abonnement Unibet Coolblue
pi_88962266
Vorig jaar zomer (2009)heb ik zelf een uitbouw/serre gemaakt. De fundering incl. buispalen heb ik laten doen door een aannemer. De rest heb ik zelf gedaan. ik heb wel een bekende aannemer mijn werk laten controleren toen het casco klaar was voor het glas plaatsen.

kosten materiaal /arbeid
300,- zelf ontgraven en grond afgevoerd 6m3 container (erg grote kope erop)
5.700,- 2x6m buispalen + 10m1 fundering+12,5m2 balken broodjesvloer
1.000,- houtskeletbouw zijwanden 140mm isolatie met western red cedar breed rabatdelen
4.000,- hardhouten hefschuifpui 4 delig met 2-zijdig gelaagde isolatieglas
500,- constructiebalken dak
1.000,- dakbeglazingssysteem agplastics
1.500,- dakbeglazing 6.6.2.-6 4 platen van 2450mmx1225mm
1.500 stucen ondermetselen kozijn + nalopen divers door aannemer
500 ubbinks isolatiesteen (koudebrugonderbreking+loodslabbe ineen)
500 rolsteiger, kanaallift tbv plaatsen glas op dak + diversen (kit, spijkers schroeven etc)
2.500 vloerverwarmingsunit, vloerverwarming, wandverwarming,
1.000 diversen
20.000 totaal incl. btw










































"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_88962462
Tof project. Leuk om te zien dat je er zoveel moeite in hebt gestoken. :D
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_88962525
Heb je loodslabben aan de bovenkant van de aanbouw (aansluiting aanbouw dak met bestaand metselwerk) in het bestaande metselwerk geslepen en geplaatst?

namelijk niet echt goed te zien.
pi_88962619
ik heb de ubbink isolatiesteen gebruikt.. dus eerst 1,5m weghalen. ubbink isolatiesteen terug plaatsen. nog 2x herhalen (alles in een keer kan natuurlijk niet anders komt t metselwerk naar benden. naast koudebrugonderbreking is t een loodslabbevervanger. en t is nog steeds kurkdroog binnen.

http://www.vanaarlebouwmaterialen.nl/ubbink-isolatiesteen.php
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_88962803
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 00:37 schreef zuluman het volgende:
ik heb de ubbink isolatiesteen gebruikt.. dus eerst 1,5m weghalen. ubbink isolatiesteen terug plaatsen. nog 2x herhalen (alles in een keer kan natuurlijk niet anders komt t metselwerk naar benden. naast koudebrugonderbreking is t een loodslabbevervanger. en t is nog steeds kurkdroog binnen.

http://www.vanaarlebouwmaterialen.nl/ubbink-isolatiesteen.php
ah ok.

Is dit beter dan foamglas + lood of even goed?

Ken t product namelijk niet.
  zondag 21 november 2010 @ 00:44:00 #6
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_88962844
Heb je zeikbeuren? Vast niet. ;)

Wel mooi gedaan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_88963030
ik heb geen condensatie of lekkage...werkt dus :-) ik heb geen spouwprofiel, das voor nieuwbouw. gevel is van 2004 dus veel vocht komt niet door de gevel...en als er vocht doorslaat dan vangt het randje het vocht op en via de open stootvoegen weer terug naar buiten.

en mijn buren? tja das een ander verhaal. de uitbouw op de 2e was t begin van alle ellende en de serre erbij....laat ik zeggen dat we elkaar geen gedag zeggen....maar ik heb genoeg andere leuke buren.
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_88964394
Je woont er ook voor je zelf niet voor de buren, straks 2015 moet je eerst solliciteren om ergens te komen wonen _O-
Ik zwaai naar dieren.
pi_88966837
zo denk ik er ook over. maar ik had ze wel ruim van te voren geinfomeerd over mijn plannen. ze waren toen nog enthousiast. ergens in 2005/2006. woning is van 2004. maar toen ik vergunning had aangevraagd en hun een kopie had gekregen vonden ze de houten uitbouw niet mooi. ik zei dat beoordelen wij niet maar welstand :-). ik was de eerste dus maatgevend dachten ze. inmiddels zijn er anderen die de gevel op de 2e gewoon hebben doorgemetseld.

ik zie ook vaak situaties waar mensen niet durven uit te bouwen vawege de buren,
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_88970546
Mooi en netjes gedaan. ^O^ Wel vind ik het een beetje jammer dat je nu een huis, plus twee aanbouwtjes hebt. Persoonlijk zie ik dan liever een groter huis met hetzelfde aantal m2.

Hoewel ik wel snap dat dit vele malen goedkoper is dan verhuizen hoor :)

[ Bericht 0% gewijzigd door aloe_vera op 21-11-2010 19:15:25 ]
pi_88974240
vind de uitbouw beneden erg mooi geworden, boven niet. Je hebt nu hout, steen en een weer zeer strakke uitbouw beneden.

Uitbouw boven kan ik de buren wel begrijpen, rest is mooi :)

(boven lijkt het net een schuurtje ofzo)
Our business in the field of fight, Is not to question, but to prove our might.
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
  zondag 21 november 2010 @ 16:47:11 #12
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_88979137
tja wat is mooi of lelijk? iedereen denkt daar anders over. nederland is toch voornamelijk gericht op metselwerk. bij mij gaat het vooral om de functionaliteit en de beleving van binnen. hier kan je fotos van binnen zien.

ik wou een uitbouw met nog een terras en veel licht in de kamer. en de oorspronkelijke architect gaf aan een bouwvolume te preferen dat terugligt van de hoofdstructuur en afwijkende materialisering heeft. ik had gestuct metselwerk kunnen gebruiken, maar kosten spelen ook een rol. western red ceder rabatdelen zijn wat goedkoper dan metselwerk. en het komt voor bij de achtergevel van een flatgebouw wat op de achtergrond duidelijk aanwezig is.

en welstand van dat een goed argument. als ik je foto laat zien van een uitbouw waar ze het hebben doorgemetseld dan zal je zien dat ook niet echt werkt. de hoofdstructuur wordt dusdanig aangepast dat t er erg geforceerd uit ziet. oh de serre heeft ook western red cedar rabatdelen aan de zijkant. maar die zie je niet op de foto.

en het kozijn was oorsprong wit gegrond. de kozijnen op de 2e waren allemaal ral 7021. antracietgrijs. wit werkt toch beter. van het voorjaar maar weer wit schilderen. en het western red cedar hout zal wat vergrijzen

hier een pic waar je in de reflectie van de spiegeldeur dezelfde houten gevel van de flat ziet


[ Bericht 7% gewijzigd door zuluman op 21-11-2010 17:04:22 ]
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_88980770
Erg leuk om het vrijwel zelf te doen, is het systeem een beetje energiezuinig?

Over de uitbouw boven ben ik ook iets minder te spreken. Het lijkt een klein beetje of je een schuur op je balkon getimmerd hebt :D. Zal ook komen omdat de focus van de fotos hier natuurlijk niet op ligt. Qua ruimtebeleving boven werkt het wel mooi.

Wat is precies dat 'wasdroogrek', de uitstekende balkjes met draad ertussen? Heeft dat een nut?
  zondag 21 november 2010 @ 17:59:40 #14
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_88981378
die wandverwarming is ideaal in de winter. stralingswarmte is natuurlijk altijd beter dan luchtverwarming en met alleen de vloerverwarming heb ik niet genoeg capaciteit. met de wanden erbij wel. en ze zitten op dezelfde temp als de vloer. (zelfde vloerverwarmingsunit) een lekkere knuffelmuur. t scheelt stookkosten omdat je met een lage temperatuur systeem werkt. ik wil volgend jaar een zonneboiler (combi systeem met stadsverwarming) waar ik de vloerverwarming op aan sluit en mijn warmwatervoorziening. ik combineer dat trouwens met co2 gestuurd ventileren en verwarmen met zones. zo hoop ik mijn stadsverwarmingsverbruik van 40-45 gj terug te brengen naar 110-15 Gj (een buffer van 1500 liter in de kruipruimte.)

dat "wasdrookrek" is een zonwering. zomers doe je er een zonwering doorheen in stroken die doorlopen van de zonwering tot aan het hekwerk. geeft een leuke sfeer en t is wat meer prive zo
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_88982997
Oke, ja. Het is een beetje atypisch voor het gebouw. Overal strakke lijnen en een zeer minimale dakrand itt de duidelijke dakrand die jij hebt gecreëerd. Had je misschien voor iets meer eenheid kunnen zorgen door ook de serre uit te voeren met een western red ceder afwerking en wit kozijn?
  zondag 21 november 2010 @ 19:06:35 #16
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_88983365
je bedoelt het kader van de serre. zo op de foto kan het overkomen als dakrand ja. en er zit al western red ceder op de zijgevels. het antraciet grijs maakt de kozijnstijlen wat slanker ogen dan wit. oorspronkelijk wou ik een alu kozijn van zwiterse makelijk metminimale afmetingen gebruiken waardoor je eigenlijk alleen glas beleefd maar dat kozijn was 13.000 euro. en gecombineerd met het serredak van solarlux waar de contructie aan de buitenkant zit 7.500 euro. ipv 3.500 maar dan had ik mijn budget moeten verdubbelen.

ik vond het toepassen van wrc als kader net te ver gaan. ruimtelijk beleving vanuit mijn woning was mijn uitgangspunt met een minimaal budget. mijn credo is function before form. en je weet het het no budget - no detail. als ik mijn eigen vrijstande huis ga bouwen dan is het een ander verhaal.
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_88983690
Ja twee verschillende dingen. Het kader van de serre is nu trespa oid? Had idd wrc kunnen zijn. Is een keuze natuurlijk.

Tweede is je zonwering op de verdieping. Dit past niet bij het gebouw. Het vormt visueel een dakrand. Terwijl in de buurt juist het bouwvolume haast naadloos wegvalt ten opzichte van de lucht. Goed te zien op bv



versus dit idee

  zondag 21 november 2010 @ 19:42:40 #18
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_88984574
nou dat zie ik toch anders. het voorbeeld wat jij geeft is gesloten en van een andere orde dan het "droogrekje" die transparant is. en hij zou eerst in he metaal worden uitgevoerd. maar geen budget geen detail.
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_89282081
Mooi hoor! Past bij het huis.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_89290413
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 17:59 schreef zuluman het volgende:
ik wil volgend jaar een zonneboiler (combi systeem met stadsverwarming) waar ik de vloerverwarming op aan sluit en mijn warmwatervoorziening. ik combineer dat trouwens met co2 gestuurd ventileren en verwarmen met zones. zo hoop ik mijn stadsverwarmingsverbruik van 40-45 gj terug te brengen naar 110-15 Gj (een buffer van 1500 liter in de kruipruimte.)
Je wilt nogal een besparing doorvoeren:

Een zonneboiler met een collector oppervlak van 2,8 m2 levert ca. 3 GJ per jaar op. Een m2 dakoppervlak levert dan 1,1 GJ

Waarvan dan ook nog het grootste deel wordt opgewekt op het moment dat je die het minste nodig hebt. (Zomers dus)

Kijk eens of je de mogelijkheid hebt voor een HR-Houtkachel. Dan hoef je de stadsverwarming helemaal niet meer te gebruiken. (Behalve voor je warm watervoorziening) ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 29 november 2010 @ 23:42:26 #21
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_89326245
ik had idd een 30-35GJ seido vacuum heatpipes installatie bedacht. ik heb 50m2 dakoppervlak. dat is overgedimensioneerd voor het warm watergebruik in de zomer maar dat zou in het voor en najaar van pas komen. warmwatergebruik is circa. 30% van mijn verbruik. circa 15GJ. daarnaast wil ik de vloerverwarming aansluiten op het buffer. dus buffer met boiler (al dan niet gecombineerd) met 2 spiralen 1 solar en 2 sv. dus als de solar t niet trekt vult stadsverwarming het aan. zou ook met warmte pomp kunnen ipv stadsverwarming.

daarnaast heb ik zoneverwarming van honeywell geinstalleerd. elke ruimte heeft een eigen temperatuurmeter met timer. op de begane grond ligt alleen in de serre vloerverwarming. de rest van de begane grond komt ook vloerverwarming. een lage temperatuur systeem scheelt ook. dit in combinatie met oxygreen vraaggestuurde ventilatie zou de verwarmingsvraag moeten beperken. je ventileert dus alleen waar nodig is en ventileert niet warmte weg.

en ik heb ook zitten kijken om mijn begane grond vloer aanvullend te isoleren met luchtzakken. ik las wat laatst in de cobouw. ben de naam even kwijt. mijn huidige kanaalplaatvloer heeft een RC van 5 geloof ik.

Al met al moet het lukken om 20-30 GJ te besparen op stadsverwarming. het gaat me niet om de kosten maar om het principe. ik heb me zo vergist in stadsverwarming. wij hebben hier een warmte kracht centrale hier met een opslagbuffer. mijn woning heeft een epc van 0,9 (ok oa door gebruik van stdsverwarming). maar je gaat mijn niet wijsmaken dat ik in gas equivalenten 1200 m2 gebruik bij 130m2.
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
  maandag 29 november 2010 @ 23:48:23 #22
326272 PfenisBaron
diversiteitsprediker
pi_89326522
Nette verbouwing hoor, goed gedocumenteerd ook.

Waarom heb je de stucmuur niet door laten lopen tot bovenaan het plafond?

En waarvan heb je de omlijsting precies gemaakt die voor de kozijnen zit? Prima details zo te zien.
  dinsdag 30 november 2010 @ 00:06:59 #23
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_89327211
ik heb pas in een laat stadium besloten de wandverwarming te plaatsen. de buitenwanden en het dak waren al geplaatst. daar heb ik dus geen rekening gehouden met de dikkere muur. als ik de wand zou laten doorlopen dan zou ik tegen het glas aanlopen. en de fermacellplaten met de leidingen moeten een minimale afstand van de achterwand.

de omlijsting is van een garantieplaat gemaakt. ik heb eerst op de kop van de wanden een U gemaakt en de kolommen zijn wat grotere U-bakken ie daar overheen passen. zo heb je geen schroefgaten in het zicht op de voorkant maar alleen aan de zijkanten. de vertikale bak zit op een achterliggende balk opgelegd. (zie een van de constructie pics)
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_89446154
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 23:42 schreef zuluman het volgende:
ik had idd een 30-35GJ seido vacuum heatpipes installatie bedacht. ik heb 50m2 dakoppervlak. dat is overgedimensioneerd voor het warm watergebruik in de zomer maar dat zou in het voor en najaar van pas komen.
Denk er nog maar eens goed over na.

1) Dat is niet 'overgedimensioneerd' voor in de zomer maar een probleem in de zomer, zie onderstaan plaatje.



Bron

Uitgaande van 30m2 oppervlak zit jij dus in Juli met 30m2 maal 4,3Kwh = 129Kwh per dag aan overschot aan warmte. En dat in een gesloten systeem. Word ik niet vrolijk van.

2) In de winter heb je er weinig aan:

Dan heb je met 30m2 maal 1Kwh per dag slechts 30Kwh per dag. Ter vergelijking: 1GJ = 278Kwh, dat komt dus neer op 0,1 GJ per dag (En die moet ook nog veelal uit je buffervat komen, 's avonds schijnt de zon bar weinig.)

quote:
warmwatergebruik is circa. 30% van mijn verbruik. circa 15GJ
Ik denk dat je dat overschat. Mijn gebruik voor warmwater is 4GJ. (+ 5 GJ die sowieso per jaar 'weglekt' ) geeft voor mij een jaarverbruik van 9GJ.

quote:
daarnaast wil ik de vloerverwarming aansluiten op het buffer. dus buffer met boiler (al dan niet gecombineerd) met 2 spiralen 1 solar en 2 sv. dus als de solar t niet trekt vult stadsverwarming het aan.
De solar gaat het nooit trekken, je zult dan alsnog voornamelijk op de stadsverwarming draaien.

quote:
zou ook met warmte pomp kunnen ipv stadsverwarming.
Ik heb naast een houtkachel ook een airco (inverter techniek) hangen die tevens kan verwarmen. 1Kwh levert 4Kwh warmte op. (Met mist kun je bv niet stoken, en als het maar voor eventjes is is een airco ook wel makkelijk)

quote:
Al met al moet het lukken om 20-30 GJ te besparen op stadsverwarming. het gaat me niet om de kosten maar om het principe. ik heb me zo vergist in stadsverwarming. wij hebben hier een warmte kracht centrale hier met een opslagbuffer. mijn woning heeft een epc van 0,9 (ok oa door gebruik van stdsverwarming). maar je gaat mijn niet wijsmaken dat ik in gas equivalenten 1200 m2 gebruik bij 130m2.
Ook ik werd schijtziek van die doorgodenallesverlaten-stadsverwarming. Zelfs als dat ding voluit staat wordt het niet eens overdreven warm. Maar de teller tikt wel door, en fors ook.

Ik heb nu een HR-houtkachel (rendement = 81%, ter vergelijking een openhaard is 10 tot 15%) staan, met als rookkanaal isoduct. Ik stook per maand voor 40,- euro hout weg, en de woonkamer is binnen een uur en een kwartier 5 graden warmer. (bv van 16 naar 21) Nog een uur later zit ik op 24 a 25 graden. En zo blijft het dan de rest van de avond. Doordat ik isoduct pijp gebruik, die niet hoeft te worden omkokerd heb ik op de bovenste verdiepeing dus ook nog 2 pijpen van rond 22cm (rvs) en 2,5 meter hoog lopen. Die worden een graad of 30 a 35 aan de buitenkant, dus dat is precies genoeg om ook op die verdiepingen van de kou 'de kop eraf' te halen.

Ik ben gezakt van 800 per jaar aan verwarmingskosten naar 200, en ipv dat het vroeger 21 graden was, is het nu 25 graden. ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 02-12-2010 20:54:18 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:59:36 #25
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_89467196
Nou ik ben blij dat je weer een vlaag van zinvolheid had! dit zet me zeker op een nieuw spoor. ik heb nu in ieder geval voor alle kamers de honeywell rondostat hr20-style besteld. ik ga me nu verdiepen in hr-houtkachels en waar ik een kanaal naar boven wil hebben. ik moet door 2 betonvloeren d=250mm. maar gelukkig heb ik tijdens de bouw fotos genomen dus kan ik zien waar wat zit.

ik hou wekelijks bij mijn verbruik bij (elektra, water en stadsverwarming) daar komt uit dat ik zomers per week gemiddeld 0,30 Gj verbruik. dat zal geen verwarming zijn dus alleen warm water. 3 volwassenen en 2 kinderen. en mijn vrouw krijg je er niet snel onder vandaan. dus 52 x 0,30 =15,6Gj.

dat overschot had ik wel verwacht maar niet zoveel en ook zo weinig opbrengst winters. misschien ga ik voor een kleinere installatie. dan zou ik een optimum moeten bepalen. en je kan je buffer ook aansluiten op je hr-houtkachel had ik gezien. sommige buffers hebben 3 spiralen.

en als ik dan een kleinere solar neem vul ik de rest met PV.

ja ik weet het wilde plannen. eerst maar eens geld verdienen om dit allemaal te kunnen betalen.en stap voor stap. eerst maar eens uitzoeken van die themokussens kosten.
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')