abonnement Unibet Coolblue
pi_107307118
Ik zit er dus over de denken om econometrie te gaan studeren. Ik hoorde dat er erg veel vraag is naar mensen die dit gestudeerd hebben en dat de baankansen voor mensen die econometrie veel groter zijn dan andere economische studies.

Ik wilde dus graag weten of mensen die bijv. econometrie gestudeerd hebben kunnen beamen dat dit het geval is en dat je als econometrist gewilder bent dan als bijvoorbeeld bedrijfseconoom of fiscaal econoom. Is het zo dat je als econometrist makkelijker aan een betere baan komt dan als bijvoorbeeld bedrijfseconoom bij een groot bedrijf? Het lijkt me heel leuk om bijvoorbeeld bij een groot internationaal bedrijf te werken en eventueel carrière te maken. Is hier econometrie een goede studie voor, of kan je dan beter bijvoorbeeld bedrijfskunde gaan doen?

Ik weet natuurlijk dat het niet zo zwart wit is als ik het nu schets, maar ik zou toch graag verhalen horen van mensen die ervaring hebben met deze studie.
pi_107307210
Een MBA is sowieso kut. Die koop je gewoon. Econometrie studeren dus. Zijn al genoeg bedrijfseconomen in Nederland.
pi_107307280
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 20:31 schreef soklos het volgende:
Een MBA is sowieso kut. Die koop je gewoon. Econometrie studeren dus. Zijn al genoeg bedrijfseconomen in Nederland.
Dat dacht ik dus ook, dat je als econometrist veel aantrekkelijker bent voor grote internationale bedrijven dan als bedrijfseconoom.
pi_107307353
1 op 3 wordt miljonair, meer dan 50 procent haalt het niet.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 20:36:21 #5
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_107307410
Als econoom/econometrist: ja, met econometrie heb je duidelijker een voorsprong tov economen. Fiscaal economen weet ik niet, maar ik had gehoord dat ze ook niet slecht doen qua salaris, alleen wordt wel verwacht dat je iets fiscaals gaat doen dus je hebt minder mogelijkheden.

Al vind ik baanperspectief een belangrijke factor binnen kiezen voor een studie; laat het niet de enige zijn. Je moet het immers het leuk vinden om 4 jaar vrij zware wiskunde te doen - al is het geen a la natuurkunde.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_107309012
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 20:34 schreef Travel. het volgende:
1 op 3 wordt miljonair, meer dan 50 procent haalt het niet.
Bij heel veel opleidingen faalt zo'n 50% al in het eerste jaar toch? Bij de pretstudie die ik heb gedaan was dat ook al zo :Y
pi_107314207
Econometristen zijn vrij gewild maar de banen die econometristen veelal vervullen zijn niet de banen waar bedrijfseconomen op mikken. Je kan voor die banen net zo goed wiskunde gestudeerd hebben.
Bedrijfseconomen zijn er relatief veel van, maar algemeen en fiscaal economen zijn nog relatief schaars. 80% gaat bedrijfs en 20% ( ongeveer gelijk verdeelt) gaat algemeen of fiscaal.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 23:06:52 #8
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_107314423
Volgens een recent onderzoek zijn de vooruitzichten van economen slechter geworden; er zijn veel te veel economen en de sectoren waar ze populair zijn, zoals banken en verzekeraars, zijn aan het afslanken. Ook iets om rekening mee te houden.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_107314504
Met econometrie heb je zeker goede baankansen, het is gewoon een erg goede, maar ook moeilijke studie waar veel vraag naar is vanuit het bedrijfsleven. Over de andere studies die je noemt durf ik niet echt uitspraken te doen over het toekomstperspectief, maar ik heb ooit wel gehoord dat fiscale economie door veel mensen als vrij saai ervaren wordt, waardoor er relatief weinig mensen deze studie afronden en daardoor de baankansen hoog zijn en er ook een hoog salaris bijhoort.

Qua inhoud verschilt econometrie echter heel erg van de andere studies die je noemt en brengt het daarmee ook een verschil in moeilijkheid met zich mee. Econometrie is heel wiskundig en is misschien zelfs eerder te vergelijken met bijvoorbeeld Technische Wiskunde dan bedrijfseconomie. Je leert wiskundige modellen te bouwen en daarmee (economische) problemen op te lossen. De soort banen waar je met econometrie vaak terecht komt, zijn dan ook heel verschillend vergeleken met de andere economische studies.

Ik krijg de indruk (wellicht geheel onterecht) dat je het idee hebt dat de studies die je noemt vrij dicht bij elkaar liggen, wat in de praktijk toch zeker niet het geval is. Als ik jou was zou ik me dan eerst goed verdiepen op de inhoud van de studie en het soort werk dat je er later mee kan gaan doen en je studiekeuze dan ook vooral daar op baseren. Klinkt misschien erg vanzelfsprekend, maar er zijn denk ik erg veel mensen die econometrie gaan doen en heel ergens anders terecht komen dan waar ze verwacht hadden en vervolgens één van de vele afvallers worden.
pi_107315607
Econometrie is inderdaad veel wiskunde. Ik heb een kennis die ook Econometrie studeert en hij heeft ook wat nu Wiskunde D heet gedaan. Hij zei dat alle studenten daar NT en vaak ook met economie hebben gedaan omdat het grotendeels wiskunde is. Natuurlijk zijn er wel wat vakken als macro-economie, maar grotendeels toch wiskunde. Als je dat niet snapt, zou ik er niet aan beginnen.
  † In Memoriam † vrijdag 27 januari 2012 @ 23:59:04 #11
230491 Zith
pls tip
pi_107316073
Het zijn gewoon hele verschillende opleidingen. Econometrie zit dichter bij een studie wiskunde / statistiek / datamining dan bijv. bedrijfskunde. Vind je het echt leuk om met cijfers te werken, ga je gang. Als je niet echt uitmuntend in werken met cijfers bent en je niet je hele leven stochastische of parametrische modellen wilt maken en niet enthousiast wordt van het analyseren van een database met miljoenen cijfers... dan maar niet.

Verder: als je goed bent krijg je altijd wel de carriere die je verdient. Dat is de belangrijkste bottleneck.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_107316241
Als je goed bent in informatica, wiskunde en statistiek en je het leuk vindt om te puzzelen en hard te werken is econometrie wel iets voor je.

Zoals je leest heeft het weinig met economie te maken. Je krijgt wel een paar economievakken maar dat stelt niet veel voor.
  † In Memoriam † zaterdag 28 januari 2012 @ 00:08:51 #13
230491 Zith
pls tip
pi_107316408
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 20:33 schreef ulq het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook, dat je als econometrist veel aantrekkelijker bent voor grote internationale bedrijven dan als bedrijfseconoom.
Klopt, maar je gaat ook heel ander werk doen. Ze stoppen je in een hok met een grote computer, gooien elke week een berg data naar binnen en doen dan de deur op slot. :7
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_107317371
Qua studie-inhoud schetsen de voorgaande posts wel een goed beeld over de verschillen tussen econometrie en andere economische studies.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 00:08 schreef Zith het volgende:

[..]

Klopt, maar je gaat ook heel ander werk doen. Ze stoppen je in een hok met een grote computer, gooien elke week een berg data naar binnen en doen dan de deur op slot. :7
Qua baanperspectief wil ik er nog wel iets aan toevoegen. Wat Zith hierboven zegt is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Er zullen inderdaad een groot aantal econometristen zich bezig gaan houden met het analyseren van data, modellen ontwikkelen en complexe wiskundige problemen oplossen.

Echter zullen heel veel econometristen terechtkomen bij bijvoorbeeld top tier consultancy bureaus of in de financiële wereld, omdat econometrie gewoon een goede opleiding is waar je veel analytische vaardigheden opdoet die in verschillende sectoren nuttig zijn. Als je deze competenties weet te koppelen met een goede dosis commercieel inzicht dan hoeft dit absoluut niet te betekenen dat je heel je carrière per se bezig bent met het ontwikkelen van modellen en dergelijke.

Kijk voordat je een studiekeuze maakt goed naar de curricula van de desbetreffende opleidingen en kies voor de studie die jou het meest interessant lijkt. Zoals eerder al gezegd werd: als je goed bent en ambitie hebt dan krijg je die carrière wel waar je naar streeft.
  † In Memoriam † zaterdag 28 januari 2012 @ 00:47:52 #15
230491 Zith
pls tip
pi_107317673
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 00:37 schreef pieter_R het volgende:
Qua studie-inhoud schetsen de voorgaande posts wel een goed beeld over de verschillen tussen econometrie en andere economische studies.

[..]

Qua baanperspectief wil ik er nog wel iets aan toevoegen. Wat Zith hierboven zegt is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Er zullen inderdaad een groot aantal econometristen zich bezig gaan houden met het analyseren van data, modellen ontwikkelen en complexe wiskundige problemen oplossen.

Echter zullen heel veel econometristen terechtkomen bij bijvoorbeeld top tier consultancy bureaus of in de financiële wereld, omdat econometrie gewoon een goede opleiding is waar je veel analytische vaardigheden opdoet die in verschillende sectoren nuttig zijn. Als je deze competenties weet te koppelen met een goede dosis commercieel inzicht dan hoeft dit absoluut niet te betekenen dat je heel je carrière per se bezig bent met het ontwikkelen van modellen en dergelijke.

Kijk voordat je een studiekeuze maakt goed naar de curricula van de desbetreffende opleidingen en kies voor de studie die jou het meest interessant lijkt. Zoals eerder al gezegd werd: als je goed bent en ambitie hebt dan krijg je die carrière wel waar je naar streeft.
Nou ja, als je goed genoeg bent voor McKinsey is econometrie niet de beslissende factor. Ik denk dat we vooral naar een correlatie kijken (t1 consultants zijn analytisch ingesteld en hebben dus vaak zo'n studie gedaan) dan causatie (studenten worden door zo'n studie goed genoeg voor t1 consultants).
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_107318791
Econometrie is opzich wel een toffe studie volgens mij, alleen het is wel heel erg wiskundig en niet echt te vergelijken met bijvoorbeeld bedrijfseconomie / fiscale Economie. Econometrie is ook stukje pittiger dan de andere studies die ik net noemde. Zelf studeer ik Fiscale Economie, het baanperspectief is daar, net als bij Econometrie, prima :)

Als ik jou was zou ik me er gewoon even goed in verdiepen, open dagen bezoeken, studiegidsen lezen, etcetera. Dan zul je er achter komen wat je zelf het leukst vindt en dat de studies wat overlapping hebben maar ook veel verschillen.
pi_107322078
Over het algemeen hebben Econometristen net als hardcore beta's een stempel: "slim". Dus naast dat er minder concurrentie is voor de "quant" banen voor een Econometrist dan voor een Econoom voor een standaard traineeship (er studeren simpelweg een stuk minder mensen met de wiskundige tools) heb je ook een streepje voor op de meer generale banen in consultancy/IB door het stempeltje.

Nou hebben wij een aantal vakken samen met economen en het verschil is ook echt wel schrijnend. Als ik de stof en het huiswerk voor een 8-punts eco vak vergelijk met een 4-punts ectrie vak, dat slaat echt nergens op. Voor micro/macroeconomie (8 ects) ben je maximaal 15 uur per week kwijt, zonder economie op de middelbare school.Voor Analyse (4 ects) minimaal 15 uur per week, zelfs als je goed bent.

Econometrie lijkt meer op TechWis dan op economie
pi_107323266
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 00:37 schreef pieter_R het volgende:
Qua studie-inhoud schetsen de voorgaande posts wel een goed beeld over de verschillen tussen econometrie en andere economische studies.

[..]

Qua baanperspectief wil ik er nog wel iets aan toevoegen. Wat Zith hierboven zegt is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Er zullen inderdaad een groot aantal econometristen zich bezig gaan houden met het analyseren van data, modellen ontwikkelen en complexe wiskundige problemen oplossen.

Echter zullen heel veel econometristen terechtkomen bij bijvoorbeeld top tier consultancy bureaus of in de financiële wereld, omdat econometrie gewoon een goede opleiding is waar je veel analytische vaardigheden opdoet die in verschillende sectoren nuttig zijn. Als je deze competenties weet te koppelen met een goede dosis commercieel inzicht dan hoeft dit absoluut niet te betekenen dat je heel je carrière per se bezig bent met het ontwikkelen van modellen en dergelijke.

Kijk voordat je een studiekeuze maakt goed naar de curricula van de desbetreffende opleidingen en kies voor de studie die jou het meest interessant lijkt. Zoals eerder al gezegd werd: als je goed bent en ambitie hebt dan krijg je die carrière wel waar je naar streeft.
Als je streeft naar bijvoorbeeld een bestuursfunctie hoorde ik dat je ook beter bijvoorbeeld econometrie kan gaan studeren dan bestuurskunde omdat er naar bestuurskunde gewoon minder vraag is. Ze in het bedrijfsleven willen liever iemand die echt iets kan en die daarna kan doorgroeien.
  † In Memoriam † zaterdag 28 januari 2012 @ 12:16:52 #19
230491 Zith
pls tip
pi_107324324
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 11:29 schreef ulq het volgende:

[..]

Als je streeft naar bijvoorbeeld een bestuursfunctie hoorde ik dat je ook beter bijvoorbeeld econometrie kan gaan studeren dan bestuurskunde omdat er naar bestuurskunde gewoon minder vraag is. Ze in het bedrijfsleven willen liever iemand die echt iets kan en die daarna kan doorgroeien.
Maar een econometrist leert cijfers te analyseren, niet om projecten op te zetten of strategisch te plannen.

Ik denk dat als iemand die goed zou zijn in econometrie met dezelfde inzet bedrijfskunde zou doen (en dus makkelijk >8 zou halen), dat je dan net zo in 'het plaatje komt' bij recruiters als de econometrist.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zaterdag 28 januari 2012 @ 15:25:14 #20
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_107329363
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 11:29 schreef ulq het volgende:

[..]

Als je streeft naar bijvoorbeeld een bestuursfunctie hoorde ik dat je ook beter bijvoorbeeld econometrie kan gaan studeren dan bestuurskunde omdat er naar bestuurskunde gewoon minder vraag is. Ze in het bedrijfsleven willen liever iemand die echt iets kan en die daarna kan doorgroeien.
Bestuurskunde is praktisch gezien een ambtenaren opleiding. Voor functies binnen de publieke sector (en dan met name binnen het openbaar bestuur) is de kennis die je daarmee opdoet noodzakelijk om aan het werk te kunnen. Als je bijvoorbeeld geen ervaring hebt met de Awb dan kan je nog zo slim zijn of goed rekenen, je kan dan gewoon een heleboel taken niet uitvoeren vanwege het gebrek aan specifieke kennis.

Als je puur gaat voor het carrière perspectief dan is econometrie the way to go. Zoals eerder is gezegd heb je daarmee toegang om hele leuke dingen te doen als consultant bij bijv. Mckenzie. Vanwege de crisis zijn de opdrachten flink terug gelopen waardoor de aanwas van jonge mensen flink is afgeslankt i.v.m een paar jaar terug, maar econometristen zijn nog steeds welkom. Ook binnen de wetenschap zelf kan je alle kanten op.

Nadeel is wel dat het een pittige, wiskundige studie is. Er is een reden waarom de meeste mensen gaan voor bedrijfseconomie i.p.v fiscale of econometrie. De uitval is hoog, en de sfeer in de collegebanken wordt voor een deel bepaald door superambitieuze corpsboys die het studeren vanwege de carrière perspectieven en door jongens die op het autistische af zijn en hopen dat hun studiegenoten tentamens falen omdat er dan minder concurrentie is. In mijn beleving is de sfeer op bijvoorbeeld de wiskunde faculteit over het algemeen beter en intellectueler. Maar dat is een kwestie van smaak en perceptie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_107333773
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 12:16 schreef Zith het volgende:

[..]

Maar een econometrist leert cijfers te analyseren, niet om projecten op te zetten of strategisch te plannen.

Ik denk dat als iemand die goed zou zijn in econometrie met dezelfde inzet bedrijfskunde zou doen (en dus makkelijk >8 zou halen) dat je dan net zo in 'het plaatje komt' bij recruiters als de econometrist.
Eerste helft van de zin klopt, tweede helft slaat nergens op.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 18:14:30 #22
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_107333923
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 15:25 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nadeel is wel dat het een pittige, wiskundige studie is. Er is een reden waarom de meeste mensen gaan voor bedrijfseconomie i.p.v fiscale of econometrie. De uitval is hoog, en de sfeer in de collegebanken wordt voor een deel bepaald door superambitieuze corpsboys die het studeren vanwege de carrière perspectieven en door jongens die op het autistische af zijn en hopen dat hun studiegenoten tentamens falen omdat er dan minder concurrentie is. In mijn beleving is de sfeer op bijvoorbeeld de wiskunde faculteit over het algemeen beter en intellectueler. Maar dat is een kwestie van smaak en perceptie.
Hmmm, de corpsballen kom je overal tegen binnen economische & bedrijfskunde faculteit. De autisten vind ik zelf wel meevallen....
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_107341366
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 15:25 schreef Ryon het volgende:

[..]

Bestuurskunde is praktisch gezien een ambtenaren opleiding. Voor functies binnen de publieke sector (en dan met name binnen het openbaar bestuur) is de kennis die je daarmee opdoet noodzakelijk om aan het werk te kunnen. Als je bijvoorbeeld geen ervaring hebt met de Awb dan kan je nog zo slim zijn of goed rekenen, je kan dan gewoon een heleboel taken niet uitvoeren vanwege het gebrek aan specifieke kennis.

Als je puur gaat voor het carrière perspectief dan is econometrie the way to go. Zoals eerder is gezegd heb je daarmee toegang om hele leuke dingen te doen als consultant bij bijv. Mckenzie. Vanwege de crisis zijn de opdrachten flink terug gelopen waardoor de aanwas van jonge mensen flink is afgeslankt i.v.m een paar jaar terug, maar econometristen zijn nog steeds welkom. Ook binnen de wetenschap zelf kan je alle kanten op.

Nadeel is wel dat het een pittige, wiskundige studie is. Er is een reden waarom de meeste mensen gaan voor bedrijfseconomie i.p.v fiscale of econometrie. De uitval is hoog, en de sfeer in de collegebanken wordt voor een deel bepaald door superambitieuze corpsboys die het studeren vanwege de carrière perspectieven en door jongens die op het autistische af zijn en hopen dat hun studiegenoten tentamens falen omdat er dan minder concurrentie is. In mijn beleving is de sfeer op bijvoorbeeld de wiskunde faculteit over het algemeen beter en intellectueler. Maar dat is een kwestie van smaak en perceptie.
Dan moet ik een goed jaar hebben want het aantal corpsballen is miniem en het aantal autisten ook, over het algemeen hebben wij gewoon veel slimme breed geïnteresseerde mensen.
Beneath the gold, bitter steel
pi_107341775
LOL
Ik volg een opleiding die enigzins vergelijkbaar is met econometrie qua zwaarte, soort studenten enz.
Ik hoop ook dat sommigen afvallen (dat ga ik natuurlijk niet hardop zeggen tegen medestudenten) maar niet omdat ik dan minder concurrenten heb (die versla ik wel) maar omdat ze niet thuishoren bij een dergelijke opleiding wegens een onvoldoende serieuze studiementaliteit en onvoldoende capaciteiten. Deze jongens verstoren de lessen en hebben een negatieve invloed op medestudenten. Opgeruimd staat netjes. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_107342747
Ik zit nu zelf in het tweede jaar van econometrie en het bevalt mij prima. Dat de vraag naar econometristen groot is klopt zeker. Sterker nog, de meesten krijgen al een baan (of meerdere) aangeboden voordat ze de master hebben afgerond. Om dit te verduidelijken: alle econometristen studieverenigingen hebben meerdere sponsoren waardoor er vaak (gratis) activiteiten zijn.

Je leest in sommige reacties hier dat je in een hokje komt en cijfers moet verwerken. Hier ben ik het niet mee eens. Je moet inderdaad wel heel goed zijn in wiskunde maar na de studie komt meer dan 75% in leidinggevende functies en niet in de weg gestopte hokjes.

Daarnaast wordt er gezegd dat 1 op de 3 miljonair wordt, echter als je de statistieken nakijkt is dit wat overdreven. Het salaris is goed maar miljonair is geen standaard.

Verder staat econometrie als één van de moeilijkste studies bekend. Of dit klopt is een tweede, maar het gaat erom dat het imago wel bestaat en dat je dit ook kunt gebruiken bij sollicitaties.

Om dan ook nog even op de studie zelf in te gaan. Het is inderdaad veel wiskunde en vooral het eerste jaar bestaat bijna alleen uit wiskunde. Doordat deze wiskunde van aardig niveau is valt wel ongeveer de helft af. Het tweede jaar ga je al deze wiskunde toepassen en modellen maken. Een vak dat veel voorkomt is Operationele Research. Dit vak houdt zich bezig met het optimaliseren van dingen. Bijvoorbeeld hoeveel een bedrijf moet produceren, wat is de kortste route (tomtom), hoe laten we de treinen van de NS zo optimaal mogelijk rijden, hoeveel druk zetten we op een gasveld in Groningen en hoeveel pomphuisjes en pijpleidingen moeten we aanleggen om zo goedkoop mogelijk in de vraag te kunnen voorzien, etc etc. Bij al deze problemen komt veel statistiek kijken, dit is dan ook een vak wat je elk half jaar terug zult zien. Ook dit is een lastig vak, zo is bij ons jaar statistics maar door 23% gehaald. En dat komt niet omdat er veel mensen zijn die geen zin hebben om te leren.

Edit:
Bedrijven waar je straks terecht kan komen:
MIcomapny, TBA, Towers watson, Ernst & Young, Optiver, KPMG, Shell, Kempen & Co, CBS, ING, PGGM, PCU, Achmea, Deloitte, TKP, NS, etc

Dit is natuurlijk maar een kleine greep uit de mogelijke bedrijven. De reden dat ik juist deze bedrijven noem is omdat deze zeer geïnteresseerd zijn in econometristen. Het zijn dan ook de bedrijven die bij ons op de studie langs komen om wat over zich zelf te vertellen en de bedrijven die de econometrie studieverenigingen sponsoren.

[ Bericht 11% gewijzigd door michielb3 op 28-01-2012 22:38:40 (bedrijven toevoegen) ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')