quote:
Op donderdag 16 juni 2011 22:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:Doel je specifiek op vrachtwagens?
Tja, voor die voertuigen zal je een uitzondering moeten toestaan, helaas.
Voor de personenwagens (leaseauto's) van werknemers kan het probleem worden opgelost door voldoende lang van tevoren aan te kondigen dat deze maatregel ingaat zodat ze bij nieuwe leasecontracten auto's op LPG of benzine laten rijden. LPG is nog goedkoper ook ondanks de nutteloze extra vaste belasting met het typische aantal kilometers wat lease-auto's per maand rijden.
Zolang je diesel verbiedt voor personenauto's en bromfietsen (veel meer uitstoot van fijnstof dan auto's) heb je al enorm veel winst geboekt.
Vrachtauto's nog niet eens zozeer, meer busjes en leaseauto's idd.
Als een bedrijf, ik noem maar wat, het KPMG, of het hoofdkantoor van Heineken, zal besluiten of ze in Amsterdam of in een andere plaats gevestigd gaan zijn, dan zullen ze sneller voor die andere plaats kiezen omdat 1) hun hele wagenpark aanpassingen moet krijgen, benzine is duur, elektrisch is inefficiënt, lpg is standaard vrijwel niet te verkrijgen dus dure inbouw, 2) klanten en andere stakeholders met hun auto de stad niet meer inkomen 3)leveranciers de stad niet meer inkomen, dus hun alternatief moeten doorberekenen etc.. Terwijl bij bijvoorbeeld een andere plaats van dit alles geen sprake is.
Het zijn misschien geen factoren die een bedrijf de das om zullen doen, maar wel factoren die een bedrijf zullen doen besluiten om zich elders te vestigen.
Ik vind LPG ook een prima alternatief hoor, daar niet van, maar dat is gewoon standaard weinig te krijgen in een auto en duur qua inbouw als je op grote schaal bezig bent. En veel busjes (vrijwel allen) zijn technisch gewoon personenauto's, dus wat moet je dan bijvoorbeeld doen met al die busjes van horeca-bedrijven, klusbedrijven, koeriersdiensten etc. etc.
Qua bromfietsen kan ik je geruststellen, ik denk dat in Amsterdam de brommers die op diesel rijden op 1 hand te tellen zijn