abonnement Unibet Coolblue
pi_89679464
Stel, het zou je wel leuk lijken om zelf muziek te maken op de computer, maar je hebt het nog nooit gedaan. Misschien zal je er daarom nooit aan beginnen, omdat je er niks vanaf weet en termen zoals WAV, MIDI en ADC raadsels voor je zijn. Er is genoeg informatie te vinden op internet, maar dat is zoveel dat je door de bomen het bos niet meet ziet. Bovendien gaan veel van die artikelen er reeds vanuit dat je er toch íets vanaf weet.

Daarom dit topic, zodat je hier de kennis op kan doen die ik en andere users hier neerzetten. Hier op dit forum leest de informatie hopelijk een stuk makkelijker weg dan wanneer je op een reeks onbekende sites terechtkomt

Ik begin uiteraard zelf. Ik hoop het begrijpelijk uit te kunnen leggen. Maar andere users kunnen uiteraard informatie toevoegen of de informatie die al is gepost, verduidelijken. :)
pi_89679505
De computer is heel geschikt voor het zelf maken van muziek. Als beginner hoef je niet meteen dure software en applications te kopen. Er is ook gratis software beschikbaar. Ik zou zeggen: begin daarmee. Stel jezelf geen doelen, maar ga gewoon een beetje klooien. Rip een track van een CD, open vervolgens het geluidsbestand met een audio-editor en ga experimenteren met de effecten die je erop kan toepassen. Wanneer je dat regelmatig doet, bouw je skills op en ontstaat misschien de behoefte om dingen aan te schaffen voor je nieuwe hobby.

Bijvoorbeeld een betere geluidskaart.

De geluidskaart van je computer heeft een DAC en een ADC.

De DAC (Digital to Analog Converter) zet digitale gegevens om in elektrische signalen, die vervolgens via de line-out poort van je computer naar speakers kunnen worden geleid. De speakers reageren op de elektrische signalen, waardoor onderdelen in trilling worden gebracht. De trillingen (golven) verspreiden zich via de lucht en bereiken jouw oren. De trillingen neem je waar als: geluid!

De ADC (Analog to Digital Converter) doet het omgekeerde; de elektrische signalen vanuit bijvoorbeeld een microfoon, worden gedigitaliseert en die digitale gegevens kunnen worden opgeslagen in een geluidsbestand.

De kwaliteit van de DAC en de ADC bepalen hoofdzakelijk de kwaliteit van je geluidskaart. De onboard geluidskaart op het moederbord van je computer heeft vaak een redelijk goede DAC die CD-kwaliteit evenaart. De ADC echter is bij de standaard geluidschip op je computer kwalitatief een stuk minder. In de praktijk merk je dat vooral als je je opnames terugluistert; er zit een hoop ruis en brom door, omdat een gedeelte van de elektrische signalen niet goed zijn gedigitaliseerd en zich vertalen in ruis.

Wil je goede opnames, dan moet je investeren in een goede geluidskaart. De geluidskaarten bij de computershop zijn over het algemeen bedoeld voor multimedia-toepassingen en gaming, maar zijn niet geschikt voor muziekproduktie. Voor een geschikte geluidskaart ga je niet naar een computershop, maar naar een winkel waar ze handelen in elektronische muziekinstrumenten en tools. Een goede geluidskaart begint vanaf zo'n 75 euro, maar de prijs kan oplopen tot ruim 1000 euro. De prijsklasse wordt vooral bepaald door het aantal aansluitmogelijkheden en ingebouwde filters en effecten. Zo'n goedkopere kaart heeft bijvoorbeeld alleen een line-in en een line-out uitgang, terwijl de duurdere er veel meer hebben.

Je spreekt ook wel van een audio-interface, omdat veel 'geluidskaarten' externe hardware zijn. Je kan ze bijvoorbeeld aansluiten via een USB- of firewire-ingang. 'Echte geluidskaarten' bestaan ook; hardware die je inbouwd in een leeg PCI-slot van je desktop.
pi_89679542
zie ook Braddies link dump topic

(niet geheel op de computer)
pi_89679686
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 15:42 schreef HSG-BOMBER het volgende:
zie ook Braddies link dump topic

(niet geheel op de computer)
Als je alleen maar weblinks dumpt, denk ik dat de drempel voor sommige beginners al te hoog wordt. Ik wil de informatie direct in dit topic hebben.
pi_89679702
Er zijn gratis programma's te downloaden waarmee je leuke dingen kan doen. Heb je een Mac, dan is het programma Garageband waarschijnlijk al op je systeem geinstalleerd. De mogelijkheden zijn beperkt. Met opzet; want de mensen van Apple willen je graag overhalen te gaan investeren in het toch behoorlijk prijzige Logic. Maar met een beetje slimheid kan je Garageband wel gebruiken als een volwaardig professioneel muziekproduktieprogramma. De software-instrumenten zijn van erg goede kwaliteit, evenals de filters en geluidseffecten waarmee je bijvoorbeeld galm, echo, distortion, etc kan toevoegen. Bovendien kan je die helemaal handmatig naar wens instellen.

Windows heeft zoiets niet, maar er is wel gratis software te downloaden voor Windows. Bijvoorbeeld Anvil Studio. Professioneel wil ik het niet noemen, maar als beginner kan je met Anvil Studio wel vaardigheden opbouwen. Anvil Studio is een multifunctioneel muziekprogramma, maar in de eerste plaats een MIDI-editor.
pi_89679740
Maar wat is MIDI dan weer? Een MIDI-bestand is een soort digitale versie van een rol voor een pianola. Je kent pianola's vast wel; het zijn piano's die uit zichzelf kunnen spelen omdat er een mechanisme is ingebouwd. Je doet een rol papier met allemaal gaatjes in de pianola en stelt het mechanisme in werking. De plaats van de gaatjes bepalen de hoogte van de toon en op welk moment die gespeeld moet worden.

Hiermee kan je MIDI een beetje vergelijken, want de informatie die in deze bestanden zijn opgeslagen, zijn niets meer dan commando's die aangeven welke noot op welk moment gespeeld moet worden. Maar MIDI-bestanden bevatten meestal veel meer soorten commando's. Er zijn commando's die instrueren welk instrument gebruikt moet worden, wat de stereo-positie van dat instrument is, met welke aanslaggevoeligheid een noot gespeeld moet worden, hoeveel galm moet worden toegevoegd, etc. Omdat MIDI-bestanden alleen commando's bevatten, zijn deze bestanden klein in omvang, veel kleiner dan een MP3-bestand.

MIDI-bestanden kan je afspelen met Windows Media Player. Zei ik net dat ze alleen commando's bevatten? Hoe kan je geluid dan horen?

Omdat ergens op je harde schijf een bestand is opgeslagen die een bibliotheek van instrumentgeluiden bevat: piano's, violen, gitaren, synthesizers, drumgeluiden, etc. Zo'n bestand noem je een wavetable-bestand of soundfont. De geluidsfragmenten in een soundfont worden op verschillende snelheden afgespeeld, afhankelijk van de MIDI-commando's. Wanneer het fragment sneller wordt afgespeeld, wordt de toon hoger. Wordt het langzamer afgespeeld, dan wordt de toon lager. Dit wordt sampling genoemd.

Als je een MIDI-bestand afspeelt, is de kwaliteit matig. Het klinkt 'aardig', maar meer ook niet. Dat komt omdat het wavetable-bestand ondanks de vele geluidsfragmenten die het bevat, in totaal nog niet eens 2 Mb is. De geluidsfragmenten zijn kort en klinken niet realistisch.

Je kan op internet gratis wavetable-bestanden downloaden die in bestandsomvang veel groter zijn en kwalitatief ook veel beter klinken. Je kan ze bijvoorbeeld hier vinden: http://www.personalcopy.com/sfarkfonts1.htm
pi_89679785
Geluidsbestanden heb je in verschillende vormen, maar de standaard voor Windows is een WAV-bestand en voor Apple is dat een AIF-bestand. WAV- en AIF-bestanden kunnen beiden zowel door Windows als OSX worden afgespeeld.

Een WAV- of AIF-bestand van CD-kwaliteit heeft twee sporen (stereo). Elk spoor heeft per seconde 44100 samples. (De term sample heeft hier een andere betekenis.) Je kan uitrekenen hoe groot de bestandsomvang is.

Stel: je hebt een track geript van een CD en opgeslagen als WAV-bestand. De track heeft een duur van 3:40 minuten. Dat zijn 220 seconden. Elke seconde heeft zoals ik al noemde 44.100 samples. Elke sample heeft een grootte van 16 bit. Dat is dus 220 × 44.100 × 16 = 155.232.000 bit. Vermenigvuldig dat getal met 2, want bij stereo is er immers sprake van 2 sporen. Het bestand heeft dus een totale omvang van 310.464.000 bit. Dat komt overeen met afgerond 37 Mb:

310.464.000 bit = 38.808.000 byte (gedeeld door 8)
38.808.000 byte = 37.898,4375 kb (gedeeld door 1024)
37.898,4375 kb = 37,01019287109375 Mb (gedeeld door 1024)

Geluidsbestanden voor professionele doeleinden hebben een nog grotere omvang. Gebruikelijk wordt hierbij gewerkt met 96.000 samples per seconden en elke sample heeft een grootte van 24 bit.
pi_89679820
Wat kan je zoal gratis downloaden?

Ik heb Anvil Studio al genoemd. Dat kan je downloaden via: http://www.anvilstudio.com Het is alleen beschikbaar voor Windows. (Als de geluidskaart op je computer een Soundblaster is, kan je gebruik maken van Soundfonts.)

WAV-bestanden kan je bewerken met Audacity: http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl Het is beschikbaar voor Windows, Linux en Mac. Audacity kan wedijveren met dure professionele software, maar het gebruik is een stuk overzichtelijker. Je kan binnen een project een onbeperkt aantal geluidsbestanden inporteren die je binnen een tijdlijn met elkaar kan mixen. Meerdere geluidsbestanden binnen een project rangschikken zich verticaal op je beeldscherm als sporen. Als je klaar bent met je project, kan je het geheel exporteren als nieuw WAV-bestand, maar tevens is het met de functie meervoudig exporteren mogelijk elk spoor apart opslaan als nieuw WAV-bestand. De belangrijkste effecten om het geluid te bewerken zijn aanwezig, maar je kan de functionaliteit uitbreiden met plugins. (Audacity ondersteunt VST-plugins.)

MIDI-bestanden kunnen op zichzelf niet afgespeeld worden, maar er is gratis software waarmee je MIDI kunt omzetten in WAV. Synthfont is een heel goed gratis te gebruiken programma met veel mogelijkheden: http://www.synthfont.com Het was voor mij even uitvogelen hoe het werkt, maar ik ben er zeer over te spreken. Als je met Synthfont een MIDI-bestand opent, verschijnen alle sporen overzichtelijk op je beeldscherm en heb je de mogelijkheid dingen te wijzigen. Zo kan je de instrumentkeuze veranderen en het volume aanpassen.

Maar nu komt het interessante: je bent met Synthfont niet gebonden aan de standaard MIDI-geluiden van Windows, want je kan gebruik maken van VST-instrumenten en andere soundfonts. Je kan voor elk spoor van een MIDI-bestand bepalen welke soundfont of VST-instrument je eraan wilt toewijzen. Zo is het mogelijk MIDI-bestanden heel hoogwaardig te laten klinken. En daarvoor heb je geen Soundblaster of andere geluidskaart nodig!

Het kan met Synthfont nog beter klinken, want het ondersteunt ook VST-plugins, waarmee je effecten zoals galm, distortion, etc. kan toevoegen.

VST-effecten en VST-instrumenten (VSTi) kan je gratis van internet downloaden.

Ben je tevreden over wat je hoort, kan je het resultaat exporteren als WAV-bestand. Ook is het mogelijk om de sporen afzonderlijk te exporteren.
pi_89681703
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 15:45 schreef Pulzzar het volgende:
Er zijn gratis programma's te downloaden waarmee je leuke dingen kan doen. Heb je een Mac, dan is het programma Garageband waarschijnlijk al op je systeem geinstalleerd. De mogelijkheden zijn beperkt. Met opzet; want de mensen van Apple willen je graag overhalen te gaan investeren in het toch behoorlijk prijzige Logic. Maar met een beetje slimheid kan je Garageband wel gebruiken als een volwaardig professioneel muziekproduktieprogramma. De software-instrumenten zijn van erg goede kwaliteit, evenals de filters en geluidseffecten waarmee je bijvoorbeeld galm, echo, distortion, etc kan toevoegen. Bovendien kan je die helemaal handmatig naar wens instellen.
Ik moet zeggen dat ik Garageband best wel een fijn programma vind. Ook wel andere programma's geprobeerd zoals Renoise, maar persoonlijk vind Garageband overzichtelijker. Alleen nog wat meer gaan verdiepen in effecten, aangezien ik nog niet zover was. :D
signatuurloos
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')