Geachte Fok!-ers,
Bij deze de casus die ik deze week mee heb gemaakt en graag jullie mening over zou willen horen (graag aangevuld met wat juridische achtergrondinformatie).
Vorige week zaterdag heb ik op de bij ons allen waarschijnlijk wel bekende marktplaats.nl mijn PDA, met GPS-ontvanger en TomTom proberen te verkopen. Dit was de tekst:
quote:
HP iPAQ 114 ca. twee jaar oud. Enkel gebruikt als agenda en af en toe als navigator (TomTom). Bij deze PDA zitten tevens de volgende attributen (zie foto):
• Leather case.
• Bluetooth GPS-adapter
+ oplader
+ USB-kabel waarmee ook opgeladen kan worden.
• TomTom (versie 2008) op een 1GB microSD kaart (in een adapter die het omvormt tot SD)
• 1GB SD kaart
In het kort komen de specificaties hierop neer:
• 115 gram
• Processor: Marvell XScale PXA310 624 MHz
• 117,0 x 69,0 x 14,0 mm
• Li-Ion accu 1200mAh
• 64 MB Geheugen
• SD, SDHC en MMC
• Windows Mobile 6.0
• 3,5" TFT scherm, 240 x 320 pixels- Bluetooth + WiFi
Uiteraard een foto van het geheel er bij.
Afgelopen dinsdag kreeg ik het volgende bericht:
quote:
Beste {JWvdVeer},
** WIJ VERZOEKEN U DEZE E-MAIL MET BETREKKING TOT UW ADVERTENTIE AANDACHTIG TE LEZEN **
Wij hebben uw advertentie helaas moeten verwijderen, omdat een eigenaar van intellectuele eigendomsrechten ons in een ondertekende verklaring heeft laten weten dat hiermee inbreuk wordt gemaakt op een auteursrecht, handelsmerk of ander recht.
Zoals bepaald in onze gebruiksvoorwaarden, zijn advertenties die inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten, zoals auteursrecht en merkenrecht, niet toegestaan op Marktplaats.nl. Dergelijke advertenties worden door de wet verboden en ook onze beleidsregels staan ze niet toe. Klik op de volgende link als u meer wilt weten over de samenwerking tussen Marktplaats.nl en eigenaars van intellectuele eigendomsrechten:
Lees meer over bescherming van intellectuele eigendom
Als u deze advertentie opnieuw plaatst of andere soortgelijke advertenties op Marktplaats.nl plaatst, kunnen we u weren. We vinden het echter belangrijk om u als gebruiker van Marktplaats.nl te hebben en te houden. Daarom vragen we u vriendelijk de beleidsregels na te leven.
Als deze advertentie volgens u ten onrechte is verwijderd of als u vragen heeft over het verwijderen van deze advertentie, kunt u direct contact opnemen met de eigenaar van de intellectuele eigendomsrechten via het volgende e-mailadres:
illegalproduct@tomtom.com
Wij raden u aan deze e-mail mee te sturen zodat de eigenaar van de intellectuele eigendomsrechten weet over welke advertentie het gaat.
Marktplaats.nl is natuurlijk bereid om vragen te beantwoorden, maar aangezien de advertentie is verwijderd op verzoek van de rechthebbende, kunt u het beste eerst contact met hem of haar opnemen.
Heeft u daarna nog vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan met het daarvoor bestemde contactformulier. Wij nemen uw vraag dan zo snel mogelijk in behandeling.
Contactformulier:
http://verkopen.marktplaats.nl/contact_form.phpAlvast bedankt voor uw medewerking. Wij hopen u graag terug te zien op Marktplaats.nl!
Met vriendelijke groet,
Het Marktplaats team
www.marktplaats.nl
Kortom: ik werd door TomTom verdacht van het aanbieden van een illegale versie van TomTom. En in plaats van contact met mij op te nemen (mijn contactgegevens stonden open en bloot op marktplaats), sturen ze gelijk maar even een aangetekende brief. Nice go!
Dus mijn reactie aan die TomTommers:
quote:
Geachte TomTommers,
Door Marktplaats wordt ik er van genotificeerd dat ik inbreuk zou maken op de intellectuele eigendommen van TomTom. Zie hiervoor onderstaande correspondentie. Uit het gegeven e-mailadres meen ik op te mogen maken dat jullie denken dat ik een illegaal product van TomTom aan de man probeer te brengen. Dit is mijns inziens niet het geval. Het product het ik namelijk volledig legaal, waarvan akte (zie attachment).
Om precies te zijn gaat het om dit product:
http://www.pdashop.nl/pro(...)-benelux-minisd.html. Mijn product is twee jaar geleden door deze leverancier geleverd.
Graag zou ik dus uw toelichting.
Daarnaast vind ik persoonlijk de wijze waarop hiermee door TomTom omgegaan wordt redelijk agressief. Uitgaande van het juridische subsidiariteitsbeginsel zou het mijns inziens logischer geweest zijn om de adverteerder te notificeren, mede gezien mijn contactgegevens open en bloot op de site staan vermeld. Deze wijze van handelen schaadt mij namelijk persoonlijk in mijn belang om mijn tweedehandsproducten voor een goede prijs en binnen een redelijk termijn te kunnen verkopen. Graag ook uw toelichting hierop.
Daar als het de naam van TomTom betreft kennelijk binnen twee werkdagen gerespondeerd kan worden, acht ik het ook vrij redelijk om deze termijn te stellen voor een respons van uw kant op deze mail. Graag zie ik dus een reactie binnen twee werkdagen tegemoet.
Conclusie: Via marktplaats ontving ik een notificatie dat ik de onrechtmatige daad van inbreuk maken op het intellectueel eigendom van TomTom (hetzij auteursrecht, hetzij merkenrecht). Mijns inziens is dit in dit individuele geval onterecht. Daarnaast is de manier waarop deze casus door TomTom aangepakt wordt niet subsidiar en beschadigt dit mij in mijn belangen. Graag wens ik binnen twee werkdagen toelichting op het algemene beleid, alswel het beleid in mijn individuele geval.
Met vriendelijke groet,
{JWvdVeer}
Krijg ik vandaag het (standaard)bericht terug:
quote:
Geachte heer/mevrouw,
Betreft uw veilingen die TomTom verzocht heeft te laten verwijderen.
TomTom kijkt regelmatig naar veilingsites voor software of data die de intellectuele eigendomsrechten van TomTom (en Tele Atlas) schenden.
Wij geloven met goede bedoeling dat uw verwijderde veilingen software of data hebben aangeboden die onze intellectuele eigendomsrechten schenden.
TomTom heeft onder bepaalde voorwaarden geen bezwaar tegen de verkoop van 2e hands TomTom software (of Tele Atlas kaarten); nl. als verkopers in hun veilinglijst bewijzen dat zij de wettelijke eigenaar zijn van de software die zij te koop aanbieden. Dit is niet moeilijk te doen en veel verkopers doen dit tegenwoordig (en hun veilingen worden niet verwijderd!).
Dit eisen wij ter bescherming van de belangen van onze klanten, kopers, wederverkopers van TomTom software, en TomTom zelf.
Als u een geautoriseerd TomTom pakket in uw verkoop heeft opgenomen verzoeken wij u dit aan te tonen opdat uw veiling niet wordt verwijderd.
Een gemakkelijke manier om dit te doen is om een foto van uw productcodekaart erbij te voegen waarvan de middelste 5 cijfers bedekt zijn. Zorg a.u.b. dat u deze code gedeeltelijk bedekt wordt omdat anders anderen hiervan gebruik kunnen maken om hun ongeautoriseerde software te laten registreren. U zou ook een foto van een ander bewijs van aankoop (bijv. oorspronkelijk koopbewijs) erbij kunnen doen.
Als u een GPS navigatieoplossing van de concurrent heeft aangeboden dan is uw veiling verwijderd omdat u niet duidelijk aangaf wie de fabrikant van uw GPS navigatiesoftware was.
Als uw veiling geen GPS software aanbood dan heeft u dat in uw veiling niet duidelijk genoeg gemaakt, of uw veiling liet tekst en/of foto's zien die suggereerden dat deze mogelijk ook aangeboden werd.
Als uw rekening is stopgezet dan zal overeenkomstig het beleid van TomTom een site niet worden gevraagd om de rekeningen van de verkopers weer te activeren.
Als u graag toelichting wenst op enige aspecten van bovenstaande, stuurt u dan een e-mail aan illegalproduct@tomtom.com. Zorg ervoor dat u uw naam, telefoonnummer en postadres vermeldt. Wilt u ook al uw verwijderde gebruikers-ID's en veilingnummers vermelden waarover u vragen hebt. Wilt u ook a.u.b. al uw vragen en mededelingen in het Engels schrijven anders zullen wij u misschien niet kunnen helpen.
ALS HET BOVENGENOEMDE NIET VERMELD WORDT, IS EEN BESPREKING VAN DE VERWIJDERING VAN UW VEILING OF ENIG ANDER ASPECT VAN ONS BELEID IN SITE VERWIJDERING NIET MOGELIJK
Hoogachtend,
TomTom
Samengevat komt dat gewoon hier op neer:
TomTom heeft er geen problemen mee als ik hun producten tweedehands doorverkoop. Maar als ik dat doe moet dat wel volgens hun regels. Deze zijn:
1. Het moet duidelijk zijn van welk merk de navigatiesoftware is (in principe kunnen dus ook andere merken verwijderd worden van veilingsites).
2. Je moet aantonen dat je de wettelijke eigenaar bent. Ofwel door middel van aankoopbewijs of het bewijs van echtheid, c.q. kaartje met activatiecode. Dit kan door een foto o.i.d. hiervan bij het product te plaatsen.
En zolang niet aan deze regeltjes voldaan is, valt er vooral niet te praten over je individuele casus. Maar mocht je het er desondanks toch over willen hebben: zorg dan voor volledige contactgegevens en daarbij een verhaaltje in het Engels, anders is de kans toch heel groot dat je casus niet behandeld wordt.
Ik zat echt met een mond vol tanden van verbazing te kijken. En ik vroeg mij af: is dit een toegastane manier om je intellectuele eigendom te beschermen? Hiermee worden nogal heel wat mensen die niets verkeerds doen op hun vingers getikt. Wat is jullie (bij voorkeur onderbouwde) mening?