abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 6 oktober 2011 @ 07:13:53 #1
355513 BASBRO
Waarom spelen we niet meer...?
pi_102761296
Ik vroeg mij het volgende af:

Is een werkgever (in dit geval in de bouw) verplicht het personeel te voorzien van zaken als veiligheidsschoenen en regenkleding?

Mag de werkgever hiervoor een bijdrage verlangen? Ik kan hier niet zo 1, 2, 3 de CAO er op naslaan. Vandaar mijn vraag.

De werkgever is overigens een uitzendbureau in dit geval.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 07:20:41 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_102761342
Als het voor de uitvoering van je werk noodzakelijk is lijkt het mij van wel ja. Je baas is ook verantwoordelijk als jij iets zwaars op je tenen krijgt en daardoor niet meer kunt werken.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_102761390
De vraag is dan of in dit geval het uitzend burea of het bedrijf wat hem via het uitzendburea in huurt hiervoor verantwoordelijk is.

Verder heeft ts natuurlijk wel
Al wat ervaring in de bouw neem ik aan en verwacht ik eigenlijk wel dat hij al werkschoenen zou moeten hebben.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 08:04:46 #4
355513 BASBRO
Waarom spelen we niet meer...?
pi_102761673
Oh ik heb zelf niet hoeven betalen voor de werkschoenen... Veel collega's wel.
pi_102761703
Je werkgever is verplicht pbm's te verschaffen. Hier vallen werkschoenen ook onder volgens mij, ik heb er alleen even geen bron voor.
Laat je in ieder geval geen 2e hands schoenen aansmeren.
Gr. Gr.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 08:08:40 #6
355513 BASBRO
Waarom spelen we niet meer...?
pi_102761710
Pbm? :)
pi_102761730
Persoonlijke Beschermings Middellen, als ik me niet vergis, het staat in ieder geval voor de spullen die je nodig hebt om veilig te werken.
Gr. Gr.
pi_102761863
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 08:07 schreef unox_worst het volgende:
Je werkgever is verplicht pbm's te verschaffen. Hier vallen werkschoenen ook onder volgens mij, ik heb er alleen even geen bron voor.
Laat je in ieder geval geen 2e hands schoenen aansmeren.
Als ik als werkgever elke week een andere uitzendkracht over de vloer zou krijgen moeten ze maar genoegen nemen met 2e hands (leen) schoenen. Willen die uitzendkrachten dat niet dan schaffen ze maar hun eigen schoenen aan. Wanneer er iemand met een jaarcontract komt werken dan veranderd de situatie natuurlijk.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 08:38:21 #9
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102762088
bij sommige bedrijven wordt er een soort borg ingehouden op je loon, bij sommige bedrijven worden ze gewoon betaald, bij anderen moet je ze zelf betalen.

2ehands werkschoenen zou ik zelf niet willen. Heb er 1x een vakantiebaantje mee gedaan, aan het eind van de week iedere keer flinke blaren + in de gemeenschappelijke kleedruimtes werden ze ook onderling uitgewisseld :'). Daarnaast heb ik nu last van voetschimmel en wil jij dus echt niet na mij in die schoenen lopen :D.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_102762515
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 08:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als ik als werkgever elke week een andere uitzendkracht over de vloer zou krijgen moeten ze maar genoegen nemen met 2e hands (leen) schoenen. Willen die uitzendkrachten dat niet dan schaffen ze maar hun eigen schoenen aan. Wanneer er iemand met een jaarcontract komt werken dan veranderd de situatie natuurlijk.
2e hands werkschoenen zijn niet eens toegestaan. Er kan natuurlijk wel worden afgesproken dat je je schoenen moet betalen als je binnen een jaar het bedrijf verlaat.
Gr. Gr.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 09:18:48 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102762749
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 09:06 schreef unox_worst het volgende:

[..]

2e hands werkschoenen zijn niet eens toegestaan.
kun je daar wellicht wat meer info of een bron over geven?
zijn overschoenen wel toegestaan?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_102762979
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 09:18 schreef Maanvis het volgende:

[..]

kun je daar wellicht wat meer info of een bron over geven?
zijn overschoenen wel toegestaan?
Link
Er staat niet letterlijk in dat 2e hands niet mag, maar de schoen moet wel ergonomisch verantwoord zitten (een goede pasvorm hebben). Als je 2e hands schoenen hebt zijn deze al gevormd naar de voet van diegene die ze gedragen heeft, dus zul je nooit een ideale pasvorm hebben.

Met overschoenen heb ik geen ervaring.
Gr. Gr.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 09:31:31 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_102763029
Als je via een uitzendbureau werkt dan val je onder de ABU CAO. Hierin is bepaald dat de werknemer voor de PBM's dient te zorgen :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 09:32:44 #14
355513 BASBRO
Waarom spelen we niet meer...?
pi_102763048
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 09:31 schreef sanger het volgende:
Als je via een uitzendbureau werkt dan val je onder de ABU CAO. Hierin is bepaald dat de werknemer voor de PBM's dient te zorgen :)
Dus ik moet dan zelf een regenpak kopen?
pi_102763131
Toendertijd moest ik zelf mijn PBM's kopen maar kreeg deze kosten terug toen ik langer dan 2 maanden daar werkzaam was
pi_102763208
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 09:32 schreef BASBRO het volgende:

[..]

Dus ik moet dan zelf een regenpak kopen?
Jij bent de werknemer inderdaad. En sowieso zijn pbm's meer bedoelt ter fysieke bescherming, en natregenen is niet zo bijster gevaarlijk lijkt me?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 10:01:05 #17
355513 BASBRO
Waarom spelen we niet meer...?
pi_102763665
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 09:39 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Jij bent de werknemer inderdaad. En sowieso zijn pbm's meer bedoelt ter fysieke bescherming, en natregenen is niet zo bijster gevaarlijk lijkt me?
Echt gezond lijkt het me niet om compleet zeiknat in de koude wind te staan. Jou wel?
pi_102763713
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 10:01 schreef BASBRO het volgende:

[..]

Echt gezond lijkt het me niet om compleet zeiknat in de koude wind te staan. Jou wel?
Dat hangt natuurlijk van je werk af. Als jij in de installatiebranche werkt, en af en toe van binnen even naar je bus moet oid, is de noodzaak wat minder hoog dan als je stratenmaker bent? Maar linksom of rechtsom, jij moet dat dus zelf betalen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_102763722
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 10:01 schreef BASBRO het volgende:

[..]

Echt gezond lijkt het me niet om compleet zeiknat in de koude wind te staan. Jou wel?
Nee totaal niet, maar ga gewoon zonder regenkleding werken en meldt je dan de dag erna ziek. :')

Zoals iemand hierboven melde dat je met de uitzend cao zelf voor je PBM dingen moet zorgen.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 10:23:37 #20
355513 BASBRO
Waarom spelen we niet meer...?
pi_102764243
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 10:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee totaal niet, maar ga gewoon zonder regenkleding werken en meldt je dan de dag erna ziek. :')

Zoals iemand hierboven melde dat je met de uitzend cao zelf voor je PBM dingen moet zorgen.
Ja dat zag ik :) ik reageerde alleen op de noodzakelijkheid van regenkleding.
pi_102790532
In principe is de werkgever verantwoordelijk voor het verzorgen van de PBM's en het verstrekken van alle benodigde hulpmiddelen. De werkgever kan dit in natura doen (hij geeft je passende veiligheidsschoenen en een koffer met het benodigde gereedschap) of middels een financiële maandelijkse vergoeding bovenop je bruto salaris waarvan jij zelf de benodigde zaken aanschaft. Een combinatie van beiden kan ook, bijvoorbeeld dat de werkgever je werkkleding verstrekt, maar een maandelijkse vergoeding voor het gebruik van je eigen gereedschap. Door je een maandelijkse financiële vergoeding te geven, wordt de verantwoordelijkheid van de werkgever als het ware afgekocht. Nadeel voor de werknemer is dat het bij aanvang van de werkzaamheden in de branche een aardige investering vraagt, voordeel is dat wanneer je zorgvuldig met je spullen omgaat je zeker weet dat je altijd goed spul hebt én er op de lange termijn een extra zakcentje aan over houdt.

Wanneer je een financiële vergoeding ontvangt voor het gebruik van je eigen middelen, dan zijn de aangeschafte PBM's en gereedschappen ook jouw eigendom. Indien de werkgever zelf de goederen aanschaft, krijg je deze in principe in bruikleen en zul je ze na afloop van je dienstverband weer moeten inleveren.

Wat er in de uitzend CAO precies geregeld is durf ik niet te zeggen, maar in principe heeft de werkgever altijd de verantwoordelijkheid over een veilige en gezonde werkplek (in geval van bouw PBM's en geschikte kleding, in geval van een kantoorbaan een fatsoenlijke bureaustoel) en veilige noodzakelijke hulpmiddelen/gereedschappen.
pi_102866926
http://wetten.overheid.nl(...)tuk8623694_PAR623977

Maar het kan dus idd in een CAO anders geregeld zijn.
pi_102870027
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2011 09:30 schreef kikoooooo het volgende:
http://wetten.overheid.nl(...)tuk8623694_PAR623977

Maar het kan dus idd in een CAO anders geregeld zijn.
Met dien verstande dat er wel positief maar niet negatief op afgeweken mag worden.

Voor wat meer jip en janneke uitleg zie bijvoorbeeld:

http://www.idewe.be/jahia/Jahia/lang/nl/Home/pid/501

[ Bericht 0% gewijzigd door klipper op 09-10-2011 13:01:22 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')