Heb de school zelf ook niet gesproken, maar dit is hoe ik het verhaal aanhoor. Wat het bedrijf betreft, kan ik me voorstellen dat ze dat zeggen, aangezien hun een contract aanbieden aan iemand met een diploma vanaf een bepaalde datum, met bij behorende uren en salaris. Dit zal behoorlijk verschillen van iemand die een 'lagere' functie heeft. Wat ze mijn inziens wel kan doen, een garantie laten tekenen, dat ze haar diploma *wel* krijgt, door school en op die manier haar contract veilig stellen, maar het is de vraag of het bedrijf daar genoegen mee neemt natuurlijk.
Verder is het verhaal wel zo als het is, vorige week had ze haar eindpresentatie, daarvoor is ze ook geslaagd en haar stage beoordeling was ook uitstekend, en behalve die toets, die 'kwijt' is, zijn al haar cijfers op orde. Niets zou dus haar diploma in de weg moeten staan, behalve die afteken lijst en die toets, waar mijn inziens, de school voor verantwoordelijk is. Ik weet niet of ze ergens op papier heeft staan dat ze wel een goed cijfer had.
Voor zover ik weet heeft ze nu dinsdag weer een gesprek met haar school, een dag ná de diploma uitreiking. Ik ga er vanuit dat dat gesprek positief zal zijn, maar stel dat het niet zo is; kan een school zeggen, op basis van een toets die kwijt is, en op basis van een niet geleverde presentielijst, dat ze haar diploma niet geven? Kan een leerling daartegenin gaan via een bepaalde procedure of iets dergelijks? Iemand met een soortgelijke ervaring?
Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik, omwille van 'privacy' de OP een tikkeltje anders heb gemaakt; het is niet mijn zusje maar het zusje van mijn vriendin. Daardoor heb ik dit verhaal ook niet uit mijn schoonzusje's mond, maar uit de mond van mijn vriendin. Beiden zijn nogal over de toeren door deze situatie, vandaar dat ik het hier maar eens probeer om wat 'adviezen' of positieve hoop te krijgen.