abonnement Unibet Coolblue
pi_94977023
Beste allemaal,

De situatie is de volgende:
* wij, 3 studenten, huren onze kamers bij een vader van een vriend van ons die de woning heeft gekocht
* nu heeft hij de aanslag van de gemeentelijke belastingen op zijn naam ontvangen en betaald
* uiteraard berekent hij een deel daarvan door in onze huur
* wij hebben geprobeerd (een deel van) de gemeentelijke belastingen (Enschede) kwijtgescholden te krijgen
* we hebben een brief terug gekregen dat dat niet kan omdat de aanslag niet op onze naam staat, maar op de naam van de particuliere verhuurder (die vader dus), die uiteraard niet voor (gedeeltelijke) kwijtschelding in aanmerking komt.

Wat nu te doen?
* op basis van ons inkomen, bezit e.d. hebben wij wel recht op kwijtschelding
* maar de aanslag staat niet op onze naam

Is er een mogelijkheid om tóch kwijtschelding te krijgen op basis van onze gegeven? Moeten we daarvoor de naamstelling van de aanslag laten wijzigen? Kan dit met terugwerkende kracht? Of is er een speciaal formulier voor dit soort zaken?

Misschien kunnen jullie ons verder helpen, want een uurtje googelen leverde alleen maar informatie op over wanneer kwijtschelding mogelijk was per gemeente en niets over deze constructie (aanslag aan verhuurder - kwijtschelding voor huurder),,
-
  zondag 3 april 2011 @ 14:20:46 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94977372
Ik ken de regels niet exact, maar het gezond verstand zou suggereren dat in bovenstaande situatie geen kwijtschelding kan bestaan voor het eigenaarsdeel... Die aanslag is niet voor jullie, dus jullie zijn helemaal geen partij...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94977612
Gemeentelijke belastingen bestaan uit een eigenaars en een bewonersdeel. Dat laatste kun je eventueel kwijtgescholden krijgen op basis van inkomen, vermogen etc. Het eerste uiteraard niet. Normaal zou een eigenaar daar rekening meehouden en dit meenemen in de huurprijs. Het is niet gebruikelijk dat een eigenaar bovenop de reguliere huurprijs dit nog probeert te verhalen, lijkt me, normaal zou dit al in je maandelijkse huurkosten zitten.
  zondag 3 april 2011 @ 14:31:49 #4
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_94977718
Jullie zijn geen partij. Punt. Dan heb je niks te willen.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_94978274
Nee, wij zijn geen partij nú, maar is het mogelijk om de aanslag alsnog op onze naam te zetten? Ik geloof niet dat het zo'n makkelijke zaak is. We hebben namelijk van andere mensen gehoord dat het wel op een of andere manier mogelijk moet zijn om toch die kwijtschelding voor een deel (misschien i.d.d. dat bewonersdeel) te krijgen.

En dat eigenaarsdeel, mág hij dat trouwens volledig doorberekenen?
-
pi_94978299
Het is wel van belang om te weten om welke belastingen het precies gaat. De eigenaar van de woning betaalt sowieso OZB (belasting onroerende zaken). Daarin zijn jullie inderdaad geen partij en valt er niets kwijt te schelden. Daarnaast heb je nog de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. In sommige gemeentes komt de rioolheffing ook voor rekening van de eigenaar, in andere gemeentes weer niet, dat zou je na moeten kijken. De afvalstoffenheffing komt altijd voor rekening van de bewoners en daarvoor zouden jullie wel kwijtschelding aan moeten kunnen vragen. In principe zou één van jullie die aanslag ook gewoon ontvangen moeten hebben, omdat die ten laste komt van degene die het langst op dat adres staat ingeschreven, en het lijkt mij dat de verhuurder niet op jullie adres staat ingeschreven. Je kunt overigens wel bij sommige gemeentes aangeven dat álle aanslagen gewoon naar de eigenaar moeten worden gestuurd (in Groningen kan dat bijvoorbeeld, omdat zoiets bij een studentenhuis gewoon makkelijker is aangezien er veel verloop is), maar dat moet de eigenaar dan wel speciaal aangeven bij de gemeente.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_94978551
Wij hebben gewoon kwijtschelding aangevraagd voor het gehele pakket. De gemeente Enschede hanteert daar ook één formulier voor, voor zover ik weet.

Alle aanslagen (alle soorten gemeentelijke belasting: afval, WOZ, OZB en riool) zijn naar de eigenaar gestuurd (die woont in een dorp in Groningen).

De eigenaar heeft ons de rekening gestuurd met de mededeling: volgens mij hebben jullie recht of kwijtschelding... Zoek het maar uit.
-
pi_95017485
Nou, heb de gemeente Enschede even gebeld. De aanslag kan niet achteraf worden geadresseerd aan een van ons (de verhuurder moet dit per brief voor 1 januari aangeven), dus ook al heeft ons huishouden recht op kwijtschelding voor het gebruikersdeel, doordat de verhuurder de naamstelling niet op tijd heeft bezwaard, kunnen we hier geen aanspraak op maken.

Bummer!

Mochten jullie nog constructies weten hoe dit wel achteraf kan.. of andere manieren om tóch nog voor kwijtschelding in aanmerking te komen.. laat het weten! :D
-
pi_95018056
Stelletje pauperstudenten, gewoon betalen!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 4 april 2011 @ 12:29:54 #10
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_95018362
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 12:18 schreef Nielsch het volgende:
Stelletje pauperstudenten, gewoon betalen!
Waarom zou je betalen als je recht hebt op kwijtschelding?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_95018431
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 12:29 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Waarom zou je betalen als je recht hebt op kwijtschelding?
maar dat hebben ze dus niet... de eigenaar heeft besloten om de lasten door te berekenen... als ze al niet willen betalen, moeten ze bij de eigenaar zijn en niet bij de gemeente.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 4 april 2011 @ 12:33:05 #12
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_95018474
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 12:32 schreef Nielsch het volgende:

[..]

maar dat hebben ze dus niet... de eigenaar heeft besloten om de lasten door te berekenen... als ze al niet willen betalen, moeten ze bij de eigenaar zijn en niet bij de gemeente.
Klopt, maar ze hebben het in ieder geval geprobeerd.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_95018556
daarnaast is het natuurlijk onzin dat jullie de OZB gaan betalen voor de eigenaar. die rekening zou ik gewoon mooi terugsturen. het is zijn pand, niet dat van jullie. afval- riool (en straks ook waterschap) valt over te praten natuurlijk...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_95019440
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 12:29 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Waarom zou je betalen als je recht hebt op kwijtschelding?
That's the spirit! :D

@Nielsch: je laatste post is (wél :P) interessant. Hebben wij ook een bepaalde rechtspositie tegenover de verhuurder, waardoor wij bv. volledige doorrekening kunnen aanvechten? [trouwens ook hulde voor je 'sign']
-
pi_95023029
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 13:03 schreef M-Bozz het volgende:

[..]

That's the spirit! :D

@Nielsch: je laatste post is (wél :P) interessant. Hebben wij ook een bepaalde rechtspositie tegenover de verhuurder, waardoor wij bv. volledige doorrekening kunnen aanvechten? [trouwens ook hulde voor je 'sign']
Geen idee of je daar een bepaalde rechtspositie voor hebt... Maar ik zou het raar vinden als jullie het moeten betalen. Misschien moet je er eerst een gewoon over gaan praten met je huisbaas voordat je termen als rechtspositie erbij sleept.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_95023656
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 13:03 schreef M-Bozz het volgende:

[..]

That's the spirit! :D

@Nielsch: je laatste post is (wél :P) interessant. Hebben wij ook een bepaalde rechtspositie tegenover de verhuurder, waardoor wij bv. volledige doorrekening kunnen aanvechten? [trouwens ook hulde voor je 'sign']
Lijkt me geen goede houding. Die vader van een van je vrienden koopt zo'n huis voor jullie, dus het zal niet z'n intentie zijn om winst op jullie maken. Uiteraard ook geen verlies, maar door eigenaar te zijn draag je wel enig risico met prijsdalingen e.d.

Het lijkt me dat het de bedoeling is dat de kosten worden gedekt door de huurprijs. In zo'n situatie zal de eigenaar over het algemeen bekijken wat de kosten zijn en daar de huurpijs op baseren. Als hij onverwacht het deel wat normaal de bewoners betalen ook krijgt, vind ik het wel enigszins logisch dat hij dat wil doorberekenen. Als het goed is, heeft hij er wel rekening meegehouden dat er ook een eigenarendeel is en dat zou al in de huurprijs moeten zitten.

Ik zou er ook gewoon eens overpraten. Zoek uit wat voor aanslag hij ontvangen heeft en of jullie er ook nog een krijgen. Voor die laatste zou je kwijtschelding kunnen aan vragen.
pi_95032664
Eigenaarsdeel mag een verhuurder niet doorbelasten. Dat moet hij/zij maar uit de kale huur betalen. ( en die mag ndit jaar per 1 juli maar met 1,3% max. verhoogd worden)
dag
pi_95034041
quote:
Op maandag 4 april 2011 18:26 schreef Peter het volgende:
Eigenaarsdeel mag een verhuurder niet doorbelasten. Dat moet hij/zij maar uit de kale huur betalen. ( en die mag ndit jaar per 1 juli maar met 1,3% max. verhoogd worden)
Die 1,3% geldt toch niet voor kamerverhuur?
  maandag 4 april 2011 @ 21:53:44 #19
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_95046786
Alleen als er sprake is van drie zelfstandige woonruimten (eigen kookgelegenheid, sanitair) kun je de aanslag opeisen, zo niet dan gaat de aanslag naar de verhuurder.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_95052137
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:52 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Die 1,3% geldt toch niet voor kamerverhuur?
Wat voor maximum wil je daar aanhouden dan? :+
dag
pi_95052654
@Nielsch en Schuifpui:

Ja, dat snap ik ook wel. Het is een beste man en we hebben een goede omgang met hem. Sowieso heb ik een hekel aan mensen die zo 'op hun rechten staan'.. Maar thanks for your concerns.. :D

Ik wilde gewoon alleen weten hoe het zit en wat onze positie erin is om eventueel dus op basis van onze 'rechten' (als die er zijn) nog eens een goed gesprek te hebben met hem en wat te onderhandelen over de huurprijs, zeker omdat-ie (relatief) wat aan de hoge kant is.

@all:
We staan nogsteeds open voor suggesties inzake het tóch met terugwerkende kracht kwijtschelding kunnen aanvragen voor het gebruikersdeel van de gemeentelijke belastingen. ;)
-
  dinsdag 5 april 2011 @ 10:07:15 #22
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_95060154
Gebruikersdeel is alleen afvalstoffenheffing tegenwoordig. Studenten huren alleen een kamer, is dus niet een zelfstandig gedeelte daarbij zijn ze ook nog een tijdelijke gebruiker. Kan geen kwijtschelding voor aangevraagd worden..

[ Bericht 3% gewijzigd door Bayswater op 05-04-2011 10:14:43 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 6 april 2011 @ 11:34:07 #23
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_95112624
Eerste Kamer akkoord met wijziging afvalstoffenheffing bij kamerverhuur
Vanaf 2012 krijgt de kamerverhuurder de belastingaanslag afvalstoffenheffing en niet langer één van de feitelijke gebruikers. De verhuurder moet de kosten dan doorberekenen. De Eerste Kamer heeft hiermee ingestemd door op 15 maart 2011 een wetsvoorstel aan te nemen dat de Wet milieubeheer wijzigt.

Het betreft een wijziging in verband met de heffingsplicht voor huishoudelijke afvalstoffen bij kamerverhuur en bij volgtijdig gebruik. De wijziging moet tegemoet komen aan problemen met de inning van de afvalstoffenheffing. In beginsel wordt de gebruiker rechtstreeks aangeslagen. Bij kamerverhuur en volgtijdig gebruik is ervoor gekozen dat de verhuurder in de toekomst wordt aangeslagen. De verhuurder mag en zal de kosten echter doorberekenen. Het wetsvoorstel treedt in werking op 1 januari 2012.

Veel gemeenten werkten al zo, maar nu wordt het dus ook een wet.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')