Al toen ik een week of 3 geleden het merendeel van de nieuwe liedjes live hoorde in Brussel - waarover later misschien nog meer - wist ik dat het goed zat: dit is opnieuw een 3,5/4-sterren plaat van Miles Kane. Maar ik moet ook gelijk zeggen, veel randverschijnselen komen overeen met het debuut: de grootste parels kennen we al maanden van de eerder genoemde live-optredens, radio-sessies en als singles, die paar nummers die nog we tegen de tijd van de album-release nog niet gehoord hebben zijn opvullers.
Ook moet hij zich toch eens gaan afvragen of hij wel met de juiste mensen werkt: wederom zijn de live-sessies superieur aan de meeste studio-versies. En dit komt van iemand die 'My Fantasy' en 'Come Closer' perfect vind in de album-versie. Ik snap niet waarom ze er voor kiezen om zijn fabuleuze live-band - die zijn uitgegroeid tot een van de beste rock 'n' roll-acts uit Engeland van dit moment - vrijwel links te laten liggen. Hoor alleen al het verschil met B-kant 'The Competition'. Al zal het allemaal een bewuste keuze zijn: het is erg radiovriendelijk. Het album heeft een perfecte lengte, en de sound heeft dan wel weer een veel beter geheel dan op het solo-debuut.
Bij veel van de nieuwe nummers vraag je je af en toe welke Stones-riff of Motown- of Kinks-quote je nu weer denkt te herkennen. 'Taking Over' begint met een bluesy groove en ontpopt in het ijzersterke refrein tot een opener van formaat. Live een hoogtepunt, een van de weinige nummers waar de volle potentie in de studio-versie benut lijkt. Miles blijft de koning van de 'middle eight'.
'Don't Forget Who You Are' is alles al over gezegd in de afgelopen maanden: de voorlopige single van het jaar, een van z'n beste songs tot nu toe. Studio-versie ben ik aan gaan wennen, ik ben best een sucker voor die corny trucjes zoals in de breakdown aan het einde. 'Better Than That' vind ik persoonlijk een beetje té laagdrempelig. Het is wel héél erg fout, en in deze studio-versie wordt dat nog verder uitvergroot. Maar het is ook weer niet tenenkrommend, de feelgood-vibe is meer dan vermakelijk. Je zult zien dat dit nog wel eens een single zou kunnen worden. 'Out Of Control' is de gedoodverfde 'single not to be' zoals 'My Fantasy' dat was. Grijpt je vanaf de eerste keer dat je 'em (live) hoort. Instant klassieke Miles Kane-ballad. Aanstekers in de lucht, en groeten aan Noel.
De eerste 4 tracks doen een meesterwerk vermoeden, maar het middenstuk van het album is (alweer) behoorlijk zwak. 'Bombshells' is voorbij voordat het start. 'Tonight' is me iets te Kasabian, maar heeft genoeg leuke hooks om het de moeite waard te houden. Ik noemde Stones-riffs, of in het geval van 'What Condition Am I In', Beatles-riffs ('Birthday'), hapslikweg. 'Fire In My Heart', erg flauw. Zoals je merkt is er gewoon weinig van die 4 tracks te vinden: ik denk niet dat ze veel luisterbeurten overleven. Zelfs een fan moet eerlijk zijn. Toch is hij een betere keurmeester over zijn eigen werk dan uit zijn geschiedenis blijkt, want ik kan me niet voorstellen dat het zonder reden is dat hij precies die 4 tracks nog nergens live heeft gedaan. Je snapt niet hoe de briljante recente B-kanten als 'The Competition', 'Get Right', 'Woman's Touch' (!!! )
, enzovoorts de selectie voor een album niet overleven.
Gelukkig hebben we de afsluitende 3 tracks van het album nog: 'You're Gonna Get It' is de beste live-opener die hij ooit gehad heeft en een bloedstollende rocker. 50/50 Weller/Kane. Dít is zoals hij het album zelf al tijden omschreef: "balls out rock and roll". Alhier al een half jaar op hoge rotatie in de bekende live-versies. Welke natuurlijk… je verwacht het niet… superieur zijn. Want moet ik nog vermelden hoe alle spannende elementen uit de live-versie niet terug zijn te horen op de album-versie?
'Give Up' blijft een beest van een track, hoe makkelijk het refrein ook is. Had met gemak het album mogen openen. 'Darkness In Our Hearts' is een volgend hoogtepunt, maar in tegenstelling tot de live-versie een klapje met de vlakke hand in plaats van een mokerslag. YouTube de (live-)studiosessies en je wilt nooit meer terug naar de album-versie.