ervaring zijn de cultuurverschillen qua dating in Noord Amerika zo groot in vergelijking met Europa, dat wanneer je als Nederlander daar gaat daten, dat je een culture shock krijgt en dan overdrijf ik niet.

Iets dat bijna geen enkele Nederlander weet is dat je in de VS zoiets hebt als een "exclusivity contract". Dat is een mondeling contract waarin je met elkaar afspreekt dat je stopt sex te hebben met meerdere mensen. Totdat je dat "contract" mondeling hebt ondertekend is de persoon waarmee je date, een relatie mee hebt of zelfs mee verloofd bent vrij om sex te hebben met iedereen die hij/zij maar wil. Dus tot dat moment is het een sexuele free for all.

Als ik heel eerlijk ben, ben ik hier gestopt met lezen
want a) dit weet iedereen volgens mij
en b) volgens mij is dat in nederland ook maar goed
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_112810850
quote:
drie kwart jaar en niks geleerd
dan doe je het toch echt zelf
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_112811956
Mijn punt is dat het principe van "don't ask, don't tell" het probleem in de kern veroorzaakt en dat men dat tot cultuur gemaakt heeft.

Wanneer je in het donker gehouden wordt over het feit dat de persoon waarmee je aan het daten bent voor een relatie, of waarmee je al een relatie hebt, of waarmee je al verloofd bent, sex heeft met andere personen, dan komt dat neer op deceptie.

Waarom deceptie? Omdat de vrijheid om een geinformeerde keuze om die persoon niet meer te daten van je weggenomen wordt.

Op die manier kan je iedereen wel bedonderen door onethisch handelen stil te houden.

Er is een reden waarom men het stilhoudt. Want men weet dat het een vorm van deceptie is.

Er is geen enkele reden om hierover niet transparant te zijn tegenover de persoon waarmee je aan het daten bent voor een relatie, of waarmee je al een relatie hebt, of waarmee je al verloofd bent. Tenzij je natuurlijk voordeel wilt halen uit het feit dat hij/zij daar onwetend over is.

Desnoods zet je in je datingprofiel dat je:

1) Multi-date
2) Make-out sessions hebt met je dates
3) Sex hebt met meerdere van je dates
4) Pas exclusief wilt zijn tot ver in het dating proces, tot in de relatie of zelfs tot in de verloving

Dan kan iedereen kiezen of ze wel of niet met je willen daten voor een relatie.

En voila, probleem opgelost. Maar nee, dat is dan teveel gevraagd. Want dat komt dan niet overeen met het "don't ask, don't tell" principe.

Als dit de standaard is en als dit cultuur is...dan is deceptie de cultuur en de standaard.

Sommigen van jullie zeggen dat het in NL net zo is. Wil je daarmee dus ook zeggen dat deceptie cultuur is in NL? Dat het de standaard is?

Want dat is nou net het verschil dat ik dacht dat er was tussen de VS en NL, namelijk dat het in de VS cultuur is en dat het in NL wel degenlijk gezien wordt als deceptie.
pi_112812128
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:23 schreef graviton het volgende:
Mijn punt is dat het principe van "don't ask, don't tell" het probleem in de kern veroorzaakt en dat men dat tot cultuur gemaakt heeft.

hier ben ik weer gestopt met lezen want er is geen probleem?
heel amerika (en nederland) heeft er geen probleem mee hoor
jij hebt je te snel aan iemand 'gebonden' en krijgt nu (voor de zoveelste keer?) de deksel op je neus
deal with it en ga niet zo het slachtoffertje uit hangen van een hele cultuur :')
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  dinsdag 12 juni 2012 @ 22:26:25 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_112812157
Ik geloof helemaal niet dat dit zo algemeen is in de VS, eigenlijk. Of neuken al die kerkelijke christenen er ook zo op los?
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')