abonnement Unibet Coolblue
pi_94263634
Beste mensen van POL.

Laatst zat ik te denken: Stel dat heel het onderwijs geprivatiseerd zou worden. Jullie zullen vast wel denken dat dit niet gaat werken, laat mij even kort uitleggen wat mijn ideaal is.

Als heel het onderwijs geprivatiseerd wordt gaat de kwaliteit vooruit en misschien zelfs ook de prijs van het onderwijs omlaag! De overheid hoeft er ook niet meer voor op te draaien. Nu zijn privéscholen heel duur, omdat er geen concurrentie is. Wordt elke school geprivatiseerd dan gaan de prijzen ook zakken, ouders kiezen namelijk de beste prijs/kwaliteit verhouding. Leraren kunnen beter betaald worden en het wordt aantrekkelijk om zelf een school op te richten, dus meer onderwijs!
Ook wordt er geen geld uitgegeven aan nutteloze dingen om telkens maar subsidie te krijgen.

Denk ik nu te idealistisch over marktwerking en zo? Wat denken jullie? Dit was even een hersenspinsel dus het zou zeer fout kunnen zijn :@

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2011 22:24:53 ]
pi_94263698
Ik vind onderwijs een te groot goed om aan de markt over te geven.
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
  donderdag 17 maart 2011 @ 22:17:43 #3
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_94263812
Je schetst heel plaatje wel heel bescheiden, maar ik ben het met je eens. Laat mensen maar lenen, of sparen, en gaan voor kwaliteit.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  donderdag 17 maart 2011 @ 22:19:57 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94263939
Heel de samenleving betaalt nu mee aan het huidige onderwijs. Bij prive scholen betalen alleen de ouders van de leerlingen mee aan dat onderwijs. Het verschil is dat iemand die van publiek onderwijs geniet niet de volle mep in zijn eentje hoeft te betalen, terwijl iemand die prive onderwijs volgt dat wel moet doen.

Het verschil kan al snel een kleine tienduizend euro per jaar zijn. Dat is teveel voor 95% van de samenleving, terwijl wij wel willen dat iedereen van onderwijs geniet omdat iedereen daar uiteindelijk wat aan heeft. Vandaar dat wij de kosten delen met zijn allen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_94264006
Alles wat geprivatiseerd werd is tot zover alleen maar kutter geworden. Dus nee, doe maar niet. :)
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  donderdag 17 maart 2011 @ 22:23:40 #6
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_94264179
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:19 schreef Ryon het volgende:
Heel de samenleving betaalt nu mee aan het huidige onderwijs. Bij prive scholen betalen alleen de ouders van de leerlingen mee aan dat onderwijs. Het verschil is dat iemand die van publiek onderwijs geniet niet de volle mep in zijn eentje hoeft te betalen, terwijl iemand die prive onderwijs volgt dat wel moet doen.

Het verschil kan al snel een kleine tienduizend euro per jaar zijn. Dat is teveel voor 95% van de samenleving, terwijl wij wel willen dat iedereen van onderwijs geniet omdat iedereen daar uiteindelijk wat aan heeft. Vandaar dat wij de kosten delen met zijn allen.
Dat ligt eraan. Reken eens voor de gein uit wat je jaarlijks aan belasting betaalt. Ik zie meer in een sociaal leenstelsel met een lange looptijd, waardoor je in de toekomst beter je studieschuld kunt afbetalen, in verhouding met lagere belastingen. In feite zul je hierdoor op de langer termijn goedkoper uit zijn, en zal de kwaliteit van het onderwijs toenemen.

Ik heb ervaring met een particuliere school, en kan je vertellen dat het onderwijs van een reguliere school niet te vergelijken is met die van een particuliere.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_94264192
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:21 schreef Stokstaart het volgende:
Alles wat geprivatiseerd werd is tot zover alleen maar kutter geworden. Dus nee, doe maar niet. :)
Dat is subjectief. Ik zie dat in de zorg de kwaliteit er duidelijk beter van is geworden!
  donderdag 17 maart 2011 @ 22:24:34 #8
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_94264245
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:21 schreef Stokstaart het volgende:
Alles wat geprivatiseerd werd is tot zover alleen maar kutter geworden. Dus nee, doe maar niet. :)
Dat is niet waar, tenzij je mij kunt overtuigen met voorbeelden. En doe me een lol, ga iets ruimer dan NS.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  donderdag 17 maart 2011 @ 22:24:53 #9
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_94264271
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:23 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat is subjectief. Ik zie dat in de zorg de kwaliteit er duidelijk beter van is geworden!
Telefonie, internet ...
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_94264358
Ik ben best voor privatisering, maar het onderwijs moet juist veel meer gestuurd worden door de overheid dan nu het geval is. Je kunt dat niet aan de grillen van de markt overlaten, daarvoor zijn we veel te afhankelijk in onze kenniseconomie.

Wel vind ik dat het bedrijfsleven zich nadrukkelijker moet gaan bemoeien met de inhoud van opleidingen, beurzen voor de meest getalenteerden en gastcollege's. Maar geen privatisering. Het grootste deel van de financiering moet vanuit de algemene pot komen.

quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:23 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat is subjectief. Ik zie dat in de zorg de kwaliteit er duidelijk beter van is geworden!
Je maakt een geintje hè?
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_94264382
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:23 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat is subjectief. Ik zie dat in de zorg de kwaliteit er duidelijk beter van is geworden!
Haha wut :')
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_94264443
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:24 schreef mlg het volgende:

[..]

Telefonie, internet ...
Op die punten absoluut. In sommige stukken van Nederland ook het OV.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_94264593
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:25 schreef Hoppahoppa het volgende:
=
[..]
Je maakt een geintje hè?
Nee ik maak geen grap. Kijk in landen waar de zorg geprivatiseerd is, daar is de kwaliteit vele malen beter. Ook ken ik mensen die werken in de zorg en de kwaliteit echt vooruit hebben zien gaan.
pi_94264611
Als je nu kijkt naar wat een student betaalt aan collegegeld en dat vergelijkt met het gemiddeld aantal lesuren dat wordt gegeven op de HBO's. Dan betaal ik momenteel 5 euro per lesuur dat ik krijg. Dat is ongelovelijk goedkoop vergeleken met de werkelijke prijs van het onderwijs.

Nu zou je kunnen zeggen: 20 leerlingen in een klas, dus dat is alweer 100 euro voor 1 uurtje les die de school geeft. Echter komen daar nog een berg kosten overheen en worden leerkrachten betaald voor veel meer uren dan dat ze les geven.
Ik denk dat de kosten van het onderwijs vele duizenden euro's per jaar zijn. Iets dat je niet zomaar ophoest als ouder zijnde.
  donderdag 17 maart 2011 @ 22:28:13 #15
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_94264612
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:25 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Haha wut :')
Uit onderzoek blijkt dat meer marktwerking wel degelijk voor betere kwaliteit zorgt.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_94264627
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:24 schreef mlg het volgende:

[..]

Dat is niet waar, tenzij je mij kunt overtuigen met voorbeelden. En doe me een lol, ga iets ruimer dan NS.
Kijk even naar je maandelijkse rekening voor je zorgverzekering en hetgeen je er voor terug krijgt.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_94264723
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:28 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Nee ik maak geen grap. Kijk in landen waar de zorg geprivatiseerd is, daar is de kwaliteit vele malen beter. Ook ken ik mensen die werken in de zorg en de kwaliteit echt vooruit hebben zien gaan.
Ik kan hier niet eens een reactie opgeven, zo onwaarschijnlijk wereldvreemd zijn deze opmerkingen. Laten we het maar weer over onderwijs hebben....
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_94264755
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:28 schreef mlg het volgende:

[..]

Uit onderzoek blijkt dat meer marktwerking wel degelijk voor betere kwaliteit zorgt.
Afgaande op prijs vs kwaliteit verhouding zijn we er wel degelijk (fiks) op achteruit gegaan.
Sowieso een overheid die prijsafspraken maakt bedrijven die louter hun eigen commerciële belangen behartigen. :X
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  donderdag 17 maart 2011 @ 22:30:50 #19
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_94264828
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:28 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Kijk even naar je maandelijkse rekening voor je zorgverzekering en hetgeen je er voor terug krijgt.
Ja, en dan heb je het ook over iets wat compleet een raar systeem is. De zorg is deels geprivatiseerd en deels genationaliseerd. Zoiets werkt niet, daarvan ben ik ook overtuigd.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  donderdag 17 maart 2011 @ 22:32:22 #20
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94264950
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:23 schreef mlg het volgende:

[..]

Dat ligt eraan. Reken eens voor de gein uit wat je jaarlijks aan belasting betaalt. Ik zie meer in een sociaal leenstelsel met een lange looptijd, waardoor je in de toekomst beter je studieschuld kunt afbetalen, in verhouding met lagere belastingen. In feite zul je hierdoor op de langer termijn goedkoper uit zijn, en zal de kwaliteit van het onderwijs toenemen.

Ik heb ervaring met een particuliere school, en kan je vertellen dat het onderwijs van een reguliere school niet te vergelijken is met die van een particuliere.
Van belastingen wordt meer betaald dan alleen onderwijs. Daarnaast is iedereen in Nederland vrij om van particulier onderwijs te genieten, er zijn tientallen instellingen (zowel voor middelbaar als hoger onderwijs) waar je dan terecht kan. Over het algemeen niet nodig, aangezien binnen het aanbod van de reguliere instellingen meer dan genoeg kwaliteit te vinden is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_94265032
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:30 schreef mlg het volgende:

[..]

Ja, en dan heb je het ook over iets wat compleet een raar systeem is. De zorg is deels geprivatiseerd en deels genationaliseerd. Zoiets werkt niet, daarvan ben ik ook overtuigd.
Precies. Het is een schijn-privatisering. Ik vind het OV nog steeds het mooiste voorbeeld waaruit blijkt dat het met een privatisering 2 kanten op kan. In sommige gemeenten is het hartstikke vooruit gegaan, op andere plaatsen is het grote droevenis.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_94265043
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:30 schreef mlg het volgende:

[..]

Ja, en dan heb je het ook over iets wat compleet een raar systeem is. De zorg is deels geprivatiseerd en deels genationaliseerd. Zoiets werkt niet, daarvan ben ik ook overtuigd.
Ik vind het alleen om die reden al behoorlijk gefaald. NS/OV hetzelfde en ook in de energiesector kunnen we niet spreken van een succes.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_94265154
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:33 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Ik vind het alleen om die reden al behoorlijk gefaald. NS/OV hetzelfde en ook in de energiesector kunnen we niet spreken van een succes.
In de energiesector en bij de NS heb je het probleem dat er restricties aan de privatisering zijn verbonden die het ingewikkeld maken. In beide gevallen de scheiding tussen het netwerk en het 'goed'. Ik weet niet precies uit te leggen waarom dat een garantie voor ellende is, maar het blijkt niet te werken.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_94265220
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:33 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Precies. Het is een schijn-privatisering. Ik vind het OV nog steeds het mooiste voorbeeld waaruit blijkt dat het met een privatisering 2 kanten op kan. In sommige gemeenten is het hartstikke vooruit gegaan, op andere plaatsen is het grote droevenis.
Als er jaarlijks Kamervragen gesteld moeten worden over het functioneren van de Spoorwegen en iedereen er schande van spreekt ben ik wel nieuwsgierig naar de succesverhalen waar jij op doelt?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_94265354
quote:
5s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:35 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Als er jaarlijks Kamervragen gesteld moeten worden over het functioneren van de Spoorwegen en iedereen er schande van spreekt ben ik wel nieuwsgierig naar de succesverhalen waar jij op doelt?
Misschien is het je nooit opgevallen, maar OV is meer dan alleen de treinen. Ik geef toch ook aan dat de NS een apart verhaal is. Ik had het over bussen, dat zijn kleine treintjes, maar dan op wielen en die rijden ook binnen de bebouwde kom.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')