abonnement Unibet Coolblue
pi_101324849
Goede dag,

als volgt, ik heb een zelfbouw turbo moter gebouwd van opel.

nu ben ik een beetje aan het modderen met wel detoneren, niet detoneren en met brandstof aan het experimenteren.

nou is alleen RON 98 benzine net niet genoeg hoe rijk ik hem ook zet met 1 bar en stevig trappen gaat hij pingelen, dit is opgelost door E85 te tanken en veeel grotere injectoren en hogere brandstof druk te monteren.

E85 heeft RON 105

maar als volgt een kennis van me rijdt een lancer evo uit jappan en omdat ze daar hogere octaan benzine rijden dan 98 voegt hij kerosine toe aan z,n tank super plus benzine (dat ruik je ook als hij langs rijdt) hij denkt op octaan 108 te rijden (lijkt mij sterk)

nu weet ik wel dat Crossers het ook doen dus er moet een kern van waarheid in zitten.
maar nu mijn vraag kan dat ook bij E85?
wat wordt dan mijn RON?
en wat is de meng verhouding?
en is het scheikunde technisch wel verantwoord om die 2 te mixen?

de reden dat ik het vraag mijn turbo kan 1.5 bar draaien en ik wil dat proberen op een nog hoger RON dan die van E85 en heb geen zin om 4 euro de liter te betalen voor c16 benzine.

mvg

Russelheimer
  maandag 29 augustus 2011 @ 11:41:36 #2
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_101325370
Je kan toch ook octaanboosters (100) kopen?
pi_101325471
octaan boosters beloven op een liter of tien een octaan boost van 4 dan ga je van 98 naar 98.4

als ik nu al octaan 105 rijdt schiet ik daar niks mee op.

octaan booster (100) zelfs zegt mij niks,

kun je me dr wat meer over vertellen?
pi_101325488
Ethanol geen optie?
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_101325497
E85 is ethanol
  maandag 29 augustus 2011 @ 11:46:42 #6
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_101325499
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 11:46 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ethanol geen optie?
Dat is E85 toch?
pi_101325534
E85 is een mengels van ethanol en benzine, 85% en 15% dacht ik. Ik bedoelde dus puur.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_101325787
Kerosine verlaagt het octaangehalte van de brandstof, hoe denkt die kennis van je aan een octaangehalte van 108 te komen? :?
  maandag 29 augustus 2011 @ 12:09:23 #9
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_101326128
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 11:57 schreef Yngwie het volgende:
Kerosine verlaagt het octaangehalte van de brandstof, hoe denkt die kennis van je aan een octaangehalte van 108 te komen? :?
ik denk dat dit hele verhaal gebasseerd is op een natte droom van de TS. Ik bedoel waarom zou je uberhaubt een evo uit japan met een stuur aan de rechterkant gaan rijden in NL. en dan ook nog benzine van +/- 5euro de liter gebruiken.

En sowieso een opel 'opvoeren'. doe normaal man. :')
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  maandag 29 augustus 2011 @ 15:29:29 #10
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_101332139
Octaangetal, niet octaangehalte.

Benzine bevat geen 95 of 98 deeltjes octaan.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_101332286
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2011 15:29 schreef fathank het volgende:
Octaangetal, niet octaangehalte.

Benzine bevat geen 95 of 98 deeltjes octaan.
Je hebt gelijk, dat bedoelde ik ook... en is maar en detail in het verhaal van TS om kerosine toe te voegen aan super plus om zo een octaangetal van 108 te verkrijgen :P
pi_101338159
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Het is niet zo moeilijk
gewoon 98 tanken en aanvullen met iets wat een hoger octaan getal heeft.
20L ron 98 plus 20L tholueen (verf verdunner) ron 111 en je hebt ron 104.5

Alleen alles met een hoog ron gehalte is zo ongeveer kanker verwekkende troep.
Dus zelf bij mengen is niet echt lekker.
Beter je CR aanpassen en met een programmeerbare ECU je vervroegings curve pingel vrij maken.
pi_101339490
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 12:09 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

ik denk dat dit hele verhaal gebasseerd is op een natte droom van de TS. Ik bedoel waarom zou je uberhaubt een evo uit japan met een stuur aan de rechterkant gaan rijden in NL. en dan ook nog benzine van +/- 5euro de liter gebruiken.

En sowieso een opel 'opvoeren'. doe normaal man. :')
die kennis van mij vindt dat mooi... dan moet hij dat lekker doen.

en ja opvoeren doe je met brommers. auto`s tune je.
en ja ieder zo z,n hobby he ;) het is niet een auto voor dagelijks vervoer maar voor op d88 om te drag racen.
pi_101339571
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:07 schreef ononono het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Het is niet zo moeilijk
gewoon 98 tanken en aanvullen met iets wat een hoger octaan getal heeft.
20L ron 98 plus 20L tholueen (verf verdunner) ron 111 en je hebt ron 104.5

Alleen alles met een hoog ron gehalte is zo ongeveer kanker verwekkende troep.
Dus zelf bij mengen is niet echt lekker.
Beter je CR aanpassen en met een programmeerbare ECU je vervroegings curve pingel vrij maken.
tholueen daar heb ik vaker over gelezen idd zou je mij kunnen vertellen waar dat nog te krijgen is?

volgens mij is alles tegenwoordig biologisch oid en is alles wat goed is (en kankerverwekend) amper tot niet meer aan te komen :(

en weet je daar de juiste meng verhouding van?
  maandag 29 augustus 2011 @ 18:56:23 #15
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_101339779
Kerosine is veredelde diesel, daar wordt je octaangetal alleen maar lager van.
Je kunt Avgas gaan tanken (gelode 100 octaan) of 100 octaan in Duitsland halen. Veel meer opties heb je niet. Octaan boosters enzo is allemaal onzin.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_101339845
ik zal mijn vraag nog wat concreter stellen.

ik rij dus op E85 dat heeft RON van 105 en ik wil daar dus boven uit komen dmv het toevoegen van kerosine of tholueen.

het is geen dagenlijkse auto dus ik sta niet elke week te knoeien met giftige rommel bij de pomp.

waarom ik niet puur op ethanol rij is simpel. op E85 start hij al moeilijk. als het koud is. en op 100% ethanol dus helemaal niet ben ik bang.

de compressie ga ik binnenkort verlagen dmv het uitliteren van de kop.

als ik er niet uit kom met kerosine of tholueen ga ik denk ik water methanol injectie bestellen maar dat kost ook weer centjes :(
pi_101339878
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:56 schreef Barcaconia het volgende:
Kerosine is veredelde diesel, daar wordt je octaangetal alleen maar lager van.
Je kunt Avgas gaan tanken (gelode 100 octaan) of 100 octaan in Duitsland halen. Veel meer opties heb je niet. Octaan boosters enzo is allemaal onzin.
octaan boosters zijn onzin dat ben ik ook van mening.

bij de aral in duitsland kan je al ron 102 tanken :D
  maandag 29 augustus 2011 @ 19:00:33 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_101339933
Heb je al programmeerbare injectie/ontstekingscomputer? Door met je ontstekingstijdstippen te spelen en je laaddruk in je brandstofcomputer mee te nemen valt veel meer te winnen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_101340068
nee heb ik niet :( de ecu valt wel aan te passen dmv chip tuning) maar dat laat ik nog ff buitenbeschouwing.
  maandag 29 augustus 2011 @ 19:06:15 #20
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_101340157
Begin daar eerst maar eens mee dan. Als je je laaddruk flink verhoogt en de ontsteking en inspuiting standaard laat (is wss een ouder blok met gedateerde inspuiting en ontsteking) gooi je al veel meer weg dan je met 5 octaan kan terugwinnen.

Wat voor brandstofsysteem heeft je motor? En wat voor ontsteking?
Wat voor motor is het uberhaupt met welke ombouwen?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_101344782
c20ne ne met td04 turbo van een impreza
  maandag 29 augustus 2011 @ 20:35:53 #22
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_101344896
c20ne heeft mechanische ontsteking en singlepoint?
Wat heb je er aan gedaan verder?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_101345112
nee multipoint en de ontsteking wordt door de ecu geregeld, dus kan niet aan een verdelerkap gaan draaien.

verder zitten er andere boegies die geschikt zijn voor turbo en heb ik de octaan stekker op 91 gezet en tank ik 98 of E85 er zit een opel frontera intercooler voor en een f18 bak, heb een nissan 18dett aftermarket spruitstuk pas gemaakt op een c20ne flens. subaru impreza BOV

afstellen ben je idd in 1 keer van het gezeur af. maar zolang hij niet pingelt vind ik het goed. wil wel eens weten wat hij op 1.5 bar doet.
pi_101353799
Hoop dat je op 1,5Bar alles houdt.. Als je niet eens standalone kan laten lopen dan wil ik niet weten wat je met de internals hebt gedaan :')

maargoed: Ik heb op 100% Bio Ethanol gereden met mijn 1.1 8v Fiat Uno, veel vermogen verlies (niet dat ik er veel had, maargoed), optrekken moest je met veel gas doen en starten met koude motor gaat na een paar keer met moeite..

Je moet er gewoon een Piggypack of een aftermarket ecu op pleuren waar je alles van kan aanpassen, wat ik uit je verhaal opmaak is gewoon dat je alles er op hebt gepleurt en ons vraagt waarom ie pingelt..? Hoe the fuck stel jij je inspuiting af? Dmv een brandstofdruk regelaar & grotere injectoren of wat..? :P Heb je uberhaubt wel een wideband lambdasensor met display voor een goede afstelling?

Anders denk ik dat je niet lang meer 1,5bar boost hebt maar 1,5 bar compressie.. : _O-
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_101360286
ja klopt ik heb nu 304 cc injectoren en dat worden er binnenkort 355cc ipv de originele 170 cc en een instelbare regelaar

ik heb inderdaad een wide band gauge van innovate ik heb de internals van een c20let moter dus de compressie is wel al iets lager.

een maat van me rijdt met dezelfde internals 325 pk en +- 500 nm koppel

de turbo die ik heb doet p 1.5 bar on en nabij 280 pk

op deze moter (toen nog afgesteld op 0.7 bar op euro 98 deed hij 220 pk bij 340 nm koppel

de motor heeft al vaker op 1.5 bar gereden en hield dit toen bij 2 keer optrekken (maar dit was omdat mij een defecte boostcontroler was geleverd die de actuator dus niet bediende maar dat hij toen nog niet stuk gelopen is, is een wonder. en voor dat ik het weer doe wil ik rijden et een hoger octaan. en als dat hem niet wordt water methanol injectie monteren.

gemeten op de bank van van der vucht tuning VVT

een maat van me werkt daar dus we kunnen daar wel eens op de bank.

tevens heeft die ook HTS auto techniek gedaan en hebben we samen de moter ontwikkelt zoals we nu rijden en is er dus echt wel heel wat afgerekend voor dat de moter gebouwd is.

de huidige ecu is af te stellen. een maat van me heeft eprom spul en heeft er een chip voor geschreven (rijdt ook met z,n zelfbouw moter)

dus het is niet zo maar alles er op pleuren en af vragen waarom hij pingelt

want met benzine pingelt hij maar op E85 niet.

maar goed, ik vraag niet om te twijfelen aan mijn kennen of kunnen.

ik vraag me af hoe ik het octaan verder kan verhogen.

hier zegt men dat kerosine het RON getal verlaagd. maar waarom doet iedereen in de cross het dan?

en waarom heeft die evo nog steeds geen gefrituurde zuigers als dat echt zo is)

niemand hier een fatsoenlijke achtergrond met scheikunde? ik niet :@

want ik denk dat het wel moet kunnen maar wat is de juiste meng verhouding en waar is tegenwoordig kerosine of tolueen te krijgen? en veroozaak je dan geen explosie gevaar? door deze brandstoffen te mengen?

[ Bericht 9% gewijzigd door Russelheimer op 30-08-2011 03:47:26 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')