abonnement Unibet Coolblue
  Miss 200.000.000! zaterdag 7 april 2012 @ 14:29:55 #1
367000 roos94
pi_110023173
Originele OP:

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)
Korte omschrijving depressie:

quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Korte uitleg van angststoornissen:

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis

Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Vorige delen:

Depressie & Angst #1
Depressie & Angst #2
Depressie & Angst #3
Depressie & Angst #4
Depressie & Angst #5
Depressie & Angst #6
Depressie & Angst #7
Depressie & Angst #8
Depressie & Angst #9
Depressie & Angst #10
Depressie & Angst #11
Depressie & Angst #12
Depressie & Angst #13
Depressie & Angst #14 ..... waar we het kabinet NIET leuk vinden
Depressie & Angst #15 ..... zonder bijwerkingen!
Depressie & Angst #16
Depressie & Angst #17
  zaterdag 7 april 2012 @ 18:56:00 #2
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_110031640
Iemand hier ervaring met stoppen met roken tijdens een depressie? Ik heb het nou al een paar keer geprobeerd maar word pardoes suïcidaal. Of wellicht was ik dat al die tijd al, maar hield ik die gedachten stil door mezelf langzaam om zeep te helpen door middel van sigaretten. Ik weet het allemaal niet meer. ;(

Vandaag een kennismaking gehad voor vrijwilligerswerk op een boerderij. Tussen de huilbuien door en ik moest mijn hondje meenemen voor morele steun, anders was ik de deur niet uitgekomen. Hij was kei-lief, stoer en charmant en heeft de aandacht mooi afgeleid van mijn tranen. O+

power to the people
pi_110032408
Voornaamste reden dat roken zo populair is is omdat het ontzettend gevoelens dempt, al is het altijd makkelijker om te zeggen dat je rookt omdat je het 'gewoon' lekker vind en er verder niks speelt. Dat is ook makkelijk te zeggen want zolang je rookt demp je een deel en is doen alsof er niks is makkelijker. Het is je gevoel en daarmee jezelf wegstoppen. Minder gevoel hebben en daar dus ook minder op geraakt kunnen worden en je daarin veilig voelen, alsof je door je gevoel weg te houden jezelf buiten schot houdt. Want waarop zijn we in het verleden gekwetst? Ons gevoel. Het is allemaal strategie om in het heden en toekomst het verleden willen voorkomen, alsof je nu kan voorkomen wat toen gebeurde. Dart kan niet en dat onder ogen zien is eng, wegstoppen is veiliger. Dat is dan alleen geen echte veiligheid maar eerder door gaan met geloven dat er dingen in je spelen die je niet aan zou kunnen en dat is niet waar. Vrijheid is je verleden verwerken en leren jezelf laten zien dat je alles aan kan.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_110033220
beestjuh, ik heb astma en rook ook :') en loop daardoor bij een longarts, en zelfs die zei tegen mij dat zolang ik nog zo druk ben met mezelf op de rails zetten ik nog niet aan stoppen moet denken! een longarts nota bene! en voordat mensen denken dat ik het verzin, neem dan contact op met dhr van egmond in het groene hart ziekenhuis!
anyway alleen stoppen als jij daar klaar voor bent! :)
S. 2014
J. 2016
pi_110033364
beestjuh, wat ga je doen op de boerderij qua vrijwilligerswerk? Wel leuk lijkt me! En dat roken... lijkt me lastig om zo'n stap te nemen als je niet lekker in je vel zit... misschien toch nog maar even uitstellen dat stoppen...
Mama van 2 lieve meiden :)
  zaterdag 7 april 2012 @ 20:03:06 #6
372203 LaPeach
Peaches & Cream
pi_110033599
Ik zou pas proberen te stoppen met roken als je zelf wat rustiger in je hoofd bent inderdaad, als je je al zo rot voelt heeft stoppen geen zin maakt de problemen alleen maar erger (zelf geen roker maar wel om me heen zien gebeuren)

Erg leuk vrijwillergers baantje op de boerderij lijkt mij!!
There is nothing permanent except change.
pi_110041371
Hoe lang en hoeveel rook je al?

Hier vandaag getennist en t ging klote. Eerste set ging goed, daarna kwamen er opeens allemaal gedachten in m'n koppie over de mogelijke kortdurende klinische psychotherapie en wat de invloed daarvan zal zijn etc etc. Echt heel stom. Uiteindelijk verloren (weet niet of t direct daardoor was).

Nog wel even kort gesproken met een teamgenootje en haar verteld over de mogelijke opname. Ze was heel lief voor me en voelde me echt begrepen (scheelt dat ze psych is, bijna m'n moeder had kunnen zijn en vroeger ook veel heeft meegemaakt).

Dus tja, dat was even minder en de tweede wedstrijd ook verloren :(

Bleh, hopelijk word ik morgen wat minder chagrijnig wakker.
pi_110044817
vrolijk pasen allemaal!
xxx
S. 2014
J. 2016
pi_110045086
Vrolijk pasen!
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_110045807
Vrolijk pasen!

@beestjuh je moet stoppen wanneer jij het wilt en denkt aan te kunnen.
En inderdaad het is moeilijk dat weet ik ook..ik rookte zelf ook wel..en lekker is het niet, gezond ook niet.
Maar zo Cold turkey moet je niet proberen in een dip, je kan wel langzaam aan starten met afbouwen en ervoor zorgen dat het geleidelijk gaat..en je de tijd hebt om te wennen aan het niet roken en ook vervangend gedrag creëren.

zelf ben ik al ongeveer een jaar gestopt..en het is lastiger geweest door de dip die ik soms wel en som niet heb..en als ik niet rookte gin ik me slechter voelen. Maar ik zoette ervoor dat ik moet ff snel kon gaan kopen en in huis had ik ze nooit liggen.

Hier gaat het afgelopen dagen wel redelijk op een ruzie vanochtend omdat ik als het ware een grens aangaf.Dus dubbel maar toch wel trots.

Verder vandaag weer wat aan m'n sociale leven gedaan en wezen bowlen.
Maar daardoor moet ik morgen heel veel aan school doen..anders ga ik het niet redden!
  zondag 8 april 2012 @ 10:37:08 #11
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_110050495
Nu ik wat gerookt heb, gaat het wel weer. Ik word ineens weer heel anders wakker, wel met een nicotinegebrek, maar toch veel minder gespannen. Jammer wel, want ik had niet eens echt zin om te roken, maar ik voelde mijn humeur gewoon met de dag kelderen. De eerste keer (vanaf 1 januari) ging het bijna een maand goed, daarna bergafwaarts en ik ben eind februari weer gaan roken, deze tweede keer ging het veel sneller. Het scheelt natuurlijk dat ik niet elke dag een zinnige besteding van mijn tijd heb. Bedankt allemaal, voor de support, dat had ik even nodig want ik voelde me wel een loser toen ik weer rookwaar ging halen. Het is nu gewoon teveel, maar ik weet in ieder geval dat ik het fysiek wel kan, dus dat komt wel weer als de tijd daar is. Nu probeer ik idd gewoon zo min mogelijk te roken.

Die boerderij, tja dat was door mijn dip even héééél zwaar, maar toch erg interessant: Alles gebeurt daar nog op de ouderwetse manier, zoals men het vóór onze jaartelling deed, zelfgemaakte outfits incluis, dus leuk, leerzaam en therapeutisch. Het is de bedoeling dat ik daar kinderen ga rondleiden en mijn eigen activiteit voor ze ga ontwikkelen. Hondje Herman werd al lachend als poortwachter aangewezen. O+

Gewoonmezelf, jouw hondjes zijn echt schattig! Leuk dat je er twee hebt, kunnen ze fijn samen spelen, en ze leren ook zoveel van elkaar. Mijn hondjes zijn ook steeds mijn redding geweest, anders kwam ik op veel dagen net zo lief niet buiten, en het levert ook weer sociale contacten op omdat ze zo cute zijn, dat zul je ook wel merken als je met je tweetal op straat komt denk ik?

Nyota, wat vervelend dat je de gedachten aan je eventuele opname zelfs met sporten niet even van je af kan zetten. Afwachten is gewoon vervelend, je kan beter iets concreets weten. Hoe lang moet je nog wachten op een bericht voor de intake?

Cafpow, goed dat je je grenzen leert aangeven! Je zal wel vaker merken dat mensen in je omgeving dat niet meteen accepteren. Zoals jij gewend bent dat mensen over je grenzen heen gaan, zo zijn die mensen natuurlijk niet gewend dat je tegengas geeft. Vol blijven houden *O* en je sociale leven is minstens zo belangrijk als studeren, maar vandaag dus even geen studie-ontwijkend gedrag!

Ik doe niet aan pasen maar wens jullie een paar fijne vrije dagen toe.
power to the people
  zondag 8 april 2012 @ 11:30:52 #12
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_110051388
Liedje van de dag:


Ik zou heel graag iets aan theater doen, maar daar heb ik het lef nog niet voor gehad. De paar keer dat ik ooit op een podium stond, kreeg ik een black out :') maar het blijft toch door mijn hoofd spoken... Misschien zou het me juist goed doen deze angst onder ogen te zien?
power to the people
pi_110052237
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:30 schreef beestjuh het volgende:
Liedje van de dag:


Ik zou heel graag iets aan theater doen, maar daar heb ik het lef nog niet voor gehad. De paar keer dat ik ooit op een podium stond, kreeg ik een black out :') maar het blijft toch door mijn hoofd spoken... Misschien zou het me juist goed doen deze angst onder ogen te zien?
Er was bij ooit gesproken over een soort terapie met theater achtig gebueren, mischien is dat iets van jou. Of anders proberen een cursus tegen podiumangst te doen, om te kijken of je daarna iets met teater kand oen?

Goed, tja, mijn sociale leven is inderdaad belangerijk nu, want ik had er erg veel last van omdat die op 0 stond. Maar nu heb ik via een forum een groepje gevonden wat een paar keer maand wat doet en ik verplicht me om 1xper maand mee te doen. En gisteren zijn we gaan bowlen op een echt leuke locatie..met dj die er draaide tijdens het bowlen met discolichten en je kreeg ook drankjes erbij(wel duur maar voor 1x mag dat).

En vandaag en morgen dus studie, vandaag wel al meer gedaan dan gisteren...maar moet nog iets van 50 pagina's doen vandaag...
Maar morgen ben ik alleen thuis..dus dat is handig..maar moet ook nog een paper schrijven, en 2 andere tentamens voorbereiden.. :(
pi_110059160
beestjuh, we hebben inderdaad veel aanspraak met de jongens, zoveel dat we tussen de middag nu maar een half uur later naar buiten gaan want de scholieren vinden ze ook allemaal zo lief dat wij niet meer vooruit komen, en de mannen laten zich graag knuffelen en lopen dus niet meer mee! afgelopen week was er een 13 jarige puber die de mooie uitspraak: als ik later groot ben wil ik er ook zo 1 deed :D
onze jongens hebben vandaag lekker kunnen rennen, de basketbalkooi om de hoek was leeg, en daar kunnen ze niet uit dus mogen ze los!

vanmiddag samen met mijn lief een paasbrunche gehouden, het leven is soms ze fijn O+
S. 2014
J. 2016
pi_110061802
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 23:13 schreef Nyota het volgende:
Hoe lang en hoeveel rook je al?

Hier vandaag getennist en t ging klote. Eerste set ging goed, daarna kwamen er opeens allemaal gedachten in m'n koppie over de mogelijke kortdurende klinische psychotherapie en wat de invloed daarvan zal zijn etc etc. Echt heel stom. Uiteindelijk verloren (weet niet of t direct daardoor was).

Nog wel even kort gesproken met een teamgenootje en haar verteld over de mogelijke opname. Ze was heel lief voor me en voelde me echt begrepen (scheelt dat ze psych is, bijna m'n moeder had kunnen zijn en vroeger ook veel heeft meegemaakt).

Dus tja, dat was even minder en de tweede wedstrijd ook verloren :(

Bleh, hopelijk word ik morgen wat minder chagrijnig wakker.
Mag ik vragen waarom je dat gaat doen?

Trouwens vandaag beter wakker geworden? hehe
pi_110065519
Ik heb het gevoel dat ik aan het rennen ben en ook nog eens veel te hard... :{
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_110065537
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 18:54 schreef Nijna het volgende:
Ik heb het gevoel dat ik aan het rennen ben en ook nog eens veel te hard... :{
Stapje terug doen, lekker chillen vanavond!
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_110072274
Ik ga maar eens op tijd mn mandje in denk ik...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_110076544
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 16:49 schreef DontGiveAFok het volgende:

[..]

Mag ik vragen waarom je dat gaat doen?

Trouwens vandaag beter wakker geworden? hehe
Ja, vandaag werd ik alleen met een hoop pijn wakker, maar vanochtend een hoop gedaan!

De kkp heeft m'n therapeute voorgesteld omdat ik nu geen vast werk heb, behoorlijk hardnekkig ben en steeds een heel erge weerstand heb. Vier maanden kkp zou me nauwelijks mogelijkheid voor weerstand geven en zou heea kunnen versnellen.

Maar goed, het is niet een besluit als of je moet kiezen tussen bruin of wit brood. Maar op dit moment sta ik er erg open in en heb besloten de intake te gaan doen. Maar ik verwacht hier pas over een aantal weken bericht over eigenlijk. Vandaag nog wel even langs de locatie gereden waar het zou zijn (was toch in de buurt). Vanwaar je vraag eigenlijk? Ervaringen?
pi_110086875
goedemorgen allemaal! phoe wat is het vroeg, de mannen vonden het een leuk idee om de boel om 7 uur op stelten te zetten! maar eenmaal buiten weigeren ze om ook maar 1 cm te lopen,want het gras is nat!
maar goed het hoort erbij! zij liggen nu rustig in de mand en ik zit aan de koffie!

vanavond gourmetten met mn ouders! jullie nog leuke plannen voor vandaag?
S. 2014
J. 2016
  maandag 9 april 2012 @ 11:05:32 #21
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_110088966
Ik ga straks lekker brunchen met familieleden en de vriend van mijn zusje.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_110089141
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2012 07:51 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
goedemorgen allemaal! phoe wat is het vroeg, de mannen vonden het een leuk idee om de boel om 7 uur op stelten te zetten! maar eenmaal buiten weigeren ze om ook maar 1 cm te lopen,want het gras is nat!
maar goed het hoort erbij! zij liggen nu rustig in de mand en ik zit aan de koffie!

vanavond gourmetten met mn ouders! jullie nog leuke plannen voor vandaag?
En ach..voor die beestjes is het waarschijnlijk ook allemaal nieuw.. ;)

Hier gaat het wel redelijk verder, op de stress na, hoewel ik die ook in porties hak nu..
leuke plannen, nee..niet echt. Studie en 's avonds hotdogs eten thuis...dus niet veel bijzonders! Maar wel lekker rustig :)
pi_110089987
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 11:13 schreef cafpow het volgende:

[..]

En ach..voor die beestjes is het waarschijnlijk ook allemaal nieuw.. ;)

Hier gaat het wel redelijk verder, op de stress na, hoewel ik die ook in porties hak nu..
leuke plannen, nee..niet echt. Studie en 's avonds hotdogs eten thuis...dus niet veel bijzonders! Maar wel lekker rustig :)
Ze zijn nu een weekje thuis, en het wisselt gewoon nog erg per dag, Gisteren hadden ze het geweldig gedaan, en vanmorgen was het weer vroeg feest! Maarja, straks nog even lekker op de bank en dan trekt het wel weer bij!
S. 2014
J. 2016
pi_110144050
Hoe is het hier met iedereen (incl de hondjes en andere beestjes? ;) )

Ik ben sinds een paar dagen echt ongelooflijk somber. En ik weet niet zo goed wat het precies getriggerd heeft, maar baal er wel van. Ik heb er gewoon allemaal geen zin meer in en ben er echt helemaal klaar mee gewoon.
Wat dat betreft denk ik: laat die kkp maar komen en wel NU. Maar ja, zo werkt het helaas niet en ben benieuwd wanneer ik uberhaupt naar de intake kan. Zal wel een paar maanden duren in totaal.

Maar ik doe nog wel vanalles, maar wil eigenlijk niks. Zou ook meer moeten opschrijven wat ik voel en denk, zodat ik daar dan weer verder mee kan, maar dat schuif ik weer voor me uit. Man, wat haat ik dit toch. Ik heb eigenlijk alleen maar zin in twee armen om me heen ;(
pi_110145745
Het ene moment van de dag ben ik positief, maar het andere moment van de dag kan mijn stemming door elk klein dingetje, en meestal dezelfde terugkerende dingen, weer helemaal omslaan. Het is zo enorm wisselvallig en ik voel me mentaal toch ook erg zwak.

Maargoed deze week in ieder geval contact opnemen met de huisarts voor psycholoog, want hij is weer open. Dan maar hopen dat hij/zij mij een beetje vooruit kan helpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')