abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 16 april 2011 @ 20:09:56 #1
342400 Odroerir
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
pi_95591973
Hoi,

Ik ben een vierde jaars student aan het Mediacollege Amsterdam en voor mijn eindexamen opdracht moet ik een infographic maken. Ik hou dit over de Noordse mythologie in het heden, ik ben er al best ver mee en heb ook al veel informatie, maar nog niet genoeg. Ik ben op zoek naar elementen in onze cultuur die verband houden met de mythologie en meningen daarover.

Waar ik al achter ben, bijvoorbeeld dat onze feestdagen als kerst en sinterklaas veel tradities en uiterlijke overeenkomsten heeft met de mythologie. Ook dat onze weekdagen naar hun goden zijn vernoemd en dat de tweede wereld oorlog veel van deze mythologie heeft gebruitkt, zoals de runes voor hun symbolen.

Ik ben dus nu op zoek naar meer informatie en jullie mening hierover, hopelijk kunnen jullie mij helpen!
  zaterdag 16 april 2011 @ 20:18:32 #2
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_95592405
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_95592852
Kerstboom; licht als feest van de zonnewende. Niets moderns of katholieks aan. Als ik me niet vergis oud gebruik uit scandinavie dat deze kant op is gekomen.

Volgens mij geldt dit ook voor paasvuren.

Uiteraard ff checken of ik dit wel goed heb.
pi_95593352
Noordse...??!!??
  zaterdag 16 april 2011 @ 20:40:07 #5
288595 Fenrisúlfr
Waiting for Ragnarok
pi_95593400
Dat is wel een erg brede opdracht, die eerder een overschot aan informatie op zal leveren dan een tekort. De invloed van de Noorse mythologie op de hedendaagse cultuur is enorm en aldus op tal van terreinen merkbaar: kunst, religie, stripboeken, literatuur, muziek, televisie, films, videospelletjes en taal. Een algemeen overzicht daarvan is hier te vinden. Ik weet echter niet of je op een opsomming van feiten zit te wachten. Meer tot de verbeelding sprekende voorbeelden zijn wellicht de vele fantasiewezens (trollen, dwergen, reuzen, draken en elven) die te herleiden zijn tot de Noorse mythologie en asteroïden die vernoemd zijn naar personages uit de Noorse mythologie (4059 Balder, 3990 Heimdal, 9989 Odin, 4092 Tyr, 2155 Wodan enzovoorts).
We come and cry and that is life, we cry and go and that is death.
  zaterdag 16 april 2011 @ 21:02:22 #6
342400 Odroerir
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
pi_95594417
Dank jullie wel voor de antwoorden, ja het is erg breed, maar het bewijs is minimum.
Uit games en film, gebruik ik alleen het stuk van, zoals al gezegd werd, de mythologische wezens.
Ik wil meer onderwerpen aankaarten waar mensen zich niet bewust van zijn.

En Noordse mythologie, ja ik heb lang getwijfeld tussen de twee, maar volgens mij is het echt Noordse, omdat het niet alleen uit Noorwegen komt, maar uit heel Scandinavië. noordse wijst dit dus aan.

De paasvuren zijn zeker een heidens gebruik, en veel gebruiken in kerst en sinterklaas ook.
Zo lijkt Odin erg veel op sinterklaas, door zijn speer, zijn ring, zijn mantel, hoed, sleipnir en Huginn en Muninn die hem alle informatie over iedereen geven. Ook het lopen over de daken en de arreslee kan worden gezien als de wilde jacht, en het gooien van cadeaus door schoorsteen als offeren.

Ik wil hier dan ook graag jullie mening over horen.

Wat ik niet kan terugvinden zijn vergelijkingen van woorden die ook veel in de edda worden gebruikt, zoals een boom van een vent.
  zaterdag 16 april 2011 @ 21:41:18 #7
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_95596458
Waarom zeg je dan niet gewoon Scandinavische? Zelf een term uitvinden lijkt me ietwat pretentieus.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  zaterdag 16 april 2011 @ 21:58:09 #8
342400 Odroerir
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
pi_95597308
Hoezo zelf uitvinden? deze term word meer gebruikt dan Noorse, ook in boeken.
Google het maar eens, maar goed ik kan het mis hebben.
  zaterdag 16 april 2011 @ 22:39:09 #9
288595 Fenrisúlfr
Waiting for Ragnarok
pi_95599464
Noorse mythologie en noordse mythologie zijn in wezen inwisselbare termen die mijns inziens beiden de lading dekken, net als norse mythology en nordic mythology. Voor beide termen valt wel iets te zeggen, persoonlijk gebruik ik liever de term noorse mythologie omdat ik overwegend Engelse literatuur lees en daar voornamelijk wordt gesproken over norse (noorse) mythology in plaats van nordic (noordse) mythology. In de Nederlandse literatuur wordt daarentegen redelijk vaak over noordse mythologie geschreven. Kortom een kwestie van persoonlijke voorkeur.
We come and cry and that is life, we cry and go and that is death.
  zaterdag 16 april 2011 @ 23:46:47 #10
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_95603476
Ah oke, dan had ik het fout, kende alleen de Engelse termen, dacht dat je deze zelf wilde 'uitvinden' oid maar dan moet je meestal enorm veel onderzoek doen om dat te staven ;)

Wellicht dat je naar de filmreeks van Lord of the Rings kan kijken, weet niet of je daar specifiek iets aan hebt, maar daar zit ook heel veel in qua mythologie en heeft toch een hoop mensen bereikt/beïnvloed.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_95604640
Veel Noorse dingen zijn verwerkt in Lord of the Rings en RuneScape, om maar eens twee voorbeelden te geven.
  zondag 17 april 2011 @ 00:20:00 #12
342400 Odroerir
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
pi_95605179
Nee precies, ben ook niet zo'n uitvinders type en ik had het net zo goed fout kunnen hebben..

Lord of the rings komen zeker dingen in terug en deze gebruik ik ook ja, alleen dan meer gericht op Tolkien, dus ook de boeken. Alleen zijn deze verhalen natuurlijk een mengelmoes van meerdere mythologien.

Ik ben ook nog wat meer op zoek naar onderwerpen buiten de media. Onderwerpen als de weekdagen, poezie, symbolen in het heden als bijvoorbeelkd de gouden haan op de kerk overeen komt met guldenkam, de haan op yggdrasil. dit soort dingen, zijn er misschien mensen die hier meer van weten of aanvulling hebben?
pi_95620273
Het boek Nederlandsche Volkskunde van dr. Jos Schrijnen verschaft veel informatie hieromtrent. Je zult je moeten wenden tot een antiquair of een universitaire bibliotheek. Het boek vertelt veel over sagen, sprookjes, feestdagen, klederdracht, etc. Er wordt in het boek geschreven over Germaanse mythologie. Wat het verschil is tussen deze en noordse is mij niet duidelijk.
  zondag 17 april 2011 @ 14:52:18 #14
342400 Odroerir
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
pi_95621028
Heel erg bedankt voor het advies!
Ik heb het boek online gevonden, voor geïnteresseerde:
Klik hier.

Dit helpt zeker verder.
pi_95622086
Graag gedaan. Grappig. Ik wist niet dat het als e-boek verkrijgbaar was.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')