abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120024406
Mijn eerste -en enige- lift ervaring is nu een klein jaar geleden. Op een vrijdagavond in de kroeg besloten om eens te liften en te zien waar we uitkomen.
Zaterdagmorgen om 09:00u in Tilburg aan de ringbaan begonnen, om 09:15 hadden we de eerste lift te pakken, wel zeker 1.5km verderop bij het volgende tankstation afgezet.. :') Bij dit tankstation, in de regen, ruim 1.5 uur gewacht op de volgende lift, die ons weer 3km verder bracht naar Moergestel, dan ben je een kleine 4km van huis en al 2 uur verder.. :') Dit was het eerste tankstation aan de snelweg, en vanaf hier ging het best lekker, in de dichte bak van een bestelbusje, zonder ramen oid vanaf Moergestel naar een tankstation ergens bij Venlo gebracht, en van hieruit zijn we via 2 of 3 liften uiteindelijk in Monchen Gladbach uitgekomen op een kerstmarkt, en daar gewoon een super avond beleeft :D
Volgende dag met de trein terug naar Venlo (gedaan omdat ik in de avond alweer moest gaan werken, en in NL is het toch net iets makkelijker om te liften en de richting te bepalen waar je moet zijn) en vanaf Venlo weer liftend naar Tilburg.

Was erg gaaf! En zeker voor herhaling vatbaar. Ik denk dat als ik de volgende keer een vrouw meeneem, ipv mijn maatje, we iets minder lang hoeven te wachten, maar al met al is dit me echt alles behalve tegengevallen :D
In het voorjaar willen we een keer een wedstrijdje doen wie het eerste onder de eiffeltoren staat. Dit is in ieder geval niet de laatste keer geweest. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door theKiD op 07-12-2012 04:49:32 ]
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_120033890
Frank, volgens mij heb je wel wat ervaring met de volgende route:

Als je vanaf Heerlen richting Stuttgart wil en bij Bocholtz op de A4 een lift krijgt naar Keulen, waar kan je dan het beste uitstappen? Is dat al gelijk bij Aachener Land Süd of pas bij Frechen en dan evt. via de tunnel naar de andere kant om vanaf daar een ritje naar het zuiden te zoeken?

Ben benieuwd!
pi_120384939
Novito

Dat is niet te zeggen. Vanaf Aachener Land kan je via A61 OF A3 OF A5 naar Stuttgart liften.

Vanaf Frechen de twee laatste routes. Wachttijd bij Frechen is vaak relatief lang. Auto's rijden in vele richtingen.

Heb je een lift langs Frechen of naar Keulen, valt er vanwege de wachttijden op tankstation Frechen veel voor te zeggen om vanaf de A1 oprit boven of onder het knooppunt A4xA1 te liften met bord Koblenz. Dan wordt het de A61. Maar dat hangt ervan af, of er nog daglicht is (zonder daglicht: Frechen), hoe is het weer en misschien moet je chauffeur 2 km omrijden. Wat de meeste chauffeurs die lifters meenemen oke vinden.

Zie ook hitchwiki voor de opritten bij Keulen (A1).

Succes!
pi_120384959
Gisteren liftend Maastricht-Utrecht. Op mijn plekje op de Viaductweg, Maastricht na een kwartier een lift naar Eindhoven. Bord Eindhoven gebruikt. Eindhovens koppel in MPV-achtige Hyundai. Op het tankstation onder Eindhoven (Groote Bleek) na een twintigtal minuten een lift rechtstreeks naar Utrecht. Ongebruikelijk was dat ik door een medewerker van de pomp werd aangesproken. Verzoek was om niet te liften bij de pompen, maar om bij de ingang van de shop te blijven. Als ik ooit verhalen van andere lifters hoorde was het juist, dat ze niet bij het tankstation mochten liften. Kwestie van, kennelijk, niet de goede indruk wekken want ik ben al 200 keer bij een tankstation vertrokken en dat had ik nooit. Sterker nog, de eerste pomp waar ik ooit liftte, kwam de shopventer naar me toe met stift en karton. Mijn 2e chauffeur bracht mij met behulp van navigatie tot op mijn bestemming. Liften was weer eens sneller als het openbaar vervoer.

Vanmiddag Utrecht-Maastricht liftend. Eerst met de bus naar de halte P+R Veemarkt, dicht bij de oprit A27. 20 minuten met bordje Eindhoven. De schemering zette in, de straatlantaarns gingen aan. En toen stopte een bellende chauffeur die naar Meerssen reed, vlak boven Maastricht. Deze jongeman heeft mij naar Maastricht gereden. Het was dus appeltje-eitje vanavond.
pi_120384983
Nieuwe Facebook groep voor lifters. Lift je ook, meldt je dan aan ;)
|https://www.facebook.com/groups/467054706678994
pi_120390327
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 19:17 schreef Frank_NL het volgende:
Novito

Dat is niet te zeggen. Vanaf Aachener Land kan je via A61 OF A3 OF A5 naar Stuttgart liften.

Vanaf Frechen de twee laatste routes. Wachttijd bij Frechen is vaak relatief lang. Auto's rijden in vele richtingen.

Heb je een lift langs Frechen of naar Keulen, valt er vanwege de wachttijden op tankstation Frechen veel voor te zeggen om vanaf de A1 oprit boven of onder het knooppunt A4xA1 te liften met bord Koblenz. Dan wordt het de A61. Maar dat hangt ervan af, of er nog daglicht is (zonder daglicht: Frechen), hoe is het weer en misschien moet je chauffeur 2 km omrijden. Wat de meeste chauffeurs die lifters meenemen oke vinden.

Zie ook hitchwiki voor de opritten bij Keulen (A1).

Succes!
Thanks, we moeten uiteindelijk naar de Alpen, dus ik overweeg inderdaad vooral de A3. Hier heb ik in ieder geval wat aan :)
pi_121551117
Weer fijn 2200 kilometer liftend afgelegd in mijn voorbije wintervakantie. Nog een paar uurtjes liften en mijn totaal komt op 75.000 :)
pi_123285919
Inmiddels de 75.000 km gepasseerd, met dank aan een naar Amsterdam geëmigreerde Heerlenaar.
pi_124100833
Hallo,

Met veel interesse heb ik dit topic door gespit. Ik vind het fijn om te lezen dat mensen zulke positieve ervaringen hebben met liften. Ik heb zelf nog nooit gelift, maar ik zou dit wel heel graag eens willen proberen.Ik zit alleen met een vraag:

Kunnen vrouwen alleen liften? Is dit verantwoord of gewoon echt te gevaarlijk?

Het eerste wat mensen zeggen als je het hebt over liften is hoe gevaarlijk het wel niet is. Horrorverhalen over (met name vrouwen) die worden verkracht. Wat is jullie mening hierover? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

:)
pi_124101294
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 18:17 schreef Caminante het volgende:
Hallo,

Met veel interesse heb ik dit topic door gespit. Ik vind het fijn om te lezen dat mensen zulke positieve ervaringen hebben met liften. Ik heb zelf nog nooit gelift, maar ik zou dit wel heel graag eens willen proberen.Ik zit alleen met een vraag:

Kunnen vrouwen alleen liften? Is dit verantwoord of gewoon echt te gevaarlijk?

Het eerste wat mensen zeggen als je het hebt over liften is hoe gevaarlijk het wel niet is. Horrorverhalen over (met name vrouwen) die worden verkracht. Wat is jullie mening hierover? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

:)
Ik snap niet waar al die horrorverhalen vandaan komen, ik heb echt nog nooit zoiets gehoord.. .. Volgens mij is het gewoon een collectieve negatieve gedachten wat als excuus word aangevoerd door de vrouwen?
Ik zou gewoon op je eigen gevoel afgaan. Als je iemand aanspreekt of aangesproken wordt voor een lift, en je vertrouwd het niet, dan niet doen. En alles met een open mind doen en gewoon ervoor gaan zou ik zeggen.
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_124101603
Bedankt voor je reactie! Dat klinkt goed. Ik denk inderdaad dat het de standaard gedachtegang is van mensen. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je beter geen bordje kunt gebruiken tijdens het liften. Als er dan een auto voor je stopt, dan kun je zelf bepalen of je meegaat of niet. Als ze al weten waar je naar toe wilt is dit misschien niet het geval. Hoe zit dit?

Ik zou sowieso op m'n eigen gevoel vertrouwen. :)
pi_124103303
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 18:40 schreef Caminante het volgende:
Bedankt voor je reactie! Dat klinkt goed. Ik denk inderdaad dat het de standaard gedachtegang is van mensen. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je beter geen bordje kunt gebruiken tijdens het liften. Als er dan een auto voor je stopt, dan kun je zelf bepalen of je meegaat of niet. Als ze al weten waar je naar toe wilt is dit misschien niet het geval. Hoe zit dit?

Ik zou sowieso op m'n eigen gevoel vertrouwen. :)
Persoonlijk heb ik geen ervaring met bordjes. Wij hadden geen plan waar we uit wilden komen/ naartoe wilden. Wij spraken gewoon mensen aan bij het buitenkomen na het betalen bij een tankstation.
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_124106921
@Caminante

Volgens een degelijk Duits politieonderzoek (Anhalterwesen und Anhaltergefahren van Bundeskriminalamt Wiesbaden) is de kans op succesvolle poging tot verkrachting voor de vrouwelijke sololifter ongeveer 1 op 10.000 en daarnaast poging daartoe zonder resultaat ook rond de 1 op 10.000.

Kortom, als je je leven lang vaak gaat liften, gebeurt dat (statistisch gezien) 1 keer.

Ik heb in 10 jaar tijd bij ongeveer 1200 chauffeurs plaatsgenomen.

Wat betreft liften met of zonder bordjes, dat zal het grote verschil niet maken! Je bent nooit verplicht om bij iemand in te stappen. Gewoon, gezond verstand.
pi_124107135
Dan ga ik de gok gewoon een keer wagen! Bedankt voor jullie reacties. :D
pi_124127313
Veel plezier!
pi_124688067
Na de tips die ik hier kreeg besloot ik het toch maar eens te gaan proberen. Vandaag mijn eerste liftervaring achter de rug. Het was maar een kort ritje (Vanaf Veldwezelt naar het centrum van Maastricht) maar toch. Erg leuk! Ik denk dat ik er een nieuwe verslaving bij heb. :D
pi_125380575
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 17:28 schreef Caminante het volgende:
Na de tips die ik hier kreeg besloot ik het toch maar eens te gaan proberen. Vandaag mijn eerste liftervaring achter de rug. Het was maar een kort ritje (Vanaf Veldwezelt naar het centrum van Maastricht) maar toch. Erg leuk! Ik denk dat ik er een nieuwe verslaving bij heb. :D
Dat gevoel kreeg ik ook na m'n eerste trip, super :D

In other news: In het Hemelvaartweekend (9-12 mei) wordt een liftwedstrijd georganiseerd in de Eifel en Hunsrück, Duitsland. De start is vlakbij Aachen, finish nog onbekend. Dit is een leukere vorm van liften/liftwedstrijden dan gebruikelijk, de race vindt namelijk vooral plaats op de provinciale wegen, met maar kleine stukjes over de snelweg.

Daarnaast moet je meerdere checkpoints langs, die variëren van een kruispunt tot een uitzichttoren midden in het bos bovenop een berg. De race duurt van vrijdagmorgen tot zondagmiddag, praktisch 3 dagen dus. Zin om mee te doen of nog vragen? Meer info/inschrijven kan via http://www.sporttrampen.de/, of vraag het in dit topic/via pm :)
pi_128460562
Ik zit achter het PC-scherm met een gevoel van… WOWWWWW!!!!

Het zit zo. Inmiddels ben ik dan al tien jaar regelmatig lifter. Met duim en viltstift en simpelweg rondvragen reis ik regelmatig rond met andermans vervoermiddel. Het dal was 2009 met ongeveer duizend kilometer. De piek was 2007 met bijna 12.000 kilometer liften. Het gemiddelde ligt er een beetje tussenin. Toen ik in Maastricht kwam wonen in 2003 was er een liftersplaats bij het Geusseltstadion, het begin van de snelweg richting Eindhoven en Venlo. Die liftersplaats, met een bord waar liftersplaats op staat, was in de jaren ’80 gekomen, een tijd dat er nog veel studenten waren die in het weekeinde naar de ouderlijke regio liftten. Van deze liftersplaats heb ik tussen 2003 en 2012 vaak gebruik gemaakt. Meestal stond ik er alleen, soms stonden er een of enkele andere lifters. Vorig jaar is men in Maastricht begonnen met grote werkzaamheden aan de weg waar de liftersplaats aan ligt. Er komt een tunnel zodat het doorgaande verkeer onder de stad door gaat. Er zullen dan minder files zijn. Hierdoor is vorig jaar de liftersplaats verdwenen. Deze lag op de plek waar gewerkt moest worden aan de tunnel. En, oh ja, er waren toch al niet zo veel lifters meer. Of toch wel? Een kleine petitie voor het behoud van de liftersplaats leverde tot nu toe 196 ondertekenaars op.

Toen de liftersplaats verdween week ik uit naar de Viaductweg om te liften. Het is net om de hoek van de vroegere liftersplaats. Er is een strook asfalt tussen de rijstroken in, waar chauffeurs op uit kunnen wijken om een lifter op te pikken. Daar is de strook niet speciaal voor gemaakt, maar hij ligt er, dus het kan. Die plek heb ik een tiental keren gebruikt om Maastricht uit te liften, maar dat ging lang zo lekker niet als op de vroegere liftersplaats. De wachttijden zijn er hoger, de ritten korter en er zijn meer (anti-socialen?) die iets menen te moeten roepen naar de lifter. Dit laatste tot politieagenten aan toe. Daar stond ik ook gisteren, zondag, weer om naar een jarig familielid in Brabant te gaan. Maar na 20 minuten dacht ik, aan de overkant, de Terblijterweg, staan de auto’s wel lang voor het rode licht, en je kan er ook makkelijk langs lopen. Want dat kan ook lang niet overal… Ik ging die kant op, maar te voet is dat toch al wel een twintig minuten lopen (hemelsbreed 300 meter) vanwege de wegwerkzaamheden.

Daar waar ik de N2 over stak, de kruising met de Professor Cobbendonkstraat, ontwaarde mijn oog een voor mij zeer aangename situatie, als lifter bezien. WOW! Een strook asfalt, bedoelt als afrit voor het werkverkeer, meteen langs de N2, op een recht gedeelte. Voor ik besefte wat ik zag, stond ik daar met mijn bord Eindhoven. De gedachte dat een bord Den Bosch of Utrecht op die plek ook wel realistisch zou zijn kwam nauwelijks in me op, voor een chauffeur stopte. Zestig, negentig seconden had ik gestaan, hooguit!

De Nederlandse jongeman achter het stuur reed met zijn Hongaarse vriendin in een auto met Hongaars kenteken naar het vliegveld van Eindhoven. Ik reed mee tot het laatste tankstation onder Eindhoven, Groote Bleek, waar ik na een vijftal minuten een lift kreeg tot een afrit bij ’s-Hertogenbosch. Omdat ik de weg ken, wist ik dat die afrit me goed verder zou helpen. Bovendien is het een afrit waar een chauffeur ongebruikelijk simpel weer op de snelweg komt, namelijk door alleen maar rechts af te slaan. Ik stapte dus uit bij de stoplichten – stonden gelukkig op rood – en niet de eerste, maar wel de tweede auto, achter de vorige liet mij meerijden naar het Wilhelminaplein, beter bekend als het Heetmanplein.

Dat plein ligt momenteel compleet overhoop. Dat gold ook voor mijn gebruikelijke liftplekje richting Waalwijk, maar enige minuten verder langs de Vlijmenseweg was weer een mooi strookje asfalt gereserveerd voor de begerige lifter. Daar stond ik dan nog een minuut of twee en ik kon weer mee. Rijmt toch…

Op de terugweg wandelde ik naar de oprit Nieuwkuijk op de A59. Na tien minuten stopte een chauffeur. Bij opritten vind ik het nog altijd jammer dat sommige chauffeurs op de rijstrook stoppen, als er een vluchtstrook naast ligt. Maar deze deed het zo. Ik herkende de man achter het stuur! Het was de vader van mijn beste jeugdvriend! Ik stapte snel in, hoewel hij niet erg ver zou rijden. Uitgestapt naast het ziekenhuis aan de Vlijmenseweg. De weg ziet er daar flink anders uit als een paar jaar terug. Op de kruising vond ik het wel kunnen om te liften. Het was geen plek waar het zeer makkelijk stoppen is voor chauffeurs – en op zulke plekken wacht je soms wat langer. Na een kwartier kon ik mee naar Eindhoven; ik stapte weer op het laatste tankstation voor Eindhoven uit. Daar vroeg ik weer rond en na een minuut of tien kon ik weer mee, voor de laatste rit van de dag, 106 kilometer tot Maastricht.

De komende tijd staat liften vanuit Maastricht richting het noorden bij mij in het teken van: hoe goed is de nieuwe prachtig gelegen plek op het kruispunt N2 met de Professor Cobbendonkstraat. Mijn gevoel zegt, heel goed. Nu volgt een periode van toetsing aan de werkelijkheid!
pi_128716397
Als ik vanuit Maastricht naar het zuiden lift, autosnelweg 2 volgend, heb ik twee mogelijkheden die ik overweeg. De eerste is een wandelingetje van een half uur naar de oprit van de N2 op het Europaplein, aan het zuidelijke einde van de Sint-Gerardusweg. Dit is de klassieke plek om te vertrekken. De andere mogelijkheid is een kwartier te voet naar de A2-oprit van Gronsveld. Met de klassieke plek ben ik welbekend. 15 keer heb ik er gestaan, door de bank genomen sta ik daar een minuut of tien voor een lift. De oprit bij Gronsveld heb ik twee keer geprobeerd. De eerste keer kregen we een lift voordat we op de oprit stonden. We staken het kruispunt bij de oprit met gestrekte duim over, waarop een passerende Belg direct stopte. De andere keer waren we na een uur nog niet weg, en zijn we naar de klassieke plek gewandeld.

Veel verder dan Luik kom je met die eerste lift vrijwel nooit.

Weer tien ritjes erbij. De laatste had ook een directe verbinding met Maastricht.

De terugweg was vanuit Brussel, waarbij ik koos voor de kleine omweg via het knooppunt bij Namen. Brussel had ik nog nooit lifend verlaten. Na tien minuten op een matig goede plek, verkende ik de straat bij het Delta-station, tot ik de echt goede plek vond. De klassieke plek om Brussel liftend te verlaten richting Namen en toen ging het rap. Op de A4-oprit Bouge bij Namen had ik een paar keer eerder gestaan. Net als toen was ik ook nu erg snel weg. Het is ook een erg geschikte plek om een lift te krijgen, met een zeer hoge zichtbaarheid op een plek waar de meeste chauffeurs moeten stoppen.

Een wel heel prachtige chauffeuse kon mij tot de liftplaats in Droixhe-Liege brengen. Heerlijk genesteld in mijn derde cabrio ooit werd ik door haar voorzien van verfrissende versnaperingen en bij een laag staande zon reed ze me over de autoroute van Luik naar Maastricht. Een kleine moeite om mij naar huis te brengen...
  woensdag 24 juli 2013 @ 02:02:57 #95
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_129277937
Vorig jaar zomer voor het eerst gelift in Italië, daar werd al snel duidelijk dat het niet al te makkelijk zou worden, lang naast de weg staan in de felle zon, niet echt prettig, daarom op onze drie weken durende trip het bij twee maal liften gelaten waarvan een toch wel mooi een directe lift van Italië naar Ljubljana Slovenië was voor 4 personen (normaliter 2 teams van 2).

Dit jaar een keertje vanuit Arnhem naar Nijmegen heen en terug gelift en 's nachts vanuit Nijmegen terug naar Arnhem (heenreis met de trein), tot zover mijn liftervaring.

Binnenkort van plan om samen met een goede maat vanuit Arnhem naar Hongarije te liften waar we een festival bezoeken om vervolgens samen met twee vriendinnen die we daar tegen zullen komen verder te liften in teams van twee (jongen+meisje) naar Kroatië, eerst naar de kust en daarna naar Zagreb om vervolgens weer terug naar huis te liften.

*edit, ook van plan om te couchsurfen zowel aan de kust als in Zagreb die week, al een host voor ons vieren gevonden in Zagreb maar nu nog aan het zoeken voor een plekje in Rovinj/Pula (Istria province)
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
pi_129360688
Ben momenteel aan het liften van Delft via den haag naar Friesland (weekendje zeilen)

Ik had direct bij de eerste auto succes, was in 13 minuten in Den Haag en, nu nog een half uur wachten op mij reiscompanion en kijke hoe de rest van de reis verloopt.

Eerder al dezelfde reis gemaakt, tot toen noiit een bordje gebruikt, tot we toen een keer anderhalf uur stil stonden en met bordje jn 5 min eenift hadden. Mijn advies is om een bordje mee te nemen, en je hoeft m niet per se te gebruiken. Belangrijkste is: blijf vrolijk en beleefd en spreek mensen aan of sta waar ze makkelijk kunnen stoppen EN jou kunnen zien :)
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_129399528
Zijn er ook mensen die grote tochten gemaakt hebben (vanaf Amsterdam naar Berlijn bijvoorbeeld)?
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
pi_129400007
Ik ben wel eens van Amsterdam naar Hamburg gelift. Ook dat is prima te doen en een leuke manier van reizen.
pi_129453487
Vier dagen geleden van Eindhoven naar Berlijn gelift en vandaag terug. Mijn auto geparkeerd in Geldrop, op loopafstand van tankstation Meelakkers langs de A67. Half uurtje rondgevraagd, lift naar Berlijn ring. BMW, twee chauffeurs, hoge snelheid. 4,5 uur na vertrek 592 km afgelegd. Op Rasthof Michendorf heb ik 1 chauffeur gevraagd, die nam me mee Berlijn in, en nog precies naar het logeeradres.

Vandaag terug uit Berlijn in 7h00m met vier chauffeurs, VW, Audi, Citroen en Audi.

Blijf me afvragen waarom niet meer mensen liften.
pi_129453830
650km in 7 uur? Knap! Dat is waarschijnlijk sneller dan zelf rijden.

Ik ga binnenkort ook liften, tijdens mijn reis in Australie en Nieuw Zeeland.
Pain is temporary, pride is forever
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')