abonnement Unibet Coolblue
pi_97309902
Er woedt sinds vanmiddag een brand op de Kalmthoutse Heide. Dat heeft burgemeester Lukas Jacobs (CD&V) van de Antwerpse gemeente bevestigd. Het vuur geraakt maar niet onder controle en beslaat intussen een gebied tot 250 hectare. Op de plaats waar de brand is ontstaan zou het vuur ook heropgeflakkerd zijn. De bluswerken worden bemoeilijkt door de slechte bereikbaarheid van het terrein en een hevige wind. Het provinciaal rampenplan is intussen afgekondigd. Er is ook een bluswagen vernield door de vlammen.

Het vuur heeft Nederland nog niet bereikt, maar er is wel al rookneerslag tot over de grens. Ook de grens van buurgemeente Essen is niet meer veraf. Daarom heeft de gouverneur het provinciaal rampenplan in werking gesteld. Wanneer het vuur onder controle zal raken, blijft hoogst onduidelijk. Eerst moet de wind gaan liggen en de luchtvochtigheid stijgen. Een moeilijk toegankelijk gebied tussen de 200 en 250 hectare heide zou intussen in brand staan.

Licht gekwetst
Twee brandweerlui raakten lichtgekwetst, maar het zou gaan om verzwikkingen en niet om brandwonden. Wel raakte een brandweerwagen ingesloten door het vuur. Die moest zwaar beschadigd worden weggesleept.

140 manschappen
De brandweer blijft massaal ter plaatse, al worden de eerste ploegen afgelost door verse krachten. In totaal zijn zeker 140 manschappen van de Belgische en Nederlandse brandweerkorpsen aanwezig op het terrein, en ook 45 voertuigen. Ook buurtbewoners brengen regelmatig water aan, maar de brandweer waarschuwt dat ze aan hun eigen veiligheid moeten denken.

Luchtsteun
"Er wordt ook luchtsteun geboden voor de aanwezige korpsen", aldus Jacobs. Een helikopter van de federale politie neemt deel aan die operatie. Een 20-tal tankwagens rijden de hele tijd af- en aan met water. Meer verkeer kunnen de weinige kleine wegen op de heide niet slikken.

Civiele bescherming
De operationele eenheid van de Civiele Bescherming van Brasschaat is sinds 16.00 uur aanwezig op de plaats van de brand. Het gaat om 18 manschappen, de volledige compagnie die van wacht is. Ze beschikken over zeven tankwagens die in totaal 60.000 liter water kunnen vervoeren.

De zeven tankwagens van de Civiele Bescherming tanken aan hydranten en voeren voortdurend water aan in de grote bakken zodat de brandweerwagens zich non-stop kunnen bevoorraden. De Civiele Bescherming heeft aan de rand van het blusgebied twee grote bakken van elk zo'n 12.000 liter geplaatst. De bosbrandwagens van de brandweer bevoorraden zich aan deze bakken.

Geen woningen bedreigd
Voor omwonenden is er nog steeds geen gevaar aangezien het vuur naar onbewoond gebied uitbreidt. Eerder werden wel enkele kleine woningen midden op de heide ontruimd. Dat was eerder een preventieve maatregel. In totaal werden zo drie personen in veiligheid gebracht. "De brand breidt uit in de andere richting, weg van de woningen", aldus Jacobs. Bezorgde buurtbewoners kunnen de situatie alleszins opvolgen via de gemeentelijke website.

'Putse Moer'
De melding over de brand liep vanmiddag rond 12 uur binnen bij de brandweer, op het warmste moment van de dag. Een groep schoolkinderen merkte het vuur kort voor de middag op ter hoogte van het ven 'Putse Moer'. (belga/adha/adv)
BRON: http://www.hln.be/hln/nl/(...)wagen-vernield.dhtml
_____________________________

Het verbaast me dat ik hier nog geen topic over kan vinden, de rook heeft inmiddels Nederland benaderd en breid sinds 18:00 behoorlijk uit als je radar bekijkt: http://wolken.buienradar.nl/nl

Het Nederlandse Zwijndrecht zit inmiddels in een flinke rookwolk
pi_97310021
Ik zie niet veel op de radar hoor :@
Nu zie ik het inderdaad, het gaat behoorlijk snel aan de wolk te zien.
pi_97310434
Niks te zien vanuit breda.
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
pi_97310860


Foto uit Nederlands Zwijndrecht
pi_97314752
quote:
19:16:22 25-05-11 GROUP-1 PRIO 1 VERBINDINGSDREEF PUTTE BUITENBR NATUUR (fase kleur: rood) (Grip: 3)
GRIP 3 1200008 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (ROGS) (Infocode)
GRIP 3 1200025 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Regionaal Militair Commando Zuid)
GRIP 3 1200030 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Onbekende code)
GRIP 3 1200035 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (RCvD) (Alarmeringscode)
GRIP 3 1200036 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (HOvD West) (Alarmcode)
GRIP 3 1200037 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (HOvD Oost) (Alarmcode)
GRIP 3 1200052 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Meetplanleider) (Infocode)
GRIP 3 1201101 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Actiecentrum Gemeenten)
Nederland is opgeschaald naar GRIP3 2 blus voertuigen (crashtenders) vanuit Woensdrecht aanwezig
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_97315072
en extra info:
quote:
De Kalmthoutse Heide staat nog steeds in brand. Momenteel zou tussen 300 en 400 ha Heide branden. De brandhaarden situeren zich in de buurt van het Stappersven, de Nolse Duinen en de Groenendries in Kalmthout.

Het voortdurend veranderen van de windrichting maakt het moeilijk voor brandweer en civiele bescherming om de brand te blussen. Verschillende ploegen van brandweer, medische hulpverlening, politie, civiele bescherming en defensie werken samen om de noodsituatie te beheren.

De situatie raakt stilaan onder controle. De hulpdiensten hebben tot morgenmiddag 14u in verschillende ploegen voorzien die elkaar kunnen aflossen.
Er is momenteel geen gevaar voor de bevolking.

Momenteel is het provinciaal rampenplan van kracht. De gouverneur van de provincie Antwerpen Cathy Berx heeft beslist de provinciale fase af te kondigen, onder andere omdat de rookpluim richting Nederland gaat en roet daar neerslaat. Bovendien zijn er ook brandhaarden in Nederland.

De gouverneur coördineert samen met de burgemeesters van Kalmthout en Essen en de hoofden van de verschillende disciplines (brandweer, medische, politie, civiele bescherming, defensie en informatie) de noodsituatie. Er is tevens continu overleg met Nederland.

De Kalmthoutse Heide wordt bij provinciaal politiereglement afgesloten en is dus verboden gebied voor iedereen. Niemand mag hier in de buurt komen.
Omwonenden kunnen naar het callcenter van het Rode Kruis bellen: 03 620 22 78.
http://www.kalmthout.be/N(...)van-zaken-21-00.html
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_97315334
oei oei dit klinkt niet best ... waarom is geen enkele vlaamse radio/tv zender live???? probeer het te volgen
pi_97315372
ANP meld op Radio Veronica dat brand niet verder uitbreid, maar dat heb ik eerder gehoord vandaag... ;)
pi_97319321
VRT = Live
pi_97319435
Morgen wordt daar in dat gebied GEEN regen voorspeld, en windkracht 6!

oei oei :o
  Donald Duck held woensdag 25 mei 2011 @ 23:12:15 #11
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_97319532
Komt wel goed. De natuur herstelt makkelijk, zulke as is erg vruchtbaar.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_97319698
Wij zitten hier redelijk dichtbij de brand (gemeente Woensdrecht). We kunnen heel goed de rook zien en nog beter ruiken, we zitten hier met de deur open en de brandlucht ruiken we binnen :{ . Ik heb rond half 7 een foto gemaakt vanaf m'n werk, de rookwolk vanuit thuis is nog hefftiger..

And so the lion fell in love with the lamb
pi_97330184
quote:
Brand Kalmthoutse Heide flakkert op

Uitgegeven:

26 mei 2011 11:07

Laatst gewijzigd:
26 mei 2011 11:07

BRUSSEL - De brand op de Kalmthoutse Heide op de Belgisch-Nederlandse grens boven Antwerpen is nog niet voorbij. Omdat de wind steviger waait dan verwacht, flakkerde het vuur donderdag op meerdere plaatsen op.

De Belgische brandweer kampte ook met een gebrekkig communicatiesysteem. De brandweerlieden moesten tijdelijk gebruik maken van hun eigen gsm-toestellen.

Ook het verouderde materiaal, zoals bosbrandweerwagens van dertig jaar oud, leidde tot heel wat frustratie bij de brandweerkorpsen.

De Nederlandse brandweer staat met acht korpsen ter beschikking. Daarnaast is een Nederlandse blushelikopter ingezet die tot 10.000 liter water kan vervoeren.
http://www.nu.nl/buitenla(...)-heide-flakkert.html

09:24:14 26-05-11 GROUP-1 MEETPLOEG WERKENDAM VERBINDINGSDREEF PUTTE BUITENBR NATUUR (INC: WVD01) (fase kleur: rood) (Grip: 3)
GRIP 3 1200009 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Werkendam - Woudrichem - Aalburg) (Infocode)
GRIP 3 1200052 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Meetplanleider) (Infocode)
GRIP 3 1200055 BRW Werkendam (WVD)
GRIP 3 1201981 BRW Werkendam (Lichtkrant)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_97330347
quote:
Wel raakte een brandweerwagen ingesloten door het vuur. Die moest zwaar beschadigd worden weggesleept.




_O-
pi_97330720
@jvanaertJeroen van Aert
Lap, komt de politie vertellen dat we misschien moeten evacueren #kalmthout #heide #brand
31 minutes agovia Twitter for iPhone

Twitter gebruikers melden opkomende evacuaties :o
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_97330760
quote:
1s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:15 schreef Wokkel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

_O-
Wat is er precies _O- aan?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_97330827
quote:
5s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:26 schreef Jarno het volgende:

[..]

Wat is er precies _O- aan?
Die band er weer opnieuw opleggen :P
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_97331211
quote:
5s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:26 schreef Jarno het volgende:

[..]

Wat is er precies _O- aan?
Die gesmolten band.
pi_97331291
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:44:43 #20
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_97331426
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 23:16 schreef Bamba het volgende:
Wij zitten hier redelijk dichtbij de brand (gemeente Woensdrecht). We kunnen heel goed de rook zien en nog beter ruiken, we zitten hier met de deur open en de brandlucht ruiken we binnen :{ . Ik heb rond half 7 een foto gemaakt vanaf m'n werk, de rookwolk vanuit thuis is nog hefftiger..

[ afbeelding ]
Thuis viel niets te ruiken he? Wel grote gele wolk.
Hoor nog af en toe sirenes en heli's.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:44:50 #21
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_97331434
Raar dat ze zeggen dat de wind sterker waait dan verwacht. Volgens mij zat een flinke windkracht 5 toch wel in de verwachtingen. Ik zag het gisteren al wel aankomen dat het hele ding vandaag verder zou aanwakkeren.
pi_97331452
quote:
6s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:41 schreef Crazy-M het volgende:
Nood vordering in woensdrecht:

http://www.woensdrecht.nl(...)attachment=0&c=42473
Link doet het niet.
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:46:58 #23
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_97331520
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:44 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Raar dat ze zeggen dat de wind sterker waait dan verwacht. Volgens mij zat een flinke windkracht 5 toch wel in de verwachtingen. Ik zag het gisteren al wel aankomen dat het hele ding vandaag verder zou aanwakkeren.
Die beloofde regen klopt vooralsnog ook al niet. De zon schijnt.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_97331541
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:45 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Link doet het niet.
even refreshe dan doet ie het
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:48:17 #25
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_97331580
quote:
6s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:47 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

even refreshe dan doet ie het
Nee hoor.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')