abonnement Unibet Coolblue
pi_95585080
Post eerst maar eens een voorbeeld :)
Bleuh.
  zaterdag 16 april 2011 @ 16:59:35 #102
305146 heloef
20, Een omgekeerde Saab
pi_95585225
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 16:55 schreef PimD het volgende:
Post eerst maar eens een voorbeeld :)
Gewoon een screenshot?
C'est la vie
Verliefdheid is voor de dommen
A lion does not lose sleep over the opinion of sheep
Hier sprak Tchock Heloefs lul is zo ondergewaardeerd.
pi_95585401
Nee gewoon een HTML/CSS pagina ergens. Lappen code hier of een plaatje kan ik persoonlijk vrij weinig mee.
Bleuh.
pi_95585617
De meesten van ons hebben geen kristallen bol waarin we kunnen zien hoe jij je website opgebouwd hebt. Dus ja, kom eens over de brug met wat je gemaakt hebt.
  zaterdag 16 april 2011 @ 17:54:57 #105
305146 heloef
20, Een omgekeerde Saab
pi_95586982
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 april 2011 17:11 schreef KomtTijd... het volgende:
De meesten van ons hebben geen kristallen bol waarin we kunnen zien hoe jij je website opgebouwd hebt. Dus ja, kom eens over de brug met wat je gemaakt hebt.
Sorry ik ben nogal een nitwit dus daarom dat ik vroeg wat jullie willen zien. Ik zal even het HTML bestandje uploaden.
C'est la vie
Verliefdheid is voor de dommen
A lion does not lose sleep over the opinion of sheep
Hier sprak Tchock Heloefs lul is zo ondergewaardeerd.
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:00:14 #106
242879 Onnoman
The On And Only
pi_95712090
Om te garanderen dat alle posities in zowel internet explorer als firefox hetzelfde zijn, moet je dan elk element uitgebreid gaan uitschrijven? waaronder padding, margin, e.d.?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_95712652
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 14:00 schreef Onnoman het volgende:
Om te garanderen dat alle posities in zowel internet explorer als firefox hetzelfde zijn, moet je dan elk element uitgebreid gaan uitschrijven? waaronder padding, margin, e.d.?
in principe wel (voor zover ik weet). Volgens mij was daarvoor een css-reset bedacht, wat alles op 0 of een andere acceptabele standaardwaarde zet. Zou je even moeten googelen.
Finally, someone let me out of my cage
  dinsdag 19 april 2011 @ 16:02:28 #108
242879 Onnoman
The On And Only
pi_95717229
standaard submit buttons worden in IE en Firefox altijd anders weergegeven schijnt het!
de font binnen buttons zijn altijd ongelijk.. de enige manier is om de font bold te maken zoals als volgt:

font: bold small Arial, Verdana, Sans-serif;
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_95731820
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 14:14 schreef minibeer het volgende:

[..]

in principe wel (voor zover ik weet). Volgens mij was daarvoor een css-reset bedacht, wat alles op 0 of een andere acceptabele standaardwaarde zet. Zou je even moeten googelen.
Húúúú nee alsjeblieft, niet van die "resets" ;( Die verneuken het alleen maar verder.

Gewoon defineren wat je nodig hebt en verder niets. De standaard stylesheet is juist hardstikke handig om als fallback te hebben.
pi_95731894
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 16:02 schreef Onnoman het volgende:
standaard submit buttons worden in IE en Firefox altijd anders weergegeven schijnt het!
de font binnen buttons zijn altijd ongelijk.. de enige manier is om de font bold te maken zoals als volgt:

font: bold small Arial, Verdana, Sans-serif;
Heb ik nog nooit last van gehad?
En: Wat maakt het uit? Standaard formulier-elementen zijn sowieso besturingssysteem en browser afhankelijk en zien er dus nooit het zelfde uit, maar altijd zoals de gebruiker graag wil dat het eruit ziet. Moet je niet aan gaan lopen kloten dus.

-edit-
Zeer informatieve website over ditsoort issues:
http://dowebsitesneedtolookexactlythesameineverybrowser.com/
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:51:42 #111
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_95736744
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:41 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Heb ik nog nooit last van gehad?
En: Wat maakt het uit? Standaard formulier-elementen zijn sowieso besturingssysteem en browser afhankelijk en zien er dus nooit het zelfde uit, maar altijd zoals de gebruiker graag wil dat het eruit ziet. Moet je niet aan gaan lopen kloten dus.

-edit-
Zeer informatieve website over ditsoort issues:
http://dowebsitesneedtolookexactlythesameineverybrowser.com/
Toch jammer dat die er in iig in Opera en FF wel hetzelfde uitziet. :')
pi_95738485
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:51 schreef ursel het volgende:

[..]

Toch jammer dat die er in iig in Opera en FF wel hetzelfde uitziet. :')
Ik weet ook heel zeker dat die in jouw firefox er anders uitzien als in mijn firefox.

En zo niet dan kies ik een ander thema, ziet'ie er weer anders uit.

Het zelfde geldt voor scrollbalken en dergelijke. 9 van de 10 keer zijn die afhankelijk van (het thema van) je OS. Daar moet je als webdeveloper gewoon niet mee kutten, da's alleen maar irritant.
pi_96013449
Ik ben vrij nieuw met CSS dus ben bezig met wat aanklooien lokaal.
Nu werkt alles prima (in Chrome that is, cross-browser ga ik later wel naar kijken).

Ik had hem even door de validator heen gehaald en die begon te miepen over DOCTYPE.
Daar heb ik me dus even in ingelezen op http://www.w3schools.com/tags/tag_doctype.asp

Als ik de 'tolerantste' doctype toepas
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

werkt mijn CSS deels niet meer. Als ik het goed begrijp werkt font: dan niet meer zoals ik hieronder heb?

1
2
3
4
5
6
7
div#wrapper
{
    color: black;
    font: normal 11/12px verdana, helvetica, sans serif;
    width: 900px;
    position: relative;
}
Moet ik dan alles los declaren (font-family, font-size... etc) ?

Alvast bedankt!
  dinsdag 26 april 2011 @ 20:56:41 #114
230788 n8n
Pragmatisch
pi_96013542
Volgens mij gooit 11/12 roet in het eten
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:00:21 #115
230788 n8n
Pragmatisch
pi_96013761
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:40 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Húúúú nee alsjeblieft, niet van die "resets" ;( Die verneuken het alleen maar verder.

Gewoon defineren wat je nodig hebt en verder niets. De standaard stylesheet is juist hardstikke handig om als fallback te hebben.
Ik gebruik altijd een reset, werkt prima. De standaarden vallen nog steeds terug op standaard waarden maar dan in elke browser hetzelfde.

Nog een extragratis tip voor wie met em's werkt: zet de font-size van het body-element op 62.5%, een em is nu overal 10px groot
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_96013903
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2011 20:56 schreef n8n het volgende:
Volgens mij gooit 11/12 roet in het eten
Dat was m, super!
pi_96014094
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:00 schreef n8n het volgende:

Nog een extragratis tip voor wie met em's werkt: zet de font-size van het body-element op 62.5%, een em is nu overal 10px groot
Zag net op W3C ook dat em's aangeraden worden.
Maar 14px <> 1.4em maar ook niet 0.875em (volgens W3C)
quote:
1em is equal to the current font size. The default text size in browsers is 16px. So, the default size of 1em is 16px.
Wat is het nou dan :{

Edit; lijkt erop dat 14px = 1.3em in Chrome en IE8, maar 11px is wel 0.6875em. Wordt er niet veel duidelijker op.
Edit2; is het aan te raden dat ik ALLE px verander in em?
pi_96014792
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:00 schreef n8n het volgende:

[..]

Ik gebruik altijd een reset, werkt prima. De standaarden vallen nog steeds terug op standaard waarden maar dan in elke browser hetzelfde.
Die waarden zijn misschien wel overal hetzelfde, maar ze zijn over het algemeen niet wat je wilt. Dan moet je dus alsnog vanalles specificeren. Kun je het net zo goed in 1 keer doen, meteen naar de waarden die je wel wilt.
quote:
Nog een extragratis tip voor wie met em's werkt: zet de font-size van het body-element op 62.5%, een em is nu overal 10px groot
Dat geldt alleen als de standaard lettergrootte in de browser op 16px staat. Meestal wel de standaardwaarde, maar er volledig op vertrouwen is misschien wat link. Overigens levert een font-size van 75% op de body dan 12px op.
pi_96015097
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:06 schreef DaFan het volgende:

[..]

Zag net op W3C ook dat em's aangeraden worden.
Maar 14px <> 1.4em maar ook niet 0.875em (volgens W3C)

[..]

Wat is het nou dan :{

Edit; lijkt erop dat 14px = 1.3em in Chrome en IE8, maar 11px is wel 0.6875em. Wordt er niet veel duidelijker op.
Edit2; is het aan te raden dat ik ALLE px verander in em?
1em is 10px als de fontgrootte 10px is, en 12px als de fontgrootte 12px is. Hoe groot het precies is, ligt dus aan de situatie. Als je em's gebruikt voor het instellen van de font-size, wordt als uitgangspunt de font-size van het parent-element genomen. Voor andere dingen (margins bijv.) wordt de font-size van het element zelf als uitgangspunt genomen.
pi_96015234
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:21 schreef Light het volgende:

[..]

1em is 10px als de fontgrootte 10px is, en 12px als de fontgrootte 12px is. Hoe groot het precies is, ligt dus aan de situatie. Als je em's gebruikt voor het instellen van de font-size, wordt als uitgangspunt de font-size van het parent-element genomen. Voor andere dingen (margins bijv.) wordt de font-size van het element zelf als uitgangspunt genomen.
Ok ingewikkeld.
En als ik nou de tip van W3C gebruik
1body {font-size:100%;}
wat is dan mijn font-size? (als mn wrapper op 0.6875em staat, wat nu gelijk staat aan 11px).
16px dus?
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:27:17 #121
230788 n8n
Pragmatisch
pi_96015499
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:06 schreef DaFan het volgende:

[..]

Zag net op W3C ook dat em's aangeraden worden.
Maar 14px <> 1.4em maar ook niet 0.875em (volgens W3C)

[..]

Wat is het nou dan :{

Edit; lijkt erop dat 14px = 1.3em in Chrome en IE8, maar 11px is wel 0.6875em. Wordt er niet veel duidelijker op.
Edit2; is het aan te raden dat ik ALLE px verander in em?
62,5% van 16 is 10.
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:16 schreef Light het volgende:

[..]

Die waarden zijn misschien wel overal hetzelfde, maar ze zijn over het algemeen niet wat je wilt. Dan moet je dus alsnog vanalles specificeren. Kun je het net zo goed in 1 keer doen, meteen naar de waarden die je wel wilt.
Ik heb liever controle, ik koppel elementen met dezelfde 'sematische' opmaakwaarde ook bij elkaar. Bijvoorbeeld alle elementen waarvan hetzelfde font gespecificeerd is in 1, dan hoef ik het ook maar 1 keer aan te passen als ik voor een andere waarde kies.
quote:
[..]

Dat geldt alleen als de standaard lettergrootte in de browser op 16px staat. Meestal wel de standaardwaarde, maar er volledig op vertrouwen is misschien wat link. Overigens levert een font-size van 75% op de body dan 12px op.
Als die standaard lettergrootte anders is dan 16px heeft dat een reden, meteen het voordeel van em's. Idealiter wissel je em's en px slim af om een website op basis van fontschaling slim te laten schalen. Helaas werkten developers daar niet aan mee waardoor er nu een 'schaal-alles' functie in nagenoeg elke browser zit, dan krijg je snel bij inzoomen dat je verticaal moet scrollen.
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_96016153
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:27 schreef n8n het volgende:

Ik heb liever controle, ik koppel elementen met dezelfde 'sematische' opmaakwaarde ook bij elkaar. Bijvoorbeeld alle elementen waarvan hetzelfde font gespecificeerd is in 1, dan hoef ik het ook maar 1 keer aan te passen als ik voor een andere waarde kies.
Die controle heb je ook zonder reset-css wel. Dingen combineren ben ik het wel mee eens, in ieder geval voor dingen die logisch gezien ook bij elkaar horen.
quote:
Als die standaard lettergrootte anders is dan 16px heeft dat een reden, meteen het voordeel van em's. Idealiter wissel je em's en px slim af om een website op basis van fontschaling slim te laten schalen. Helaas werkten developers daar niet aan mee waardoor er nu een 'schaal-alles' functie in nagenoeg elke browser zit, dan krijg je snel bij inzoomen dat je verticaal moet scrollen.
Ik begin meestal met een grootte in px (op html en body) en alle font-sizes daarna stel ik in met em's.
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:39:39 #123
230788 n8n
Pragmatisch
pi_96016385
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:36 schreef Light het volgende:

[..]

Die controle heb je ook zonder reset-css wel. Dingen combineren ben ik het wel mee eens, in ieder geval voor dingen die logisch gezien ook bij elkaar horen.

[..]
Uiteindelijk gaat het er om wat je zelf het prettigst vind werken, het resultaat telt. Beide manieren hebben iets om voor te zeggen
quote:
Ik begin meestal met een grootte in px (op html en body) en alle font-sizes daarna stel ik in met em's.
Ligt aan de website, ik kijk altijd van welke waarden het waar wenselijk is als ze schalen en tot op welke hoogte. Een goede werkwijze vinden neemt wat tijd in beslag maar daarna gaat het vrijwel vanzelf
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_96016547
Thanks beide.
  donderdag 5 mei 2011 @ 14:23:42 #125
329156 Peem
Skiddelly
pi_96387416
Oi, graag wat hulp:

Ik heb een div "Content" en een div "Footer"

Ik heb mijn content geen hoogte meegegeven, en bij meer content wordt het dus groter, en gaat Footer omlaag.

In de footer heb ik 2 plaatjes naast elkaar, omdat ze floaten (1 links 1 rechts) heb ik er een clearfix bij gedaan.

Nu is het probleem dat zodra mijn content groter word, alleen links of alleen rechts mee gaat, en het andere plaatje dus blijft staan. Wat doe ik fout?

HTML:

<div id="content">
<div id="main">
<div id="mainTop"></div>
<div id="mainHolder">
<div id="mainContent">uyguoyboubguy</div>
</div>
<div id="mainBottom"></div>
</div><!-- end of mainright -->

<div id="side">
<div id="sideTop"></div>
<div id="sideHolder">
<div id="sideContent">uyguoyboubguy</div>
</div>
<div id="sideBottom"></div>
</div><!-- end of side -->

<div id="side2">
<div id="sideContent2">uyguoyboubguy</div>
</div><!-- end of side -->

<div class"clearFix"></div>
</div><!-- end of content -->

<div id="footer">
<div id="left"></div>
<div id="right"></div>
<div class="clearFix"></div>
</div><!-- end of footer -->

CSS:
#side2{
background: url(images/twitter.jpg);
width: 300px;
height: 242px;
float: right;
padding: 0;
margin-right: 100px;
border: 3px solid #4fa600;
margin-bottom: 10px;
}

#sideContent2{
background: none;
width:auto;
margin:10px 10px;
padding: 0 10px 0 10px;
overflow:hidden;
}

#footer{
background: none;
width: 100%;
height: 206px;
margin-top: 500px;
}

#left{
background: url(images/bgleft.png);
width: 50%;
height: 206px;
float:left;
}

#right{
background: url(images/bgright.png);
width: 50%;
height: 206px;
float: right;
}

.clearFix { clear: both; display: block; font-size: 0; line-height: 0%; height: 0; visibility: hidden; }

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? Het lijkt mij dat ik nog iets in #footer zou moeten zetten waardoor het bij elkaar blijft, aangezien dat de div is die ze bij elkaar houden moet.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, bedankt!
---
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')