quote:
Op woensdag 6 juli 2011 14:17 schreef Waterpistoolheldin het volgende:[..]
Was het een Duits of Oost europees circus?
Qua dierenwelzijn maakt dat trouwens ontzettend veel verschil, de Nederlandse circussen zijn zo slecht nog niet
Maak je geen enkele illusie
Geen enkele olifant gaat uit zich zelf uit op een krukje staan, geen enkele leeuw springt
vrijwillig door een brandende hoepel en geen enkel aapje gaat uit zich zelf een stukje
fietsen, net als bij de dansende beren moet je die dieren daarvoor veel pijn aandoen.
Hier een leuk stukje over ''Het enige echte Nederlandse Circus" Circus Renz.
http://www.weblogzwolle.nl/content/view/8849/55/''knipje
Circus Herman Renz is niet anders dan andere circussen waar dieren gebruikt worden.
Ook bij Herman Renz vertonen de dieren ernstig stereotype gedrag en krijgen ze weinig ruimte om zich
te kunnen bewegen.
Daarnaast liegt circus Herman Renz regelmatig over hoe ze met de dieren omgaan.
Zo zei clown Milko vorig jaar dat ‘Olifantenhaken iets van vroeger was’ (RTV Noord Holland van 25 juli 2007).
Actiegroep CircusLeed publiceerde kort daarna recente beelden waarop te zien was hoe de olifanten van Herman
Renz gecommandeerd werden met olifantenhaken en ook tikken kregen.
Olifantenhaken zijn stokken met een haak eraan die ze in de huid zetten van olifanten.
Hierdoor voelen de dieren pijn, zodat ze weten dat ze iets moeten doen.
De gemeente Zwolle vindt dit kennelijk geen enkel probleem.
Het circus is ook geen lid van een branchevereniging, zodat zij zich niet aan minimumrichtlijnen voor dierenwelzijn
hoeven te houden.
Er zijn geregeld demonstraties van dierenpartijen bij dit circus.
Daarbij gedragen de circusmedewerkers zich uiterst agressief.
Hoezo romantiek van het circus?
Als mensen kunstjes doen, moeten ze dat zelf weten. En dan wil ik ook best komen kijken.
Beesten hebben echter geen keus. Daarom moet de gemeente Zwolle het circus met dieren,
elk circus met dieren, voortaan verbieden.
En de mensen die erheen gaan moeten zich diep, heel erg diep schamen.
Huisvesting Circusdieren in Nederland
Dit topic en dit stukje is NIET bedoeld als verwijt dat wil ik wel even benadrukken !
Het is bedoeld als informatie, net als jij denken veel mensen ''dat het wel meevalt'',
maar het valt helaas niet mee en veel mensen weten dat gewoon niet.
Ik hoop dat mensen die tot nu toe dachten ''dat het wel meevalt, zeker in Nederland''
nu iets meer weten over hoe het toegaat bij het ''dresseren van circusdieren''.
Helaas zijn er ook nog steeds mensen die ECHT niet weten hoe het er aan toegaat bij
Stierenvechten bijvoorbeeld, geloof me, als je dat weet ga je ook niet meer lachend
zitten toekijken.
Meer dan dit kan ik niet doen en nu maar hopen dat er genoeg mensen de petitie ondertekenen
zodat dit plan van ''de Heer'' Bleker niet doorgaat.