abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 24 december 2010 @ 20:46:40 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_90409240
quote:
Tegen Kerstmis 1914 waren de soldaten in Frankrijk uitgeput en geschokt door de zware verliezen.
Op kerstavond daalde de temperatuur tot beneden het vriespunt, en op sommige plaatsen sneeuwde het.
De soldaten werden droevig en dachten aan thuis waar hun familie waarschijnlijk in een warme woonkamer met een kerstboom gezellig aan het haardvuur zat om cadeautjes uit te pakken.
Vanuit de Britse loopgraven konden de soldaten een Duits mannenkoor kerstliederen horen zingen. Elders zagen militairen in de voorste loopgraaf ongebruikelijke lichtjes aan Duitse zijde.
Volgens enkele officieren waren de Duitsers een aanval aan het voorbereiden. Maar al snel riep een stem vanuit de Duitse linies: "Hé Engelsen, Gelukkig Kerstfeest! Waar zijn jullie kerstbomen?".
Even later liet een Duits orkest het Engelse en Duitse volkslied horen, en daarna 'Stille Nacht, Heilige Nacht'.

In het niemandsland verzamelden Duitse en Britse soldaten zich, waar zij gezamenlijk zongen en sigaretten uitdeelden. Soldaten zeiden tegen elkaar dat ze het verschrikkelijk vonden om aan te vallen. Er werden afspraken gemaakt: als werd bevolen om aan te vallen, zou men eerst fluiten of een steen met een berichtje naar de vijand gooien om te zeggen dat er binnenkort aangevallen zou worden.

Het Kerstbestand was niet het enige voorbeeld van contacten tussen de twee vijanden.
Ook is er een verhaal bekend van een Britse soldaat die enkele malen aan Duitse zijde heeft gegeten uit protest tegen het slechte Britse voedsel.

De soldaten aan beide kanten begonnen in te zien dat het de officieren waren die vijandig gezind waren, en níet de soldaten die aan het front vochten. bron
Prettige feestdagen allemaal ^O^ ~:)

[ Bericht 2% gewijzigd door Nibb-it op 23-12-2012 21:12:08 ]
pi_90409374
Mooi verhaal man, serieus. Jullie ook prettige kerst ^O^ ~:).
pi_90409604
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 december 2010 20:48 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Mooi verhaal man, serieus. Jullie ook prettige kerst ^O^ ~:).
Op zaterdag 28 mei 2011 23:32 schreef ghettofred het volgende:
Ik wil ooit nog is gewoon mijn hand uithalen en dan zo in de borsten knijpen.
Ze kunnen niet boos worden, immers zitten ze op het werk.
pi_90409902
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 december 2010 20:48 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Mooi verhaal man, serieus. Jullie ook prettige kerst ^O^ ~:).
Dat dus.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  vrijdag 24 december 2010 @ 21:42:26 #5
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_90412408
''Ik kreeg een Duitse officier in het oog, een soort luitenant geloof ik. Omdat ik nu eenmaal een verzamelaar ben, maakte ik hem duidelijk dat ik geïnteresseerd was in een paar van zijn knopen. We zeiden dingen tegen elkaar die we geen van beiden begrepen maar we werden het eens over een ruil. Ik haalde mijn prikkeldraadtang tevoorschijn en met een paar handige knippen maakte ik een paar van zijn knopen los, die ik in mijn zak stopte. Vervolgens gaf ik hem twee van mijn knopen."
- Bruce Brainsfather, Second Lieutenant 1st Royal Warwickshires

"Manschappen van beide kampen kropen uit hun kuilen in de aarde om hun benen te stekken en te verbroederen in het niemandsland tussen de loopgraven - een aangename gang van zaken, die in onze sectie ongeveer tien dagen duurde.
Er werden veel souvenirs uitgewisseld, van knopen en insignes tot sigaren die door de keizer zelf waren geschonken. Het meest begeerde souvenir was de fameuze Pickelhaube, De Duitse punthelm. Als ruilmiddel gebruiken wij Bully Beef en Tickler's Plum and Apple, een soort jam. Ze vroegen om marmelade, maar die hadden we zelf niet meer gezien sinds we weg waren uit Engeland.
De volgende dag riep een stem: 'Gisteren heb ik je mijn muts gegeven voor die Bully Beef. Morgen hebben wij een grote inspectie. Geef me mijn muts even, je krijgt hem daarna weer terug'. De muts werd teruggegeven en de belofte werd gehouden, bezegeld met wat extra Bully.
"
- Maurice Wray, Private 5th London Rifle Brigade

"Grappige taferelen zag je daar. De hazen in het gebied waren natuurlijk wild geworden. Hun eldorado werd ineens door mensen ingenomen. Tommy en Fritz samen achter de hazen aan... Toen kwam een Schot met een voetbal op de proppen... Het kwam tot een echte wedstrijd. We legden mutsen op de grond als doelpalen. Op een bevroren akker, tja... het partijtje eindigde op 3-2 voor Fritz.
Tijdens het voetballen hadden onze soldaten snel gezien dat de Schotten niets aanhadden onder hun kilt.
"
- Johannes Niemann, Oberstlt. Sächsische I.R. 133

Bron: Getuigen van de Grote Oorlog, pagina 10 t/m14
pi_90414626
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 december 2010 21:42 schreef Nibb-it het volgende:
''Ik kreeg een Duitse officier in het oog, een soort luitenant geloof ik. Omdat ik nu eenmaal een verzamelaar ben, maakte ik hem duidelijk dat ik geïnteresseerd was in een paar van zijn knopen. We zeiden dingen tegen elkaar die we geen van beiden begrepen maar we werden het eens over een ruil. Ik haalde mijn prikkeldraadtang tevoorschijn en met een paar handige knippen maakte ik een paar van zijn knopen los, die ik in mijn zak stopte. Vervolgens gaf ik hem twee van mijn knopen."
- Bruce Brainsfather, Second Lieutenant 1st Royal Warwickshires

"Manschappen van beide kampen kropen uit hun kuilen in de aarde om hun benen te stekken en te verbroederen in het niemandsland tussen de loopgraven - een aangename gang van zaken, die in onze sectie ongeveer tien dagen duurde.
Er werden veel souvenirs uitgewisseld, van knopen en insignes tot sigaren die door de keizer zelf waren geschonken. Het meest begeerde souvenir was de fameuze Pickelhaube, De Duitse punthelm. Als ruilmiddel gebruiken wij Bully Beef en Tickler's Plum and Apple, een soort jam. Ze vroegen om marmelade, maar die hadden we zelf niet meer gezien sinds we weg waren uit Engeland.
De volgende dag riep een stem: 'Gisteren heb ik je mijn muts gegeven voor die Bully Beef. Morgen hebben wij een grote inspectie. Geef me mijn muts even, je krijgt hem daarna weer terug'. De muts werd teruggegeven en de belofte werd gehouden, bezegeld met wat extra Bully.
"
- Maurice Wray, Private 5th London Rifle Brigade

"Grappige taferelen zag je daar. De hazen in het gebied waren natuurlijk wild geworden. Hun eldorado werd ineens door mensen ingenomen. Tommy en Fritz samen achter de hazen aan... Toen kwam een Schot met een voetbal op de proppen... Het kwam tot een echte wedstrijd. We legden mutsen op de grond als doelpalen. Op een bevroren akker, tja... het partijtje eindigde op 3-2 voor Fritz.
Tijdens het voetballen hadden onze soldaten snel gezien dat de Schotten niets aanhadden onder hun kilt.
"
- Johannes Niemann, Oberstlt. Sächsische I.R. 133

Bron: Getuigen van de Grote Oorlog, pagina 10 t/m14
Prachtige verhalen toch uit de tijd dat er nog enige vorm van beschaafdheid in oorlog bestond :)
Op zaterdag 28 mei 2011 23:32 schreef ghettofred het volgende:
Ik wil ooit nog is gewoon mijn hand uithalen en dan zo in de borsten knijpen.
Ze kunnen niet boos worden, immers zitten ze op het werk.
  vrijdag 24 december 2010 @ 22:24:42 #7
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_90414889
Ik vond dit ook een mooie:

"Op kerstavond, 24-12-14, had ik de eer om kerstman te mogen spelen en een kerstboom naar mijn compagniecommandant in de voorste linies te brengen. Het was nieuwe maan en de heldere sterrenhemel werd verlicht door lichtkogels van beide kanten; een fraaie kerstversiering, vond ik. Het was doodstil, op een enkel geweerschot of mitrailleursalvo na. Een paar keer hoorde ik links of rechts een kogel voorbij fluiten, maar ik wist dat ik niet door de vijand zou worden beschoten, hoewel het in het schijnsel van de lichtkogels wel klaarlichte dag leek.
Want ik was de kerstman, met die opgetuigde boom in mijn armen.
"
- Carl Mühlegg, 3 Komp. Bayerischen Reserve Infanterie Regiment 17
pi_90416587
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 december 2010 21:42 schreef Nibb-it het volgende:
De volgende dag riep een stem: 'Gisteren heb ik je mijn muts gegeven voor die Bully Beef. Morgen hebben wij een grote inspectie. Geef me mijn muts even, je krijgt hem daarna weer terug'. De muts werd teruggegeven en de belofte werd gehouden, bezegeld met wat extra Bully."
- Maurice Wray, Private 5th London Rifle Brigade
O+
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_90416697
Mooie verhalen. Raakt je wel.

Fijne kerst ~:)
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_90417234
mooie verhalen ^O^
blablablablablablablablablablablablablabla
  vrijdag 24 december 2010 @ 23:40:59 #11
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_90417637
"Niet schieten, zeggen we tegen elkaar. We laten ons zien. We lachen. We maakten gebaren: `Kom hierheen: Zij gooien pakjes sigaretten. Wij gooien sinaasappels en appels. Een paar mannen komen het fruit oprapen dat voor de loopgraven is terechtgekomen. Wij zwaaien met een fles. Die blonde, potige mof met zijn platte gezicht stort zich op alles wat we hem geven. Algauw zijn het er meer dan twintig die uit de loopgraven komen. Dus wij verstoppen ons ook niet meer. Twee Duitsers komen dichterbij. Een van hen zegt dat wij naar hen moeten komen. De andere roept opeens: `Ik ben het beu!' en hij springt in onze loopgraaf. Daar legt hij uit: `Ik ben Elzasser en ik kom bij jullie!' Hij was van het 126ste."
- Maurice Laurentin, Lieutenant 77e Régiment d'Infanterie

"Ineens was er die bal. Ik weet niet waar hij vandaan kwam, maar in ieder geval van hun kant. We speelden met z'n allen een partijtje. Ik geloof dat we met een paar honderd waren. Ik schopte tegen de bal. Ieder een leek zich goed te vermaken. Er was geen spoor van vijandigheid tussen ons."
- Ernie Williarns, Private 6th Cheshires

"Een Engelsman speelde op de mondharmonica van een Duitse kame raad, anderen dansten en nog anderen waren buitengewoon trots om dat ze een Duitse helm konden opzetten. De Engelsen zetten een lied in en wij zongen Stille Nacht. Het was aangrijpend: tussen de loopgraven stonden aartsvijanden rond de kerstboom samen liederen te zingen. Dat beeld zal ik mijn leven lang niet vergeten. Zo blijkt toch maar dat de mens voortleeft, ook wanneer hij alleen nog doden en moorden kan... Kerstmis 1914 blijft onvergetelijk voor mij."
Josef Wenzl, Reserve Infanterie Regiment 16

Dat waren ze wel zo'n beetje :P. Als iemand anders nog mooie verhalen heeft, graag posten!
  zaterdag 25 december 2010 @ 12:37:57 #12
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_90428075

quote:
Maar in plaats van bommen en kogels hoorden de Engelsen geschreeuw uit de Duitse linies komen: Engelse soldaten, Engelse soldaten, gelukkig kerstfeest. Waar zijn jullie kerstbomen?
En uit de loopgraven steef een gezang op, Stille Nacht heilige Nacht en Es ist ein Ros entsprungen. Na een tijdje beantwoordden de Engelsen deze liedjes met applaus of eigen kerstliedjes. Langzamerhand hield het schieten op en klommen de mannen half uit de loopgraven. Er werden over en weer kerstwensen geschreeuwd.
De kerstvrede van 1914
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
pi_90428360
Mooi verhaal :D
  zaterdag 25 december 2010 @ 19:33:37 #14
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_90437592


Wat een prachtige foto. ~:)
pi_90464875
Ik mee mij te herinneren dat er later nog remakes zijn geweest die ook dit verhaal als strekking hadden waarbij US soldaten bij een kerk? sneeuwballen gooiden met de moffen aldaar. :Y

In een andere film zongen beide partijen vanuit de loopgraven kersliedjes om de volgende dag te merken dat 1 partij was weggelopen. :Y

iemand die weet over welke beide films ik het heb,is een held. :s)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  zondag 26 december 2010 @ 22:00:17 #16
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_90471230
Ik ken alleen de film Joyeux Noël, die was een aantal dagen geleden nog op de televisie. Vond het niet echt veel aan :P.
pi_90499189
Mooie verhalen O+ Jammer dat de vrede niet bleef ;(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 27 december 2010 @ 18:01:22 #18
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_90502368
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 december 2010 22:17 schreef Your_mother_in_law het volgende:

[..]

Prachtige verhalen toch uit de tijd dat er nog enige vorm van beschaafdheid in oorlog bestond :)
Comment s'il vous plaît?
  dinsdag 28 december 2010 @ 02:06:39 #19
253273 Im.Kant.
Heeft een kaasboer.
pi_90523382
prachtig verhaal!
"Dat je pretendeert een kaasboer te hebben wijst al op behoorlijke zelfoverschatting" - Wijnand_Bierenstein
pi_90585000
O+
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 november 2011 @ 13:50:41 #21
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_104584381
Aangezien het weer bijna kerst is vast een schopje. :)




"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 november 2011 @ 13:59:59 #22
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_104584738
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 20 november 2011 @ 14:55:44 #23
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_104587025
Op de site van het Imperial War Museum staan ook een hoop mooie foto's. Gewoon even de zoekfunctie gebruiken. :) http://www.iwm.org.uk/col(...)t=&items_per_page=10
pi_104603578
Mooie verhalen ^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_104603996
Wat mooi O+

Ik kende het verhaal, maar ik had altijd begrepen dat het zwaar overtrokken was en dat in werkelijkheid de soldaten door hun officieren weer teruggestuurd werden. Blijkbaar was dat dus niet zo. Erg mooi om te lezen :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')