Kort worden hier een paar simpele problemen onderhande genomen met meest gestelde vragen.Voor elk van deze vragen heb ik een simpele beknopte handleiding geschreven. Deze gaat ervanuit dat de gemiddelde pc gebruiker de stappen kan opvolgen.
Inleiding:
1. Help mijn pc is traag! wat nu?.- Stap1 Draai 1 virusscanner op uw pc!
- Stap2 Opstarten versnellen!
- Stap3 Onnodige programma's verwijderen.
- Stap4 Ccleaner! Temporary bestanden verwijderen
2. Help een virus / Spyware!- Stap1 Malware bytes' Anti-Malware
- Stap2 Sophos Anti-Rootkit
- Stap3 Combofix!
- Stap4 Het virus is nog niet weg!
3. Mijn pc weigert iets te doen met foutmelding XXXXX wat nu?
4. Mijn pc weigert iets te doen zonder foutmelding!•
1. Help mijn pc is traag! wat nu?Wanneer werd je pc trager? Wat heb je geïnstalleerd/ draaiende op je pc. Wat kan je verwijderen?
Daarover in deze handleiding een kleine samenvatting.
Stap1 Draai 1 virusscanner op uw pc!Controleer of je 1 virusscanner hebt, meerdere is nutteloos.en neemt onnodig geheugen in.
Dit kan je doen door rechtsonderin elk programma na te gaan. Het virusprogramma rechts onderin af te sluiten. Programma's als Zonealarm zijn meestal dubbel op omdat in de Router van het netwerk ook al een firewall staat geinstalleerd.
De router is het kastje wat u zelf heeft gekocht om meerdere pc's te verbinden aan het internet . Terwijl het modem van de provider heeft gekregen /gekocht.
Samengevat: Sluit alle programma's af die u niet gebruikt en draai 1 virusscanner.
Zoals ik al eerder in het topic zei: een router is niet zaligmakend. Draai op je pc naast je virusscanner ook een firewall.
Het goede nieuws is dat Microsoft sinds enkele jaren al een gratis basisoplossing heeft:
Microsoft Security Essentials.De ervaringen tot nu toe wijzen uit dat deze software genoeg bescherming biedt tov Zonealarm, Norton, Mcaffee etc.
Stap2 Opstarten versnellen!Dit is een heel simpel trucje, druk op de windows start knop. vervolgens op uitvoeren, voer hierin "msconfig" in.(zonder quote's) Mocht dit niet lukken, druk op Alt - ctrl - delete , en ga naar Task manager (taak beheer). druk op File -> uitvoeren(new task) en voer hierin "msconfig"
Vervolgens zal je even geduld moeten hebben, (ervaring met oudere pcs). Je ziet een scherm systeem configuratie. Hier hebben we verschillende Tabs bovenaanstaan. "General,boot,services,startup,tools "
Ga richting "Services"
BELANGRIJK!!!!!! Vink "Hide all microsoft services" aan.
Als de pc extreem traag is, zet dan
alle niet MS services uit.
Kies dan het tabblad Opstarten in msconfig en zet daar ook alles uit.
Start de PC opnieuw en ga dan pas met google zoeken welke weer aan te zetten.
Maar doe ga niet op andere dingen surfen, want de virusscanner is waarschijnlijk ook uitgeschakeld.
Zoek hierna uit welke programma's je direct wilt laten opstarten en welke niet. Mocht je een programma naam niet kennen. Type deze over in google! en zoek uit wat het programma doet. Soms zitten hier malware/spyware/addware in verscholen die proberen mee op te starten onbewust. Deze zijn vaak aan hele vage namen te herkennen met als manufacturer unknown.
Note: Mocht er een programma niet meer werken, sommige hebben een service nodig, zoals Steam. Zet deze gewoon weer aan in msconfig. Zelf probeer ik zoveel mogelijk uit te schakelen om de opstart tijd van de computer te versnellen.
Stap3 Onnodige programma's verwijderen.Een pc verzamelt over de jaren nogal wat nutteloze programma's op. Een keer dat u besloten heeft om een programma te testen, die u gevonden heeft op internet. Maar het doet niet helemaal wat u wilt. Zelf verzamel ik best veel van deze programma's en verwijder ik degene die ik waardeloos vind. Hoe doe ik dit?
Druk op start -> Configuratiescherm. -> Programs and features (Software heet het in andere versies).
Neem rustig de tijd om elk programma bij langs te gaan, welke je wilt houden en welke waardeloos /niet gebruikt. Dit zal u besparen in Toolbars, vervelende programma's. Soms staat hier open en bloot een mee geïnstalleerd virus tussen die je simpel kan verwijderen. Hetzelfde geld hiermee, mocht je iets niet kennen. Haal de naam door Google heen.
Note: Het verwijderen van programma's kan best handig zijn als het je eigen pc is. Mochten er meerdere gebruikers op de pc zitten. overleg welke programma's je wilt houden en welke er echt af kunnen.
Stap4 Ccleaner! Temporary bestanden verwijderenDownload Ccleaner als een Register / Temporary file deleter van de download link.
Sluit alle browsers af. (desnoods print je deze pagina uit ).
Start het programma op, Druk op het knopje Analyze en vervolgens op Run cleaner.
Vervolgens druk je op het Registry Tabblad. Druk op Scan issues. Wacht even tot hij klaar is.
Druk op Fixed issues. Hij zal vragen om een backup te maken, Druk op opslaan en sla het .reg bestand op. Mocht er een probleem voordoen nadat je Ccleaner hebt gebruikt kan je dit zoweer terug zetten. door dubbelklik op het *.reg bestand te klikken.
Meestal is dit het geval als de pc weigert helemaal door te starten in dit geval zal je in veilige modus de pc moeten opstarten dit is door voor het windows laadscherm op F8 te drukken te starten.
Officiele siteDownload•
2. Help een virus / Spyware!Geen paniek, dit overkomt de meeste mensen die bezig zijn met computers. Als je een lokale IT nerd in je omgeving hebt dan is dat handig maar we gaan hier even vanuit dat je de pc zo snel mogelijk weer nodig hebt. De pc besmet is met iets wat we niet weten. Het kan een irritant programma dat popups maakt, of een stomme nep virusscanner.
Hiervoor gaan we als eerste een paar programma's downloaden die helpen je pc weer schoon te maken. Elk programma is GRATIS te verkrijgen mits je particulier thuis zit.
Stap1 Malware bytes' Anti-MalwareDownload en installeer: Malware Bytes
Officiele site DownloadUitleg:Een simpel opschoonprogramma dat de meeste spyware eruithaalt.
Voordat je gaat Scannen. Druk op Update en check of er updates aanwezig zijn.
Hierna selecteer de "Perform full scan" optie en druk op Scan. Dit kan ongeveer 20minuten duren.
Voor een zekerheidscheck of het virus/spyware weg is, herdraai de scan een tweede keer.
Note: soms zal de pc opnieuw moeten worden opgestart of is het virus hiermee niet verdwenen.Noteer daarom de naam die je ziet als de scan is afgelopen. (cookies zijn meestal schadeloos) maar worden wel elke keer gevonden door Spyware/virusscanners.
Stap2 Sophos Anti-RootkitOm te verzekeren dat er niks extra's opstart vanuit uw pc, dat potentieel schade kan veroorzaken. Heb ik Sophos Anti-Rootkit een programma dat in het geheugen gaat kijken of er virussen actief zijn of dat er nog iets opstart.
De Officiele site:
Official Site maar om daar het formulier in te laden en in te vullen duurt lang (trage site).
Dus een Major Geeks Mirror:
Download.
Na het installeren en opstarten van dit programma laad je het draaien door op "start scan" te drukken. Dit kan tussen een paar minuten en uur duren. na afloop selecteer je alles wat verdacht lijkt. Mocht je iets niet weten haal het even door google heen.
Note: er kunnen valse positieve waarde's te voorschijn komen. Dat betekent dat er resultaten boven komen die verdacht lijken maar eigenlijk onschuldig zijn. Let daarom goed op wat je selecteert bij het verwijderen. en wat niet. zoals alles mocht je niet weten wat het is. Haal het door google heen!

.
Stap3 Combofix!Dit programma haalt alle overbodige opstartwaarde's en spyware weg zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Zorg voor het opstarten van het programma dat alles waar je mee bezig bent is opgeslagen want een reboot zal nodig zijn na afloop van het programma.
Kort samengevat wat je moet doen:
1.Programma opslaan op je desktop
2.Programma opstarten (met administrator rechten).
3. Wachten Reboot vanzelf.
4. Klaar

Mocht het nog niet duidelijk zijn of je wilt er meer over lezen:
Extra uitlegCombo fix downloadStap4 Het virus is nog niet weg!De pc besmet is met iets wat we niet weten. Het kan een irritant programma dat popups maakt, of een stomme nep virusscanner. Heb je een naam kunnen vinden waarmee het virus geassocieert wordt? Zoals coolwebsearch of toolbar888. haal deze naam door Google heen met het woord "Removal" erachter. Lees de tekst door en zoek naar het programma dat je virus kan verwijderen. Soms staan er tips of een forum of een gids in het engels. Vertaal de webpagina mocht je het niet begrijpen. Zorg ervoor dat het programma of van een forum vandaan komt waar meerdere mensen met hetzelfde probleem zitten vandaan komt. of dat je het van een officiele bekende pagina vandaan komt. Google daarom ook eerst of het verwijder programma zelf geen spyware is.
Bekende removal programma's:
•
Coolwebsearch removalMochten er nog meer handige programma's zijn vertel het mij. via PM
•
3. Mijn pc weigert iets te doen met foutmelding XXXXX wat nu?Hierbij hebben we de volgende informatie nodig namelijk, welk programma ben je mee bezig?
Google hierbij de naam van het programma + foutmeldings code tussen 2 quotes:
Voorbeeld: " msn live messenger 80072ee7" Ik heb geen idee wat het doet maar door google weet ik nu dat ik niet kan inloggen vanwege een internet verbindings fout. Dat kan een fout zijn aan de kant van Microsoft zelf of mijn eigen pc. Hierbij zijn meestal meerdere oplossingen mogelijk, laat je niet blindstaren op 1 oplossing maar zoek op de pagina naar mensen die hetzelfde probleem hebben. Uiteindelijk vind je hierdoor de goede oplossing.
Er is in 7/8 gevallen iemand anders geweest die jou probleem ook heeft. Mochten de stappen geen baat hebben , zoek verder. Weet je zeker dat je alles hebt gedaan? Heeft er al iemand anders in je vrienden groep naar gekeken, die bekend is met IT problemen?
•
4. Mijn pc weigert iets te doen zonder foutmelding!Waar probeer je mee bezig te zijn? Wat is je doel? Noteer je handeling waar je mee bezig wilt gaan, noteer het programma + handeling in google. bvb "Plaatjes Resizen in mspaint" . Meestal helpt het om de engelse termen te gebruiken mocht je engels niet als voertaal hebben is gebruik dan een vertaal programma zoals:
Google Translate Of
Yahoo BabelfishTenslotte:Mocht je bovenstaande hebben uitgevoerd en er bestaat alsnog een probleem dan raad ik aan een topic hierover te openen met een Duidelijk onderwerp. Leg het probleem uit en zet erin wat u eraan heeft gedaan om het te kunnen oplossen. Noteer de Naam van het programma en lever als het kan een screenshot mee, waarin het probleem te zien is. Noteer hoe je aan het probleem komt , wat je doet voordat het probleem komt.
Net niet te vergeten:
Voorkomen is beter dan genezen.In de praktijk komt dat erop neer:
- Klik niet zomaar op elke link op websites.
- Klik niet zomaar op elke link die via MSN of email krijgt.
- Download software alleen van een betrouwbare bron, bij voorkeur van de website van de maker.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met dank aan:
Daniel1976 voor de verbetering.
CantFazeMe voor ideeën voor meer programma's.
FredvZ voor de verhelderende blik en aanpassingen

Kroodjebip mee te denken aan het geheel.
[ Bericht 0% gewijzigd door cablegunmaster op 24-07-2011 17:15:05 ]
Redacted