abonnement Unibet Coolblue
pi_100517829
Waar verdient een bioscoop geld aan? Hoe zit het verdienmodel in elkaar? Heb gezocht op internet maar ik kom niet veel verder dan dat er rechten worden gekocht om een film te mogen draaien. Hoe wordt dit terug verdient?
Tickets? Snoep- en drankwaren? Abonnementen?
Stel een zaal zit vol abonnementhouders, draait zo'n zaal verlies?
Wat wordt er bijvoorbeeld verdient aan een film als Harry Potter?
pi_100517873
Ik denk dat bezoekersaantallen wel belangrijk zijn in hun verdienmodel ja.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2011 17:55:20 ]
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:52:57 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_100517902
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 17:50 schreef KarelvA het volgende:
Stel een zaal zit vol abonnementhouders, draait zo'n zaal verlies?
Dat ligt er maar net aan de frequentie waarmee de abonnementshouders naar de bios gaan.
So we just called him Fred
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:12:05 #4
20758 Stringer
You have a nice day
pi_100518487
Bioscoop koopt/huurt de rechten via een distributeur en vervolgens geldt hoe langer een film draait hoe groter de winstmarge wordt voor een bioscoop. Procentueel gezien hoeven ze steeds minder af te dragen aan de distributeur. Ik geloof dat de regeling parallel loopt met het verdienmodel van de producent. Dus de producent verdient het meeste in de beginweken en de bioscoop/distributeur in de latere weken.

Inkomsten uit andere zaken kan ik niet veel over zeggen, maar dat zal vast een groot deel zijn.

[ Bericht 14% gewijzigd door Stringer op 09-08-2011 18:18:32 ]
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:15:35 #5
13250 Lod
Sapere aude!
pi_100518564
Films downloaden ze gewoon van het Internet.

Aan de popcorn natuurlijk.
GNU Terry Pratchett
pi_100519842
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 17:52 schreef FredvZ het volgende:
[..]Dat ligt er maar net aan de frequentie waarmee de abonnementshouders naar de bios gaan.
Dus in theorie zou het onvoordelig zijn als een abonnementhouder meer dan 2 a 3 keer per maand naar de bios zou gaan?
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:59:16 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_100520002
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 18:55 schreef KarelvA het volgende:
Dus in theorie zou het onvoordelig zijn als een abonnementhouder meer dan 2 a 3 keer per maand naar de bios zou gaan?
Uiteraard. Bioscopen gokken erop dat mensen niet meer dan 2/3 keer per maand naar de bios gaan en zo kaart voornamelijk voor het gemak kopen.
So we just called him Fred
pi_100520026
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 18:12 schreef Stringer het volgende:
Bioscoop koopt/huurt de rechten via een distributeur en vervolgens geldt hoe langer een film draait hoe groter de winstmarge wordt voor een bioscoop. Procentueel gezien hoeven ze steeds minder af te dragen aan de distributeur.
Ik las dat Pathe van plan is om juist de tijd dat een film draait in de bios juist te verkorten. >bron< Dat zal dan wel impact hebben.
pi_100540656
Pathe heeft sowieso vrijwel altijd uitverkochte zalen. Als je de films korter laat lopen, zal het betekenen dat films ook korter in de hoofdzaal zullen staan. Of dat films in premiere gaan in een kleinere zaal. Je zult op deze manier meer kaarten verkopen. Maar omdat je meer per film moet afdragen, moet nog maar blijken als ze ook meer winst genereren.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_100541666
Op deze link heb ik meer informatie gevonden. Iig bedankt voor het meedenken.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 00:59:59 #11
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_100579054
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 09:46 schreef KarelvA het volgende:
Op deze link heb ik meer informatie gevonden. Iig bedankt voor het meedenken.
Daar wordt inderdaad vermeldt dat distributeurs 25 tot 40 procent van de bruto opbrengst krijgen. Waarbij zoals eerder gezegd de percentages hoger liggen in de eerste week/weken. Voor de meeste films ontvangt de bioscoop in de eerste week (en soms twee weken) slechts 10 procent van de totale kaartverkoop. Daarom vind ik het raar dat Pathe films sneller gaat 'afvloeien', al kan dat ook slaan op het draaien van meerdere kleinere films voor een kortere periode.

Wat ik hierboven zeg is overigens niet helemaal waterdicht, aangezien het van (meermaals) horen zeggen is, dus kan ik ernaast zitten. Hoe het met een film festival zit, weet ik wel zeker, maar daar hebben we hier niet zoveel aan.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_100779675
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 18:59 schreef KarelvA het volgende:

[..]

Ik las dat Pathe van plan is om juist de tijd dat een film draait in de bios juist te verkorten. >bron< Dat zal dan wel impact hebben.
Nou daar doen ze anders al wel aan hoor. Aardig wat films die erg alleen nog maar in enkele Pathe's draaien. Den Haag is mooi voorbeeld want we hebben er hier 3 :).
pi_100779797
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 00:59 schreef Redefine het volgende:

[..]

Daar wordt inderdaad vermeldt dat distributeurs 25 tot 40 procent van de bruto opbrengst krijgen. Waarbij zoals eerder gezegd de percentages hoger liggen in de eerste week/weken. Voor de meeste films ontvangt de bioscoop in de eerste week (en soms twee weken) slechts 10 procent van de totale kaartverkoop. Daarom vind ik het raar dat Pathe films sneller gaat 'afvloeien', al kan dat ook slaan op het draaien van meerdere kleinere films voor een kortere periode.

Wat ik hierboven zeg is overigens niet helemaal waterdicht, aangezien het van (meermaals) horen zeggen is, dus kan ik ernaast zitten. Hoe het met een film festival zit, weet ik wel zeker, maar daar hebben we hier niet zoveel aan.
Van hier in Den haag weet ik dat er erg veel kaarthouders zijn en mensen die de film al in eerste 2 a drie weken willen zien. Tegenwoordig komen er zoveel films uit, dus als ze dan films niet minder of in kleinere zalen laten draaien ze geen ruimte hebben voor nieuwe films
  maandag 15 augustus 2011 @ 22:52:12 #14
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_100783647
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:49 schreef maarten1803 het volgende:

[..]

Van hier in Den haag weet ik dat er erg veel kaarthouders zijn en mensen die de film al in eerste 2 a drie weken willen zien. Tegenwoordig komen er zoveel films uit, dus als ze dan films niet minder of in kleinere zalen laten draaien ze geen ruimte hebben voor nieuwe films
Natuurlijk zien de meeste mensen een nieuwe film in de eerste paar weken. En het lang draaien van films zit uiteindelijk andere films weer in de weg. Maar vanuit economisch standpunt is het niet logisch, omdat ze dan aan de kaartverkoop bijna niets verdienen. Al leveren die films dan wel weer heel veel geld aan eten en drinken op.

Waarschijnlijk zal Pathé de grote films nog steeds lang laten draaien. Maar dan film nummer drie/vier/vijf (qua aantal geïnteresseerden) korter laten draaien om meer films in geheel te laten circuleren.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 01:22:33 #15
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_100791355
Simpel uit te leggen, in werkelijkheid komt er meer bij kijken, maar hier komt het dus op neer:

- Bioscoop koopt/huurt de rechten om een bepaalde film te mogen draaien. De kosten voor het draaien van de film zullen vast niet zo heel hoog zijn, maar de distributeur krijgt misschien wel een groot deel van de winst. Want wat heb je aan films als je geen bioscopen hebt? Als de distributeur de kosten te hoog maakt, dan zijn er minder bioscopen die zo'n film huren. Beiden zijn dus van elkaar afhankelijk.

- Is het je nog nooit opgevallen dat er heel veel reclame wordt gedraaid, voordat een film begint? In een zaal zitten meestal een paar honderd mensen, bedrijven betalen een bioscoop zodat ze reclame uitzenden. Hoe populairder een film, hoe duurder de reclame is. Grote bioscoop ketens verdien hier dus veel geld mee.

- Bezoekers kopen heel veel voedsel en drinken. Een kaartje kost zo'n 8 euro (3D e.d. niet meegerekend), maar bestel een popcorn voor 4 euro en een cola voor 3 euro en de bioscoop verdient meer met wat jij eet en drinkt, dan wat jij voor je kaartje hebt betaald (van die 8 euro zal een deel naar de distributeur gaan).

- Mensen die een abonnement nemen. Ik weet niet wat zo'n abonnement kost voor een maand/jaar, maar zo'n persoon gaat natuurlijk niet elke dag naar de bioscoop. Je betaalt in een keer meer geld. Daarnaast komen mensen met zo'n kaart in verleiding om vaker naar de bioscoop te gaan. Hoe vaker ze gaan, hoe meer geld ze zullen uitgeven aan eten en drinken.

Ik weet verder niet hoe winstgevend de bioscopen in Nederland zijn, aangezien het aantal inwoners vrij laag is vergeleken met b.v. de VS of het VK. Een kleine bioscoop in hartje New York zal dan ook vast meer verdienen dan een grote bioscoop in Utrecht o.i.d. :P
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 10:00:44 #16
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_100797030
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 18:15 schreef Lod het volgende:
Films downloaden ze gewoon van het Internet.
Die worden op een versleutelde HDD aangeleverd.
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 01:22 schreef computerprobleem het volgende:
Een kleine bioscoop in hartje New York zal dan ook vast meer verdienen dan een grote bioscoop in Utrecht o.i.d. :P
Niet noodzakelijk natuurlijk. Ten eerste kan de concurrentie hoger zijn in New York, bijvoorbeeld doordat er 3 bioscopen per vierkante kilometer zitten. Ten tweede ligt de grondprijs veel hoger, waardoor de huur/hypotheek/aanschafprijs van het pand ook veel hoger ligt. Omzet is dan misschien wel hoger, maar winst niet per se.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_100802737
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 08:48 schreef chansadres het volgende:
Pathe heeft sowieso vrijwel altijd uitverkochte zalen. Als je de films korter laat lopen, zal het betekenen dat films ook korter in de hoofdzaal zullen staan. Of dat films in premiere gaan in een kleinere zaal. Je zult op deze manier meer kaarten verkopen. Maar omdat je meer per film moet afdragen, moet nog maar blijken als ze ook meer winst genereren.
Uh, nee.
pi_100802860
Bij veel bioscopen mag je ook geen eigen eten en drinken meenemen. Dan betaal je daar 8 euro voor een zak M&M's en een beugel. Daar zit een lekkere winstmarge op. :Y

Nog een handige PDF voor TS: http://www.beroepkunstena(...)tie_in_Nederland.pdf

[ Bericht 29% gewijzigd door GuitarJJ op 16-08-2011 13:12:57 ]
pi_100803089
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:06 schreef GuitarJJ het volgende:
Bij veel bioscopen mag je ook geen eigen eten en drinken meenemen. Dan betaal je daar 8 euro voor een zak M&M's en een beugel. Daar zit een lekkere winstmarge op. :Y
Niemand die je tas gaat doorzoeken omdat je daar misschien eten in hebt zitten. In de zaal kan je dat gewoon opeten. Als je zakken mc donalds of pizza naar binnen neemt kom je er niet in nee. Ja, het gebeurt.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:14:33 #20
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_100803172
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:12 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Niemand die je tas gaat doorzoeken omdat je daar misschien eten in hebt zitten.
Dat gebeurt dus wel.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_100803294
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:12 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Niemand die je tas gaat doorzoeken omdat je daar misschien eten in hebt zitten. In de zaal kan je dat gewoon opeten. Als je zakken mc donalds of pizza naar binnen neemt kom je er niet in nee. Ja, het gebeurt.
Ik zeg ook niet dat het niet gebeurt. Ik probeer zelf ook nog wel eens wat mee te nemen. (fles cola in je hand, bedekt door je mouw)

Ik zie alleen nauwelijks mensen met rugtassen richting de bios gaan.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:18:50 #22
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_100803371
zaal: 400 bezoekers
gemiddeld: 75% eet / drinkt iets twv 6 euro (waarvan 4 euro winst) (1200 euro)
kaartje: 8 euro (3200 euro)

reclameopbrengsten voor de film: +/- 2000 euro

Heb je al zo 6400 euro binnen op 1 film. Stel die draait 2x op een dag, 4 films, 51000 euro.
pi_100803484
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:18 schreef DABAMaster het volgende:
zaal: 400 bezoekers
gemiddeld: 75% eet / drinkt iets twv 6 euro (waarvan 4 euro winst) (1200 euro)
kaartje: 8 euro (3200 euro)

reclameopbrengsten voor de film: +/- 2000 euro

Heb je al zo 6400 euro binnen op 1 film. Stel die draait 2x op een dag, 4 films, 51000 euro.
Onderhoud, elektriciteit, personeel, beveiliging, schoonmaak etc zal weer een hoop van dat bedrag afhalen
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_100803602
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 13:21 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:

[..]

Onderhoud, elektriciteit, personeel, beveiliging, schoonmaak etc zal weer een hoop van dat bedrag afhalen
En zo'n 40% van de kaartjesopbrengst gaat naar de distributeur.
pi_100803957
Reclameopbrengsten voor de film zijn ook echt geen 5 euro per persoon.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')