abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 22 maart 2012 @ 14:44:34 #1
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_109388240
Psychedelic Trance

Psychedelic trance of kortweg psytrance is een muziekstijl die halverwege de jaren 90 voortkwam uit de partyscene in de hippiebedevaartsplaats Goa (India). Nog steeds wordt de term goa-trance gebruikt voor psychedelische trance, maar vernieuwingsdrang leidde door de jaren tot vele variaties uiteenlopend van warme atmosferische producties tot snelle en harde stijlen. Sommigen beweren dat goa-trance een stijl van vroeger is en psychedelic trance het voortvloeisel hieruit. Anderen zeggen dat goa-trance en psychedelic trance hetzelfde betekenen, omdat ook in de begindagen het woord psychedelic trance werd gebruikt, de muziek nooit uitsluitend uit Goa afkomstig was en het meteen al overwaaide naar alle delen van de wereld.



Psychedelic Chillout

Psychedelic trance is nauw verbonden met de stroming Psychedelic Chillout. Geen feest of festival is compleet zonder een tweede 'area' waar downtempo en meestal etnisch georiënteerde stijlen worden vertegenwoordigd.
Psychedelic Chillout is een muziekstroming die begin jaren 90 ontstond. Aanvankelijk waren het artiesten die met de middelen waarmee vroege Techno en House werd gemaakt, langzamere of beatloze varianten produceerden met 'spacy' geluiden en samples. Halverwege de jaren 90 ontstond de dance-stroming Psychedelic trance.
Op (aan) Psychedelic Trance (verwante) labels komen veelvuldig Psychedelic Chillout releases uit, een genre dat zich in verhouding tot andere Chilloutstromingen kenmerkt door warme elektronische patronen, resonerende lagen in de productie en etnische invloeden. Artiesten hebben ieder hun eigen unieke sound en doen hun liveoptredens voornamelijk op Psychedelic Trancefeesten en -festivals. In tegenstelling tot andere downtempo en chillout stromingen is het genre relatief onbekend in Nederland en je zult dan ook niet snel releases vinden in de gemiddelde winkel.



Filosofie

Filosofie en levensbeschouwing zijn belangrijke elementen binnen de Psychedelic Trance-scene. Dit komt tot uiting op grotere evenementen in de vorm van workshops en lezingen die altijd goed bezocht worden. Visies van personen als Alex Grey, Timothy Leary en Terence McKenna vormen een belangrijk element in de onderstroom en drijvende kracht achter deze subcultuur. Ook in de muziek zelf zijn er vele verwijzingen naar spirituele stromingen te vinden zoals naar het shamanisme of het boeddhisme, overigens niet zonder humor.



Artiesten:
- 1200 Micrograms
- Amorphous Androgynous
- Androcell
- Argaman
- Bluetech
- Brujo's Bowl
- Capsula
- Cell
- Celtic Cross
- Digital Mystery Tour
- Dyomns
- Entheogenic
- Future Sound of London
- Goa Gil
- Global Communication
- Globular
- Hallucinogen
- Hinkstep
- Iacchus
- Infected Mushroom
- Irukanji
- Isaak Hypnotizer
- J.P. Illusion
- Kalpataru Tree
- Kaya Project
- Kilowatts
- Koan
- Kuba
- Kukan Dub Lagan
- Kyoto
- Lab's Cloud
- Maiia
- Mungusid
- Mushroom Lab
- Ott
- Ovnimoon
- Perpetual Loop
- Phutureprimitive
- S.U.N. Project
- Seahorse Transform
- Seamoon
- Shpongle
- Shulman
- Slackbaba
- Soulacybin
- Tor. Mar In Dub
- Wombatmusic
- Younger Brother
- Yudhisthira



Festivals

Hoewel psychedelic trance geen commerciële muziekstijl is en feesten vaak kleinschalig zijn, hebben sommige festivals zich ontwikkeld tot volwaardige internationale evenementen met bezoekersaantallen van boven de 15.000. In Europa is de Vuuv-Experience, dat sinds begin jaren negentig bij het provincieplaatsje Putlitz in Duitsland plaats heeft, één van de grootste. Om de twee jaar wordt het Boom Festival georganiseerd in Portugal. Daar komen iedere twee jaar zo'n 25.000 mensen bijeen voor een vijfdaags Psytrance Festival.

Dergelijke festivals duren een weekend tot soms een week lang. Vierentwintig uur per dag draaien de deejays door, er worden films vertoond, er vinden spirituele workshops plaats en er zijn vuurshows (Poi). Er is een "chillout area", je kunt op adem komen in een Chaishop (theebar) en je komt mensen tegen die (bewust) verdwaald zijn. Kenmerken van Psytrancefestivals zijn de adembenemende lichteffecten en er is veel aandacht voor het geluid. Zo zie je op veel festivals dat luidsprekers als een wand, in een cirkel staan opgesteld. Er wordt op allerlei manieren met de zintuigen van de bezoekers gespeeld. Fluorescerende decoraties zijn bijvoorbeeld niet weg te denken. De sfeer binnen deze subcultuur kan in veel opzichten worden vergeleken met die van de hippies eind jaren 60.

De drie grootste psy festivals in Europa:

- Boom

- Ozora

- VuuV

Festivals in 2012:


Films

Goede documentaires die de psychedelictrance-scene in beeld brengen zijn onder andere Liquid Crystal Vision en Last Hippie Standing. Daarin wordt duidelijk dat Psychedelic Trance meer is dan alleen een muziekstroming. Daarnaast komen er regelmatig dvd's uit met voornamelijk visuals van vj's begeleid door muziek, of impressies van grotere evenementen zoals Vision Quest Gathering en New Maps of Hyperspace. In 2008 verscheen de unieke documentaire Welcome to Wonderland (niet te verwarren met de impressie-dvd van een Nederlands gelijknamig hardcorefeest). Deze Australische documentaire richt zich vooral op het proces van meerdaagse festivals gedurende vele jaren en laat niet, zoals vaak het geval is, artiesten maar vooral bezoekers aan het woord.
He has one dreadlock, that's in honour of Shiva... I ask "then why don't you have dreadlocks all over?"
He said "because, you know I'm uh... pupupupu ap tepepep un nenenenn umndibdibdib dsedsedse de ann ktsingngngng to have dreadlocks all over".
  donderdag 22 maart 2012 @ 14:46:47 #2
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_109388316
Are You Shpongled? dus... :P
He has one dreadlock, that's in honour of Shiva... I ask "then why don't you have dreadlocks all over?"
He said "because, you know I'm uh... pupupupu ap tepepep un nenenenn umndibdibdib dsedsedse de ann ktsingngngng to have dreadlocks all over".
pi_109389067
2 x Boom, Antaris, Full Moon, Indian Spirit en een zooi underground feestjes al op mijn C.V. staan. Ook op Ruigoord regelmatig een Goa-feestje waarvan Solstice de beste is....
  donderdag 22 maart 2012 @ 15:19:10 #4
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_109389459
quote:
2s.gif Op donderdag 22 maart 2012 15:06 schreef waxmask het volgende:
2 x Boom, Antaris, Full Moon, Indian Spirit en een zooi underground feestjes al op mijn C.V. staan. Ook op Ruigoord regelmatig een Goa-feestje waarvan Solstice de beste is....
Nice!

Ik heb alleen 1x Vuuv meegemaakt, en enkele underground feestjes, maar ik hoop m'n C.V. nog uit te kunnen breiden in de toekomst.
He has one dreadlock, that's in honour of Shiva... I ask "then why don't you have dreadlocks all over?"
He said "because, you know I'm uh... pupupupu ap tepepep un nenenenn umndibdibdib dsedsedse de ann ktsingngngng to have dreadlocks all over".
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 15:23:48 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109389625
Yup totally shpongled hier *O*
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 22 maart 2012 @ 16:15:22 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_109391351
Ik vind psytrance tof. ^O^
Heb er alleen totaal geen verstand van verder, ik kan niet eens één artiest opnoemen. :N
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_109394762
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 16:15 schreef mstx het volgende:
Ik vind psytrance tof. ^O^
Heb er alleen totaal geen verstand van verder, ik kan niet eens één artiest opnoemen. :N
Heb al jaren Infected Mushroom - Converting Vegeterians Vicious Delicious op nr 1 staan in de wisselaar (heerlijke Spaanse intro...). Lekker album en goed om in de psy-mood te komen.... Daarna wat Neelix en Ace Ventura en als je van wat Psy-gitaren houdt Talamasca.
pi_109394940
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 15:19 schreef AartBakkebaard het volgende:

[..]

Nice!

Ik heb alleen 1x Vuuv meegemaakt, en enkele underground feestjes, maar ik hoop m'n C.V. nog uit te kunnen breiden in de toekomst.
BOOM! zou je goal moeten zijn dat is echt het mooiste dat ik ooit heb meegemaakt. Incl de mooiste trip ever!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 08:55:12 #9
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_109418219
quote:
2s.gif Op donderdag 22 maart 2012 18:04 schreef waxmask het volgende:

[..]

BOOM! zou je goal moeten zijn dat is echt het mooiste dat ik ooit heb meegemaakt. Incl de mooiste trip ever!
Lijkt me zeker een vet festival!
Al staat Ozora ook hoog op mijn lijs.
He has one dreadlock, that's in honour of Shiva... I ask "then why don't you have dreadlocks all over?"
He said "because, you know I'm uh... pupupupu ap tepepep un nenenenn umndibdibdib dsedsedse de ann ktsingngngng to have dreadlocks all over".
  zaterdag 24 maart 2012 @ 09:18:37 #10
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_109455431
Voor de liefhebber, een site met heel veel gratis psytrance, goa, psydub, downtempo etc:
http://www.ektoplazm.com/
He has one dreadlock, that's in honour of Shiva... I ask "then why don't you have dreadlocks all over?"
He said "because, you know I'm uh... pupupupu ap tepepep un nenenenn umndibdibdib dsedsedse de ann ktsingngngng to have dreadlocks all over".
pi_112131335
Dit topic verdient een schopje om niet ondergesneeuwd te raken.

Wie gaan er naar Solstice over een goede 2/3 weken? Ga dit jaar voor de 3e keer, hopelijk is er dit keer wel zon O+

Zaterdag er heen, maandagochtend/middag terug. Maatje van me wil al op de vrijdag vanwege dat hoepelgebeuren daar, maar dat hoeft van mij niet zo erg.

Wie trouwens behoefte heeft aan feestjes buiten ruigoord om, doet zich er goed aan even vriendjes te worden met stichting vrijfeesten op feestboek danwel hyves.
One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 00:12:35 #12
125461 Sc0tTy
Kiss the sound!
pi_112152329
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 16:15 schreef mstx het volgende:
Ik vind psytrance tof. ^O^
Heb er alleen totaal geen verstand van verder, ik kan niet eens één artiest opnoemen. :N
:W

Hier ook weinig verstand van psy/goa maar moet zeggen dat ik het redelijk vaak heb opstaan _O_
Are we human because we gaze at the stars or do we gaze at the stars because we are human ?
pi_112713079
Nog een weekje en dan Solstice O+

Voor de mensen die nog nooit een buitenfeest met Goa/Psy hebben meegemaakt, gewoon gaan. Kost geen drol en de sfeer is uitmuntend.

One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
pi_127485918
Ouwe baas! Dank voor dit topic! _O_
De films net gedownload (enige vindbare via torrents) maar helaas baggerkwaliteit :')

[ Bericht 44% gewijzigd door KolonelKhedaffi op 06-06-2013 16:52:22 ]
  donderdag 6 juni 2013 @ 18:51:39 #15
87148 Stupide
Stompzinnig
pi_127490459
quote:
Nog mensen van hier op Solstice @ Ruigoord over een paar weken? Wordt m'n 4e keer, altijd feest O+
One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
  donderdag 6 juni 2013 @ 23:13:45 #17
87148 Stupide
Stompzinnig
pi_127503007
Dat lijkt me wel vet, maar ik vind ik het wel prijzig. Misschien toch eens lobbyen voor wat medegangers...
pi_127505607
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 23:13 schreef Stupide het volgende:
Dat lijkt me wel vet, maar ik vind ik het wel prijzig. Misschien toch eens lobbyen voor wat medegangers...
Prijzig? 35 euro voor zaterdag tot en met maandagochtend nonstop!! muziek, camping inbegrepen en alles mag en kan.

Een gemiddelde bier avond is duurder en je mag minder :o
One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
pi_127505817
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 00:07 schreef mattttPUNTnl het volgende:

[..]

Prijzig? 35 euro voor zaterdag tot en met maandagochtend nonstop!! muziek, camping inbegrepen en alles mag en kan.

Een gemiddelde bier avond is duurder en je mag minder :o
Ik zal eens horen of ik medestanders kan vinden :Y
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:29:27 #20
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_127510221
quote:
Ektoplazm ^O^
He has one dreadlock, that's in honour of Shiva... I ask "then why don't you have dreadlocks all over?"
He said "because, you know I'm uh... pupupupu ap tepepep un nenenenn umndibdibdib dsedsedse de ann ktsingngngng to have dreadlocks all over".
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:36:37 #21
123578 AartBakkebaard
Divine Moments of Truth
pi_127510398

Een nummer van het nieuwe Shpongle album dat op 29 juli uitkomt.
He has one dreadlock, that's in honour of Shiva... I ask "then why don't you have dreadlocks all over?"
He said "because, you know I'm uh... pupupupu ap tepepep un nenenenn umndibdibdib dsedsedse de ann ktsingngngng to have dreadlocks all over".
pi_127552303
Ben niet echt bekend met psytrance maar het lijkt me wel interessant om me hierin te verdiepen. Waar kan ik het beste mee beginnen?
Burning bridges gives you so much more
pi_127570737
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 12:38 schreef Gatenkaas het volgende:
Ben niet echt bekend met psytrance maar het lijkt me wel interessant om me hierin te verdiepen. Waar kan ik het beste mee beginnen?
Lastig, in de psywereld heb je ook weer meerdere stromingen. Maar om je toch een antwoord proberen te geven, de meesten beginnen met Shpongle, de oude Infected Mushroom en 1200mics.
One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
pi_127577430
Shpongle maar binnengehaald. Zo even luisteren.
Burning bridges gives you so much more
pi_127578055
myyyyyyyyy heaaaaaaad feeeeeeels liiiike aaaaaaaaa friiiiiiiisbeeeeeeeeeeeeeeee
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')