abonnement Unibet Coolblue
pi_113137482
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 09:47 schreef Physics het volgende:
Als je niet naar een tentamen gaat krijg je toch N.O.? Dan is dat geen echt resultaat en telt het toch niet mee voor je judicium cum laude? (als eerstbehaalde resultaten gelden)
Klopt, ik heb dit al nagevraagd bij de examenadministratie.
  woensdag 20 juni 2012 @ 23:51:59 #102
145874 mctwigt
Geestelijke vader van Kwaak
pi_113170212
Volgend jaar wordt lekker chaos voor mij, kan echt niet het PGO voor blijven... :(
Two guys and a Duck: #1 #2
#3 #4
Op vrijdag 26 augustus 2011 19:59 schreef ColaBlikje het volgende:
Deze eend moet een eigen stripboek krijgen :D Of een deel in de Donald Duck, of de krant ofzo.
pi_113216509
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 23:51 schreef mctwigt het volgende:
Volgend jaar wordt lekker chaos voor mij, kan echt niet het PGO voor blijven... :(
Ai, dat is zuur! Heb tijdens mijn minor 'Hoogtepunten uit de psychologie' kennis mogen maken met dit systeem en 'de Zevensprong'. Ik was heel erg blij toen het na twee maanden weer voorbij was..
pi_113223221
Hallo allemaal,

Volgens mij zitten hier een paar econometristen, voor wie ik een paar vragen heb. Ik overweeg namelijk om volgend jaar econometrie te gaan doen aan de EUR. Ik twijfel alleen nog een beetje over het eerste jaar (ivm met propedeuse = nominaal).

Wat voor studenten halen het eerste jaar hun P? Zijn dat alleen de ontzettend intelligente studenten of vooral de hardwerkende studenten? En is het eerste jaar te combineren met een vereniging? Ik weet dat de ontgroening van in ieder geval het RSC vóór de aanvang van het collegejaar is, maar daarna is er natuurlijk ook nog een hoop te doen.

Ik wil trouwens econometrie gaan doen omdat ik dreig (99% zeker) een negatief BSA te krijgen bij rechtsgeleerdheid in Tilburg. Dit komt vooral door de enorme hoeveelheden die ik moet lezen (een paar honderd pagina's per week), dat trek ik niet zo. Moet je bij econometrie veel lezen?

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_113224314
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 08:39 schreef wimjongil het volgende:
Hallo allemaal,

Volgens mij zitten hier een paar econometristen, voor wie ik een paar vragen heb. Ik overweeg namelijk om volgend jaar econometrie te gaan doen aan de EUR. Ik twijfel alleen nog een beetje over het eerste jaar (ivm met propedeuse = nominaal).

Wat voor studenten halen het eerste jaar hun P? Zijn dat alleen de ontzettend intelligente studenten of vooral de hardwerkende studenten? En is het eerste jaar te combineren met een vereniging? Ik weet dat de ontgroening van in ieder geval het RSC vóór de aanvang van het collegejaar is, maar daarna is er natuurlijk ook nog een hoop te doen.

Ik wil trouwens econometrie gaan doen omdat ik dreig (99% zeker) een negatief BSA te krijgen bij rechtsgeleerdheid in Tilburg. Dit komt vooral door de enorme hoeveelheden die ik moet lezen (een paar honderd pagina's per week), dat trek ik niet zo. Moet je bij econometrie veel lezen?

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
Inzet > motivatie > Intelligentie.
Of niet?
pi_113227688
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 08:39 schreef wimjongil het volgende:
Hallo allemaal,

Volgens mij zitten hier een paar econometristen, voor wie ik een paar vragen heb. Ik overweeg namelijk om volgend jaar econometrie te gaan doen aan de EUR. Ik twijfel alleen nog een beetje over het eerste jaar (ivm met propedeuse = nominaal).

Wat voor studenten halen het eerste jaar hun P? Zijn dat alleen de ontzettend intelligente studenten of vooral de hardwerkende studenten? En is het eerste jaar te combineren met een vereniging? Ik weet dat de ontgroening van in ieder geval het RSC vóór de aanvang van het collegejaar is, maar daarna is er natuurlijk ook nog een hoop te doen.

Ik wil trouwens econometrie gaan doen omdat ik dreig (99% zeker) een negatief BSA te krijgen bij rechtsgeleerdheid in Tilburg. Dit komt vooral door de enorme hoeveelheden die ik moet lezen (een paar honderd pagina's per week), dat trek ik niet zo. Moet je bij econometrie veel lezen?

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
Met compensatie is het makkelijk te doen.

Ik miste slechts1 vak in het eerste jaar, en ik heb echt niet veel tijd besteed aan mijn studie (Rechten). Als ik mocht compenseren dan had ik genoeg 8'en en een 9 staan om dat mee te doen.
Geen referral hier.
pi_113228116
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 11:20 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Met compensatie is het makkelijk te doen.

Ik miste slechts1 vak in het eerste jaar, en ik heb echt niet veel tijd besteed aan mijn studie (Rechten). Als ik mocht compenseren dan had ik genoeg 8'en en een 9 staan om dat mee te doen.
Maar rechten is een andere studie dan econometrie natuurlijk. Hier in Tilburg zijn er ook genoeg studenten die het eerste jaar nominaal halen, maar ik ben er nite zo één dus... :P Over het algemeen wordt econometrie als zwaar ervaren, zwaarder dan rechten (maar ik vind al het lezen bij rechten dan weer zwaar...). Vandaar dat ik het van iemand die econometrie doet/gedaan heeft wil weten.

@ Self-Catering: ik ga volgend jaar sowieso mijn strategie aanpassen (minder aankloten, meer studeren/werken in de ub). Op zich moet de wiskunde te doen zijn als ik er genoeg tijd aan besteed, ik had een 7,9 voor mijn CE wisB.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_113238348
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 08:39 schreef wimjongil het volgende:
Hallo allemaal,

Volgens mij zitten hier een paar econometristen, voor wie ik een paar vragen heb. Ik overweeg namelijk om volgend jaar econometrie te gaan doen aan de EUR. Ik twijfel alleen nog een beetje over het eerste jaar (ivm met propedeuse = nominaal).

Wat voor studenten halen het eerste jaar hun P? Zijn dat alleen de ontzettend intelligente studenten of vooral de hardwerkende studenten? En is het eerste jaar te combineren met een vereniging? Ik weet dat de ontgroening van in ieder geval het RSC vóór de aanvang van het collegejaar is, maar daarna is er natuurlijk ook nog een hoop te doen.

Ik wil trouwens econometrie gaan doen omdat ik dreig (99% zeker) een negatief BSA te krijgen bij rechtsgeleerdheid in Tilburg. Dit komt vooral door de enorme hoeveelheden die ik moet lezen (een paar honderd pagina's per week), dat trek ik niet zo. Moet je bij econometrie veel lezen?

Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
Wat voor studenten het eerste jaar hun P halen is vrij divers... Econometrie is een studie waar je absoluut niet veel hoeft te lezen, maar soms moet je wel je boek openslaan om bepaalde wiskundige bewijzen, theoriën of technieken te bestuderen.

Daar zit hem dan ook direct de crux. Als je een hoge affiniteit hebt met wiskunde dan zal je de studie vrij makkelijk af gaan. Het is niet echt mogelijk te voorspellen hoe goed je het gaat doen. Ik ken mensen met 8+ voor hun wiskunde B+D die hard werken en net aan hun BSA zullen halen. Aan de andere kant zijn er ook mensen die met een 7 hun wiskunde hebben gehaald en met gemak overal 8+ voor halen..
pi_113239668
God godv.. godverdomme heb ik een hele reactie getypt, is 'ie weg...

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 15:36 schreef Physics het volgende:

[..]

Wat voor studenten het eerste jaar hun P halen is vrij divers... Econometrie is een studie waar je absoluut niet veel hoeft te lezen, maar soms moet je wel je boek openslaan om bepaalde wiskundige bewijzen, theoriën of technieken te bestuderen.

Daar zit hem dan ook direct de crux. Als je een hoge affiniteit hebt met wiskunde dan zal je de studie vrij makkelijk af gaan. Het is niet echt mogelijk te voorspellen hoe goed je het gaat doen. Ik ken mensen met 8+ voor hun wiskunde B+D die hard werken en net aan hun BSA zullen halen. Aan de andere kant zijn er ook mensen die met een 7 hun wiskunde hebben gehaald en met gemak overal 8+ voor halen..
Lezen vind ik niet erg (lees graag leesboeken), maar bij rechten kwam ik gewoon niet door de honderden pagina's per semester heen. Ik kwam overigens bij econometrie uit door het lezen van Vom Kriege, een Engelse vertaling daarvan heeft een voorwoord van Anatol Rapoport. De beste man vertelt dat je oorlog (en het bedrijfsleven, weersvoorspellingen etc.) in modellen kunt vatten. Ook vertelt hij het een en ander over speltheorie. Dit lijkt me allebei erg tof om te doen/kunnen.

Echt 'verliefd' op wiskunde zou ik mij niet noemen, maar ik schep er wel altijd genoegen in als ik een som goed oplos. Ik heb het zeker nooit stom gevonden, hoogstens onbegrijpelijk (maar dit bleek later door een gebrek aan inzet te komen). Dat ik nu echt heel veel zin heb om aan econometrie te beginnen, en nu echt een studie wil halen, zal ook veel schelen (aan rechtsgeleerdheid ben ik misschien wat onverschillig begonnen).

Hoe zit het trouwens met de UB, kun je daar gewoon goed werken? Ik hoorde laatst iets over dat 'ie niet zo groot was ofzo.

Zit jij nou in je eerste of je tweede jaar? Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_113250747
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:06 schreef wimjongil het volgende:
God godv.. godverdomme heb ik een hele reactie getypt, is 'ie weg...

[..]

Lezen vind ik niet erg (lees graag leesboeken), maar bij rechten kwam ik gewoon niet door de honderden pagina's per semester heen. Ik kwam overigens bij econometrie uit door het lezen van Vom Kriege, een Engelse vertaling daarvan heeft een voorwoord van Anatol Rapoport. De beste man vertelt dat je oorlog (en het bedrijfsleven, weersvoorspellingen etc.) in modellen kunt vatten. Ook vertelt hij het een en ander over speltheorie. Dit lijkt me allebei erg tof om te doen/kunnen.

Echt 'verliefd' op wiskunde zou ik mij niet noemen, maar ik schep er wel altijd genoegen in als ik een som goed oplos. Ik heb het zeker nooit stom gevonden, hoogstens onbegrijpelijk (maar dit bleek later door een gebrek aan inzet te komen). Dat ik nu echt heel veel zin heb om aan econometrie te beginnen, en nu echt een studie wil halen, zal ook veel schelen (aan rechtsgeleerdheid ben ik misschien wat onverschillig begonnen).

Hoe zit het trouwens met de UB, kun je daar gewoon goed werken? Ik hoorde laatst iets over dat 'ie niet zo groot was ofzo.

Zit jij nou in je eerste of je tweede jaar? Bedankt voor je reactie in ieder geval!
In de UB kan je inderdaad niet zo goed werken, er zijn maar heel weinig goede plekken en stilte is af en toe ook wat moeilijk te vinden...
Verder hoef je inderdaad niet veel te lezen(behalve voor die paar economie vakken, al kun je die ook met vrij weinig lezen halen.) Het belangrijkste is dat je gewoon de opgaven maakt. Als je dat goed doet en naar (bijna) alle colleges gaat moet je wel heel erg je best doen om de tentamens niet te halen.

Maar de enige vakken waar ik wat voor moest lezen waren macro- en micro-economie.
Bereidt je wel voor dat het eerste jaar echt pure wiskunde is, terugkijkend was er echt geen greintje econometrie in te vinden. Echte econometrie ga je pas mee beginnen in blok 3 van het 2e jaar, met in blok 5 pas een vak (basiswerkcollege) wat je volwaardige (maar wel simpele) econometrie kunt noemen.

Ik moet zeggen dat ik trouwens wel altijd veel voldoening uit het maken van opgaven haal, je hebt en het gevoel dat je echt iets geproduceerd en geleerd hebt, en als je soms na een uur opeens de oplossing ziet van een bewijs is dat echt geweldig.
Beneath the gold, bitter steel
pi_113255099
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 16:06 schreef wimjongil het volgende:
God godv.. godverdomme heb ik een hele reactie getypt, is 'ie weg...

[..]

Lezen vind ik niet erg (lees graag leesboeken), maar bij rechten kwam ik gewoon niet door de honderden pagina's per semester heen. Ik kwam overigens bij econometrie uit door het lezen van Vom Kriege, een Engelse vertaling daarvan heeft een voorwoord van Anatol Rapoport. De beste man vertelt dat je oorlog (en het bedrijfsleven, weersvoorspellingen etc.) in modellen kunt vatten. Ook vertelt hij het een en ander over speltheorie. Dit lijkt me allebei erg tof om te doen/kunnen.

Echt 'verliefd' op wiskunde zou ik mij niet noemen, maar ik schep er wel altijd genoegen in als ik een som goed oplos. Ik heb het zeker nooit stom gevonden, hoogstens onbegrijpelijk (maar dit bleek later door een gebrek aan inzet te komen). Dat ik nu echt heel veel zin heb om aan econometrie te beginnen, en nu echt een studie wil halen, zal ook veel schelen (aan rechtsgeleerdheid ben ik misschien wat onverschillig begonnen).

Hoe zit het trouwens met de UB, kun je daar gewoon goed werken? Ik hoorde laatst iets over dat 'ie niet zo groot was ofzo.

Zit jij nou in je eerste of je tweede jaar? Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Ik zit in mijn eerste jaar nu. Eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik zelf eigenlijk ook niet zo'n wiskunde fanaat ben.. Programmeren vind ik nog erger, dat vind ik ronduit saai en kut. Aan de andere kant kan ik dan wel weer genieten van toepassing van wiskunde in de praktijk, die soms vernieuwende (en winstgevende :P) oplossingen kan bieden. Denk dat ik zelf al snel meer richting management van, dan werken met, econometrie zal gaan.

Zoals Fingon al vermeldde is het eerste jaar veel "pure" wiskunde. Lineaire algebra, analyse, statistiek, kansrekenen voeren de boventoon. Dat lijkt saai en vervelend, zeker als je niet zo'n wiskunde fan bent (zoals ik). Je moet je echter wel realiseren dat de extra tijd die je in het begin besteed je op de lange termijn veel kan opleveren. Als je integreren goed onder de knie hebt bij basiswiskunde, dan lukken meervoudige integralen bij analyse 1 en 2 ook beter. Die meervoudige integralen kom je dan weer tegen bij kansrekenen! Zo zie je dat mensen die in het begin goed scoren, vaak ook goed blijven scoren door het jaar heen, ook omdat ze de stof al vanaf het begin beter begrijpen. Zo kun je met weinig uren uiteindelijk met gemak je studie halen.

Tijdens de voorbereiding voor tentamens ben ik zelf vaak in de UB te vinden met wat vriendjes. Onderin mag je praten dus is het wel goed vertoeven. De UB is verder kut omdat je geen tas en eten mee mag nemen. Meestal sneak ik zelf toch mijn tas met eten naar binnen omdat ik vrij weinig zin heb om elke dag 5+ euro aan lunch uit te geven.

Over het combineren van studie en vereniging, ik heb vrienden bij RSC/Laurentius die actief zijn en toch hun BSA/P halen. Het is vooral belangrijk om consistent je studie bij te houden, dan lukt het allemaal prima.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 11:46:05 #112
376238 jantjevertonghen
Overigens Jan Vertonghen _O_
pi_113269919
Sorry voor het verstoren van jullie gesprek. en ik weet dat fiscale economie qua wiskunde niks is vergeleken econometrie. Toch wil ik vragen hoe groot probleem mijn slechte wiskunde (wisk a 5.2 op cse) zal zijn bij fiscale economie. Gr.
Overigens Jan Vertonghen _O_ Wat een baas was dat _O_
pi_113270666
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 11:46 schreef jantjevertonghen het volgende:
Sorry voor het verstoren van jullie gesprek. en ik weet dat fiscale economie qua wiskunde niks is vergeleken econometrie. Toch wil ik vragen hoe groot probleem mijn slechte wiskunde (wisk a 5.2 op cse) zal zijn bij fiscale economie. Gr.
Ik denk een aardig probleem.

Ik had wiskunde 2 gehaald met een 8.3, maar bij Bedrijfseconomie merkte ik wel dat het niveau een stuk hoger lag.
Geen referral hier.
pi_113272214
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 11:46 schreef jantjevertonghen het volgende:
Sorry voor het verstoren van jullie gesprek. en ik weet dat fiscale economie qua wiskunde niks is vergeleken econometrie. Toch wil ik vragen hoe groot probleem mijn slechte wiskunde (wisk a 5.2 op cse) zal zijn bij fiscale economie. Gr.
Ik heb vorig jaar Wiskunde A afgesloten met een 4,8 gemiddeld afgesloten en voor het CE had ik zelfs maar een 4,5. Toch heb ik dit jaar Wiskunde 2 met een 7,5 en Wiskunde 1 met een 6,5 afgesloten. Daar heb ik wel voor gewerkt, maar ook niet ontzettend hard.

Het niveau van de wiskunde is niet echt heel erg hoog, maar het is slechts een kwestie van bijhouden. Als je (net als ik) met een laag cijfer van Wiskunde A komt is het wel wat lastiger dan als je van Wiskunde B en D komt, maar het is zeker te doen.

Ik doe overigens ook Fiscale Economie, maar pas het eerste jaar.

Overigens hadden we Boekhouden tentamen afgelopen woensdag, gemaakt door onze vriend Bouwer. Het tentamen zat he-le-maal vol met fouten. 33 vragen en aan het begin van het tentamen werd er al een erratum gegeven met daarop 7(!) vragen die veranderd moesten worden. Tijdens het tentamen kwamen daar nog eens 2 of 3 vragen bij..

Waarom controleert niemand die tentamens van Bouwer? Bij Inleiding Accounting was dit ook al.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 14:37:38 #115
376238 jantjevertonghen
Overigens Jan Vertonghen _O_
pi_113274843
Oke bedankt snuf, dit geeft weer hoop haha. Aan de andere kant, nisschien deed je toen gewoon weinig aan wisk en ku jet wel gewoon.. Ik heb aan wisk als enigenvak veel tijd besteed
Overigens Jan Vertonghen _O_ Wat een baas was dat _O_
pi_113285254
Hallo allen,
Ik ga volgend jaar econometrie doen aan de Erasmus en ik vroeg me af of de universiteit een soort "laptop-project" heeft (zoals veel andere universiteiten dat volgens mij hebben), waardoor je laptops relatief goedkoop kunt aanschaffen. Is het voor econometrie namelijk niet erg handig een goede laptop te hebben, gezien de relatief zware wiskunde programma's die je denk ik nodig hebt?
pi_113299267
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juni 2012 20:26 schreef m4urit5 het volgende:
Hallo allen,
Ik ga volgend jaar econometrie doen aan de Erasmus en ik vroeg me af of de universiteit een soort "laptop-project" heeft (zoals veel andere universiteiten dat volgens mij hebben), waardoor je laptops relatief goedkoop kunt aanschaffen. Is het voor econometrie namelijk niet erg handig een goede laptop te hebben, gezien de relatief zware wiskunde programma's die je denk ik nodig hebt?
Dat valt heel erg mee, alles wat ik tot nu toe gebruikt heb draait prima op mijn 3 jaar oude laptop, en vaak zijn de school pc's zelfs nog sneller dan mijn vrij goede desktop. Zorg gewoon dat als je moet programmeren je efficient bent, dan kan je het zeker af met een normale laptop. Ter illustratie: het max wat een programma ooit heeft geduurd was bij mij ~130 seconden, en dat programma draaide in ~80 seconden op school pc's. (Nou was ik wel geloof ik de snelste van iedereen, er waren ook mensen die het voor elkaar kregen dat de schoolpc's hier meer dan 10 minuten over deden maar ok)
Beneath the gold, bitter steel
  zondag 24 juni 2012 @ 10:09:50 #118
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_113303830
Schoolcomputers snel? Zeker nog nooit in het T-gebouw gecomputerd.
Cool story, Hansel.
pi_113304010
quote:
9s.gif Op zondag 24 juni 2012 10:09 schreef wikwakka2 het volgende:
Schoolcomputers snel? Zeker nog nooit in het T-gebouw gecomputerd.
Ik zit daar nooit op pc's. Ik heb het ook over computationele snelheid in matlab ed, Meerdere vensters open hebben enzo is paradoxaal genoeg ontzettend traag.
Beneath the gold, bitter steel
pi_113305487
Maar weten jullie of de Erasmus uberhaupt de mogelijkheid biedt om laptops aan te schaffen via de universiteit?
  zondag 24 juni 2012 @ 11:39:41 #121
155506 wikwakka2
Ahhhhh O+
pi_113305623
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2012 11:34 schreef m4urit5 het volgende:
Maar weten jullie of de Erasmus uberhaupt de mogelijkheid biedt om laptops aan te schaffen via de universiteit?
Is niet mogelijk. Wel kan je via surfspot.nl laptops kopen met een langere (en betere) garantie e.d.


quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 10:22 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik zit daar nooit op pc's. Ik heb het ook over computationele snelheid in matlab ed, Meerdere vensters open hebben enzo is paradoxaal genoeg ontzettend traag.
Ah, zo. Een programma tegelijkertijd werkt inderdaad meestal wel redelijk. Dat tabs tijdens het browsen zijn uitgezet, is wel ongelooflijk irritant. Of elke keer dat je een subfolder opent, verschijnt hij in een nieuw venster :'). Heb je meteen 10 vensters open als je iets in een subfolder opgeslagen hebt.
Cool story, Hansel.
pi_113306819
Je kan wel Macs kopen met iets van 10% korting via surfspot
pi_113307547
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 11:39 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Is niet mogelijk. Wel kan je via surfspot.nl laptops kopen met een langere (en betere) garantie e.d.

[quote]0s.gif Op zondag 24 juni 2012 12:16 schreef Physics het volgende:
Je kan wel Macs kopen met iets van 10% korting via surfspot
Bedankt. Hebbende meeste econometristen dan dus zelf een laptop gekocht of denken jullie dat het eigenlijk helemaal niet noodzakelijk is er een te hebben?
pi_113308301
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 12:36 schreef m4urit5 het volgende:

[..]

Bedankt. Hebbende meeste econometristen dan dus zelf een laptop gekocht of denken jullie dat het eigenlijk helemaal niet noodzakelijk is er een te hebben?
Niet noodzakelijk, het aantal mensen dat er 1 regelmatig meeneemt is heel laag. Ik alleen het laatste blok omdat een bepaald programma niet op uni PC's stond dat ik wilde gebruiken (OxMetrics en een goede LaTeXcompiler)
Beneath the gold, bitter steel
  zondag 24 juni 2012 @ 12:58:59 #125
235003 wimjongil
Harde man
pi_113308426
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 20:49 schreef Fingon het volgende:

[..]

In de UB kan je inderdaad niet zo goed werken, er zijn maar heel weinig goede plekken en stilte is af en toe ook wat moeilijk te vinden...
Verder hoef je inderdaad niet veel te lezen(behalve voor die paar economie vakken, al kun je die ook met vrij weinig lezen halen.) Het belangrijkste is dat je gewoon de opgaven maakt. Als je dat goed doet en naar (bijna) alle colleges gaat moet je wel heel erg je best doen om de tentamens niet te halen.

Maar de enige vakken waar ik wat voor moest lezen waren macro- en micro-economie.
Bereidt je wel voor dat het eerste jaar echt pure wiskunde is, terugkijkend was er echt geen greintje econometrie in te vinden. Echte econometrie ga je pas mee beginnen in blok 3 van het 2e jaar, met in blok 5 pas een vak (basiswerkcollege) wat je volwaardige (maar wel simpele) econometrie kunt noemen.

Ik moet zeggen dat ik trouwens wel altijd veel voldoening uit het maken van opgaven haal, je hebt en het gevoel dat je echt iets geproduceerd en geleerd hebt, en als je soms na een uur opeens de oplossing ziet van een bewijs is dat echt geweldig.
Voor een paar vakken lezen vind ik wel oké, alleen maar lezen vind ik wat minder. :P Ik begrijp dat het eerste jaar pure wiskunde is (je hebt immers een basis nodig).

Je gevoel na het oplossen van een som deel ik. :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 22:08 schreef Physics het volgende:

[..]

Ik zit in mijn eerste jaar nu. Eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik zelf eigenlijk ook niet zo'n wiskunde fanaat ben.. Programmeren vind ik nog erger, dat vind ik ronduit saai en kut. Aan de andere kant kan ik dan wel weer genieten van toepassing van wiskunde in de praktijk, die soms vernieuwende (en winstgevende :P) oplossingen kan bieden. Denk dat ik zelf al snel meer richting management van, dan werken met, econometrie zal gaan.

Zoals Fingon al vermeldde is het eerste jaar veel "pure" wiskunde. Lineaire algebra, analyse, statistiek, kansrekenen voeren de boventoon. Dat lijkt saai en vervelend, zeker als je niet zo'n wiskunde fan bent (zoals ik). Je moet je echter wel realiseren dat de extra tijd die je in het begin besteed je op de lange termijn veel kan opleveren. Als je integreren goed onder de knie hebt bij basiswiskunde, dan lukken meervoudige integralen bij analyse 1 en 2 ook beter. Die meervoudige integralen kom je dan weer tegen bij kansrekenen! Zo zie je dat mensen die in het begin goed scoren, vaak ook goed blijven scoren door het jaar heen, ook omdat ze de stof al vanaf het begin beter begrijpen. Zo kun je met weinig uren uiteindelijk met gemak je studie halen.

Tijdens de voorbereiding voor tentamens ben ik zelf vaak in de UB te vinden met wat vriendjes. Onderin mag je praten dus is het wel goed vertoeven. De UB is verder kut omdat je geen tas en eten mee mag nemen. Meestal sneak ik zelf toch mijn tas met eten naar binnen omdat ik vrij weinig zin heb om elke dag 5+ euro aan lunch uit te geven.

Over het combineren van studie en vereniging, ik heb vrienden bij RSC/Laurentius die actief zijn en toch hun BSA/P halen. Het is vooral belangrijk om consistent je studie bij te houden, dan lukt het allemaal prima.
Ja ik snap dat je gewoon een wiskundige basis nodig hebt om de rest van je studie door te komen. Bij rechtsgeleerdheid leg je in je eerste jaar ook een basis, maar ik had daar niet over nagedacht/de studie me anders voorgesteld.

Zijn er nog andere plekken waar je goed kunt studeren op de uni zelf dan? In Tilburg is een prima UB (wel druk in de tentamenperiodes, maar soit) en er zijn ook werkplekken in de overige gebouwen.

Ik ben inderdaad van plan om gewoon zo veel mogelijk dagen op de uni te gaan werken. Een dagje uitbrakken kan dan best, als je de rest van de week wel normaal werkt ipv in bed te hangen. Heb gisteren overigens met m'n neef gepraat, die economics doet in Groningen. Hij zit bij Vindicat en gaat naar alle waarschijnlijkheid z'n P halen in het eerste jaar. Is dan misschien een wat lichtere studie, maar het toont wel aan dat een boel punten halen goed mogelijk is.

Allebei bedankt voor de antwoorden! Ik zal nog laten horen wat het wordt.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')