abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 september 2011 @ 10:16:53 #1
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102131900
Zoals sommige onder jullie weten heb ik enkele oudere Japanse wagens. Ik durf wel eens wat anders denken dan wat de meeste mensen zouden doen :) dat is dan ook het uitgaanspunt ... zo heb ik wel wat vragen betreffende auto's :) die vaak onbeantwoord blijven ... bv ... waarom maakt men het plaatwerk van auto's niet in inox ??? ok herstellen is duur maar ... roest nooit en inox is nu ook weer niet zo veel duurder als staan ... zeker niet op de totaalprijs van een auto ...

dat geheel ter zijde ... ik heb dus een accord uit 1985. Mechanisch perfect in orde, draait als een klok. Reeds aantal dingen preventief vervangen zoals
- remblokken
- remschijven vooraan
- trommels achteraan
- accu
- rempomp
- drukgroep
- koppeling
- klein gedoens zoals ruitenwissers en paar beschadigde kabeltjes

Het interieur is ook proper, geen rokersgeur, geen scheuren, mooi blauw fluweel

Aan de buitenkant is de wagen hard, nergens doorgeroest maar wel oppervlakkige roestplekken op de traditionele plaatsjes rond ramen en spatborden ... op zich enkel afschuren en een heel klein beetje plamuur dan is alles bijgewerkt (de wielkassen zijn zo al volledig gedaan dus afschuren, roestomvormer, beetje plamuur, dubbele laag primer, en dan gespoten) perfect gelukt.

nu was ik zo aan het denken ... hammerite ... ik heb wat metalen delen in de tuin jaren geleden met hamerite gedaan, dingen die zelfs in de grond zitten en volledig vrij gesteld zijn aan vuil, regen, sneeuw, hitte, water, etc ... zeg maar serieuze mishandeling. Die dingen blijven er als nieuw uitzien. Waarom worden auto's niet gespoten met een verf zoals hammerite? Drie dingen waar ik zelf op kan komen
- niet zo goed voor het millieu (imago van auto bouwer)
- duurder dan gewone autolak (alhoewel)
- moeilijk te herstellen
maar op zich lijkt mij dat allemaal nog wel redelijk mee te vallen.

Als ik nu alle plastic delen los doe, mooi afplak, opschuur, goed ontvet, roestplekjes bijwerk dan zou het toch perfect mogelijk moeten zijn om de wagen te voorzien van een laag hamerslagverf. Ik denk dat de echte traditionele hamerslag zelfs een zeer speciaal en mooi effect geeft op de wagen ... weer eens wat anders. Zijn er hier mensen met ervaring, tips ???


het lichte of donker grijze tintje vind ik wel leuk!
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Vis een optie? maandag 19 september 2011 @ 10:24:06 #2
70532 loveli
N
pi_102132041
http://www.lvwcn.nl/phpbb/viewtopic.php?t=899
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=10552

"Hammerite bedekt het enkel, en is inderdaad erg hard, dus zal de eventuele "vervolg" roest pas in een zeer laat stadium tevoorschijn komen."

"het enige waarmee ik ze voor jaren roestvrij kreeg was lijnolie. Je kunt, na droging, er gewoon overheen plamuren en spuiten"
crap in = crap out
  maandag 19 september 2011 @ 10:50:50 #3
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_102132678
Vraag me af of je het daarmee net zo strak krijgt.
  maandag 19 september 2011 @ 10:51:19 #4
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102132690
ik denk dat ik eens rollertje ga halen en potje en dan eens een proefje doe in de koffer waar het reservewiel zit ... dan heb ik een idee van het effect. Verderroesten zal niet direct een optie zijn ik zou echt wel alle roest verwijderen en alles mooi bijwerken :)

Wat bedoel je met "net zo strak" ? als je eerst de zijkanten en spleten reeds spuit met de kleur in paar lagen en daarna de hamerslag zelf aanbrengt met de roller ... in paar niet te dikke lagen is dat volgens mij net zo strak als een gespoten wagen ... of komt toch aardig in de buurt hoor ...

Alvast mailtje gedaan naar hammerite zelf :)

[ Bericht 19% gewijzigd door HaerdenC op 19-09-2011 10:56:33 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_102132895
Ik heb onder de onderste rand aan de binnenkant van mijn deuren Hammerite (deuren gaan toch naar de schroothoop), maar het roest in de naad dus het komt er alsnog doorheen.

Mja als je niks te doen kan het altijd, het is misschien beter dan gewone verf,
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_102132909
Nou kan ik vertellen dat hammerite bij ons niet ongebruikelijk was om de lak van een auto bij te werken. Wel eerst de standaard zaken als de roest wegschuren :Y

Voor kleine oppervlakken werkt het prima maar een heel auto? Ik ben nieuwsgierig of het lukt :Y
pi_102133021
Hebben jullie enig idee wat dat zou kosten? een hele auto met dat spul?

Als je het zou kunnen spuiten zoals elk andere verf zou je aan een liter genoeg hebben, maar reken met die dikke zooi maar op een grof pijrskaartje!
Evengoed, als je het goed voorbewerkt zou het allemaal geen probleem moeten zijn :P (als het wat mag kosten dan!)
  maandag 19 september 2011 @ 12:02:20 #8
53151 T42
Pinball Wizard
pi_102134453
mijn kever heeft meer hammerrite dan orginele lak ;)
  maandag 19 september 2011 @ 12:47:59 #9
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102135605
antwoord van hammerite zelf
quote:
Geachte Heer Haerden,

Eerst en vooral hartelijk dank voor uw interesse in onze producten.

Onze Hammerite brochure wordt u toegestuurd indien u ons uw volledige adres doormailt.

Betreffende uw vraag : ik raad u aan eerst een test te doen met de Hamerslaglak;

Meer informatie over onze producten en verkooppunten kan u terugvinden
via de website www.hammerite.be.

We blijven tot uw dienst (maandag tem vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur en zaterdag van 09.00 tot 17.00)
op het gratis telefoonnummer 0800/32 000 voor meer informatie over onze producten.

Met vriendelijke groeten

AKZO NOBEL PAINTS TEAM
dan kwa prijzen ...
- schuren heb ik alles voor liggen (blokjes, verschillende gradaties drog en nat schuurpapier, blokjes, hoekschuurder etc ... kwestie van gewoon paar dagen flink tijd in te steken
- stofvrije garage -> beschikbaar! Met ventilatie!
- dekzeilen voor de grond -> heb ik ook
- afplaktape kost geen stukken van mensen

dan de lakken ... ik zou na het schuren gaan voor:

Beige roestwerende primer en grondlaag
Rendement (manueel): 12,00 m²/liter (kg)

daarna zijn er 2 opties :) Echte hamerslagverf of structuurmat lak

Rendement (manueel): 5,00 m²/liter (kg)
resulterend in:



Technische details http://www.polycolor.be/files/Hamerslaglak.pdf


Rendement (manueel): 5,00 m²/liter (kg)
resulterend in:



Technische details http://www.polycolor.be/files/Structuurmat-Lak.pdf

Prijzen:
Primer rond de 23 euro per pot van 0.5 liter
Hamerslag rond de 28 euro per 0.75 liter
Structuurmat lak 29 euro per 0.75 liter

ik zeg niet dat het gratis is maar pak dat je 2 potten primer nodig hebt en dan nog eens 3 potten lak zit je op een 130 euro max ... met wat rollers en tape zou je in totaal op een 150 euro komen. Valt best mee hoor.

4 potten is genoeg voor 20 vierkante meter !!! zelfs al gebruik je wat meer door randjes en kantjes ... daar kom je nooit aan hoor.

dit is de wagen waar het om zou gaan overigens!


hamerslag grijs en een setje leuke velgen ... direct een andere auto denk ik
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_102135694
Wel een goede en snelle reactie vanuit AKZO Nobel.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  maandag 19 september 2011 @ 12:52:31 #11
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_102135717
gewoon doen toch :D

mensen doen te weinig gekke dingen in het leven
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 19 september 2011 @ 12:58:11 #12
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102135856
hahahaha k zie net dat de prentjes van het resultaat niet top zijn ... zal eens in gimp mashup maken :) of toch proberen :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 19 september 2011 @ 13:24:29 #13
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_102136544
Hammerite, is dat hetzelfde idee als tractorverf? Want daar heb ik laatst wel iets van vernomen, zo'n dude die daar voor zo'n 200 dollar z'n hele auto mee overspoot. Zag er perfect uit, niet minder dan normale autolak en het schijnt ook prima te blijven zitten.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  maandag 19 september 2011 @ 13:34:33 #14
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102136828
fotosoepje quick en dirty



dit is hamerslag zoals ik mooi vind



zo ziet dat uit op auto delen

Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_102149942
Hoi,

Ik heb een velg jaren geleden met hammerite geverfd ging prima en het zit er nu een jaar of 15 later nog steeds goed op !

^O^
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  dinsdag 20 september 2011 @ 07:39:02 #16
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102169033
en voor je het weet ... :)

dus ikke gisteren naar de doe het zelf zaak ... inderdaad er zijn te weinig mensen die af en toe eens een gek idee in werkelijkheid proberen te zetten. Op zich ... hoe erg kan het zijn ... in het ergste geval -> afschuren en opnieuw spuiten.

Maar we gaan de risico's beperken, maar dus echt wel beperken. Ik ga eerst een stukje proberen aan de binnekant van de kofferklep en waar het reserve wiel zit. Waarom? wel ... ik heb op 1 of ander forum iemand gezien die zijn Polo met hamerite had gedaan ... de gevolgen waren nogal katastrofaal ... de verf er onder gaf een chemische reactie en het resultaat was echt afschuwelijk. Moest dat in mijn koffer of reservewiel gebeuren kan ik het opschuren en dan donkere lak spuiten of zo ... dan is niet de hele auto verkloot.

Wat heb ik allemaal gekocht ...




- 3m schuurpads fijn (x2)
- schuursponsje middelmatig
- schuurmat vrij ruw
- 3 verschillende soorten schuurpapier gaande van 320 naar 500 naar 1200
- bakje voor verf in te doen geen idee hoe zo iets officieel heet
- roller met 5 sponsrolletjes -> mij laten adviseren over beste om hamerite aan te brengen
- verdunner borstelreiniger
- Primer No1
- Hamerite hamerslag -> donkergrijs ... verder als je de zwarte zou nemen krijg je bij de grote potten nu tijdelijk 1 Liter voro de prijs van 750 ml ... maar ik wil geen zwart :)
- afplaktape

ontvetter en handschoenen heb ik zelf nog staan dus die had ik niet nodig :)

Totale begroting tot nog toe 45 euro... jaja dat is best wel wat centjes maar hou er rekening mee dat ik meerdere rollers heb en dat de verdunner genoeg is voor een hele auto :) het bakje kan ook redelijk lang mee als je het proper maakt ...

Vanavond ga ik dus lekker schuren... nu ik moet eerst nog met een andere auto naar de garage dus hoe ver ik raak weet ik niet :)

De Honda is gisteren naar de keuring geweest (wat jullie apk noemen) en was er van de eerste keer door zonder opmerkingen :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 20 september 2011 @ 07:45:23 #17
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_102169077
Ben benieuwd :Y
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 20 september 2011 @ 08:13:54 #18
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102169342
ik zag trouwens ook van deze busjes in de winkel staan



Chroom lak :) even dacht ik van hey ... :) is dat niks ... maar toen dacht ik :) toch maar niet hahahaha mag ook niet denk ik :) misschien eens testen op de reserve velg ... hahahaha zou wel bling bling zijn :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:19:40 #19
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102173779
yihaa op internet iemand gevonden met dezelfde wagen ongeveer in donkergrijs en grotere velgen ... ziet zo uit





Als het ongeveer in die buurt komt is het best een aardige oldie :) als ik de bumpers doe met bumperzwart zijn die in ieder geval al hetzelfde (reeds gedaan in het verleden)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 20 september 2011 @ 12:23:58 #20
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_102175522
Ziet er best goed uit :D

Je moet het echt weten dat het Hammerite is
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 20 september 2011 @ 12:47:07 #21
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102176221
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:13 schreef HaerdenC het volgende:
ik zag trouwens ook van deze busjes in de winkel staan

[ afbeelding ]

Chroom lak :) even dacht ik van hey ... :) is dat niks ... maar toen dacht ik :) toch maar niet hahahaha mag ook niet denk ik :) misschien eens testen op de reserve velg ... hahahaha zou wel bling bling zijn :)
Blijkbaar mag het wel, want toen een paar jaar geleden Hummers nog in waren, kwam ik regelmatig een volledig verchroomde Hummer tegen. Heel bizar gezicht trouwens als zoiets langsrijdt....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 20 september 2011 @ 13:01:39 #22
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102176677
als ik echt veel zin heb doe ik mogelijk het kofferdeksel en de motorkap in de chrome :) gewoon leuk om eens te doen en kan je losdoen om opnieuw te spuiten als het wat tegen valt :)

verder ... nadeel aan hammerite ... je kan er niks anders over verven :) dus wil je het veranderen -> afschuren -> primer -> opnieuw :) nu daarom dus dat ik eerst een stukje doe in de koffer zodat ik geen rare verrassingen krijg. Verder heeft mijn vrouw als veto gesteld dat we eerst een nieuwe garage moeten hebben ... of toch carpoort dus daar eerst effe voor gekeken :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_102176822
Ik heb een salontafel met hammerite dat werkte best redelijk met rollers, maar je ziet er toch nog wel wat banen doorheen, het vloeit niet zo fijn uit als normale lak.

Ook was ik van plan toendertijd om mijn deurkozijnen ook daarme te verven, maar daar ben ik na 2 kozijnen maar mee gestopt omdat het zo moelijk strak op kleine plaatsen aan te brengen was.
  dinsdag 20 september 2011 @ 13:08:27 #24
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102176873
je moet het verdunnen met tinner ;) zou veel beter gaan
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_102177068
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 13:08 schreef HaerdenC het volgende:
je moet het verdunnen met tinner ;) zou veel beter gaan
Dan vloeit de hammerrite wel mooi uit maar krijg je veel minder hamer effect erin te zitten. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')