abonnement Unibet Coolblue
  zondag 13 november 2011 @ 03:46:07 #1
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_104308938
Originele OP:

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)
Korte omschrijving depressie:

quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Korte uitleg van angststoornissen:

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis

Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Vorige delen:

Depressie & Angst #1
Depressie & Angst #2
Depressie & Angst #3
Depressie & Angst #4
Depressie & Angst #5
Depressie & Angst #6
Depressie & Angst #7
Depressie & Angst #8
Depressie & Angst #9
Depressie & Angst #10
Depressie & Angst #11
Depressie & Angst #12
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_104309580
Zo, jij was er vroeg bij Madame. Vertel me niet dat dat was omdat je buurvrouw je aan het wakker houden was he?

Ik was ook weer veel te vroeg wakker, word er echt dol van. Gisteren best goede dag gehad: veel gesport, mn mindfulnessoefeningen gedaan en 's avonds heerlijk gekookt. Ik voel me echt een stuk lichter in m'n hoofd wat dat betreft. Op zich wel fijn, want hopelijk kan ik dan ook beter aan de slag met alle overige problemen.
Morgen na 3 weken eindelijk weer een afspraak: hopelijk durf ik dan ook te zeggen wat ik wil zeggen en kom ik weer een stukje vooruit.

Fijne zonnige, zondag iedereen!
  zondag 13 november 2011 @ 09:25:59 #3
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_104309733
godver! vannacht echt bagger geslapen en wakker geworden met een enorm nerveus gevoel in mn lijf (geen idee waarvan). had alweer de neiging om tegen de katten te gaan schreeuwen. Ik heb het nu al gehad met vandaag. k heb dr maar een pammetje tegenaan gegooid. (ze gaan wel erg hard voor mijn doen, heb dr sinds begin juni al 5 op :( ) maar ja, t gaat ook al sinds die tijd bijzonder kut.
life sucks.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_104309879
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 09:25 schreef Murmeli het volgende:
godver! vannacht echt bagger geslapen en wakker geworden met een enorm nerveus gevoel in mn lijf (geen idee waarvan). had alweer de neiging om tegen de katten te gaan schreeuwen. Ik heb het nu al gehad met vandaag. k heb dr maar een pammetje tegenaan gegooid. (ze gaan wel erg hard voor mijn doen, heb dr sinds begin juni al 5 op :( ) maar ja, t gaat ook al sinds die tijd bijzonder kut.
life sucks.
Wat kut :( Hopelijk werkt het pammetje snel. Kan je toch niet proberen te gaan genieten van de zon of iets dergelijks, of genieten, in ieder geval iets buiten te doen?

:*
  zondag 13 november 2011 @ 09:43:35 #5
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_104309883
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 09:03 schreef Nyota het volgende:
Zo, jij was er vroeg bij Madame. Vertel me niet dat dat was omdat je buurvrouw je aan het wakker houden was he?

Ik was ook weer veel te vroeg wakker, word er echt dol van. Gisteren best goede dag gehad: veel gesport, mn mindfulnessoefeningen gedaan en 's avonds heerlijk gekookt. Ik voel me echt een stuk lichter in m'n hoofd wat dat betreft. Op zich wel fijn, want hopelijk kan ik dan ook beter aan de slag met alle overige problemen.
Morgen na 3 weken eindelijk weer een afspraak: hopelijk durf ik dan ook te zeggen wat ik wil zeggen en kom ik weer een stukje vooruit.

Fijne zonnige, zondag iedereen!
Wat zijn mindfulnessoefeningen precies?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_104310075
Deel 13... als dat maar goed gaat ;).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_104310118
quote:
99s.gif Op zondag 13 november 2011 09:43 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Wat zijn mindfulnessoefeningen precies?
Ik volg een mindfulnesscursus: duurt 8 weken en heb dan voor elke week voor elke dag allerlei aandachtsoefeningen. Komt neer op met aandacht op je lichaam letten: je ademhaling, sensaties, pijnlijke plekken etc en hoe je je daar op dat moment ook bij voelt.
Verder ook het bewust dagelijkse dingen te doen: bijvoorbeeld de eerste hap van elke maaltijd heel bewust nemen of heel bewust lopen en fietsen.

Op deze manier blijf je met meer aandacht bij de dingen doe je doet en geniet je ook meer van de kleinere dingen (ik dan).

Verder vind ik het ook behoorlijk confronterend: ik heb sterk de neiging om altijd voor gevoelens weg te lopen, maar nu merk ik weer (want eerder ook al wel bij een haptonoom) hoe ik zo veel spanning vast houd ik mijn lijf. En ik ben me er nu ook heel erg van bewust dat het met name verdriet is van al zo veel jaren. En dat doet dus pijn. Maar gaat me hopelijk wel weer helpen als ik bij m'n psychologe ben (want daar vind ik praten bv heel moeilijk en zit ik altijd met mezelf te vechten. Ze zegt dan ook wel eens dat ik eens gewoon moet gaan zitten en gewoon zijn. Gewoon op dat moment zijn en voelen wat er is=mindfulness!).
  zondag 13 november 2011 @ 10:30:38 #8
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_104310362
mindfullness is mij ook aangeraden en sta er ook voor open om het te proberen.
Betaal jij het zelf of krijg je er nog een deel van vergoed van je verzekering? Ik vond namelijk wel iets maar dat kost ruim 300 euro. Vind ik best een klap geld.

pammetje werkt wel enigszins nu. Ben wat rustiger, heb ook weer wat te eten gepakt en ga daarna weer op de bank liggen. Daar word ik toch het rustigste van. ik zou willen dat ik dacht en nacht op pammetjes kon leven, maar helaas is dat heel slecht (en werkt het niet en krijg je afkickverschijnselen enzo)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_104310410
Mindfulness is volgens mij niet mijn ding...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_104310455
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 10:04 schreef Nijna het volgende:
Deel 13... als dat maar goed gaat ;).
Het is geen vrijdag, dus dat scheelt. ;)
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_104310547
Ik vond het in het begin ook wat zweverig (hoewel ik ook yoga doe, kan je na gaan :D), maar er zitten wel dingen in die voor mij mij dingen laten beseffen. Ik heb nu 4 lessen gehad, en eigenlijk pas na les 3 vond ik een soort van eigen weg. Les 1 gaat bijvoorbeeld over het bekijken, beluisteren en proeven van een rozijn (echt waar): dat is voor mij ook wat te...

Ik kom nu dichter bij m'n gevoel; iets wat ik vaak heel lastig vind, want het liefst er voor weg ren en alles probeer te rationaliseren. Alleen je voelt wat je voelt, wat dat ook is. En dat is ok. Voor mij is dat heel waardevol, omdat ik me als kind al vaak overbodig voelde en vooral ook niet emoties kon laten zien of erover praten. Ik merk nu ook (bv nu ik op de bank zit) hoeveel spanning ik bijvoorbeeld in m'n been heb, terwijl dat nergens voor nodig is...

Ook het beter kunnen om gaan met stress is waardevol in de training. Het laat je in ieder geval beseffen hoe je geestelijk en lichamelijk reageert op alledaagse dingen en hoe soms even met aandacht naar je zelf (bv door even 3 keer diep adem te halen en te voelen) je weer wat spanning kan loslaten. En bij de ontspanningsoefeningen val ik alleen soms in slaap... :@

Het is inderdaad een bak geld: gedeeltelijk wordt het bij mij vergoed door de verzekering, maar dat is nog maar beperkt. Ik had het er wel voor over in ieder geval. Het wordt overigens ook door GGZ-instellingen aangeboden en dat zou niets moeten kosten. Dat zou je dan even moeten nakijken hoe dat bij jou in de buurt werkt.

Nu maar eens mindful door de mist gaan lopen (want die beloofde zon is er niet... Je had gelijk Nijna: het ligt vast aan het feit dat dit deel 13 is)
pi_104312594
Hier wel zon en een flink stuk gelopen.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_104312712
Heb je niet van die mindfullness boeken ook Nyota?
Rustig aan.
pi_104313503
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 12:28 schreef kingtoppie het volgende:
Heb je niet van die mindfullness boeken ook Nyota?
Er zijn er een heleboel, maar die begeleiding middels een cursus is wel fijn.

Uit de bieb had ik ook een voor mij toepasselijk boek gevonden: mindfulness en schematherapie (aangezien ik schematherapie volg).
pi_104314403
Et klinkt stiekem ook goed voor mij om te doen.. het is ook al een keer geopperd door iemand anders.. maar toen had ik nog niet in de gaten dat dat goed voor mij zou kunnen zijn...

Misschien maar een keertje beginnen met lezen!
Rustig aan.
  zondag 13 november 2011 @ 13:56:45 #16
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_104315265
hmmmm ff lekker tukkie gedaan en voel me weer beter :) pfff.... was echt beroerd.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  zondag 13 november 2011 @ 15:06:44 #17
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_104317480
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 09:03 schreef Nyota het volgende:
Zo, jij was er vroeg bij Madame. Vertel me niet dat dat was omdat je buurvrouw je aan het wakker houden was he?
Ik ben bijna nog altijd wakker tot 4 uur. :@
En de buurvrouw is eindelijk opgedonderd. *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Ik ben zo blij nu. :D

Mindfulness heb ik ook gehad ... ik heb er alleen niks aan gehad.

@Murmeli: Fijn dat het weer wat beter gaat. :)
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_104317748
Haha gefeliciteerd met je buurvrouw!
Rustig aan.
  zondag 13 november 2011 @ 15:35:46 #19
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_104318371
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 10:08 schreef Nyota het volgende:

[..]

Ik volg een mindfulnesscursus: duurt 8 weken en heb dan voor elke week voor elke dag allerlei aandachtsoefeningen. Komt neer op met aandacht op je lichaam letten: je ademhaling, sensaties, pijnlijke plekken etc en hoe je je daar op dat moment ook bij voelt.
Verder ook het bewust dagelijkse dingen te doen: bijvoorbeeld de eerste hap van elke maaltijd heel bewust nemen of heel bewust lopen en fietsen.

Op deze manier blijf je met meer aandacht bij de dingen doe je doet en geniet je ook meer van de kleinere dingen (ik dan).

Verder vind ik het ook behoorlijk confronterend: ik heb sterk de neiging om altijd voor gevoelens weg te lopen, maar nu merk ik weer (want eerder ook al wel bij een haptonoom) hoe ik zo veel spanning vast houd ik mijn lijf. En ik ben me er nu ook heel erg van bewust dat het met name verdriet is van al zo veel jaren. En dat doet dus pijn. Maar gaat me hopelijk wel weer helpen als ik bij m'n psychologe ben (want daar vind ik praten bv heel moeilijk en zit ik altijd met mezelf te vechten. Ze zegt dan ook wel eens dat ik eens gewoon moet gaan zitten en gewoon zijn. Gewoon op dat moment zijn en voelen wat er is=mindfulness!).
Ok, dat klinkt best interessant. Ik had het nooit bekeken als een soort van therapie eigenlijk.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_104318411
Ik heb ook een mindfulnesscursus gedaan via de GGZ ( dus gratis) Heb er wel veel aan gehad, maar op het moment vind ik het erg lastig om bijvoorbeeld te mediteren vanwege de vele negatieve gedachten.

Dingen met aandacht doen werkt normaal gesproken wel goed om niet teveel te piekeren en te stressen. Ik denk dat je zeker als je last hebt van een depressie of piekerstoornis je er veel baat bij kunt hebben :Y
pi_104318529
Madame_Paon wat fijn dat je buurvrouw vertrokken is! Dat geeft vast een boel rust :)

Murmeli fijn dat je je wat beter voelt nadat je geslapen hebt!
pi_104319212
Hoi :W
Lekker zonnetje buiten :P
Twiddel
  zondag 13 november 2011 @ 16:07:11 #23
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_104319357
jeeejjjj!! de buuv van madame is weg *O* *O*
feestje *O*

heerlijk meis!

syl en summer: hoe gaat het met jullie vandaag?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_104331843
/egopost:

Het ging al een aantal weken heel lekker met mij, zo goed als geen paniekaanvallen meer, en ik was weer een stuk blijer, en nu vandaag al 3x een paniekaanval gehad, echt hartkloppingen en vlucht neigingen!, Ik wordt er verdrietig van, en bang voor een terugval (stomme ik) Het zal er wel deels mee te maken hebben dat mijn vriend vandaag weer naar huis is gegaan, nadat hij hier 3 weken nonstop heeft gelogeerd, dat geeft een bepaalde veiligheid, en nu is hij dus naar huis, Daar ben ik nu ook wel even verdrietig over!! We zouden zo graag een huisje aangeboden krijgen, maar we worden iedere keer uitgeloot!

Dan hebben we ook nog het gezeik met het UWV en de aanmelding voor de ziektewet, Ik ben bang dat ik straks geen geld heb om mijn rekeningen te betalen, enz, al met al dus even lekker veel om over te piekeren!! :'( Sorry voor deze egopost!
S. 2014
J. 2016
pi_104332226
Gewoonmezelf, die onzekerheid is ook rot natuurlijk...
En het is ook wel weer een omschakeling van 3 weken samen, naar alleen nu, dus dip vind ik ook niet helemaal onlogisch klinken...
Mama van 2 lieve meiden :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')