abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92181388
Een vriend heeft een appartement gekocht met een parkeerplek. Op het binnenterrein bevinden zich enkele parkeerplekken die gekocht zijn door de bewoners. Om daar te komen moet je een inrit inrijden. Men wil een bord plaatsen dat het "eigen terrein" is en dat alleen bewoners daar mogen parkeren.

Hoe rechtsgeldig is dit? En een bord icm "wegsleepregeling"? Wat doet de politie als je ze belt? Natuurlijk heel vervelend als iemand op jouw parkeerplek parkeert. Wat kan men het beste doen?
pi_92181602
Valt niet direct te controleren uiteraard, want je hoeft vast je kenteken niet te registreren en zelfs dan gaat t nog nergens over.

Maar als iemand op jouw plekje gaat staan briefje schrijven, je auto voor die auto zetten en dan bellen ze vanzelf wel, boos kijken en ze doen t nooit weer!
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_92181654
Moet zo en zo afgesloten zijn van de openbare weg, anders mag iedereen er parkeren.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:29:29 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_92181704
De politie doet niets. Je kan de auto's wel weg laten slepen als vve zijnde en dan de kosten verhalen op de eigenaar van de auto.

of je zet een hek voor de ingang van het binnenterrein, zoals we dat hier hebben.

of je het zet neerklapbare op elke parkeerplaats.
So we just called him Fred
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:29:57 #5
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_92181735
Ik heb dat inderdaad ook, in principe mag daar niet iedereen zonder toestemming komen, dus je kunt mensen wegsturen.

De wegsleepregeling is een lastige, want dat is een papieren tijger. Wanneer daar iemand staat geparkeerd die dat daar niet mag, moet je zelf een sleepbedrijg bellen, dit zelf betalen, en je bent op dat moment verantwoordelijk voor die auto.

Je dient later maar te proberen via een civielrechtelijke procedure het geld terug te krijgen.

Helaas werk het vasthouden van de auto tot de betaling geregeld is (zoals inderdaad onze overheid het wel doet) niet, omdat dit weer niet mag.

Wat wel weer mag is een bord ophangen met "Pas op, parkeren op eigen risico spelende kinderen"

Omdat je geen vergoeding vraagt voor het parkeren, en degene daar niet hoort te zijn, ben je dus niet verantwoordelijk voor eventuele schade
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_92182017
Ja duidelijk. De politie heeft natuurlijk geen kentekenlijst of iets dergelijks. Ik denk dat ik de auto gewoon maar ga blokkeren.
pi_92182308
kun je niet van die beugels in de bestrating laten leggen? als toch iedereen ene eigen plek heeft.. moet je alleen wel die beugel naar beneden doen als je de auto neer wilt zetten en weer omhoog als je weggaat :')

dit idee:
pi_92182588
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:24 schreef portabel het volgende:
Een vriend heeft een appartement gekocht met een parkeerplek. [..]
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:36 schreef portabel het volgende:
[..]Ik denk dat ik de auto gewoon maar ga blokkeren.
Een vriend, ahuh ;)

Staat er niet ergens aangegeven dat alleen bewoners daar mogen parkeren? (Of vergunninghouders?)
pi_92183813
In elk geval mag je pas actie ondernemen als voor een toevallige passant duidelijk is dat die plek alleen beschikbaar is voor bewoners (of zelfs alleen maar voor de eigenaar van appartement nummer x). Dit moet dus worden aangegeven middels een bordje 'eigen terrein - alleen parkeren t.b.v. bewoners' bij de ingang, eventueel aangevuld met huisnummers bij de parkeervakken.

Of je moet gaan werken met een afsluiting van het terrein (slagboom) of van de individuele parkeervakken (parkeerbeugel).

Pas wanneer duidelijk is dat het terrein niet bedoeld is voor toevallige passanten en/of bezoekers, kun je actie ondernemen tegen wildparkeerders. In geen geval mag je schade toebrengen aan de eigendommen. Een goed werkende methode is toch wel het klemzetten. En dan in eerste instantie gewoon zeggen 'wacht maar tot ik morgenochtend naar m'n werk moet'. Laat ze maar voelen dat ze daar niet gewenst zijn.
pi_92217884
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:28 schreef Ralphmeister het volgende:
Moet zo en zo afgesloten zijn van de openbare weg, anders mag iedereen er parkeren.
Hoe en hoe? :?
  woensdag 2 februari 2011 @ 13:25:09 #11
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_92218988
Wij krijgen daar ook mee te maken. Ik zat al te denken aan een kentekenplaat of iig het kenteken op een bordje te zetten bij de plaats.
That's the way the cookie crumbles
pi_92219443
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 13:25 schreef IJzercookie het volgende:
Wij krijgen daar ook mee te maken. Ik zat al te denken aan een kentekenplaat of iig het kenteken op een bordje te zetten bij de plaats.
Helpt dat echt denk je?
  woensdag 2 februari 2011 @ 14:24:59 #13
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_92221951
Dat weet ik natuurlijk niet. Maar ik weet wel dat als ik mijn auto nooit daar zal parkeren als duidelijk is dat het niet hoort.
That's the way the cookie crumbles
pi_92222055
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:28 schreef Ralphmeister het volgende:
Wat een onzin, je oprit is toch ook niet afgesloten van de openbare weg en toch haalt daarbij ook niemand het in zijn kop om zomaar op jou oprit te parkeren.
pi_92240134
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 14:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een onzin, je oprit is toch ook niet afgesloten van de openbare weg en toch haalt daarbij ook niemand het in zijn kop om zomaar op jou oprit te parkeren.
Wat een onzin, een oprit/inrit is (ook in de WVW) heel wat anders dan een parkeerplaats en niet gelijk te stellen. Zo is het bijvoorbeeld expliciet verboden een oprit/inrit te blokkeren.
pi_92244923
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:24 schreef portabel het volgende:
Een vriend heeft een appartement gekocht met een parkeerplek. Op het binnenterrein bevinden zich enkele parkeerplekken die gekocht zijn door de bewoners. Om daar te komen moet je een inrit inrijden. Men wil een bord plaatsen dat het "eigen terrein" is en dat alleen bewoners daar mogen parkeren.

Hoe rechtsgeldig is dit?
een eigenaar van een erf is bevoegd dat af te sluiten (voor onbevoegden).

art. 5:48 burgerlijk wetboek
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_92246096
Volgens mij mag je op beslissing van de VVE (dus niet je vriend op eigen houtje) er wel een slagboom neerzetten (of een paaltje en mensen een sleutel geven, gewoon eentje van de gamma joh) als het prive terrein is (dus eigen grond van het complex en zo)
  donderdag 3 februari 2011 @ 12:30:48 #19
3542 Gia
User under construction
pi_92268185
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:42 schreef Salatrel het volgende:
kun je niet van die beugels in de bestrating laten leggen? als toch iedereen ene eigen plek heeft.. moet je alleen wel die beugel naar beneden doen als je de auto neer wilt zetten en weer omhoog als je weggaat :')

dit idee:
[ afbeelding ]
Ik zou voor deze optie gaan.

Een slagboom of een bord houdt nog niet de auto's van familie of vrienden van medeflatbewoners weg. En daar wil je ook geen heibel mee.

Lekker op deze manier afsluiten.

Hebben ze die dingen ook met een afstandsbediening? :P
pi_92269538
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 18:16 schreef Ivo1985 het volgende:
In elk geval mag je pas actie ondernemen als voor een toevallige passant duidelijk is dat die plek alleen beschikbaar is voor bewoners (of zelfs alleen maar voor de eigenaar van appartement nummer x). Dit moet dus worden aangegeven middels een bordje 'eigen terrein - alleen parkeren t.b.v. bewoners' bij de ingang, eventueel aangevuld met huisnummers bij de parkeervakken.

Of je moet gaan werken met een afsluiting van het terrein (slagboom) of van de individuele parkeervakken (parkeerbeugel).

Pas wanneer duidelijk is dat het terrein niet bedoeld is voor toevallige passanten en/of bezoekers, kun je actie ondernemen tegen wildparkeerders. In geen geval mag je schade toebrengen aan de eigendommen. Een goed werkende methode is toch wel het klemzetten. En dan in eerste instantie gewoon zeggen 'wacht maar tot ik morgenochtend naar m'n werk moet'. Laat ze maar voelen dat ze daar niet gewenst zijn.
Om er vervolgens een week later achter te komen dat het met 4 lekke banden ook niet prettig rijden is.
pi_92271642
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 13:35 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Helpt dat echt denk je?
Nee, mensen zetten tegenwoordig gewoon de auto in wat overduidelijk de voortuin van een ander is.
Blokkeren kan zeker. Maar dan moet je wel afwachten hoe (on)vriendelijk de foutparkeerder is als hij verhaal komt halen over het klemzetten. Bij ons in de buurt is wel eens met de handen gesproken om het zo te zeggen (kort: tandartsbezoekers vinden de openbare parkeerplaats 50 m verder op te ver en parkeren regelmating bij naaste en overburen en worden dan soms klemgezet)

Daarbij heb ik ook wel meegemaakt dat ondanks officiele "Verboden toegang" borden (hoeveel waarde hebben die?) bij zulke klemzet acties de beheerder van een terrein door de politie geboeid werd afgevoerd, i.p.v. de foutparkeerder. Dit was bij een incident in een dorp waar zeer veel parkeeroverlast was van bezoekers van een recreatieplas. Een week later waren er dan wel weer parkeerdverboden van de gemeente.

Kortom je hebt een leuk stukje grond, maar hebt geen enkele serieuze mogelijkheid om misbruik aan te pakken. Ofwel: de meest asociale/agressieve persoon wint hier.
pi_92272659
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 12:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zou voor deze optie gaan.

Een slagboom of een bord houdt nog niet de auto's van familie of vrienden van medeflatbewoners weg. En daar wil je ook geen heibel mee.

Lekker op deze manier afsluiten.

Hebben ze die dingen ook met een afstandsbediening? :P
Of die dingen plaatsen, standaard omlaag. En als er een foutparkeerder staat, het hekje omhoog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')