Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Na een enerverende race in Maleisië staat dit weekend de Grand Prix van China op het programma. Vorig jaar was Jenson Button de beste. Kan hij dit kunstje zondag weer herhalen en zo Sebastian Vettel zijn eerste nederlaag van 2011 toebrengen of mengen zich Mark Webber of Lewis Hamilton van voren? Kunnen de Ferrari's eindelijk een sprong naar voren maken en kunnen de Hispania's de Virgins het vuur aan de schenen leggen? We weten het zondag.
De Grand Prix van China staat sinds 2004 op de Formule 1-kalender. De baan heeft met 1.175 meter een van de langste rechte stukken in de huidige Formule 1. Aan het einde ervan zit een hairpin, waar het, zeker met de beweegbare achtervleugel, goed inhalen is. Ook het rechte eind bij start/finish biedt inhaalmogelijkheden. De Grand Prix is met 305,066 kilometer op Monaco na de kortste van het jaar.
Circuitlengte: 5,451 km Aantal Ronden: 56 Race afstand: 305,066 km Ronde record: 1:32,238 (Michael Schumacher Ferrari F2004, 2004)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Sebastian Vettel
Red Bull
50
2
Jenson Button
McLaren
26
3
Lewis Hamilton
McLaren
22
4
Mark Webber
Red Bull
22
5
Fernando Alonso
Ferrari
20
6
Felipe Massa
Ferrari
16
7
Vitaly Petrov
Lotus Renault
15
8
Nick Heidfeld
Lotus Renault
15
9
Kamui Kobayashi
Sauber
6
10
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
4
11
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
2
12
Adrian Sutil
Force India F1
2
13
Paul di Resta
Force India F1
2
14
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
0
15
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
0
16
Sergio Perez
Sauber
0
17
Jarno Trulli
Team Lotus
0
18
Jerome d` Ambrosio
Virgin Racing
0
19
Timo Glock
Virgin Racing
0
20
Rubens Barrichello
Williams
0
21
Pastor Maldonado
Williams
0
22
Heikki Kovalainen
Team Lotus
0
23
Vitantonio Liuzzi
HRT F1 Team
0
24
Narain Karthikeyan
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
Red Bull
72
2
McLaren
48
3
Ferrari
36
4
Lotus Renault
30
5
Sauber
6
6
Scuderia Toro Rosso
4
7
Force India F1
4
8
Mercedes Grand Prix
2
9
Team Lotus
0
10
Virgin Racing
0
11
Williams
0
12
HRT F1 Team
0
De eerste race in China werd in 2004 gewonnen door Ferrari-coureur Rubens Barrichello. Teamgenoot Michael Schumacher had wat meer moeite en eindigde op plaats twaalf. Een jaar later kwam hij niet aan de finish nadat hij eerst al uit de pitstraat moest starten nadat hij in de rit naar de grid toe in aanraking kwam met de auto van Christijan Albers. De Duitser spinde halverwege de race namelijk uit de wedstrijd terwijl het veld achter de safety car aansloot. Fernando Alonso won deze race.
Actie was er in 2007 toen de baan gedurende de race nat werd. McLaren-rijder Lewis Hamilton had een ruime voorsprong en was in zijn debuutjaar op weg naar zijn eerste titel in de Formule 1, maar was te gretig en strandde in de grindbak voor de ingang van de pitstraat. Zo kon Kimi Räikkönen de race winnen en later zelfs nog het kampioenschap.
Ook in 2009 was er regen en begon de wedstrijd van achter de safety car. Uiteindelijk wonnen de Red Bulls van Sebastian Vettel en Mark Webber de race nadat later in de race nog een safety car was geweest na een crash tussen Jarno Trulli en Robert Kubica. Jenson Button reed toen aan de leiding maar moest uiteindelijk met de derde stek genoegen nemen.
In 2010 was de polepostion voor Sebastian Vettel die Mark Webber en Fernando Alonso voorbleef. Enige opvallende was dat Lewis Hamilton niet verder kwam dan plaats zes na in de eerdere sessies bovenaan te hebben gestaan.
De race startte onder licht regenachtige omstandigheden zonder Timo Glock die zijn Virgin niet aan de praat kreeg. De beste start was voor Alonso die Webber en Vettel inhaalde, maar uit de herhaling van de beelden bleek dat hij een valse start had gemaakt. De Ferrari-coureur kreeg hiervoor een drive-through. Vitantonio Liuzzi ging over de kerbs bij het remmen en elimineerde hierdoor niet alleen zichzelf maar ook Kamui Kobayashi en Sébastien Buemi.
De safety car kwam naar buiten en veel rijders gingen naar binnen om nieuwe banden omdat de regen leek door te zetten. Button verkoos om buiten blijven en had even later het gelijk aan zijn zijde toen de baan weer opdroogde en de rijders weer naar binnen moesten voor vers rubber. Er volgde opnieuw regen, waardoor de rijders weer naar binnen moesten. Alonso ging hierbij zo agressief te werk dat hij bij het inrijden van de pits teamgenoot Felipe Massa nog inhaalde.
De safety car kwam weer in de baan omdat Jaime Alguersuari zijn voorvleugel op een achterblijver stukreed en de delen op de baan kwamen. Bij de herstart verloor Webber zes plaatsen omdat hij in de laatste bocht naar buiten werd gedrongen. De toppers lagen ver achter op Button en moesten aan een inhaalrace beginnen. Hierin slaagden ze wel, want Hamilton eindigde achter Button nog als tweede en bleef hiermee Nico Rosberg voor.
Vrijdag 15 april 2011
04:00 - 05:30 vrije training 1 08:00 - 09:30 vrije training 2
Zaterdag 16 april 2011
05:00 - 06:00 vrije training 3 08:00 - 09:00 kwalificatie
Ik verwacht weinig spektakel dit weekend. Droge omstandigheden en Red Bull zal ongetwijfeld zijn KERS onder de knie hebben onderhand. Dus een 1-2 voor Red Bull en daarachter McLaren. Ben benieuwd of Lotus Renault haar vorm kan vasthouden.
Gat is in de 2e training een stuk kleiner. Vorige week hetzelfde verhaal trouwens, eerste training zit er anderhalve sec tussen tweede training scheelt het nog maar 0.2 ofzoiets
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
Op vrijdag 15 april 2011 01:33 schreef Burnie88 het volgende: Ik verwacht weinig spektakel dit weekend. Droge omstandigheden en Red Bull zal ongetwijfeld zijn KERS onder de knie hebben onderhand. Dus een 1-2 voor Red Bull en daarachter McLaren. Ben benieuwd of Lotus Renault haar vorm kan vasthouden.
Wil niet zeggen dat er weinig spektakel is. Red Bull's en McLaren's die met elkaar vechten en de gevechten erachter kunnen interessant zijn. Schumacher met Kobayashi bijvoorbeeld, net zoals in Maleisie.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward