abonnement Unibet Coolblue
pi_89426050
In mijn kamer is de luchtvochtigheid erg laag de laatste tijd. De waarden zitten zo rond de 25 tot 30 procent. Niet echt aangenaam om langdurig in te leven. Ik krijg dan last van een droge huid, droge keel, neus dicht en droge ogen.

Mijn kamer is redelijk geïsoleerd, de ramen zijn dubbel glas en er zit een roostertje in wat ik altijd open laat staan voor frisse lucht. Als verwarming heb ik een gaskachel met afvoerpijp. Maar deze haalt dus wel de zuurstof uit de lucht (vandaar het roostertje wat ik open laat).

Op internet natuurlijk al gezocht naar oplossingen. Ik heb nu een bak water op de kachel staan, dat verdampt vrij langzaam. Verder laat ik nu de waterkoker regelmatig en lang doorkoken. Daarbij gaan de nodige glazen water in damp op. Op die manier kan ik een luchtvochtigheid van rond de 42 procent realiseren. Wat nog steeds laag is maar wel een stuk aangenamer. Volgens mij is een luchtvochtigheid van 50 tot 60 procent normaal voor binnen. Maar een nadeel is dat deze waterkoker 1200 watt verstookt. Dat is op zich best veel als ik deze verdeelt over de dag zo'n 2 uur aan heb staan ;)

Een alternatief is natuurlijk een luchtbevochtiger kopen. Deze zijn algauw rond de 100 euro. En dan zou ik denk ik een ultrasone koud water vernevelaar nemen. Deze verstookt iets van 40 watt en is effectiever dan een waterkoker.

Zijn er nog meer alternatieven? En hebben meer mensen last van te droge lucht in huis?
  donderdag 2 december 2010 @ 13:23:09 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_89426151
Waarom niet gewoon ouderwets van die dingen aan je radiatoren hangen waar je water in doet?
The love you take is equal to the love you make.
pi_89426188
volgens mij geeft ts zelf al alle mogelijke antwoorden gegeven. gewoon doen dus allemaal! Het is ook afhankelijk van het weerstype. volgende week kan het weer beter zijn
  donderdag 2 december 2010 @ 13:28:07 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_89426345
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:20 schreef OldAmsterdam het volgende:
In mijn kamer is de luchtvochtigheid erg laag de laatste tijd. De waarden zitten zo rond de 25 tot 30 procent. Niet echt aangenaam om langdurig in te leven. Ik krijg dan last van een droge huid, droge keel, neus dicht en droge ogen.

Mijn kamer is redelijk geïsoleerd, de ramen zijn dubbel glas en er zit een roostertje in wat ik altijd open laat staan voor frisse lucht. Als verwarming heb ik een gaskachel met afvoerpijp. Maar deze haalt dus wel de zuurstof uit de lucht (vandaar het roostertje wat ik open laat).

Op internet natuurlijk al gezocht naar oplossingen. Ik heb nu een bak water op de kachel staan, dat verdampt vrij langzaam. Verder laat ik nu de waterkoker regelmatig en lang doorkoken. Daarbij gaan de nodige glazen water in damp op. Op die manier kan ik een luchtvochtigheid van rond de 42 procent realiseren. Wat nog steeds laag is maar wel een stuk aangenamer. Volgens mij is een luchtvochtigheid van 50 tot 60 procent normaal voor binnen. Maar een nadeel is dat deze waterkoker 1200 watt verstookt. Dat is op zich best veel als ik deze verdeelt over de dag zo'n 2 uur aan heb staan ;)

Een alternatief is natuurlijk een luchtbevochtiger kopen. Deze zijn algauw rond de 100 euro. En dan zou ik denk ik een ultrasone koud water vernevelaar nemen. Deze verstookt iets van 40 watt en is effectiever dan een waterkoker.

Zijn er nog meer alternatieven? En hebben meer mensen last van te droge lucht in huis?
Hier op m'n werk is het bijna altijd onder de 30%. Echt niet fijn.
Droge ogen, droge neus, bloedneus, droge huid enz enz.
Omdat hier 10x per uur ververst wordt (laboratorium) staan hier 4 luchtbevochtigers die in totaal zo'n 12L per dag verdampen. Dit geeft zo'n 10% verhoging, maar het houd nog niet over.

In huis heb je niet zo'n achterlijke verversing, dus zo'n bevochtiger werkt goed thuis.
Overigens absoluut een ultrasone nemen.
pi_89426357
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:20 schreef OldAmsterdam het volgende:
Op internet natuurlijk al gezocht naar oplossingen. Ik heb nu een bak water op de kachel staan, dat verdampt vrij langzaam.
Dit doe ik ook altijd. Ik heb als ik dat gedaan heb geen last meer van een droge lucht...
  donderdag 2 december 2010 @ 13:29:38 #6
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_89426405
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:23 schreef Lienekien het volgende:
Waarom niet gewoon ouderwets van die dingen aan je radiatoren hangen waar je water in doet?
Omdat dat absoluut 100% niets uithaald.
Als je geluk hebt is er zo'n half bakje per dag verdampt. dat is enkele tientallen cc's.
Dat gaat nergens over.
pi_89426448
Gooi gewoon af en toe wat ramen open; krijg je tenminste ook weer verse zuurstof binnen in plaats van dat gerecycelde...
  Vis een optie? donderdag 2 december 2010 @ 13:45:58 #8
70532 loveli
N
pi_89427074
Nattehanddoek op/voor de verwarming. Veel oppervlak, dus veel verdamping.

edit: gaskachel zie ik, dan kan op de kachel te heet zijn, dus erboven hangen bijvoorbeeld. In m'n oude studentenkamer heb ik het ook zo opgelost.

[ Bericht 51% gewijzigd door loveli op 02-12-2010 13:53:16 ]
crap in = crap out
pi_89427533
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:20 schreef OldAmsterdam het volgende:

[knip]

Zijn er nog meer alternatieven? En hebben meer mensen last van te droge lucht in huis?
wat te denken door alle ramen open te zetten tegen elkaar zodat het even goed doorlucht en ventileert? :? O-)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_89427801
quote:
10s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:57 schreef rubje het volgende:

[..]

wat te denken door alle ramen open te zetten tegen elkaar zodat het even goed doorlucht en ventileert? :? O-)
Dat werkt alleen wanneer de buitenlucht vochtig is, maar zoals nu in de wintermaanden is de buitenlucht heel droog.
  donderdag 2 december 2010 @ 14:25:44 #11
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_89428657
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 14:04 schreef OldAmsterdam het volgende:

[..]

Dat werkt alleen wanneer de buitenlucht vochtig is, maar zoals nu in de wintermaanden is de buitenlucht heel droog.
Die buitenlucht is vooral koud. Als je hem binnen weer opwarmt wordt de relatieve luchtvochtigheid lager (warme lucht kan meer vocht bevatten).
Als je buitenlucht van 80% relatieve luchtvochtigheid (0 graden celsius) opwarmt naar 20 graden, hou je slechts 20% RV over.
pi_89440092
Dit is toevallig, ik heb precies hetzelfde probleem. Vannochtend was de luchtvochtigheid zelfs 18%. Ik probeer het nu met de waterkoker een beetje op peil te houden.

Probleem hier is dat ik precies met de noordoosten wind op me raam zat afgelopen dagen en ik moest de gordijnen dicht doen om het warm te laten worden in me kamer, en de verwarming hoog (25+) waardoor de kamertemp net op 18 kwam omdat de lucht tussen het gordijn en het raam, bij het kozijn dus schrik niet 6.1 graad was. Luchten is voor mij geen optie met die kou heb een parkiertje hier.
pi_89440437
Zelfde probleem hier. Lekker ironisch omdat we afgelopen zomer met meerdere vochtvreters aan de slag moesten :')

Een vol wasrek in de kamer laten drogen wil ook wel helpen.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 2 december 2010 @ 20:05:37 #14
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89444768
hier ook dat probleem. de tip van natte handdoeken op de kachel ga ik zeker uitproberen.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_89456057
Ja het is best vervelend, ik zit nu te overwegen om een luchtbevochtiger aan te schaffen. Ik wil sowieso een ultrasone want dingen met ventilator maken te veel herrie en eentje die stoom af geeft lijkt me te veel energie kosten.

Op internet zag ik deze staan: https://www.cleanair-online.nl/Luchtbevochtiger/ultrasoon-luchtbevochtiger-met-ionisator-ca-602-/153/

Zijn er mensen met ervaring met die ultrasone luchtbevochtergers? Welke merken moet je hebben en welke vielen tegen? Ik zoek er een rond de 100 euro.
pi_89464852
Wij hebben de Boneco 7145. Die verhoogt de luchtvochtigheid met ongeveer 10%-20%, dan staat ie voor de helft open. Is ook afhankelijk natuurlijk van de grootte van je kamer. Als ik hem hoger zet dan beslaat mijn raam aan de binnenzijde (wel dubbelglas). De plek waar je dat ding neerzet is dus belangrijk, bij mij staat ie in de hoek naast het raam. Niet ideaal, maar goed, midden in de woonkamer is ook zoiets.

Verder moet je ook nog regelmatig de navulhars in de filter vervangen, iets wat wij natuurlijk de helft van de tijd vergeten. Die zakjes zijn trouwens best prijzig.

Al met al werkt het prima, maar wel wat gedoe. Ohja, de handleiding is zeer beknopt ;).
  vrijdag 3 december 2010 @ 09:38:55 #17
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_89464876
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:23 schreef Lienekien het volgende:
Waarom niet gewoon ouderwets van die dingen aan je radiatoren hangen waar je water in doet?
Idd, ik heb er 4 in de woonkamer en 2 in de slaapkamer. Werkt perfect
pi_89486935
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:36 schreef Cerbie het volgende:
Zelfde probleem hier. Lekker ironisch omdat we afgelopen zomer met meerdere vochtvreters aan de slag moesten :')

Een vol wasrek in de kamer laten drogen wil ook wel helpen.
Doe ik ook, wat lager centrifugeren zodat de was er wat natter er uit komt. Spaart een droger uit, de ruimte wordt vochtiger en je bespaart stroom op het centrifugeren :)
  zaterdag 4 december 2010 @ 03:56:11 #19
327332 goedkoopste_pvc_vloeren
goedkoopstepvcvloeren.nl
pi_89508263
Gewoon een luchtbevochtiger en hygrometer aanschaffen.
Oke, het is minder voor je knip maar beter voor je gezondheid.

Denk ook aan je meubels, muziek instrumenten en vloer.
een vloer moet een lust en geen last zijn !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')