quote:
Ik vind alle aandelen die je noemt aan de dure kant, hoewel ik zelf nog wel een plukje Microsoft heb. Bekijk voor de grap eens de 5-jaar grafiek van deze large-caps, dan krijg je een heel ander perspectief.
Ik heb onlangs een Australische small-cap (of liever gezegd: micro-cap) aangeschaft:
http://www.bloomberg.com/quote/ZGL:AUZicom Group is aktief in verschillende engineering (is hier een goede nederlandse vertaling voor?) sectoren in Australie en Zuid-oost Azie, maar het zag helaas de omzet en winst instorten in de voor hen belangrijkste daarvan: deck machinery. Deze aktiviteit is gebaseerd op orders voor het produceren en daarna plaatsen van hijskranen e.d. op schepen.
De eigenaar/directeur geeft in het halfjaarverslag aan dat de orders weer zullen terugkeren: de scheepsbouw voor off-shore oliewinning is weer aangetrokken en de orders voor deck machinery lopen daar 1 a 2 jaar achteraan. Ik geloof hem voor dit moment.
Het idee heb ik gejat van deze blog post:
http://kelpie-capital.com(...)ced-growth-business/De P/E is 4.85 gebaseerd op de laatste, tegenvallende earnings. De schuldenlast is beperkt en het bedrijf wordt sinds 1978 door dezelfde familie geleid. Ik ben geen scheepsvaart deskundige, vandaar dat dit aandeel een klein percentage in mijn portfolio is. Maar het lijkt me dat takels en hijskranen op schepen een doorlopende business vormen. Het is echter mogelijk dat Zicom dit verkeerd aanpakt of om een andere reden het vertrouwen van klanten kwijt is. Dan is het aandeel terecht afgestraft. Ik kon daar echter niets over terug vinden. Als de olieprijs serieus gaat zakken, is dit ook een bedreiging.
Ik durf de gok wel aan dat Zicom door deze moeilijke periode komt en de koers zich herstelt. De aandeelhouder krijgt ook nog eens dividend terwijl die daar op wacht.