abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110540002
Situatie is als volgt: Mijn ouders hebben een lening van 6000,- euro bij de bank en ik wil met mijn spaargeld die lening dichtgooien.

De bedoeling is dan dat mijn ouders aan mij die ¤ 6000,- terugbetalen en geen rente betalen. Of op papier een rente en dat ik dat als gift teruggeef.

Hoe pak ik dit aan zonder gedonder met de belastingdienst te krijgen? Als ik ga googelen dan vind ik alleen informatie over hoe ouders hun kind geld kunnen lenen :')

Ik weet dat als ik de schuld bij de bank inlos en mijn ouders 2 dagen later dood omvallen, dat ik kan fluiten naar mijn geld. Maar dat is een risico wat ik kan nemen.
  donderdag 19 april 2012 @ 17:35:13 #2
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_110540041
Je hebt hier heel goed over nagedacht? Dit zijn vaak van die situaties waar familieruzie's door ontstaan. :')
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_110540243
Ja hier heb ik goed over nagedacht.

Band met mijn ouders is goed en ik kan het geld missen. Dus stel dat ze het niet terug kunnen betalen, dan mogen ze het zelfs zo laten (ze hebben mij zat vaak met andere dingen geholpen).

Ik weet alleen niet wat de belastingdienst daar van vindt :')
pi_110540322
Belastingdienst bellen?
pi_110540414
Ik heb voor m'n broer een keertje een putje van zo'n 3000¤ gedicht...gewoon overgeschreven op z'n bankrekening...nooit wat van gehoord, belastingtechnisch dan.
pi_110540756
Gewoon overboeken naar betaalrekening van je ouders. Je kan voor de zekerheid als betalingskenmerk "vakantie spanje" bijzetten oid.
Niemand die er naar kraait.
Na overboeking lossen je ouders hun schuld af ad bank.
-weg, zie banmeldtopic-
pi_110541005
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 17:52 schreef guapo het volgende:
Gewoon overboeken naar betaalrekening van je ouders. Je kan voor de zekerheid als betalingskenmerk "vakantie spanje" bijzetten oid.
Niemand die er naar kraait.
Na overboeking lossen je ouders hun schuld af ad bank.
Dit. Al zou ik als kenmerk een tweedehands product nemen. Bv. fiets en pc ofzo. Het is immers eenvoudig te controleren of je ouders een vakantie geboekt hebben.

Mag je trouwens niet gewoon 6000 schenken aan ze?
pi_110542757
De eerste 2012 is vrij van schenkingsrecht, maar daarboven betaal je 30%.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 19 april 2012 @ 18:53:17 #9
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_110543343
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar hierboven genoeg antwoorden :Y

Maar ik wil wel even zeggen: wat een lieve en toffe actie! ^O^
pi_110544512
Gewoon overboeken. Eventueel in porties.
pi_110544711
Het meest zuivere is een gift van 2012 euro met daarbij lening van 4000 met een zo schappelijk mogelijke rente die je vervolgens in de komende paar jaar vereffent met aflossingen en nieuwe giften. Een variant op het idee dat je zelf ook al had.

Als je broers en/of zusen hebt kun je die ook inschakelen, uiteraard op voorwaarde dat de onderlinge verhoudingen goed zijn. Je schenkt twee broers/zussen ook elk 2012 euro die het vervolgens weer doorschenken aan de ouders.

Als meer "creatieve" oplossing zie volgende mogelijkheden:

Ik weet niet of je er veel haast mee hebt maar om het fiscaal geloofwaardig te maken zou je nu 2012 euro kunnen schenken en volgend jaar weer. En tussentijds de resterende bijna 2000 onder de tafel door, die 150 euro per maand zal niet echt opvallen lijkt me.

Een andere mogelijkheid is dat je iets van ze "koopt" voor 6000 euro. Als de werkelijke waarde een beetje redelijk in de buurt van dat bedrag ligt kraait daar ook geen haan naar.

Domweg 6000 euro afleveren. Zo erg spannend is dat bedrag nou ook weer niet. En als je ouders niet onder het vergrootglas van instanties liggen zal het volgens mij niet echt gaan opvallen.
-
pi_110550384
Kan ik er anders niet een lening van maken; contractje opstellen, termijnen, rente afspreken etc.

Ik stort het bedrag naar het krediet om het dicht te gooien en mijn ouders storten mij iedere maand een termijn om af te lossen?

En ik geef mijn ouders de betaalde rente cash in hun handje zodat het toch een rentevrije lening is. Zou dat werken? :P
  vrijdag 20 april 2012 @ 07:52:17 #13
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_110550434
Toffe actie! Ik zou de bd niet bellen, laat die hond lekker slapen man...maandelijks 2 k overboeken en klaar...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_110550469
Als je er een lening van maakt en ze rente in rekening brengt dan kun je die rente wellicht ook nog aftrekbaar maken voor je ouders.
pi_110550572
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 07:45 schreef Betty_B het volgende:
Kan ik er anders niet een lening van maken; contractje opstellen, termijnen, rente afspreken etc.

Ik stort het bedrag naar het krediet om het dicht te gooien en mijn ouders storten mij iedere maand een termijn om af te lossen?

En ik geef mijn ouders de betaalde rente cash in hun handje zodat het toch een rentevrije lening is. Zou dat werken? :P
Je leent ze 6000 tegen 6% op jaarbasis, en die rente stort je elk jaar meteen als gift weer terug.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_110550983
Wil je het goed doen en geen gedonder krijgen dan regel je dit bij de notaris. Die kan je ook verder helpen. Dit kost echter wel iets.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 20 april 2012 @ 09:27:59 #17
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_110551805
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 07:45 schreef Betty_B het volgende:

Dat zou prima werken, inderdaad. Je kunt het ook achteraf berekenen, natuurlijk.

Ik heb ooit een bedrag geleend van iemand, en we hadden dat als volgt op papier gezet

Hallmark en X spreken het volgende af:
"X leent aan Hallmark een bedrag van OMG!!!1! euro, te gebruiken om een bancaire lening af te lossen. Dit bedrag wordt afbetaald uiterlijk na X jaar, maar in ieder geval maandelijks vanaf mei 2012, met een maandelijks bedrag van X euro, tenzij in de tussentijd iets anders wordt overeengekomen. De rente wordt achteraf berekend, met het rentepercentage dat X normaliter op haar spaarrekening zou krijgen. Het rente bedrag wordt betaald bij de laatste afbetaling."
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 20 april 2012 @ 09:29:03 #18
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_110551826
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 08:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wil je het goed doen en geen gedonder krijgen dan regel je dit bij de notaris. Die kan je ook verder helpen. Dit kost echter wel iets.
Je kunt het prima doen zonder notaris. Het verschil is dat je geen tijd hoef te steken in een stukje research, dat doet de notaris voor je.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_110552385
Via de notaris zou ik zeker niet doen, dat is verspilling van je geld.
Waarschijnlijk zal de belastingdienst er niets van zeggen als je een keer 6000 eu overmaakt. Echter, stel de belastingdienst pikt jou of je ouders volgend jaar eruit ter controle, dan kan je een probleem hebben.
Stel, je voegt een regel toe van: 'product x' en de belastingdienst ziet dat er 2 dagen later een schuld wordt afgelost met die 6000 eu.... wat dan?
Beste manier is om, wanneer mogelijk, 2 broers/ zussen 2000 over te maken, die ze dan weer doorzetten naar je ouders. Dan weet je zeker dat je geen gezeur krijgt.
En anders inderdaad als lening uitlenen met 6% rente, waarna je ouders dit braaf aflossen, Zodra het bedrag onder de 2000 eu komt kan je altijd zeggen dat je dat bedrag schenkt.
  vrijdag 20 april 2012 @ 19:32:03 #20
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_110567185
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 18:42 schreef Five_Horizons het volgende:
De eerste 2012 is vrij van schenkingsrecht, maar daarboven betaal je 30%.
30 procent? 8)7

tering he :r
  vrijdag 20 april 2012 @ 19:41:31 #21
306691 Bernays
Spindoctor
pi_110567628
gewoon geven en de belastingdienst niets laten weten.
Propaganda will never die out. Intelligent men must realize that propaganda is the modern instrument by which they can fight for productive ends and help to bring order out of chaos.
pi_110569866
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 april 2012 19:41 schreef Bernays het volgende:
gewoon geven en de belastingdienst niets laten weten.
Dit
  vrijdag 20 april 2012 @ 22:16:20 #23
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_110575429
Ik zou wél een overeenkomst opstellen (hier een voorbeeld) en dan een rentepercentage van 6 % berekenen. Deze rente dan ook daadwerkelijk over (laten) maken en deze dan direct terugstorten met als omschrijving "schenking" o.i.d. De maximale rente bedraagt derhalve (6 % van ¤ 6.000 =) ¤ 360 wat belastingvrij geschonken mag worden. Op deze manier help je je ouders, maar dek je jezelf ook in tegen eventuele problemen met de Belastingdienst of je ouders.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_110630571
Ken je situatie verder niet, maar denk er goed over na ja.
Is echt zoiets wat een breuk kan opleveren als het God Knows How, anders loopt dan gepland.
pi_110633811
Ik heb mijn broer ooit 5000 euro geleend voor zijn huis toendertijd, heeft nooit een haan naar gekraaid eigenlijk. En het ging in best forse bedragen weer terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')