abonnement Unibet Coolblue
pi_107488117
Hier komen globale handleidingen voor het behangen van
1) Behang
2) Glasweefselbehang
3) Glasvliesbehang

En uiteraard kun je hier terecht voor alle vragen over jouw specifieke situatie.
Ook al denk je dat de vraag vaker is gesteld, stel hier je vraag!

En stel vooral je vraag, voordat je begint als je twijfelt!
pi_107488711
Ik ga dus -even los van bij welke winkel ik 't uiteindelijk haal- met glasvlies behangen! En ik ga zometeen naar de bouwmarkt om behangspullen te halen, zijnde dus de lijm en de spullen.

Zijn er dingen die ik ECHT niet mag vergeten? Ik heb al op mijn lijstje:
- Behangborstel
- Roller (voor de lijm op de muur, mag dat ook een verfroller zijn?)
- Eventueel zo'n plaatje om het glad op de muur te strijken
- Lijm (wil liefst wel de goedkoopste nemen...)
Twijfel: Nadenroller, is dat echt nodig?

Ik heb al:
- Een mesje
- Een loodlijndinges (gewoon een touw met wat zwaars eraan toch?)
pi_107489236
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 19:06 schreef Vlientje het volgende:
Ik ga dus -even los van bij welke winkel ik 't uiteindelijk haal- met glasvlies behangen! En ik ga zometeen naar de bouwmarkt om behangspullen te halen, zijnde dus de lijm en de spullen.

Zijn er dingen die ik ECHT niet mag vergeten? Ik heb al op mijn lijstje:
- Behangborstel
- Roller (voor de lijm op de muur, mag dat ook een verfroller zijn?)
- Eventueel zo'n plaatje om het glad op de muur te strijken
- Lijm (wil liefst wel de goedkoopste nemen...)
Twijfel: Nadenroller, is dat echt nodig?

Ik heb al:
- Een mesje
- Een loodlijndinges (gewoon een touw met wat zwaars eraan toch?)
Behangspatel is niet nodig als je een behangkam gebruikt.
Lijmroller is iets anders van structuur als een verfroller, een blokkwast kun je weer wel gebruiken.
Een behangspatel is zeer aan te raden.
Je hebt speciale behanglijm voor glasvlies, ik heb met verschillende soorten merken gewerkt, zoals perfax en baseline. En ik merk geen verschil!
Nadenroller heb ik zelf nog nooit gebruikt...

pi_107489263
neem wel de juiste lijm voor glasvlies. lijm voor papierenbehang is echt niet geschikt.
pi_107497712
Pffff. Nog een vraag. Heb inmiddels alles gehaald, en bij de Praxis wel even raad gevraagd ivm het soort lijm.

Maar nu had ik een testje gedaan wat ik op internet gevonden had, de muur wat nat gemaakt, en een kwartier later was het nog niet droog en moest ik weg. Dus de muur is dan "zwak zuigend" volgens internet. Moet ik dan voorstrijken, ja he? Gewoon met verdunde lijm hoop ik?
pi_107499872
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 21:54 schreef Vlientje het volgende:
Pffff. Nog een vraag. Heb inmiddels alles gehaald, en bij de Praxis wel even raad gevraagd ivm het soort lijm.

Maar nu had ik een testje gedaan wat ik op internet gevonden had, de muur wat nat gemaakt, en een kwartier later was het nog niet droog en moest ik weg. Dus de muur is dan "zwak zuigend" volgens internet. Moet ik dan voorstrijken, ja he? Gewoon met verdunde lijm hoop ik?
Mijn mening is dat je niet hoeft voor te strijken.
Niet zuigend of zwakzuigend is hetzelfde.

Zuigend is dat als je met een spons de muur nat maakt, je het vocht weg ziet trekken.

Wil je safe spelen ( want het is via de pc moeilijk te beoordelen, en dit is ook niet mijn topic domein ), kun je naar mijn mening de wanden een keer sterk verdunt voorlijmen, of ( indien goedkoper ) een keer verdunt texen.
pi_107500070
Ik zit een beetje krap qua tijd, we willen vrijdag al behangen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren als ik niet voorstrijk? Maar ze zijn zeker zwakzuigend, de plek was nog bijna even groot na 15min!

En in hoeverre moet het "glad" geschuurd zijn? Ik snap dat er geen grote bobbels mogen zitten, maar hier een daar een vlak hobbeltje, zou dat kwaad kunnen?

Sorry voor mijn zooi aan vragen hoor, maar ik Google me suf en kan vooral op die twee vragen nauwelijks antwoord vinden! En als ik dus niet per se de heeeele woonkamer hoef te schuren, kan ik morgen gebruiken om voor te strijken, of anderom :P
pi_107500304
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:34 schreef Vlientje het volgende:
Ik zit een beetje krap qua tijd, we willen vrijdag al behangen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren als ik niet voorstrijk? Maar ze zijn zeker zwakzuigend, de plek was nog bijna even groot na 15min!

En in hoeverre moet het "glad" geschuurd zijn? Ik snap dat er geen grote bobbels mogen zitten, maar hier een daar een vlak hobbeltje, zou dat kwaad kunnen?

Sorry voor mijn zooi aan vragen hoor, maar ik Google me suf en kan vooral op die twee vragen nauwelijks antwoord vinden! En als ik dus niet per se de heeeele woonkamer hoef te schuren, kan ik morgen gebruiken om voor te strijken, of anderom :P
Elke oneffenheid die je nu ziet, blijf je door glasvlies heen zien.
Als de plek even groot is als 15 minuten geleden, hoef je niet voor te lijmen of voor te texen.
Dus besteed je tijd aan de bobbels weg te werken, en niet aan voor lijmen of texen.

En antwoorden op google kunnen heel nuttig zijn, maar elke situatie is een andere situatie.
Mijn advies aan jou, hoeft niet van toepassing te zijn op een ander.

Dus kom maar op met je zooi vragen!

Ik ben schilder, dus geef tips op basis van "ervaring", maar er zijn genoeg mensen die ervaring hebben door dingen zelf meegemaakt te hebben, en die kunnen ook heel nuttig zijn.
  woensdag 1 februari 2012 @ 22:41:49 #9
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_107500505
Net al m'n behang eraf gehaald/laten halen. Sierpleister FTW ^O^
Voor de prijs hoef je het niet te laten of je moet het willen vergelijken met een bouwbehangetje.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_107500571
Omg dat is ZO'N fijn nieuws dit!!! Toch weer wat minder werk.
Denk je dat het nuttig is voor mij om een schuurapparaat te kopen? En in hoeverre kan dat zwakke muren beschadigen? Dat apparaat heb ik voor 14 euro in de Action gezien. Want het is best veel, in totaal 4 muren van zo'n goeie 3 meter, en dan eentje van 2,5 & eentje van 1 meter. Dus dat zijn heel wat metertjes muur om met de hand te doen :P (De gang moet dan ook nog, maar naja, daar is de muur nu dus ineengezakt en kan ik niks doen maar die wordt gestuuct dus daar hoef ik niet te schuren, daar dan wel voorstrijken neem ik aan)

Zwakke muren zijn het echt want in de gang was ik in de weer met het stoomapparaat, en toen is een heel stuk pleister naar beneden gekomen dus ik wil wel voorzichtig doen..

En ik ben jou heel erg dankbaar!
pi_107500675
Kun je ff een ( grote ) foto maken van de muur met de bobbels?
pi_107500755
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:43 schreef Vlientje het volgende:
Omg dat is ZO'N fijn nieuws dit!!! Toch weer wat minder werk.
Denk je dat het nuttig is voor mij om een schuurapparaat te kopen? En in hoeverre kan dat zwakke muren beschadigen? Dat apparaat heb ik voor 14 euro in de Action gezien. Want het is best veel, in totaal 4 muren van zo'n goeie 3 meter, en dan eentje van 2,5 & eentje van 1 meter. Dus dat zijn heel wat metertjes muur om met de hand te doen :P (De gang moet dan ook nog, maar naja, daar is de muur nu dus ineengezakt en kan ik niks doen maar die wordt gestuuct dus daar hoef ik niet te schuren, daar dan wel voorstrijken neem ik aan)

Zwakke muren zijn het echt want in de gang was ik in de weer met het stoomapparaat, en toen is een heel stuk pleister naar beneden gekomen dus ik wil wel voorzichtig doen..

En ik ben jou heel erg dankbaar!
Je kan ook een stukje schuurpapier om een blokje hout wikkelen, dan heb je de bultjes ook zo weg, en het stoft veel minder!
pi_107501156
Ja ik heb nu van die schuursponsjes (met schuurpapier, geen keukensponsjes :P), dus die kan ik ook best makkelijk vasthouden! Minder stof is natuurlijk een pre :P Ok ik probeer het zonder schuurmachine!

Foto's eventjes op deze link gezet: www.vlien.net/Stuffjes/FOK.zip
pi_107501676
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 22:56 schreef Vlientje het volgende:
Ja ik heb nu van die schuursponsjes (met schuurpapier, geen keukensponsjes :P), dus die kan ik ook best makkelijk vasthouden! Minder stof is natuurlijk een pre :P Ok ik probeer het zonder schuurmachine!

Foto's eventjes op deze link gezet: www.vlien.net/Stuffjes/FOK.zip
Ik denk dat die schuursponsjes van je, een te fijne schuurlaag hebben.
Je kan het beste schuurpapier kopen met aanduiding P80, dan heb je grof schuurpapier.
Deze om een stukje hout wikkelen voor een goede grip, en dan gaat het schuren gemakkelijker als met een schuursponsje met een hele fijne schuurlaag.

En daar zul je het mee moeten doen tot morgen, ik zoek mijn bed op! :D
Succes!
pi_107501704
Welterusten! :D Ik heb er heel veel aan gehad :D
pi_107526653
He, ik had gisteren bij de Praxis vliesbehanglijm gekocht voor 9.99 per doosje, merk van de Praxis.
Nu was ik vandaag in de Action, zag ik Bison vliesbehanglijm, voor iets van 3 euro per doosje.
Zal ik dan voor de Bison lijm gaan? Of is er wat "mis" mee omdat 't zo goedkoop bij de Action ligt? Want Bison is over het algemeen een beter merk toch?

Dit zijn ze allebei:

pi_107539492
Of Bison een beter merk is, weet ik niet. Het komt over als een goed merk, omdat ze een goede marketing hebben.

Vergelijk de prijs van de Bison bij de action met de prijs van Bison bij de Gamma of Praxis.

Het kan zijn dat de action een restpartij heeft gekocht, welke bijna over datum is. Dus kijk op het doosje tot wanneer de lijm houdbaar is.

Daarnaast moet je ook kijken of er evenveel inzit.

Ik durf het niet te zeggen.

[ Bericht 8% gewijzigd door BJDD op 02-02-2012 23:35:01 ]
pi_107543214
Ok, maar met de tips die je hebt gegeven kom ik er wel, goeie van die datum! Kom helaas niet meer bij de Praxis (ga morgen behangen!!) maar ik zoek even online :D

Edit: Okee, ik zie 'm voor gemiddeld 7 euro staan online. Dus redelijk vergelijkbaar met die van Praxis. Dus morgen moet ik sowieso langs de Action voor het papier, dus even die datum checken en gewoon proberen die lijm, als t niet goed is, achja, dan heb ik de Praxislijm nog achter de hand! Ik begin sowieso op een plek waar t niet zoveel uitmaakt.

[ Bericht 41% gewijzigd door Vlientje op 03-02-2012 00:33:03 ]
pi_107572727
Succes, en laat even het resultaat weten ( foto's! ).
pi_107586416
@bob, ik mis in je FP een stukje over glasvezel behang, dit is het topic om duidelijk te maken dat je modem er niets mee te maken heeft :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_107587472
Het gaat redelijk goed, het behang schijnt wel heel erg door, maar dat is geen probleem. Ik post foto's wanneer 't klaar is :D De Bison-lijm doet 't ook heel goed. Denk ik, haha hopelijk ligt niet alles er weer vanaf als ik daar dadelijk terugkom.. :P
pi_107587763
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 04:29 schreef RanTheMan het volgende:
@bob, ik mis in je FP een stukje over glasvezel behang, dit is het topic om duidelijk te maken dat je modem er niets mee te maken heeft :)
Hahaha, ik ( of iemand anders ) moet de OP nog aanpassen, maar heb dit topic in eerste instantie speciaal gemaakt voor Vlientje op suggestie van Vonkenboer, en uiteindelijk voor heel fok!

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 09:53 schreef Vlientje het volgende:
Het gaat redelijk goed, het behang schijnt wel heel erg door, maar dat is geen probleem. Ik post foto's wanneer 't klaar is :D De Bison-lijm doet 't ook heel goed. Denk ik, haha hopelijk ligt niet alles er weer vanaf als ik daar dadelijk terugkom.. :P
Ben benieuwd!

[ Bericht 0% gewijzigd door BJDD op 04-02-2012 10:35:37 ]
pi_108036100
Eventjes de foto's plaatsen!
Het is dus goed gelukt, heb uiteindelijk ook de Bison lijm uit de Action gebruikt, scheelde me 30 euro!
Het was heel doorzichtig, maar dat wist ik en vond ik niet erg, wou het achteraf toch gaan verven.

Dit is 't dus; ongeverfd :D






En geschilderd:




[ Bericht 5% gewijzigd door Vlientje op 16-02-2012 09:07:33 ]
pi_151614327
Even een oud topic naar boven schoppen, maar ik denk dat het op mij wel van toepassing is ;)

Weet iemand het verschil tussen behanglijm voor vliesbehang en behanglijm voor glasweefselbehang? Ik heb namelijk glasweefsellijm gebruikt voor één baan renovliesbehang. Ik moet zeggen dat het resultaat er strak uit ziet (na goed te laten drogen). Maar heeft het wellicht gevolgen voor hechten van de latex welke straks op het behang zal worden geverfd?
  zondag 26 juli 2015 @ 23:56:10 #25
3185 Adelante
To let it go now
pi_154664298
Geen idee of iemand deze nog leest, maar een vraag:

kan foto vliesbehang simpel over vliesbehang worden geplakt? met name als de onderste laag behang donker is en de nieuwe laag lichter? met andere woorden schijnt het door?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')