abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 december 2011 @ 19:21:24 #101
331563 Graslul
Spuit het uit:
pi_105783294
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 11:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Gooi geen oude schoenen weg...
Dan blijf je je hele leven op oude en versleten schoenen lopen.. jouw keuze.
pi_105784736
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 19:21 schreef Graslul het volgende:

[..]

Dan blijf je je hele leven op oude en versleten schoenen lopen.. jouw keuze.
Ik dacht dat het ook verstandig was om met de crisis een opleiding te volgen.
Maar niet iedereen is het daarmee eens!
pi_105784814
Wil je baas niet betalen voor een opleiding?
(heb niet alles gelezen)
pi_105785323
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2011 19:46 schreef Errrwin het volgende:
Wil je baas niet betalen voor een opleiding?
(heb niet alles gelezen)
Neeeheeeeeey, pffff. Mijn baas heeft een kraanbedrijf, die heeft niks aan een stuurman.
Of ik moet op die kraan gaan varen die van dat schip gevallen is, maar dat zou raar zijn.
pi_105786260
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2011 19:54 schreef lipper het volgende:

[..]

Neeeheeeeeey, pffff. Mijn baas heeft een kraanbedrijf, die heeft niks aan een stuurman.
Of ik moet op die kraan gaan varen die van dat schip gevallen is, maar dat zou raar zijn.
Hehe, dat zou inderdaad raar zijn. Maar ik heb trouwens wel meegemaakt dat een werkgever betaalt voor een opleiding die de werkgever vooruit helpt, maar niet in het straatje van de werkgever ligt. Daar moet een werkgever wel voor open staan natuurlijk en dat doen ze lang niet allemaal. Kan je niet voorzichtig hier en daar een beetje informeren? Ergens bij een koffieautomaat een P&O miep tegenkomen ofzo? Informeren kan toch altijd?

Het lijkt me in ieder geval een slecht plan om vrijwillig je baan op te zeggen. Volgens mij ga je dan elke vorm van inkomsten kwijt raken en da's niet handig.

Wel goed van je dat je dit intitiatief toont trouwens, nu nog even praktisch mogelijk maken. :)
pi_105786305
Je schrijft dat je graag maritiem officier wilt worden. De MBO variant neem ik aan? Aangezien je nu een VMBO opleiding hebt.

Natuurlijk kun je ontslag nemen, maar er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid tot een deeltijdopleiding. In de MBO variant bestaan er een aantal varianten zoals stuurman/wtk'er kleine schepen die je daadwerkelijk op sommige scholen in deeltijd kunt doen. Daarnaast geven deze opleidingen de mogelijkheid in een later stadium de HBO variant te doen.

Nog een andere mogelijkheid is nog een trapje lager te beginnen. Eerst kijken of je een baan kunt vinden in de scheepvaarbranche (met jouw technische achtergrond moet dat als matroos nog steeds wel lukken). Paar jaar ervaring opdoen en daarna de opleiding schipper-machinist Beperkt Werkgebied doen. Heb je je eerste diploma binnen, kun je daarna alsnog versneld de MBO richting doen.

Het lijken mij scenario's die wat meer kansrijk zijn dan ontslag nemen en weer voltijds vier jaar gaan studeren.
pi_105788273
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 20:12 schreef delpit het volgende:
Je schrijft dat je graag maritiem officier wilt worden. De MBO variant neem ik aan? Aangezien je nu een VMBO opleiding hebt.

Natuurlijk kun je ontslag nemen, maar er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid tot een deeltijdopleiding. In de MBO variant bestaan er een aantal varianten zoals stuurman/wtk'er kleine schepen die je daadwerkelijk op sommige scholen in deeltijd kunt doen. Daarnaast geven deze opleidingen de mogelijkheid in een later stadium de HBO variant te doen.

Nog een andere mogelijkheid is nog een trapje lager te beginnen. Eerst kijken of je een baan kunt vinden in de scheepvaarbranche (met jouw technische achtergrond moet dat als matroos nog steeds wel lukken). Paar jaar ervaring opdoen en daarna de opleiding schipper-machinist Beperkt Werkgebied doen. Heb je je eerste diploma binnen, kun je daarna alsnog versneld de MBO richting doen.

Het lijken mij scenario's die wat meer kansrijk zijn dan ontslag nemen en weer voltijds vier jaar gaan studeren.
Ik kies voor de volwassenen variant van de opleiding, dat houd in 16 weken naar school en dan 180 dagen stage.
Hier heb ik goed over nagedacht, als ik alles heb afgerond heb ik ook al 2,5 jaar gevaren. En in de maanden dat ik verlof heb kan ik werken!

Werkervaring vind ik belangrijk, en de praktijk is de beste leerschool.
Misschien haal ik zelf mijn offshore kraancertificaat en ga op een schip varen.
Dan zou ik smbw kunnen overslaan en direct met stuurman kleine schepen kunnen beginnen. (volgens de stc group)
pi_105788707
Schipper Machinist Beperkt Werkgebied
Crebocode: 93090
SMBW
Doelgroep
Vooropleiding
Inhoud
Kandidaten welke graag de zeevaart in willen of kandidaten uit de binnenvaart.
Na het met goed resultaat afsluiten de opleiding ontvangt u het diploma SMBW, u kunt hiermee de vaarbevoegdheid aanvragen voor stuurman tot 500 GT op reizen nabij de kust.
Een geldig keuringsbewijs voor de zeevaart, zonder geldig keuringsbewijs kunt u niet deelnemen aan de vereiste STCW trainingen.
Minimum leeftijd 21 jaar.
De lesstof bestaat uit algemene, nautische en technische onderdelen, zoals vermeld in het kwalificatiedossier van deze opleiding wordt in dagonderwijs klassikaal en tijdens de praktijklessen in groepsverband aangeboden. Gedurende de opleiding worden regelmatig Proeven van Bekwaamheid afgenomen.
De volgende trainingen zijn verplichte onderdelen voor het behalen van dit diploma: Scheepsgezondheidszorg Beperkt – Beperkt Werkgebied, Marcom B, STCW Basic Safety Training en STCW Radarnavigator Operational Level.
Na de opleiding volgt de beroepspraktijkvorming (BPV) van 180 dagen waarin aan boord onder begeleiding van de daarvoor aangewezen persoon (de z.g. “mentor”) een BPV-boek wordt bijgehouden. Na de BPV periode wordt u uitgenodigd voor een eindgesprek.
Vrijstellingen voor Proeven van Bekwaamheid en/of de BPV zijn op aanvraag mogelijk. Met dit diploma is het mogelijk door te stromen naar de opleiding Stuurman Werktuigkundige Kleine Schepen (zie cursusbeschrijving KOKS-SWK) of Stuurman Kleine Schepen (zie cursusbeschrijving KOKS-S) of
Werktuigkundige Kleine Schepen (zie cursusbeschrijving KOKS-W).
17 lesweken van maandag t/m vrijdag. Tevens enkele avonden en zaterdagen les. Lestijden maandag t/m zaterdag van 08.30 uur - 16.15 uur.
Lestijden avonden tot 22.00 uur.
¤ 1350,= Cursusprijs is incl. Scheepsgezondheidszorg Beperkt – Beperkt Werkgebied diploma, boeken, dictaten en examens. Excl. maaltijden.
Prijs voor de verplichte trainingen:
Duur
Prijs (2011)
Startdatum
Voor deze opleiding wordt u door ons ingeschreven bij Dienst Uitvoering Onderwijs. Het wettelijk lesgeld dat hieraan verbonden is dient u zelf te betalen. Voor schooljaar 2011/2012 bedraagt dit ¤ 1043,= (prijswijzigingen onder voorbehoud). U staat maximaal 2 schooljaren ingeschreven voor de opleiding.
STCW Advanced Fire Fighting is niet verplicht voor uw diploma, maar kan wel verplicht zijn voor uw vaargebied. Bij deelname aan de SMBW opleiding kunt u deze tegen gereduceerd tarief volgen:
¤ 910,= STCW Advanced Fire Fighting
Bij voldoende deelnemers:
Maandag 22 augustus 2011 (week 34) Maandag 16 januari 2012 (week 03) Maandag 20 augustus 2012 (week 34)
¤ 750,=
¤ 630,=
¤ 460,= ------------ ¤ 3190,=
STCW Basic Safety Training
STCW Radarnavigator Operational Level Marcom B
Complete SMBW-opleiding.
  maandag 19 december 2011 @ 23:14:09 #109
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_105798461
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 19:21 schreef Graslul het volgende:

[..]

Dan blijf je je hele leven op oude en versleten schoenen lopen.. jouw keuze.
Nee kut, deze gooi je pas weg wanneer je een nieuw paar hebt.
pi_105805129
Waarom niet meteen je offshore papieren halen en gaan werken kraan machinist. Kan je zo 1 bedrijf noemen die mensen kan gebruiken als crane/hoist operator... waar je zo morgen terecht kan als je de juiste papieren hebt...
pi_105805487
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 20:50 schreef lipper het volgende:
Schipper Machinist Beperkt Werkgebied
Crebocode: 93090
SMBW
Doelgroep
Vooropleiding
Inhoud
Kandidaten welke graag de zeevaart in willen of kandidaten uit de binnenvaart.
Na het met goed resultaat afsluiten de opleiding ontvangt u het diploma SMBW, u kunt hiermee de vaarbevoegdheid aanvragen voor stuurman tot 500 GT op reizen nabij de kust.
Een geldig keuringsbewijs voor de zeevaart, zonder geldig keuringsbewijs kunt u niet deelnemen aan de vereiste STCW trainingen.
Minimum leeftijd 21 jaar.
De lesstof bestaat uit algemene, nautische en technische onderdelen, zoals vermeld in het kwalificatiedossier van deze opleiding wordt in dagonderwijs klassikaal en tijdens de praktijklessen in groepsverband aangeboden. Gedurende de opleiding worden regelmatig Proeven van Bekwaamheid afgenomen.
De volgende trainingen zijn verplichte onderdelen voor het behalen van dit diploma: Scheepsgezondheidszorg Beperkt – Beperkt Werkgebied, Marcom B, STCW Basic Safety Training en STCW Radarnavigator Operational Level.
Na de opleiding volgt de beroepspraktijkvorming (BPV) van 180 dagen waarin aan boord onder begeleiding van de daarvoor aangewezen persoon (de z.g. “mentor”) een BPV-boek wordt bijgehouden. Na de BPV periode wordt u uitgenodigd voor een eindgesprek.
Vrijstellingen voor Proeven van Bekwaamheid en/of de BPV zijn op aanvraag mogelijk. Met dit diploma is het mogelijk door te stromen naar de opleiding Stuurman Werktuigkundige Kleine Schepen (zie cursusbeschrijving KOKS-SWK) of Stuurman Kleine Schepen (zie cursusbeschrijving KOKS-S) of
Werktuigkundige Kleine Schepen (zie cursusbeschrijving KOKS-W).
17 lesweken van maandag t/m vrijdag. Tevens enkele avonden en zaterdagen les. Lestijden maandag t/m zaterdag van 08.30 uur - 16.15 uur.
Lestijden avonden tot 22.00 uur.
¤ 1350,= Cursusprijs is incl. Scheepsgezondheidszorg Beperkt – Beperkt Werkgebied diploma, boeken, dictaten en examens. Excl. maaltijden.
Prijs voor de verplichte trainingen:
Duur
Prijs (2011)
Startdatum
Voor deze opleiding wordt u door ons ingeschreven bij Dienst Uitvoering Onderwijs. Het wettelijk lesgeld dat hieraan verbonden is dient u zelf te betalen. Voor schooljaar 2011/2012 bedraagt dit ¤ 1043,= (prijswijzigingen onder voorbehoud). U staat maximaal 2 schooljaren ingeschreven voor de opleiding.
STCW Advanced Fire Fighting is niet verplicht voor uw diploma, maar kan wel verplicht zijn voor uw vaargebied. Bij deelname aan de SMBW opleiding kunt u deze tegen gereduceerd tarief volgen:
¤ 910,= STCW Advanced Fire Fighting
Bij voldoende deelnemers:
Maandag 22 augustus 2011 (week 34) Maandag 16 januari 2012 (week 03) Maandag 20 augustus 2012 (week 34)
¤ 750,=
¤ 630,=
¤ 460,= ------------ ¤ 3190,=
STCW Basic Safety Training
STCW Radarnavigator Operational Level Marcom B
Complete SMBW-opleiding.
SMBW betekend dus dat je op schepen komt te varen die kleiner zijn dan 500 GT. Dit is niet veel en volgens mij is er ook hier voor niet veel werk in te vinden.Daarnaast zijn stage plaatsen ook vaak een probleem als je nog een huis enz moet betalen... SWK vind je al weer wat meer maar dan is de opleiding ook wat langer...
pi_105808432
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 02:11 schreef Eris het volgende:
Waarom niet meteen je offshore papieren halen en gaan werken kraan machinist. Kan je zo 1 bedrijf noemen die mensen kan gebruiken als crane/hoist operator... waar je zo morgen terecht kan als je de juiste papieren hebt...
Ja ik denk dat ik dat ook ga doen. En daarna met smbw starten. Wat jij zegt over smbw weet ik, alleen moet ik dat toch eerst halen wil ik verder kunnen.

In januari heb ik een afspraak met het Nova college in IJmuiden.
Dan ga ik even kijken wat de beste route is.
Het mooiste zou zijn als ik op een kraanschip kan werken en dat combineren met me stage.

Wil je de naam van het bedrijf even sturen?
pi_105808481
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 02:33 schreef Eris het volgende:

[..]

SMBW betekend dus dat je op schepen komt te varen die kleiner zijn dan 500 GT. Dit is niet veel en volgens mij is er ook hier voor niet veel werk in te vinden.Daarnaast zijn stage plaatsen ook vaak een probleem als je nog een huis enz moet betalen... SWK vind je al weer wat meer maar dan is de opleiding ook wat langer...
Gelukkig is het maar een paar maanden. Maar het vraagt wel een beetje voorbereiding.
pi_105831999
En wanneer je nou op goede voet staat met je baas kun je wellicht nog proberen hem als semi-sponsor van een stukje te krijgen. De meeste mensen zijn geen boemannen, jouw werkgever ook niet als ik een en ander zo lees.

Wanneer je uitlegt dat je de situatie binnen het bedrijf en de branche wat onzeker vindt (zal hij vast niet heel luid ontkennen) en dat je eigenlijk ook wel eens aan wat anders toe bent, dan kun je hem misschien zelf wel op het idee laten komen dat hij jou kan helpen. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat je goed presteert en jullie zo te horen een goede verstandhouding hebben.

En helpen kan in vele opzichten natuurlijk. Deeltijd werken tijdens de studie misschien? Een lening op gunstige voorwaarden? Wie weet wat er bespreekbaar is? Onderschat niet de kracht van een goede verstandhouding en jezelf open opstellen.
pi_105849645
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2011 08:26 schreef lipper het volgende:

[..]

Het probleem is al kraan machinist op deze boot kan je niet aan de vaardagen van voor SMBW voldoen omdat het niet mag... Kleiner mag wel maar groter vaak niet.
pi_105857306
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 19:27 schreef delpit het volgende:
En wanneer je nou op goede voet staat met je baas kun je wellicht nog proberen hem als semi-sponsor van een stukje te krijgen. De meeste mensen zijn geen boemannen, jouw werkgever ook niet als ik een en ander zo lees.

Wanneer je uitlegt dat je de situatie binnen het bedrijf en de branche wat onzeker vindt (zal hij vast niet heel luid ontkennen) en dat je eigenlijk ook wel eens aan wat anders toe bent, dan kun je hem misschien zelf wel op het idee laten komen dat hij jou kan helpen. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat je goed presteert en jullie zo te horen een goede verstandhouding hebben.

En helpen kan in vele opzichten natuurlijk. Deeltijd werken tijdens de studie misschien? Een lening op gunstige voorwaarden? Wie weet wat er bespreekbaar is? Onderschat niet de kracht van een goede verstandhouding en jezelf open opstellen.
Dat gesprek ga ik zeker met hem voeren, maar dan wil ik al wel ideeen hebben.
Ik heb geen verstand van dit soort zaken, en ik ben bang dat ik het mezelf
Moeilijk ga maken als ik niet weet wat er mogelijk/redelijk is.
pi_106050194
Je zit in een bedrijfstak waar de klappen vallen. Het is dan voor je baas niet al te lastig om ontslagvergunningen te krijgen als de nood ook in jullie bedrijf hoog is. Hij stuurt daarvoor bijvoorbeeld het laatste financiele verslag op waaruit de slechte situatie van het bedrijf blijkt.

Het (werkgever) probleem dat werknemers in Nederland moeilijk ontslagen kunnen worden, uit zich meer in gevallen waar een werknemer niet goed functioneert. Je krijgt dan onderhandelingen zoals premies of andere aanbiedingen indien de werknemer bereid is vrijwillig te vertrekken. Dit geldt in jouw voorbeeld niet.

Je hebt in jouw voorbeeld niet zoveel aan te bieden in ruil voor een ontslagpremie. Ik zou voorzichtig zijn met wat je in deze fase met je werkgever bespreekt.

Je kunt de huidige goodwill bij je baas denk ik beter gebruiken om te zijner tijd te vragen om een ontslag ipv dat je zelf ontslag neemt.
  maandag 26 december 2011 @ 16:22:39 #118
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_106060027
Heb je al een keer hierover met je baas gepraat?
Ook hoi !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')