abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_90540616
Top multimeter tests - Deel 1 van een hoop

-------------------------------------------------- ------------------------------

Yep ... hier gaan we, we duiken samen in de elektrische toestanden. Ik weet dat het waarschijnlijk u de bibbers geeft, maar geef toe - uw voertuig kan niet zonder goede elektra. Voor een verrassend kleine investering, zult u versteld staan van hoeveel deze kleine meters kunnen doen, evenals hoeveel tijd (en euros) ze kunnen besparen, als je weet wat ermee te doen.

Deze meters worden multimeters genoemd, omdat ze een aantal dingen meten. De meest voorkomende metingen worden spanning, stroom en weerstand. Meer geavanceerde meters meten temperatuur en frequentie, terwijl multimeters bestemd voor de automobielindustrie ook toerental en onderbrekingshoek meten.

De meeste multimeters van tewgenwoordig zijn digitale meters die een numerieke weergave van gemeten waarden verstrekken. Oudere multimeters maken gebruik van een naald en moet u de waarde te lezen van een schaal onder de naald ... zie als een snelheidsmeter. Moderne multimeters zijn verrassend goedkoop. volledige automotieve oplossingen van problemen meter kosten doorgaans minder dan honderd euro, terwijl de eenvoudige hobbyist-meters vaak kunnen worden gevonden voor ongeveer tien euro.

1: Uw eerste test - Meet voltage Batterij


De reden dat vele meters zijn goedkoop zijn is omdat u handmatig de juiste meting en bereik moet aangeven voor de test die u wilt selecteren. Alle auto-accu's voorzien in DC (gelijkstroom-) spanning, meestal in het bereik van ongeveer 10 tot 16 volt.

Kijk naar de voorzijde van de meter en draai de hendel naar DC volt, met een maximaal bereik van 20. Andere keuzes kunnen bestaan uit 2 of 200 volt DC. Je zou een goedkope meter kunnen beschadigen bij het selecteren van 2 volt, als zij geen overspanningsbeveiliging heeft. Kiezen voor de 200 Volt range zal niets beschadigen, maar je krijgt geen accurate meting

De twee draden die kwamen met deze meter zijn rood en zwart. Rood is altijd voor de positieve pool en zwart voor de negatieve. Met de motor uit en de sleutel uit het contactslot, kun je de spanning meten, dat doe je als volgt, raak het zwarte uiteinde aan op de -/min van de accu en het rode meetsnoer met de +/plus. De meter moet onmiddellijk een getal tonen, dat is de accuspanning.

Verwacht iets te zien in het bereik van 11,5 tot 12,6 volt. Iets minder dan dit kan een slechte cel in de accu zijn, en de accu dient dus vervangen te worden.

2: Echt belangrijke simpele test - massaweerstand


De volgende test kan bespaart u uren en uren rommelen, met name op oudere voertuigen. Moderne elektrische systemen in een auto gebruiken een 12 volts, negatieve aarde configuratie. Dit betekent dat de elektriciteit wordt geleverd van de pluspool van de accu, terwijl de negatieve pool is verbonden met de carrosserie en chassis.

Dit werkt goed zo lang als het plaatwerk en het chassis van metaal zijn. Het werkt ook goed zolang het plaatwerk en het chassis elektrisch zijn verbonden, meestal door een aardingsband. Het controleren van de weerstand tussen de verschillende punten op het plaatwerk, de motor en het chassis zal idealiter geen weerstand vertonen. Dit heet een continuiteitscheck.

Weerstand wordt gemeten in ohm, dus we gaan de meter ingesteld op de laagste weerstand bereik tot onze tests te doen, dat gedaan, raak het rode uiteinde naar de negatieve pool (min/-) van de accu. Ja, ik zei dat het zwarte naar de negatieve gaat in de vorige test, maar we zijn geen volt meer aan het meten.

Nu, raak het uiteinde van de draad om wat blank metaal op de motor. Het uitlaatspruitstuk is vaak een goede plek. Uw meter moet weer een nul voor de weerstand waarde weergeven. Het kan ook een piep of een licht zijn, afhankelijk van het ontwerp. Als het display niet op nul of een lage waarde staat, controleer dan de verbinding tussen de pool van de accu's en de kabel van het plaatwerk of de motor.

Volg de zwarte kabel van de batterij naar de plaats van bestemming. Kijk voor een verroeste of losse verbinding. Kijk voor een aardingsband dat het plaatwerk en het chassis of de subframe met elkaar verbindt. Het plaatwerk is gemonteerd op rubberen bussen om het binnen de auto stil te houden, maar rubber is een isolator. Een directe elektrische verbinding word tot stand gebracht met behulp van een flexibele metalen band. Controleer deze voor corrosie, losse verbindingen en de algehele goede conditie. Schoon en draai de aansluitingen, en / of vervang de aardingsband als nodig is.

3: Volgende Up - Voltage Test bij starten

Voorbeeld van corrosie bij accu - dat witte spul

Mogelijk kunt u hier wel een extra handje bij gebruiken, als iemand in de buurt is zou je kunnen vragen voor hulp. Zelfs als de batterij een goede spanning toondein de eerste test, kan het intern nog niet in orde zijn en nauwelijks in staat zijn om genoeg stroom te leveren aan de auto om betrouwbaar te starten.

Voordat je iets anders doet, zorg ervoor dat de accupolen schoon zijn en de aansluitingen stevig vast zitten. Doe hetzelfde voor de startmotor en de startrelais verbindingen. Nu willen we de ontsteking uitschakelen, zodat de auto niet zal starten wanneer we de krukas horen draaien.

Op oudere auto's, kunt u dit doen door het loskoppelen van de bobine - de hoogspanning naar de distributeur, of bij voorkeur het lage voltage positieve (rode) draad die naar de spoel. Voor elektronische ontsteking, zie de handleiding van de auto over de beste manier om dit te doen. U zal wellicht de distributeurspoel, of een kruk- of nokkenas positie- sensor los te koppelen.

Stel de multimeter in en sluit deze aan op de batterij zoals in proef 1 (max 20 V). Als u een externe startschakelaar heeft kunt u deze gebruiken, of je kunt iemand proberen als hulp om de auto te starten voor ongeveer 15 seconden. Bekijk de spanning op de meter. De volgende grafiek toont het beste resultaat voor de actuele temperatuur. Als wat je zag op de meter niet overeenkomt met deze resultaten, dan heb je een probleem.

"Temperatuur -> Volt
21.1C + = 9.6 of meer
15.5C = 9,5
10.0C = 9,4
4.4C = 9,3
-1.1C = 9.1
-6.7C = 8.9
-12.2C = 8,7
-17.8C = 8,5

Als de vorige stap goed is gegaan, en u heeft alle aansluitingen goed schoongemaakt, dan ligt het huidige probleem ofwel met de batterij, startmotor of de spoel. U kunt de batterij naar een winkel brengen om een load test te doen. Verdere controles van het startsysteem zijn mogelijk, maar vallen buiten het bestek van dit artikel. Kijk in de handleiding die bij uw meter voor meer informatie die kan helpen.

4 - Opladen onder en zonder belasting test

Om te kijken of het voertuig goed laadt, dat. Start de motor en laat deze stationair draaien, koppel de bedrading aan het voertuig zoals in test 1. Schakel alle elektrische apparaten ut, zoals de stereo-installatie, ventilator, verlichting, ontdooier en zo verder.

Op de multimeter, moet u een waarde tussen 13,2 en 15,2 volt. Waarden lager dan kan deze duiden op losse of gecorrodeerde aansluitingen, een losse aandrijfriem of een mechanisch probleem met de dynamo. Hogere waarden zijn het meest waarschijnlijk te wijten aan een elektrisch probleem met de dynamo.

Laat iemand in de auto zitten en laat de motor op 2000 2500 t / min lopen en houd het daar. Controleer de lezing op de meter. Het moet niet zijn veranderd door meer dan een halve volt uit de vorige lezing.

Nu test je het met alle apparaten in de auto aan, bijvoorbeeld met de ventilator, verlichting, achterruitverwarming en alles wat draait, mag de accuspanning niet onder de 13,0 voltkomen . Als u een High-end audio systeem hebt geinstalleerd, laat u deze uit en test u nogmaals met audio systeem aan. Als de spanning op 13,0 of hoger is, maar lager is dan wanneer het audio systeem is ingeschakeld, vraagt het te veel stroom en moet u upgraden naar een zwaardere dynamo.

(wordt vervolgd.....pffff....wat een teringwerk :S)

[ Bericht 0% gewijzigd door ellevehC86 op 28-12-2010 17:47:21 (meer aanvullingen en zinsverbeteringen) ]
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_90540877
En nu? :?
pi_90540988
jij denkt dat ik in 1 keer een boekwerk submit??
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_90541094
Ik vraag me meer af waarom je een heel boekwerk zou willen submitten. Met Google is veel meer informatie te vinden als het om naslag gaat. De meerwaarde van een post op een forum zit er imo in dat het een concreet antwoord is op een vraag en die zie ik hier niet..
pi_90541165
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 16:19 schreef Alicey het volgende:
Ik vraag me meer af waarom je een heel boekwerk zou willen submitten. Met Google is veel meer informatie te vinden als het om naslag gaat. De meerwaarde van een post op een forum zit er imo in dat het een concreet antwoord is op een vraag en die zie ik hier niet..
goed, laat maar in begrijpelijke woorden een resultaat zien :)
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_90541194
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 16:21 schreef ellevehC86 het volgende:

goed, laat maar in begrijpelijke woorden een resultaat zien :)
Een resultaat voor welke vraag/probleem?
pi_90541284
Het is winter, je auto start niet/slecht (wat zeer regelmatig voorkomt) als de meesten naar een garage gaan, hun keus, maar wat als je er zelf nu iets aan kan doen of diagnoseren?
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_90541382
Google. Voordeel is hierbij ook nog dat niet alleen het elektrische systeem belicht wordt. Als je dat wel wilt, kun je natuurlijk nog wel verfijnen. :)

De moeite die je doet is bewonderingswaardig, maar in de praktijk denk ik dat een boekwerk overtypen weinig toevoegt..
pi_90541787
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 16:26 schreef Alicey het volgende:
Google. Voordeel is hierbij ook nog dat niet alleen het elektrische systeem belicht wordt. Als je dat wel wilt, kun je natuurlijk nog wel verfijnen. :)

De moeite die je doet is bewonderingswaardig, maar in de praktijk denk ik dat een boekwerk overtypen weinig toevoegt..
Geachte mevrouw, bedankt voor uw belangstelling :)

Echter ontging mij zowel in uw google resultaat als in uw verdere toelichting een relevant punt

Dit is PTA, daarin komen zowel figuren als Porsche1, Turquaz52, als Oshiro, waarbij de 1 gewoon komt bleren, de andere net zolang blijft turken tot hij iets verzonnen heeft, en iemand die meer geinteresseerd is in de auto en haar techniek.

Het artikel dat ik vertaal is uit amerikaanse hoek en moet ik dus ook nog eens vertalen uit het Engels, waarom ik als onderwerp de multimeter heb gekozen, is omdat veel mensen de multimeter niet begrijpen of er bang zijn om ermee om te gaan, terwijl bijna iedereen er al 1 thuis heeft liggen, ik hoop dat de mods hem binnenkort bij het tips-topic kunnen zetten zodat iedereen bij voorbaat of bij probleemoplossing van mijn werk kunnen meegenieten. :)
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_90542389
lolwut?
Ja doei.
pi_90542579
Episch.
  † In Memoriam † dinsdag 28 december 2010 @ 16:56:55 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90542802
Goed topic.

Met google kan je alles wel vinden en kunnen we net zo goed PTA opheffen :W
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_90544173
Ik zit nu op mijn telefoon te fokken, maar ik zet hem straks in de FAQ erbij ^O^.
pi_90544964
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 december 2010 17:29 schreef Anne het volgende:
Ik zit nu op mijn telefoon te fokken, maar ik zet hem straks in de FAQ erbij ^O^.
dank u :) ^O^
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  dinsdag 28 december 2010 @ 17:57:19 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_90545330
Goed topic ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_90546772
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 16:26 schreef Alicey het volgende:
Google. Voordeel is hierbij ook nog dat niet alleen het elektrische systeem belicht wordt. Als je dat wel wilt, kun je natuurlijk nog wel verfijnen. :)

De moeite die je doet is bewonderingswaardig, maar in de praktijk denk ik dat een boekwerk overtypen weinig toevoegt..
Nou kun je lyrisch doen over google maar dat is ook niks anders dan een zoek- en een doorverwijssite.
En waar kom je dan terecht als je op een bepaalde link klikt?
Juist, in een topic/boekwerk waarvoor iemand de moeite heeft genomen om te maken, net als dit topic.
Als niemand iets op internet zou zetten zou Google ook niks vinden.
Ik vind dit een goed initiatief!
pi_90547060
Goed iniatief, alleen leest het niet zo fijn. Een tip zou zijn om voor een eventuele volgende keer een aantal eerste posts te reserveren, waarna je kan linken naar hoofdstukken in de OP.

Verder zou ik de nauwkeurigheid in ieder geval goed belichten. Een multimeter van een tientje geeft wel voltages op 2 decimalen nauwkeurig, maar hebben eerder een nauwkeurigheid van een halve volt. Hierdoor zijn conclusies trekken vanwege kleine afwijkingen nogal twijfelachtig.
pi_90547342
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:38 schreef Adames het volgende:
Goed iniatief, alleen leest het niet zo fijn. Een tip zou zijn om voor een eventuele volgende keer een aantal eerste posts te reserveren, waarna je kan linken naar hoofdstukken in de OP.

Verder zou ik de nauwkeurigheid in ieder geval goed belichten. Een multimeter van een tientje geeft wel voltages op 2 decimalen nauwkeurig, maar hebben eerder een nauwkeurigheid van een halve volt. Hierdoor zijn conclusies trekken vanwege kleine afwijkingen nogal twijfelachtig.
Hele goeie tip, ik weet niet of ik hem bij deze post direct al ga toepassen maar je hebt absoluut gelijk betreffende de duidelijkheid, wat je tweede punt betreft zou je eigenlijk heel simpel moeten concluderen dat er iets mis aan het gaan is zodra je een tolerantiewaarde bereikt :)
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_90547573
Goed topic, ik wist bijvoorbeeld niet dat er multimeters waren die toerental kunnen weergeven voor onder de 100 euro.

Heb je linkje? Ik denk al langer na over een goede multimeter met een meer functie's. (hoewel ik de *piep*-functie het meest gebruik :P )
pi_90547745
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 december 2010 18:49 schreef BroesWillems het volgende:
Goed topic, ik wist bijvoorbeeld niet dat er multimeters waren die toerental kunnen weergeven voor onder de 100 euro.

Heb je linkje? Ik denk al langer na over een goede multimeter met een meer functie's. (hoewel ik de *piep*-functie het meest gebruik :P )
:)

http://shop.conrad.nl/ger(...)timeters/123240.html
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_90548233
quote:
Besteld.

:P
pi_90642408
@ TS, een dynamo puur op spanning meten is zinloos. je moet de afgeleverde AMPERE'S meten. die laden de accu bij, de spanning niet

nog ff een toevoeging,

Ford gebruikt bij div. modelen een SMART charge systeem waar de spanning wel tot 18V kan oplopen, hou hier rekening mee bij het diagnose stellen, anders ga je de dynamo voor niks vervangen :+
pi_90650898
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:26 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
@ TS, een dynamo puur op spanning meten is zinloos. je moet de afgeleverde AMPERE'S meten. die laden de accu bij, de spanning niet
[.quote]

Je meet of de dynamo werkt, niet of deze de gewenste restspanning geeft, dit hoofdstuk is nog in behandeling :)

[quote]
nog ff een toevoeging,

Ford gebruikt bij div. modelen een SMART charge systeem waar de spanning wel tot 18V kan oplopen, hou hier rekening mee bij het diagnose stellen, anders ga je de dynamo voor niks vervangen :+
Ik zal hier idd moeten verzoeken in het document om toch te moeten richten op fabrieksdocumentatie, het originele document stamt uit 1967, met alleen maar het analoge stuk erin, ik heb het digitale stuk toegevoegd met verschilende referenties en naar extra aanvullingen gezocht, ik denk niet dat ik het systeem van Ford apart wil belichten :)

Maar kom vooral op met je kritiek, ik wil inderdaad niet hebben dat men defecten maakt door mijn documentatie, wellicht zal ik de post moeten sluiten en compleet herzien als er genoeg aanvullingen zijn
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_90653775
toruwens, betreft je accu, ALLES onder de 10.8V tijdens starten = slechte accu, een nieuwe accu zal hier niet onder komen.

en het is belangrijk EERST de BASIS te wezten, of tewel wat is span ning, stroom weerstand vermogen, waar staat mn plus, min, wat is een massa schakeling... beheers je dit, dan is het pas verstandig om je druk te gaan maken om meten

want als je niet weet wat je meet, wat heb je er dan aan
pi_90653865
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 22:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
toruwens, betreft je accu, ALLES onder de 10.8V tijdens starten = slechte accu, een nieuwe accu zal hier niet onder komen.en het is belangrijk EERST de BASIS te wezten, of tewel wat is span ning, stroom weerstand vermogen, waar staat mn plus, min, wat is een massa schakeling... beheers je dit, dan is het pas verstandig om je druk te gaan maken om meten

want als je niet weet wat je meet, wat heb je er dan aan
Huh?

En.... nog iets te drinken? :)
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')