abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95673164
Voor een foto-opdracht wil ik een green screen (van de markt) van ong. 3 bij 1 m gaan gebruiken.

Ik weet niet wat voor soort lampen en opstelling ik moet gebruiken voor dit doeleinde (low budget) en waar ik allemaal op moet letten.

Het is de bedoeling dat het continue belicht is, en dat ik zelf ook kan bepalen hoe het licht valt voor bepaalde foto's.

Alvast bedankt.
pi_95674179
Wat belangrijk is, is dat de belichting egaal is, anders dan gaat je greenscreen oplossing niet werken. Tenminste, bij minimale belichtingsverschillen is er niks aan de hang, maar krijg je echt donkere stukken, zal je de mist in gaan. Let dus ook op schaduw van je onderwerp. Het meest ideale is om je onderwerk apart uit te lichten, ten opzichte van je achtergrond. dus 2 lampen op je onderwerp, en 2 op de achtergrond.

Zoek ook ff uit welke kleur groen het moet zijn, want 'zomaar' een groen stuk stof halen wil niet altijd de oplossing bieden.

En werk met daglichtlampen. Daar kan je camera mee om gaan. Ga je normale TL of PL werken, dan wil de witbalans van je camera nog wel eens van slag raken, waardoor je groen ook weer anders van kleur is.

En, altijd in raw fotograferen (mits mogelijk) om zelf invloed te houden op je kleuren.
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_95675964
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 17:16 schreef craftyvirus het volgende:
...
Bedankt voor de tips.

Welk type lampen moet ik dan gebruiken hiervoor? Ik begrijp dat je met 2 lampen voor het onderwerp en 2 lampen voor de achtergrond doelt op allebei een key + fill?
pi_95704188
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 17:55 schreef Robby87 het volgende:

[..]

Bedankt voor de tips.

Welk type lampen moet ik dan gebruiken hiervoor? Ik begrijp dat je met 2 lampen voor het onderwerp en 2 lampen voor de achtergrond doelt op allebei een key + fill?
Jups!

En welke type, als er maar daglicht temperatuur uitkomt..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur

5600 Kelvin dus.. Zijn makkelijk te koop.

Hier staat trouwens alles wat je wil weten, want voor video verschilt het niet heel erg met foto.

http://www.videomontagefo(...)screen_belichten_hoe
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_95708778
en zorg ervoor dat je backdrop strak hangt, niet kreukels oid. Dit wil ook nog wel eens problemen geven met het "keyen"

Verder idd dat het egaal belicht is, en dat de stof niet teveel reflecteert.

Het object wat je wilt fotograferen moet je zo uitlichten dat zijn/haar schaduw niet op het doek terugkomt.

Wij werken zelf op locatie altijd met 2x 800watt flitsers van voren en om de achtergrond extra uit te lichten meestal 2x een invulflitser
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')