abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 december 2011 @ 00:07:34 #1
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_105752971
Ik heb sinds kort een puppy, en ga er vaak op uit, en wil sommige momenten graag goed vastleggen. Heeft iemand een goed toestel die hij/zij mij kan aanraden? Die wat ik nu heb is inmiddels 4 jaar oud met 8 megapixels en maakt niet meer van die super mooie foto's. Mijn budget is echter niet super groot. Rond de 300/350 euro kan ik er voor neerleggen.
''I came here to kick gum and chew ass, and I'm all out of gum!''
pi_105753295
voorbeeld

Gewoon even online rondkijken, ligt er aan wat je wil, maar is wel een redelijk budget tegenwoordig.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_105753336
Wil je gewoon een camera die je kunt pakken, inzoomt en klikt en waarbij de rest automatisch gaat?
Wil je een accu die lang mee gaat of is dat niet zo belangrijk?
Heb je een vaste hand?
Vind je het belangrijk dat je op een makkelijke manier panoramafoto's kunt maken?

Of wil je op 100 meter afstand een haarscherpe close-up kunnen maken van bepaalde delen van de overbuurvrouw?

Eerst eens bedenken wàt je eigenlijk wilt is denk ik het belangrijkste. En ga eens naar wat fotozaken om je te laten informeren.

Zelf was ik dit voorjaar uit op een goedkope (max 150 euro) compact camera die ik gewoon kon pakken, zoomen en klikken, terwijl ik totaal geen vaste hand heb. Na een aantal toestellen geprobeerd te hebben in diverse winkels bij een Casio Exfilm 5 (ofzoiets) uitgekomen. Voor mij een prima toestel, maar wel heel basic.
De enige functie die ik jammer vind is de witbalans die je moeilijk handmatig in stelt en de mogelijkheid tot het maken van panoramas.
pi_105753474
Lytro, waarmee je achteraf kan focussen *)
#winning
  maandag 19 december 2011 @ 00:22:31 #5
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_105753632
Ik wil gewoon mooie vakantiefoto's kunnen maken, maar tegelijkertijd ook van de natuur, omgevingen en als belangrijkste, mooie momenten vastleggen. Ik heb nu een ''pak zoom klik'' camera. Die bevalt me gewoon niet meer. Verder ben ik nogal onbekend op het gebied van fotografie, dus vandaar dat ik mij hier enigzins wou laten inlichten.
  maandag 19 december 2011 @ 00:24:43 #6
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_105753715
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 00:07 schreef Mauskoekwaus het volgende:
Ik heb sinds kort een puppy, en ga er vaak op uit, en wil sommige momenten graag goed vastleggen. Heeft iemand een goed toestel die hij/zij mij kan aanraden? Die wat ik nu heb is inmiddels 4 jaar oud met 8 megapixels en maakt niet meer van die super mooie foto's. Mijn budget is echter niet super groot. Rond de 300/350 euro kan ik er voor neerleggen.
Om een snel bewegende puppy goed vast te kunnen leggen zul je, denk ik, het meest gebaat zijn bij een spiegelreflex. De Canon 1100D is veruit de goedkoopste op dit moment.

Let bij de Canon 1100D wel op dat je de set koopt met de 'IS' lens, die lens is namelijk gestabiliseerd (minder bewegingsonscherpte) en is in het algemeen beter dan de ongestabiliseerde versie (die heet 'DCIII').
  maandag 19 december 2011 @ 00:27:36 #7
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_105753809
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 00:24 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Om een snel bewegende puppy goed vast te kunnen leggen zul je, denk ik, het meest gebaat zijn bij een spiegelreflex. De Canon 1100D is veruit de goedkoopste op dit moment.
Dat was de eerste en beste die ik ook kon vinden. Maar wat houd ''spiegelreflex'' in? Zou ik foto's dan evt. nog moeten bewerken in photoshop, of kan dat met de camera zelf (bepaalde effecten dan)?

Bedoel je trouwens deze set?
http://www.kamera-express(...)00d-ef-s-18-55mm-is/
  maandag 19 december 2011 @ 00:32:28 #8
158292 problematiQue
pi_105753979
Spiegelreflex houdt in dat er tussen de lens en de sensor een spiegel zit die ervoor zorgt dat je via de zoeker door de lens kunt kijken. Die lens klapt weg op het moment dat je de foto maakt zodat het licht vanaf de lens direct op de sensor kan vallen. Met die spiegel wordt tegelijkertijd ook licht afgebogen naar een auto-focus module.

Bij cameras zonder spiegel (zoals compacte cameras) valt het licht altijd direct op de sensor, ze laten via het scherm of via een electronische zoeker zien wat de sensor 'ziet'. Scherpstellen gebeurt ook via de sensor, en dat is (nog) niet zo snel als scherpstellen via een aparte auto-focus module.

Twee van de voordelen van een spiegelreflex zijn dus dat je zonder tussenkomst van electronica direct kunt zien wat de lens 'ziet', en dat de camera sneller scherpstelt, zeker bij bewegende objecten.

En ja, die set bedoel ik.
  maandag 19 december 2011 @ 00:34:19 #9
158292 problematiQue
pi_105754050
Zie ook dit diagram. De linker is dus een spiegelreflex, waarbij het licht via de spiegel (dat diagonale lijntje) naar boven wordt afgebogen, en via een prisma naar de zoeker wordt geleid.

maandag 19 december 2011 @ 00:52:30 #10
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_105754660
Maar ik weet neit of een spiegelreflex wel zo handig is. Ik neem aan dat je verder niet te veel instellingen en gedoe wilt hebben bij het foto's maken?
Je wilt gewoon mooie foto's nemen en simpel handelen? Dan is een compactcamera goed genoeg. En voor 300-350 euri's kun je een beste camera kopen van een goed merk die heel lang meegaat.
  maandag 19 december 2011 @ 00:55:59 #11
158292 problematiQue
pi_105754798
Spiegelreflexcameras hebben ook een automatische stand :)
  maandag 19 december 2011 @ 01:13:24 #12
351717 Compoantje
pi_105755395
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 00:55 schreef problematiQue het volgende:
Ja, dat is zo, maar als je toch meestal die gebruikt hoef je ook geen spiegelreflex te kopen. Dan kun je beter een compactcamera kopen waar ook een manual stand op zit.
  maandag 19 december 2011 @ 01:15:09 #13
158292 problematiQue
pi_105755454
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 01:13 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Ja, dat is zo, maar als je toch meestal die gebruikt hoef je ook geen spiegelreflex te kopen. Dan kun je beter een compactcamera kopen waar ook een manual stand op zit.
Als je rennende huisdieren wilt vastleggen ervaar je wel degelijk meerwaarde aan een spiegelreflex, zelfs als je nooit van de automatische stand wijkt.
  maandag 19 december 2011 @ 02:03:33 #14
351717 Compoantje
pi_105756704
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 01:15 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Als je rennende huisdieren wilt vastleggen ervaar je wel degelijk meerwaarde aan een spiegelreflex, zelfs als je nooit van de automatische stand wijkt.
Daar heeft deze Fok!ker een goed punt.
pi_105756722
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 00:55 schreef problematiQue het volgende:
dan moet je geen spiegelreflex kopen, zonde geld.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 19 december 2011 @ 09:35:59 #16
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_105761862
Als ik alleen maar de automatische stand zou gebruiken zou ik ook voor een compact camera gaan, maar heb laatst eens in het park gevraagt welke camera mensen nou gebruiken, en iedereen zegt dat ze met een compact camera wel mooie en simpel fotos konden maken, maar dat ze toch een spiegelreflex uit eigen ervaring aanraden.
pi_105762162
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 09:35 schreef Mauskoekwaus het volgende:
Als ik alleen maar de automatische stand zou gebruiken zou ik ook voor een compact camera gaan, maar heb laatst eens in het park gevraagt welke camera mensen nou gebruiken, en iedereen zegt dat ze met een compact camera wel mooie en simpel fotos konden maken, maar dat ze toch een spiegelreflex uit eigen ervaring aanraden.
Een spiegelreflex past dan weer niet in een jas/broekzak, en is een ding wat je bewust mee moet nemen naar dat park. Vaak is dat een aparte tas, en nog een redelijk forse ook. Je kan ook denken aan een Olympus XZ-1, dat is dan wel geen spiegelreflex, maar kent wél een aantal handmatige instellingen en mogelijkheden zoals een spiegelreflex dat heeft. In die klasse is er ook de LX-5 van panasonic, of de Canon G12 en ook de Canon S100.

Dat zijn zegmaar de camera's die de dSLR bezitters "erbij" hebben voor die situaties als de hele foto-tas meeslepen wat teveel werk is. Zelf heb ik trouwens nét de Sony HX7V voor "erbij" gekocht, naast mijn spiegelreflex.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_105767248
Waar komt toch die drang andaag iedereen een DSLR aan te smeren, zelfs wanneer dit overduidelijk niet de beste optie is?

TS geeft zelf aan een leek te zijn en gewoon mooie foto's te willen maken. Dan is een DSLR snel juist onhandig. Als je alleen op automatisch fotografeert, maken de betere compacts vaak mooiere foto's dan een DSLR. Compacts bieden ook een veelzijdiger zoombereik, een handzamere body en geen verwarrende hoeveelheid knoppen die toch nooit gebruikt worden.

Een goede compact of systeemcamera is een veel betere optie voor de TS. Neem een Sony NEX-3 bijvoorbeeld: die biedt gelijkwaardige beeldkwaliteit en een hogere snelheid dan een instap-DSLR, en heeft een interface die de gebruiker bij elke instelling uitleg geeft. Dat is een veel betere optie voor een beginner, omdat je met zo'n camera vanzelf leert welke instellingen wanneer gebruikt moeten worden. Bovendien schiet het ding mooiere foto's dan veel van de goedkoopste DSLR's, zeker bij weinig licht.

En met 325 euro is het nog heel goed betaalbaar ook:
http://tweakers.net/price(...)5mm-f-35-56-oss.html
pi_105769331
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:50 schreef Splackavellie02 het volgende:
Waar komt toch die drang andaag iedereen een DSLR aan te smeren, zelfs wanneer dit overduidelijk niet de beste optie is?

TS geeft zelf aan een leek te zijn en gewoon mooie foto's te willen maken. Dan is een DSLR snel juist onhandig. Als je alleen op automatisch fotografeert, maken de betere compacts vaak mooiere foto's dan een DSLR. Compacts bieden ook een veelzijdiger zoombereik, een handzamere body en geen verwarrende hoeveelheid knoppen die toch nooit gebruikt worden.

Een goede compact of systeemcamera is een veel betere optie voor de TS. Neem een Sony NEX-3 bijvoorbeeld: die biedt gelijkwaardige beeldkwaliteit en een hogere snelheid dan een instap-DSLR, en heeft een interface die de gebruiker bij elke instelling uitleg geeft. Dat is een veel betere optie voor een beginner, omdat je met zo'n camera vanzelf leert welke instellingen wanneer gebruikt moeten worden. Bovendien schiet het ding mooiere foto's dan veel van de goedkoopste DSLR's, zeker bij weinig licht.

En met 325 euro is het nog heel goed betaalbaar ook:
http://tweakers.net/price(...)5mm-f-35-56-oss.html
Een nex-systeem camera is nagenoeg even groot als een van de instap-spiegelreflex camera's. Misschien niet op de millimeter nauwkeurig, maar als het om de meer praktische parameters gaat wel. zo'n ding past nog steeds niet in een (broek)zak, en vergt ook een keuze van, en dus investering in, een "ecosysteem". Daarmee doel ik op eventuele extra lenzen, filters, etc etc. En dan zou ik gaan voor de PEN-serie van Olympus, daar is het formaat-voordeel tenminste iets meer dan enkel theoretisch, zoals bij Sony. Die lenzen voor de NEX camera's zijn echt lellen van dingen. :D

Dan heb je aan zo'n prosumer compact als de LX-5, G12 (en op volger G13), of die olympus XZ-1 in practische zin net zoveel in dit geval.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 19 december 2011 @ 14:50:37 #20
158292 problematiQue
pi_105771389
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:50 schreef Splackavellie02 het volgende:
TS wil bewegende huisdieren vastleggen, dan lijkt mij een DSLR overduidelijk wel de beste optie.

quote:
TS geeft zelf aan een leek te zijn en gewoon mooie foto's te willen maken. Dan is een DSLR snel juist onhandig.
In de TT staat 'beginnend hobby fotograaf'.

quote:
Als je alleen op automatisch fotografeert, maken de betere compacts vaak mooiere foto's dan een DSLR.
Dit is echt de reinste onzin.

quote:
een interface die de gebruiker bij elke instelling uitleg geeft.
Dat doen instap DSLRs ook.

quote:
Bovendien schiet het ding mooiere foto's dan veel van de goedkoopste DSLR's, zeker bij weinig licht.
Sorry hoor, wat? Er is geen verschil in beeldkwaliteit, behalve dat een NEX camera nooit een actieve hond zal kunnen bijhouden en je vaker onscherpe foto's zult hebben.

Wat een onzinargumenten allemaal :{w
pi_105773471
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 14:50 schreef problematiQue het volgende:

[..]

TS wil bewegende huisdieren vastleggen, dan lijkt mij een DSLR overduidelijk wel de beste optie.

Canon 1100D: 3FPS
Sony Nex-3: 7FPS
quote:
In de TT staat 'beginnend hobby fotograaf'.

Goed zo, je kunt lezen! ^O^
quote:
Dit is echt de reinste onzin.

Nee. Compactcamera's verhogen de saturatie, het contrast en de scherpte, waardoor JPEG-bestanden die direct uit de camera komen er vaak levendiger uitzien dan de minder bewerkte foto's van een DSLR.
quote:
Dat doen instap DSLRs ook.

Chapeau. Dan zit je nog steeds met schrikbarend veel knoppen voor een leek. Bovendien doet geen enkele camera dit zo goed als de Nex-serie. Alleen de instappers van Nikon doen dit ook heel goed.
quote:
Sorry hoor, wat? Er is geen verschil in beeldkwaliteit, behalve dat een NEX camera nooit een actieve hond zal kunnen bijhouden en je vaker onscherpe foto's zult hebben.
De Nex-3 heeft een hogere resolutie en minder ruis bij hoge ISO dan de Canon 1100D. Hogere ISO biedt meer snelheid. Je lult dus uit je nek.
quote:
Wat een onzinargumenten allemaal :{w
Jammer alleen dat je niet normaal kunt reageren, en niet in staat lijkt om valide tegenargumenten te geven, buiten een paar zinloze oneliners..
  maandag 19 december 2011 @ 15:48:03 #22
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_105773709
Ik wil graag door middel van de aanschaf van zo'n camera toch meer oefenen met fotografie en er beter in worden. Als ik het zo lees is dan die EOS 1000D toch een goed model om toch beter te worden in fotografie. Het zal natuurlijk wel niet allemaal even vlot gaan in het begin en het zal zeker ook wennen zijn, maar als ik nu zo'n Sony NEX koop en ik ben 1 jaar verder ben ik denk ik wel weer toe aan een iets geavanceerder model, dus waarom niet direct beginnen aan de DSLR? Ik ben bereid er tijd in te steken aangezien ik van veel mensen om mij heen hoor dat ik wel wat kan doen met mijn aanleg voor fotografie, en dat zijn dan nog simpele foto's die ik niet bewerkt heb. Ik denk persoonlijk dat als ik de Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm iS koop, ik een stuk beter kan worden in fotografie. Of heb ik het nu verkeerd en is dit een slecht idee?
pi_105773733
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 15:48 schreef Mauskoekwaus het volgende:
Ik denk persoonlijk dat als ik de Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm iS koop, ik een stuk beter kan worden in fotografie. Of heb ik het nu verkeerd en is dit een slecht idee?
het is niet de camera die een fotograaf van je maakt. dat ben je zelf.
een echte fotograaf kan zelfs met een kutcamera goeie platen schieten.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 19 december 2011 @ 15:55:08 #24
158292 problematiQue
pi_105774006
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 15:42 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Canon 1100D: 3FPS
Sony Nex-3: 7FPS
FPS zegt weinig. Het gaat vooral om de auto-focus bij bewegende objecten.

quote:
Nee. Compactcamera's verhogen de saturatie, het contrast en de scherpte, waardoor JPEG-bestanden die direct uit de camera komen er vaak levendiger uitzien dan de minder bewerkte foto's van een DSLR.

Van: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1100D/page7.asp

quote:
Chapeau. Dan zit je nog steeds met schrikbarend veel knoppen voor een leek.
Nou boehoeee, wat eng zeg. :') Een instap DSLR heeft echt niet heel veel meer knopjes dan de gemiddelde compact camera.

quote:
De Nex-3 heeft een hogere resolutie en minder ruis bij hoge ISO dan de Canon 1100D. Hogere ISO biedt meer snelheid. Je lult dus uit je nek.
Het verschil is haast irrelevant klein: http://tinyurl.com/6vb8oea

quote:
Jammer alleen dat je niet normaal kunt reageren, en niet in staat lijkt om valide tegenargumenten te geven, buiten een paar zinloze oneliners..
Je haalt me de woorden uit de mond :)
pi_105774088
Als je niet normaal kunt reageren, ga ik mijn tijd verder niet verdoen. Ik heb blijkbaar een teer puntje geraakt bij jou door de TS een alternatief te geven :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')