Begrijp wat je bedoelt, probleem is alleen dat zo'n beetje alles wat rond de 140 bpm ligt en een dikke bassline heeft, dubstep heet . Vaak ook zwaar beïnvloed door andere genres(Wat ik overigens ook zo relaxt vindt aan het genre, de diversiteit) Dus feitelijk valt 't gewoon allemaal onder dubstep, alleen klinkt het gewoon heel erg verschillend. Snap wel dat je 't wilt onderverdelen, maar d'r zijn al zo veel subgenres met de meest gekke namen die verzonnen worden, dat ik het intussen opgegeven heb en 't gewoon allemaal dubstep noemquote:Op zondag 7 augustus 2011 20:59 schreef Moos. het volgende:
Nu ik een beetje de weg kan vinden in dubstep en al flink wat namen ken, vind ik het eigenlijk gek dat namen als Flux Pavilion en Excision onder hetzelfde label vallen als de wat oudere Caspa tracks en Benga. Laten we zeggen de Amerikaanse dubstep en het wat oudere Britse dubstep.
Ik merk gewoon dat het andere muziek is, de ene kant richt zich veel meer op de drop richt, is veel commerciëler en meer gezaag. Terwijl het andere veel deel zich veel meer richt op de wobble, de beat en de sub-bass.
Kunnen we dat gewoon niet verdelen in UK dubstep en US dubstep? Ik weet dat je daarnaast nog ook rustiger dubstep hebt maar dat benoemen we al met chillstep of soms garage.
Well fuck me, ik had het totaal verkeerd begrepen. Excuses.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:10 schreef Moos. het volgende:
Tering, kun je ook eens een fatsoenlijk antwoord geven? Wat is dat nou weer voor een antwoord; "OOK AL BULLSHIT". Dat is niet eens antwoord op mijn vraag en wat moet ik met een paar platenlabels?
Ik dacht dat je bedoelde dat de drop gerichtte, commerciële en gezaag dubstep uit de UK kwam en de wobble, beat, sub-bass gerichtte uit de US, omdat de volgorde in de laatste zin zo stond.quote:de ene kant richt zich veel meer op de drop richt, is veel commerciëler en meer gezaag. Terwijl het andere veel deel zich veel meer richt op de wobble, de beat en de sub-bass.
Kunnen we dat gewoon niet verdelen in UK dubstep en US dubstep?
Dat hele BPM gezeur is echt onzin, maar verder je verhaal wel enige kant en wal.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:19 schreef mr.flame het volgende:
[..]
Begrijp wat je bedoelt, probleem is alleen dat zo'n beetje alles wat rond de 140 bpm ligt en een dikke bassline heeft, dubstep heet . Vaak ook zwaar beïnvloed door andere genres(Wat ik overigens ook zo relaxt vindt aan het genre, de diversiteit) Dus feitelijk valt 't gewoon allemaal onder dubstep, alleen klinkt het gewoon heel erg verschillend. Snap wel dat je 't wilt onderverdelen, maar d'r zijn al zo veel subgenres met de meest gekke namen die verzonnen worden, dat ik het intussen opgegeven heb en 't gewoon allemaal dubstep noem
Overigens noemen veel personen in de UK, de 'dubstep' die jij als UK dubstep aangeeft, 'UK-Bassmusic' hoorde ik laatst... niet dat het hiermee veel duidelijker wordt.. maar goed
OT:
Ghosts of Paraguay (hebben overigens paar nieuwe tracks uit voor de liefhebbers)
Mja heb 't zelf ook niet zo op 't onderverdelen naar BPM, maar 't maakt 't soms wel wat makkelijker. Of bedoelde je juist dat dubstep een veel weider bereik heeft dan +/- 135-145 bpm? (omdat er tegenwoordig veel dubstep-artiesten flink afwijken van dit tempo)?quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:39 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Dat hele BPM gezeur is echt onzin, maar verder je verhaal wel enige kant en wal.
Ik bedoel dat er 1769282 muziekstijlen zijn met een BPM van 140, dus dat het onzin is om daar je kwalificatie op te baserenquote:Op zondag 7 augustus 2011 21:42 schreef mr.flame het volgende:
[..]
Mja heb 't zelf ook niet zo op 't onderverdelen naar BPM, maar 't maakt 't soms wel wat makkelijker. Of bedoelde je juist dat dubstep een veel weider bereik heeft dan +/- 135-145 bpm? (omdat er tegenwoordig veel dubstep-artiesten flink afwijken van dit tempo)?
Heul wel, ik zou ook wel naar dubstep kunnen luisteren als het 70 bmp of 280 bmp wasquote:Op zondag 7 augustus 2011 21:59 schreef TripleP het volgende:
PPP isch niet mee eensch.
Als dubstep veel sneller of minder snel dan 140 BMP is, klinkt het niet meer naar dubstep. Therefore vind ik dat het een juiste kwalificatie is.
Ik bedoel dat een plaat die 140 BPM is dus niet automatisch dubstep is. Andersom geldt wel bijna altijd.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:59 schreef TripleP het volgende:
PPP isch niet mee eensch.
Als dubstep veel sneller of minder snel dan 140 BMP is, klinkt het niet meer naar dubstep. Therefore vind ik dat het een juiste kwalificatie is.
Precies.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:18 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Ik bedoel dat een plaat die 140 BPM is dus niet automatisch dubstep is. Andersom geldt wel bijna altijd.
Ja je kan er wel naar luisteren, do whatever you fucking like, maar naar dubstep zal het dan totaal niet meer klinken.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:11 schreef Moos. het volgende:
[..]
Heul wel, ik zou ook wel naar dubstep kunnen luisteren als het 70 bmp of 280 bmp was
Bij genres die niet populair zijn, is een commerciële kant weinig lucratief ja.quote:Op zondag 7 augustus 2011 23:05 schreef MarsX het volgende:
Weer de genre discussie is het niet bij elk genre dat we moeilijk doen met de hokjes? Vooral bij genres die populair worden zie je dat er vaak een commerciële variant komt?
Was eigenlijk een producers grapje... Als je een track op 280 bpm maakt, kun je het precies hetzelfde ritme krijgen als op een track van 140 bpm, je moet alleen je schema vergroten.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:32 schreef TripleP het volgende:
[..]
Ja je kan er wel naar luisteren, do whatever you fucking like, maar naar dubstep zal het dan totaal niet meer klinken.
Ja ik bedoel meer dat er dan een typisch 'commercieel hokje' bijkomtquote:Op zondag 7 augustus 2011 23:07 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Bij genres die niet populair zijn, is een commerciële kant weinig lucratief ja.
Okquote:Op zondag 7 augustus 2011 23:09 schreef Moos. het volgende:
[..]
Was eigenlijk een producers grapje... Als je een track op 280 bpm maakt, kun je het precies hetzelfde ritme krijgen als op een track van 140 bpm, je moet alleen je schema vergroten.
Muziektheoretisch moet daarom ook de teleenheden erbij? Correct me if I'm wrongquote:Op zondag 7 augustus 2011 23:09 schreef Moos. het volgende:
[..]
Was eigenlijk een producers grapje... Als je een track op 280 bpm maakt, kun je het precies hetzelfde ritme krijgen als op een track van 140 bpm, je moet alleen je schema vergroten.
zelfs ik begrijp je vraag niet.quote:Op zondag 7 augustus 2011 23:39 schreef MarsX het volgende:
[..]
Muziektheoretisch moet daarom ook de teleenheden erbij? Correct me if I'm wrong
Ja maatsoort is opgebouwd uit teleenheden en de maatsoort is bij dubstep standaart 4/4 dus als je dan wisselt van 140 naar 280 bmp gaat je nummer gewoon 2x zo snelquote:Op zondag 7 augustus 2011 23:51 schreef TripleP het volgende:
Dat is de maatsoort. En die is volgens mij 4/4.
No shit maar dat staat verder los van de teleenheid.quote:Op zondag 7 augustus 2011 23:52 schreef MarsX het volgende:
[..]
als je dan wisselt van 140 naar 280 bmp gaat je nummer gewoon 2x zo snel
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Dubstepquote:Rhythm
Dubstep rhythms are usually syncopated, and often shuffled or incorporating tuplets. The tempo is nearly always in the range of 138-142 beats per minute (bpm).[9] In its early stages, dubstep was often more percussive, with more influences from 2-step and grime drum patterns. A lot of producers were also experimenting with tribal drum samples, a notable example being Loefah's early release "Truly Dread". Over time, key producers at the time started to experiment with the half-step rhythm which created more of a spacious vibe, and head-nodding rhythm, a feature which started to be used more and more and has become a signature of the genre. Similarly, the half-step rhythm also started to dominate grime, and producers started to lose the more complex and jerky rhythms influenced from 2-step, and started to work with more hip-hop influenced beats.
Dubstep rhythms typically do not follow the four-to-the-floor patterns common in many other styles of electronic dance music such as techno and house but tend to rely on longer percussion loops than the four-bar phrases present in much techno or house. Often, a track's percussion will follow a pattern which when heard alone will appear to be playing at half the tempo of the track; the double-time feel is instead achieved by other elements, usually the bassline. An example of this tension generated by the conflicting tempo can be heard on the right (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Blackleg_-_Smoke_Test_(excerpt).ogg). The song features a very sparse rhythm almost entirely composed of kick drum, snare drum, and a sparse hi-hat, with a distinctly half time implied 71bpm tempo. The track is instead propelled by a sub-bass following a four-to-the-floor 142bpm pattern.
In an Invisible Jukebox interview with The Wire, Kode9 commented on a DJ MRK1 (formerly Mark One) track, observing that listeners "have internalized the double-time rhythm" and the "track is so empty it makes [the listener] nervous, and you almost fill in the double time yourself, physically, to compensate".[12]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |