abonnement Unibet Coolblue
pi_104671137
Ben benieuwd of iemand deze algemene vraag zou kunnen beantwoorden. In mijn persoonlijke werkverleden is dit meerdere malen aan de orde geweest en sinds enige jaren heeft mijn dochter heeft er ook steeds mee te maken bij haar bijbaantjes.

Hoe is het mogelijk dat een werkgever je kan verplichten om eerder (onbetaald) aanwezig te zijn om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren? Callcenters en detailhandel zijn hier een goed voorbeeld van. Die eisen dat je voor de officiële aanvangstijd alle voorbereidingen treft om te kunnen werken. Denk aan omkleden, computer opstarten, etc. Ik heb dit altijd behoorlijk dubieus gevonden, alsof je dat soort zaken voor je lol doet. Zodra je achter een computer gaat zitten om allerlei bedrijfssoftware te starten, ben je toch aan het werk?

Tienduizenden meisjes zitten dagelijks om stipt 07:55 uur in hun uniformpje achter de kassa te wachten op hun eerste klant. Toch krijgen ze pas vanaf 08:00 uur uitbetaald. Noem het gebruikelijk, traditie of fatsoen, ik vind het eigenlijk uitbuiting in het klein...

Moraalridders zouden zeggen: "Kerel, waar zeur je over?" en die hebben ook wel een beetje gelijk. Toch hakken al die gratis kwartiertjes voor de baas er behoorlijk in. Op een volle werkweek praat je over vijf kwartier, dat is een dikke 60 uur op jaarbasis. Oftewel anderhalve week die je niet betaald krijgt! Is dit nu daadwerkelijk een recht dat werkgevers hebben of hoort dit een beetje bij de cultuur. Dat je blij moet zijn dat je überhaupt voor iemand mag werken en dat je hierover niet moet zeuren?

Nu wil ik hier niet stoer gaan lopen doen dat ik dit niet pik en alle Albert Heijns voor de rechter wil slepen. Ik ben vooral benieuwd naar een goeie WNG-waardige uitleg van dit verhaal.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:39:16 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_104671198
Ach, ze krijgen vaak ook vakantiegeld, 13e maand, reiskostenvergoeding, of whatever. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen als je alles tegen elkaar wegstreept.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_104671271
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:39 schreef error_404 het volgende:
Ach, ze krijgen vaak ook vakantiegeld, 13e maand, reiskostenvergoeding, of whatever. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen als je alles tegen elkaar wegstreept.
Wat heeft vakantiegeld, 13e maand, reiskosten of whatever hier mee te maken? Niks dus.

Zo 404, jij krijgt reiskostenvergoeding dus kom jij maar even lekker elke dag 15 minuten eerder onbetaald alvast koffie zetten. :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_104671297
Ik had hier pas ook met mijn broertje een discussie over. Hij vond het normaal, ik totaal niet. Het is precies wat je zegt, al die kleine beetjes maken toch een groot geheel.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:42:56 #5
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_104671308
Ik vind dat TS gelijk heeft. Je werkdag begint dus eerder dan 8 uur namelijk kwart voor 8.
pi_104671324
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:39 schreef error_404 het volgende:
Ach, ze krijgen vaak ook vakantiegeld, 13e maand, reiskostenvergoeding, of whatever. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen als je alles tegen elkaar wegstreept.
Maar dit is Nederland, we hoeven dus niets tegen elkaar weg te strepen. Al die andere zaken zijn wettelijk of CAO-technisch geregeld.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:43:39 #7
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_104671334
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:39 schreef error_404 het volgende:
Ach, ze krijgen vaak ook vakantiegeld, 13e maand, reiskostenvergoeding, of whatever. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen als je alles tegen elkaar wegstreept.
Ja, en dat krijgen mensen die gewoon de werkelijke werkijden betaald krijgen niet zeker? Wat is dat nou voor een onzinredenering? Sterker nog, kwartier onbetaald, is ook geen vakantiegeld over dat kwartier. Zo wordt je dus juis extra genaaid, jouw redenering volgend.

ontopic:
Ik heb vaak gelezen over dit soort rare praktijken in supermarkten en callcenters enzo. Ik heb het gelukkig zelf nog nooit meegemaakt, maar ik vind het een interessante vraag in de OP. Het gebeurt alleen bij "zwakke" beroepsgroepen, werknemers met een zwakke onderhandelingspositie (want makkelijker vervangbaar).
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:43:45 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_104671335
Dat krijg je ook zonder ervoor te werken, dus als je kijkt wat die 60 uur per jaar je zou kosten en kijkt naar wat je krijgt naast de uren die je werkt, denk ik dat je op een bedrag komt waar je niet over moet zeiken, maar lekker in ontvangst moet nemen.
Dat heeft het ermee te maken :)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_104671336
Omdat veel collega's van je dochter net 1 minuut voor aanvang binnen komen rennen, etc etc. Ik heb die ommeslag in werk-ethiek meegemaakt grofweg ~15 jaar geleden als vakkenvuller bij de AH. Toen moest men op een gegeven moment dit soort dingen af gaan dwingen met officiële waarschuwingen etc etc, omdat mensen gewoon consequent (net) te laat binnen kwamen druppelen.

Als je 1 minuut van te voren het pand betreedt, en "op je werk bent", kan je als caissière/vakkenvuller niet op tijd daadwerkelijk aan het werk zijn, en met de huidige prijzenoorlog telt elke minuut voor AH.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:45:23 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_104671377
Sommige mensen nemen dan ook alle tijd om zich eens even lekker te installeren in de tijd van de werkgever. En datzelfde geldt voor het opruimen aan het einde van de werkdag.
Vindt het niet raar dat sommige werkgevers verlangen dat je om x uur begint met je werk, en hoe lang jij dan bezig wilt zijn met alles voorbereiden (wat in principe natuurlijk maar 5 minuten hoeft te duren normaal gezien) mag je dan lekker zelf weten.
pi_104671400
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
Omdat veel collega's van je dochter net 1 minuut voor aanvang binnen komen rennen, etc etc. Ik heb die ommeslag in werk-ethiek meegemaakt grofweg ~15 jaar geleden als vakkenvuller bij de AH. Toen moest men op een gegeven moment dit soort dingen af gaan dwingen met officiële waarschuwingen etc etc, omdat mensen gewoon consequent (net) te laat binnen kwamen druppelen.
Dan snap je niet wat ik bedoel...

Als jij om stipt 08:00 uur tien meisjes startklaar in uniform achter diverse afdelingen wil hebben staan, moet je hun dienst laten beginnen om 07:45 uur. Als er dan eentje 1 minuut voor aanvang (07:45 uur) komt binnen rennen, is er niks aan de hand.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:47:38 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_104671441
En dit soort dingen komen al in branches voor waar je bijna niets krijgt als vergoeding.
pi_104671450
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
Omdat veel collega's van je dochter net 1 minuut voor aanvang binnen komen rennen, etc etc. Ik heb die ommeslag in werk-ethiek meegemaakt grofweg ~15 jaar geleden als vakkenvuller bij de AH. Toen moest men op een gegeven moment dit soort dingen af gaan dwingen met officiële waarschuwingen etc etc, omdat mensen gewoon consequent (net) te laat binnen kwamen druppelen.

Als je 1 minuut van te voren het pand betreedt, en "op je werk bent", kan je als caissière/vakkenvuller niet op tijd daadwerkelijk aan het werk zijn, en met de huidige prijzenoorlog telt elke minuut voor AH.
Prima, maar dan betaal je 5 minuten extra. Kassa opstarten etc is namelijk gewoon onderdeel van het werk.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_104671473
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:45 schreef kwiwi het volgende:
installeren in de tijd van de werkgever. En datzelfde geldt voor het opruimen aan het einde van de werkdag.
Is allemaal werk. Als mijn werkgever van mening is dat ik te vaak "even lekker de tijd neem" voor installeren of opruimen dan zijn daar andere oplossingen voor (gesprek/officiële waarschuwing/ontslag)

Ik begon dit topic met '15 minuten eerder beginnen' in gedachten. Was even vergeten dat het opruimen na de werkzaamheden net zo'n issue is. Wat mij betreft geldt hiervoor exact hetzelfde.
pi_104671493
Eigenlijk is het raar, maar ja, ik deed het 15 jaar geleden ook bij de Gamma. Voor werktijd de kassa tellen en na werktijd ook weer. Soms op een drukke zaterdag waren we pas om 17.45 uur klaar, maar betaald werd er maar tot 17 uur.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_104671559
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:48 schreef roberthoman het volgende:

[..]

Is allemaal werk. Als mijn werkgever van mening is dat ik te vaak "even lekker de tijd neem" voor installeren of opruimen dan zijn daar andere oplossingen voor (gesprek/officiële waarschuwing/ontslag)

Ik begon dit topic met '15 minuten eerder beginnen' in gedachten. Was even vergeten dat het opruimen na de werkzaamheden net zo'n issue is. Wat mij betreft geldt hiervoor exact hetzelfde.
Daar wordt ook wel misbruik van gemaakt ja, voor je het weet zijn die 15 minuten 20+ geworden. Dat gebeurde in mijn vakkenvultijd ook op een gegeven moment. }:| Toen zijn we met de hele vulploeg naar de SM gegaan en zijn er afspraken gemaakt, óók over het op tijd aanwezig zijn, en was het weer even goed, totdat er een stel van die josti's weer begonnen met consequent te laat komen.. :N
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_104671607
Aan de ene kant zou ik zeggen: Als de baas wil dat je om 7:45 aanwezig bent moet hij maar vanaf 7:45 betalen.

Aan de andere kant;
Mijn eerste baan was als verkoper op de computerafdeling van een electronica zaak. Wij vonden het allemaal de normaalste zaak van de wereld om 15 minuten eerder aanwezig te zijn om de zaak te vegen, computers aan te zetten, kassa te vullen. En om 30 minuten na sluitingstijd te blijven om geld te tellen, voorraad te bezien, af te sluiten. Daar werd *nooit* moeilijk over gedaan en *iedereen* deed dat (tenzij belangrijke afspraak en dan dekte de rest van de mensen het wel).
Het feit dat dat soort dingen; het soort dingen wat er voor zorgt dat je überhaupt je werk kunt doen; nu afgedwongen moet worden is ergens wel raar. Als je baas je inhuurt om van 8:00 tot 17:00 achter de kassa te zitten dan moet je ook zorgen dat je om 8:00 die kassa aan kunt zetten. Als jij van 8:00 tot 17:00 telefonisch klanten te woord staat moet je ook gewoon zorgen dat als er om 8:00 iemand belt, je klaar zit om zijn vragen te beantwoorden.

Wellicht een clash van moraal en de wet maar in dit geval zou je baas helemaal geen nood moeten hebben iets af te dwingen. Als je 15 minuten nodig hebt om je koffie te pakken, om te kleden, computer aan te zetten dan zorg je maar dat je 15 minuten van te voren aanwezig bent.
pi_104671613
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:49 schreef Biancavia het volgende:
Eigenlijk is het raar, maar ja, ik deed het 15 jaar geleden ook bij de Gamma. Voor werktijd de kassa tellen en na werktijd ook weer. Soms op een drukke zaterdag waren we pas om 17.45 uur klaar, maar betaald werd er maar tot 17 uur.
Je werkte een uur gratis elke dag?!? Waarom?

Ik heb ooit een bijbaan bij de pomp gehad, moest ik in mijn eentje openen in 6u. Mooi niet dat ik dan om 10 voor 6 al de emmers buiten stond te zetten.. dan moeten ze gewoon een kwartier voor opening mijn dienst laten beginnen en betalen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_104671643
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:53 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Je werkte een uur gratis elke dag?!? Waarom?

Ik heb ooit een bijbaan bij de pomp gehad, moest ik in mijn eentje openen in 6u. Mooi niet dat ik dan om 10 voor 6 al de emmers buiten stond te zetten.. dan moeten ze gewoon een kwartier voor opening mijn dienst laten beginnen en betalen.
Ja, waarom? We klaagden er ook wel over, maar er werd gewoon niets mee gedaan.
En tja, het was gezellig, dus het was ook geen reden om dan maar ergens anders voor een bijbaantje te gaan kijken.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_104671702
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:53 schreef Kumerian het volgende:

(...) Als je baas je inhuurt om van 8:00 tot 17:00 achter de kassa te zitten dan moet je ook zorgen dat je om 8:00 die kassa aan kunt zetten. Als jij van 8:00 tot 17:00 telefonisch klanten te woord staat moet je ook gewoon zorgen dat als er om 8:00 iemand belt, je klaar zit om zijn vragen te beantwoorden.(...)
Laat me raden, jij bent tegenwoordig franchiser?
pi_104671716
Eens met TS, heb ik ook meegemaakt toen ik achter de kassa zat tot sluitingstijd, een kwartier van te voren aanwezig zijn en achteraf moest ik nog 20 minuten wachten omdat de klok van het alarm (van de zijdeur) verkeerd stond en het dus af zou gaan als je voor 20 minuten na sluitingstijd er uit zou gaan.
Ik moest dus 35 minuten onbetaald aanwezig zijn
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_104671793
10 jaar geleden bij de AH ook zo een discussie gehad. Als ik tot 19.00 moest werken (kassa-meisje), mocht ik eigenlijk pas om 19.00 achter mijn kassa vandaan komen om daarna nog een kwartier lang mijn kassa schoon te gaan maken, dat was verplicht en moest ook echt met water en zeep. Ik had geen problemen met het schoonmaken ervan, maar dan stopte ik gewoon een kwartier eerder. Daar waren ze niet altijd even blij mee, maar dat interesseerde mij niets. We hebben vaak genoeg onze pauzes opgegeven omdat het te druk was om met pauze te gaan, dus ik vond: het is geven en nemen, dus niet zeuren.
pi_104671847
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef roberthoman het volgende:
Laat me raden, jij bent tegenwoordig franchiser?
Nope, ik ben projectmanager. En als ik 's ochtends om 8 uur een projectmeeting heb dan hoeft er ook niemand om 8 uur binnen te lopen met het bericht dat ie nog even koffie moet halen of z'n papieren uitprinten.
pi_104671910
Het is een kwestie van geven en nemen in mijn ogen, mensen die te laat komen, zich niet volgens afspraken ziekmelden of verlof aanvragen, etc, zijn ook zwaar klote voor de werkgevers in kwestie. Ik probeerde altijd mijn eigen straatje éérst schoon te vegen, dus op tijd komen, verlof netjes op tijd aanvragen etc etc, en dan wordt ook niet je kop er af gehakt als er iets van zegt als een wannabee SM-er vers van het VMBO bedenkt dat hij met een stopwatch je pauze's moet gaat timen, en je 30 minuten wil gaan laten spiegelen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:05:11 #25
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_104671968
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:01 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Nope, ik ben projectmanager. En als ik 's ochtends om 8 uur een projectmeeting heb dan hoeft er ook niemand om 8 uur binnen te lopen met het bericht dat ie nog even koffie moet halen of z'n papieren uitprinten.
Nee, maar jij hebt er wel voor gezorgd dat om 8 uur degene die binnenloopt gelijk kan beginnen. Niet dat deze persoon eerst alle papieren voor een meting uit moest printen, een laptop moest zoeken om een presentatie te geven ed. Dus een werkgever zou moeten zorgen dat je daadwerkelijk zou moeten kunnen beginnen met werken op het tijdstip van betaling. Dat je van te voren koffie wil is prima, dan kom je eerder. Maar om eerder te komen om ervoor te zorgen dat je zelf aan het werk kan klopt in mijn ogen ook niet.
(in dit geval plaats ik jou als projectmanager gelijk aan een werkgever, ik weet dat dat niet geheel correct is, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')