abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 5 maart 2011 @ 10:53:21 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93678555
quote:
http://www.volkskrant.nl/(...)-schaal-gefopt.dhtml

LONDEN - De geldverspilling bij het Britse ministerie van Defensie heeft een nieuwe dimensie gekregen, nu blijkt dat het leger in sommige gevallen 27 euro betaalt voor nieuwe gloeilampen die eigenlijk 80 cent kosten.
De private leverancier bezorgde het leger ook schroeven voor Land Rovers, die online voor 3 euro te koop zijn, maar waarvoor Defensie 123 euro per stuk moest afrekenen. De facturen, slechts tien dagen oud, zijn gelekt door een soldaat die deze 'criminele' praktijken niet langer kon aanzien.

De onthulling komt zeer ongelegen, aangezien de Britse strijdkrachten voor de zwaarste bezuinigingen in decennia staan. Defensie, dat zijn begroting met 45 miljard euro heeft overschreden, moet zeventienduizend banen schrappen, waarvan elfduizend gedwongen.

Beruchte instanties
De excessen zijn het gevolg van de privatiseringen die in de jaren negentig zijn bedacht door de Conservatieven, en daarna door Tony Blair en Gordon Brown (Labour) enthousiast zijn ingepast in hun 'Derde Weg'-idee, waarin staat en markt elkaar innig omarmen. Maar de private finance initiatives (pfi's) zijn nu berucht, aangezien de overheid vakkundig blijkt te worden uitgemolken.

Het idee is simpel: laat private partijen scholen, ziekenhuizen en andere publieke instellingen bouwen, en voor twintig of dertig jaar beheren en onderhouden. Dit scheelt de staat miljarden aan investeringen. In ruil hiervoor krijgen bedrijven - zo is het Nederlandse bouwbedrijf BAM op deze markt zeer actief in Groot-Brittannië - een vergoeding, in feite een soort huur.

Slapen tijdens onderhandelingen
In januari bleek dat het bedrijfsleven voor 67 miljard euro aan projecten op zich heeft genomen, geld dat de staat in eerste instantie uitspaart. De komende jaren staan hier voor de Britse belastingbetaler echter 275 miljard euro aan servicekosten tegenover.

Steeds vaker blijkt dat de Britse overheid heeft zitten slapen bij de onderhandelingen over de details. Anekdotes zoals de gloeilampen zijn slechts het topje van de ijsberg; de belastingbetaler wordt op grote schaal gefopt.

Er zijn scholen die melden dat ze 400 euro kwijt zijn voor een nieuw stopcontact, tot ziekenhuizen die 64 keer per jaar moeten betalen voor ongediertebestrijders, ook als er geen ongedierte is. Diverse 'pfi-ziekenhuizen' hebben hun eerstehulpafdeling al moeten sluiten vanwege alle kosten.

Woede
Woede veroorzaakte ook de verbouwing van de National School of Government, een opleidingsinstituut voor ambtenaren, dat door de private beheerder voor 14 miljoen euro werd opgeknapt. De rekening voor de staat: 118 miljoen euro.

Premier Cameron omschreef de contracten deze week als een 'totale puinhoop', en een voorbeeld van 'alle nonsens die we hebben geërfd', vergetend dat zijn eigen partij ooit de initiator was. 'De voorwaarden zijn vaak schandalig.'

The Daily Telegraph onthulde dat een klein bedrijfje uit de Londense City, Innisfree (14 werknemers), een van de grootste pfi-spelers is met 269 scholen en 28 ziekenhuizen in portefeuille. De winstmarge bedroeg vorig jaar 53 procent.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 5 maart 2011 @ 12:13:43 #2
64781 bonke
pipo koeie
pi_93680697
ik heb bij onze defensie ook wel eens bedragen gezien waarvan ik dacht dat dat onderdeel wel van goud moest zijn
Er word gewoonniet naar de bedragen gekeken door degenen di ze bestellen
Of degenen die ze bestellen weet niet wat het is of doet en denkt dat het bedrag goed is
pies on joe toe
pi_93680910
Dit gaat overal zo. Zodra de factuur naar de overheid gaat wordt het bedrag met een factor x verhoogd. De overheid betaalt toch wel.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_93681091
Who fucks who?

Die private ondernemer wil gewoon zijn geld terug van de staat die hem al zijn hele leven aan het naaien is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_93681196
De facturen, slechts tien dagen oud, zijn gelekt door een soldaat die deze 'criminele' praktijken niet langer kon aanzien.

Die gaat in z'n nakie de cel in vrees ik.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 12:36:00 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93681387
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 12:26 schreef Red_85 het volgende:
Who fucks who?

Die private ondernemer wil gewoon zijn geld terug van de staat die hem al zijn hele leven aan het naaien is.
En zo helpen organisaties (overheden en bedrijven) de individuele burger naar de knoppen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_93682747
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 12:26 schreef Red_85 het volgende:
Who fucks who?

Die private ondernemer wil gewoon zijn geld terug van de staat die hem al zijn hele leven aan het naaien is.
En wie is het uiteindelijke kind van de rekening? De burger, want er moet uiteindelijk weer flink bezuinigd worden.
Let's pretend we scored a goal YEAH
pi_93682871
quote:
"gevolg van de privatiseringen"
Zie hier de kern van het probleem.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 13:36:26 #9
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_93683238
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 13:24 schreef Gulo het volgende:

[..]

Zie hier de kern van het probleem.
Je bedoelt de incompetentie van de overheid, of betaal jij ook 10,00 euro voor een half wit brood?
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_93683549
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 13:36 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Je bedoelt de incompetentie van de overheid, of betaal jij ook 10,00 euro voor een half wit brood?
Het is een combinatie van.

Ik denk niet zo zeer dat het alleen incompetentie is.

Waarschijnlijk is er gewoon sprake van het gunnen van dergelijke order aan een bekende private partner die zich zo exorbitant kan verrijken zonder de feitelijke regels te overtreden. Legale corruptie dus.

Maar sowieso, als private partners zich verrijken ten koste van de gemeenschap is dit natuurlijk verwerpelijk.

Voornoemde voorvallen zijn gewoon misdadig. Ik snap niet dat dergelijke lieden 's avonds gewoon met een gerust geweten naar bed kunnen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 15:39:14 #11
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zaterdag 5 maart 2011 @ 15:41:42 #12
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93688001
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 15:39 schreef slashdotter3 het volgende:
Wat moet ik doen om zo'n defensie leverancier te worden? :@
Rutte pijpen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_93688070
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 15:39 schreef slashdotter3 het volgende:
Wat moet ik doen om zo'n defensie leverancier te worden? :@
Voor 27 euro p.s. wil ik die peertjes ook wel persoonlijk komen inschroeven. Geen probleem. :D
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_93692033
Een van m'n ouders werkt bij een bedrijf wat aan de Nederlandse defensie levert, en daar gaat het er ook vrij verkwistend aan toe.

Officieel wordt het per x jaar (dacht ik) uitbesteed en gaat het naar de goedkoopste aanbieder, maar achter de schermen worden de aanbiedingen van de andere aanbieders doorgespeeld naar het bedrijf wat ik bedoel "omdat het zo goed gaat en ze graag van die leverancier gebruik blijven maken".

Defensie bestelt er ook gewoon fietsbanden die dat bedrijf dan vrolijk bij de fietsenmaker een straat verder even gaat halen en tegen een hoog tarief verkoopt, en aan het eind van het jaar moet dan nog even het potje leeg en bestellen ze nog even van alles omdat ze anders het jaar erna minder te besteden krijgen :r :r
pi_93694947
:Y)
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
pi_93695801
Quootje uit de film 'Independence Day'
quote:
President: I don't understand, where does all this come from? How do you get funding for something like this?
Julius: You don't actually think they spend $20,000 on a hammer, $30,000 on a toilet seat, do you?
:+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_93696128
quote:
18s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 12:20 schreef Prutzenberg het volgende:
Dit gaat overal zo. Zodra de factuur naar de overheid gaat wordt het bedrag met een factor x verhoogd. De overheid betaalt toch wel.
Inderdaad. Veel overheidsinstellingen werken nog met ontiegelijk suffe onderhandelaars die echt niet weten wat ze aan het doen zijn. Verkopen aan de overheid is altijd feest! Jaarlijks worden er - ook in Nederland - vele miljoenen "teveel" over de balk gesmeten. Geld dat met een beetje onderhandelen gewoon nog in de schatkist had kunnen zitten... :') :') :')
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_93696388
Volgens mij weten we nu eindelijk waar dit plaatje vandaan komt:


Uit dit topic uit 2007

;)

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2011 19:22:43 ]
  zaterdag 5 maart 2011 @ 19:48:28 #19
64781 bonke
pipo koeie
pi_93697773
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 19:20 schreef Igen het volgende:
Volgens mij weten we nu eindelijk waar dit plaatje vandaan komt:

[ afbeelding ]
Uit dit topic uit 2007

;)
whehe screw de overheid
pies on joe toe
pi_93699171
Screw, special _O-
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
pi_93700377
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 20:15 schreef truepositive het volgende:
Screw, special _O-
Special price my friend! *)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 20:58:11 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_93701143
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 12:13 schreef bonke het volgende:
ik heb bij onze defensie ook wel eens bedragen gezien waarvan ik dacht dat dat onderdeel wel van goud moest zijn
Er word gewoonniet naar de bedragen gekeken door degenen di ze bestellen
Of degenen die ze bestellen weet niet wat het is of doet en denkt dat het bedrag goed is

Dat komt omdat het officieel 'milspec' moet zijn. Zeker bij de luchtmacht lopen bedragen dan enorm hoog op, tot honderden euro's voor een simpel tie-wrapje van 2 cent (in de gewone winkel).
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 6 maart 2011 @ 00:26:52 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93711799
Hoe lang was Labour aan de macht?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 maart 2011 @ 00:29:45 #24
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93711926
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 20:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat komt omdat het officieel 'milspec' moet zijn. Zeker bij de luchtmacht lopen bedragen dan enorm hoog op, tot honderden euro's voor een simpel tie-wrapje van 2 cent (in de gewone winkel).
Nee, dat komt door de aanbesteding. Bedrijven bieden goedkoop een systeem aan en verdienen op onderhoud en onderdelen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 6 maart 2011 @ 00:33:43 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93712120
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 00:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, dat komt door de aanbesteding. Bedrijven bieden goedkoop een systeem aan en verdienen op onderhoud en onderdelen.
Vertel, wat maakt jou een deskundige op het gebied van aanbestedingen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')