abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 9 november 2010 @ 19:01:51 #1
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_88525927
Stel ik wil een kavel kopen om daar een huis op te bouwen en nu heb ik een kavel gevonden op een voor mij perfecte locatie. :D Probleem is echter dat het totale oppervlakte veel te groot is voor mijn woonwens. De kavel bedraagt bijvoorbeeld 2000 m2. De helft zou meer dan genoeg zijn om het huis wat aan mijn wensen voldoet te bouwen.

Echter, alleen het hele stuk grond is te koop. Volgens de verkopende makelaar is de grond niet te splitsen of anderszins te verkleinen. (dit had ik ook niet verwacht, makelaar verkoopt het stuk natuurlijk liever in een keer zonder moeilijke procedures)

Op de kavel rust momenteel een woonbestemming, met een aangewezen bouwblok. Dit wil ik dus veranderen. :P

Allereerst moet de kavel gesplitst worden, zodat er twee kavels ontstaan van 1000m2. Daarna moet de nieuwe kavel een woonbestemming krijgen met een bouwblok.(om de waarde te behouden) Een stuk grasland is natuurlijk minder waard.

Wat ik eigenlijk wil onderzoeken is de mogelijkheid om dit, ondanks dat de makelaar schreeuwt dat het niet kan, toch te gaan doen. Zoiets is uiteraard erg ingewikkeld, er komt een hoop papier en procedures bij kijken. Ook kan een klein foutje in de procedure er voor zorgen dat alles opnieuw moet. Voordat ik dus naar de gemeente ga wil ik graag de hele procedure goed voor ogen hebben en kijken wat de kans van slagen is.

Wat er moet gebeuren (willekeurig bij welke gemeente dan ook):

- Bestemmingsplan aanpassen (procedure: http://www.gemeente-mill.(...)00000000}&ncoid=2724)
- Bouwblok aanvragen nieuwe kavel. (procedure: http://www.gemeente-mill.(...)00000000}&ncoid=2724)
- Kavel splitsen, voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit puur een administratieve handeling bij het kadaster.
- Welstandscommissie, geen idee of die nog iets te maken heeft met dit alles.

Ik heb geen idee of iemand überhaupt er iets er over kan zeggen, maar alle tips/opmerkingen zijn welkom. Er is natuurlijk een mogelijkheid de grond te kopen, naar de gemeente te gaan, de bestemmingsplannen in te zien en vervolgens de procedure te starten, maar ik kom liever wat beter beslagen ten ijs.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pizzaman op 10-11-2010 11:39:21 (vieze spelfouten verwijderd) ]
pi_88526546
Samenvatting, je wilt een stuk grond kopen om vervolgens zelf bepalen wat je wilt doen met deze grond? Waarschijnlijk is er geen enkele zinnig tegenargument te vinden voor jouw plannen en vind ieder verstandig mens het een goed idee.

Conclusie: Gaat vrijwel onmogelijk zijn in Nederland
pi_88526604
Ik blijf dit even volgen. Wij zouden hetzelfde willen doen.

Ben nieuwsgierig hoe je een bestemmingsplan zou kunnen wijzigen en of dat voor de aankoop te toetsen valt
pi_88526634
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:14 schreef Kandijfijn het volgende:
Samenvatting, je wilt een stuk grond kopen om vervolgens zelf bepalen wat je wilt doen met deze grond? Waarschijnlijk is er geen enkele zinnig tegenargument te vinden voor jouw plannen en vind ieder verstandig mens het een goed idee.

Conclusie: Gaat vrijwel onmogelijk zijn in Nederland
hahaha nerd :)
  dinsdag 9 november 2010 @ 19:16:12 #5
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_88526644
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:14 schreef Kandijfijn het volgende:
Samenvatting, je wilt een stuk grond kopen om vervolgens zelf bepalen wat je wilt doen met deze grond? Waarschijnlijk is er geen enkele zinnig tegenargument te vinden voor jouw plannen en vind ieder verstandig mens het een goed idee.

Conclusie: Gaat vrijwel onmogelijk zijn in Nederland
Je eerste punt is een goede samenvatting inderdaad, behalve dan dat er nu al een bouwblok op de huidige kavel is wat niet hoeft te veranderen.

Je conclusie snap ik alleen niet?
  dinsdag 9 november 2010 @ 19:18:37 #6
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_88526758
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:15 schreef draaijer het volgende:
Ik blijf dit even volgen. Wij zouden hetzelfde willen doen.

Ben nieuwsgierig hoe je een bestemmingsplan zou kunnen wijzigen en of dat voor de aankoop te toetsen valt
Wat ik tot zover heb kunnen vinden aan informatie, is het niet zo moeilijk om een wijziging van het bestemmingsplan aan te vragen, of er goedkeuring komt is echter nog maar een tweede. Je moet er op een of andere manier zien te achterhalen hoe de gemeente staat tegenover de splitsing van kavels.
pi_88526850
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:16 schreef Pizzaman het volgende:

[..]



Je eerste punt is een goede samenvatting inderdaad, behalve dan dat er nu al een bouwblok op de huidige kavel is wat niet hoeft te veranderen.

Je conclusie snap ik alleen niet?
Beetje sarcasme vanaf mijn kant omdat veel goede ideeën in Nederland heel lastig gemaakt worden.

Ontopic:
Hoe de regels op dit gebied zijn weet ik niet en verschilt volgens mij ook deels per gemeente. Maar zou zorgen dat je mensen gaat leren kennen bij de gemeente.
pi_88527031
-error-
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:33:01 #9
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_88530412
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:20 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]


Beetje sarcasme vanaf mijn kant omdat veel goede ideeën in Nederland heel lastig gemaakt worden.

Ontopic:
Hoe de regels op dit gebied zijn weet ik niet en verschilt volgens mij ook deels per gemeente. Maar zou zorgen dat je mensen gaat leren kennen bij de gemeente.
Het lastige is dat de gemeente waar het stuk grond ligt nou niet echt bij mij om de hoek is. Dus even kennismaken is niet zo makkelijk. ;)
pi_88546365
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:14 schreef Kandijfijn het volgende:
Samenvatting, je wilt een stuk grond kopen om vervolgens zelf bepalen wat je wilt doen met deze grond? Waarschijnlijk is er geen enkele zinnig tegenargument te vinden voor jouw plannen en vind ieder verstandig mens het een goed idee.

Conclusie: Gaat vrijwel onmogelijk zijn in Nederland
_O- _O_ Hahaha inderdaad.

Maar wil dit wel even volgen ben namelijk benieuwd als iemand hier meer over weet.
  woensdag 10 november 2010 @ 10:20:24 #11
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_88546644
Moet je voor het splitsen van een perceel niet bij het kadaster zijn? Deze houdt dit allemaal bij. En naar mijn weten kost het je dan ¤ 550 euro per kavel/perceel. Maar of je de gemeente dan ook om toestemming moet vragen, dat weet ik niet. Maar je kan eens beginnen met een telefoontje naar het kadaster, deze kunnen je vast meer vertellen.
Live life to the Ender :D
  woensdag 10 november 2010 @ 10:39:00 #12
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_88547175
Als dit buitengebied is (en daar ga ik van uit gezien de grootte) gaat je dat waarschijnlijk niet lukken omdat ze het aangezicht van de wijk of het gebied in stand willen houden. Een landelijk gebied gaat er opeens heel anders uitzien als er opeens een hoop kleine kavels met elk een huis liggen. Ik weet wel dat 't bij m'n ouders al onmogelijk was het woonblok 20m te verplaatsen op hun land (2ha ongeveer).

quote:
5s.gif Op woensdag 10 november 2010 10:20 schreef Ender_W het volgende:
Moet je voor het splitsen van een perceel niet bij het kadaster zijn? Deze houdt dit allemaal bij. En naar mijn weten kost het je dan ¤ 550 euro per kavel/perceel. Maar of je de gemeente dan ook om toestemming moet vragen, dat weet ik niet. Maar je kan eens beginnen met een telefoontje naar het kadaster, deze kunnen je vast meer vertellen.
Spliten van kavels is niet een enorm groot issue. Woonblokken daarentegen wel.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_88547480
Bij het kadaster moet het nieuwe perceel ook opnieuw ingemeten worden, en dat kan max 18 maanden achter lopen op het administratieve deel. Houdt daar dus wel even rekening mee met de planning. Verder kost dat inmeten ook ~700 euro ex btw. naast de notariskosten voor het splitsen van het perceel.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 10 november 2010 @ 10:59:35 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_88547805
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:33 schreef Pizzaman het volgende:

[..]



Het lastige is dat de gemeente waar het stuk grond ligt nou niet echt bij mij om de hoek is. Dus even kennismaken is niet zo makkelijk. ;)
Ik rijd iedere dag door die gemeente heen :). Overigens moet je er rekening mee houden dat niet het volledige kavel bebouwd mag worden.. maargoed, daar ben je vast bekend mee.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 10 november 2010 @ 11:37:30 #15
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_88549097
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 10:39 schreef Catbert het volgende:
Als dit buitengebied is (en daar ga ik van uit gezien de grootte) gaat je dat waarschijnlijk niet lukken omdat ze het aangezicht van de wijk of het gebied in stand willen houden. Een landelijk gebied gaat er opeens heel anders uitzien als er opeens een hoop kleine kavels met elk een huis liggen. Ik weet wel dat 't bij m'n ouders al onmogelijk was het woonblok 20m te verplaatsen op hun land (2ha ongeveer).
[..]

Spliten van kavels is niet een enorm groot issue. Woonblokken daarentegen wel.
De kavel ligt inderdaad in het buitengebied. Wel staat er op de kavel nu al een huis, en is er op de kavel ernaast enkele jaren geleden ook een huis gebouwd.

quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 10:59 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik rijd iedere dag door die gemeente heen :). Overigens moet je er rekening mee houden dat niet het volledige kavel bebouwd mag worden.. maargoed, daar ben je vast bekend mee.
De genoemde gemeente in mijn startpost is niet de gemeente waar de grond ligt. :)

Dat een kavel niet volledig mag worden volgebouwd is mij bekend. De kavel waar ik op doel is in werkelijkheid nog een stuk groter dan 2000m2, dus ruimte genoeg.
pi_88550451
Is de aankoop en bouw met de huidige kavel financieel haalbaar? In dat geval kun je sowieso voor de kavel gaan en heb je daarna alle tijd om de splitsing te regelen. Lukt het niet dan is je enige probleem een te grote lap grond.
pi_88553266
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 12:16 schreef _Ophelia_ het volgende:
Is de aankoop en bouw met de huidige kavel financieel haalbaar? In dat geval kun je sowieso voor de kavel gaan en heb je daarna alle tijd om de splitsing te regelen. Lukt het niet dan is je enige probleem een te grote lap grond.
plus de jaarlijkse onroerendgoedbelasting voor dat grote lap grond.
pi_88553581
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 13:33 schreef Ultralaser het volgende:

[..]



plus de jaarlijkse onroerendgoedbelasting voor dat grote lap grond.
Dat valt wmb onder financiële haalbaarheid van de aankoop.
  woensdag 10 november 2010 @ 14:13:58 #19
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_88555200
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 12:16 schreef _Ophelia_ het volgende:
Is de aankoop en bouw met de huidige kavel financieel haalbaar? In dat geval kun je sowieso voor de kavel gaan en heb je daarna alle tijd om de splitsing te regelen. Lukt het niet dan is je enige probleem een te grote lap grond.
Dat is financieel haalbaar inderdaad. Nu nog van de helft van het stuk grond af proberen te komen. ;)
pi_88555433
Dan zou ik zeggen ga ervoor, lukt het op korte termijn niet dan geef je de grond in bruikleen aan één of andere paardengek oid (geen ervaring mee, misschien denk ik hier te makkelijk over) en ga je voor de lange adem.
  dinsdag 16 november 2010 @ 21:39:06 #21
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_88797537
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 14:19 schreef _Ophelia_ het volgende:
Dan zou ik zeggen ga ervoor, lukt het op korte termijn niet dan geef je de grond in bruikleen aan één of andere paardengek oid (geen ervaring mee, misschien denk ik hier te makkelijk over) en ga je voor de lange adem.
Ik denk dat dat ook de beste optie gaat worden. Binnenkort maar eens bij de gemeente langs gaan. :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')