quote:Er zijn 2 verschillende dingen die je hierin mee kan nemen, de oude vorm van heks/wicca en de modernde, populaire vorm onder vooral pubers.Op donderdag 28 oktober 2010 09:44 schreef _Dizzy_ het volgende:
Wat is Wicca?
Vele zeggen dat Wicca een vorm van hekserij is, witte hekserij. "Harm no one" Door middel van " spells" je leven op orde krijgen, jezelf genezen, iemand tot je binden.
De andere kan verteld dat Wicca meer een religie is, niet anders dan Christendom of Islam. Een manier van leven, bewuster van jezelf zijn.
Is er een Fokker die aan Wicca doet en hier wat meer over kan vertellen? En dan bedoel ik geen standaard Wiki pagina, eigen ervaringen en verhalen.
quote:Onzin....Op donderdag 28 oktober 2010 11:34 schreef ehqo. het volgende:
Hekserij in de traditionele zin was ook niet veel meer als waanbeelden bij jezelf veroorzaken middels hallucinogene planten.
quote:Ik heb hier een dik naslagwerk over hekserij liggen. Wat ik er zo uit opmaak is dat het een druïdeclubje (met, in sommige gevallen, een sektarisch sausje) was, die zo nu en dan van planten als datura en belladonna snoepten, en dat op die manier de link is gemaakt met demonen en dat heksen in dieren zouden veranderen, want dat is precies het effect dat deze planten op je heeft.
quote:Ehm.. dan denk ik persoonlijk dat je er geen kaas van gegeten hebt. 1 Ik ken geen sektes wat betreft Wicca (bovendien is Wicca gewoon de moderne benaming van "religieuze hekserij" sinds 1951) en gaat hekserij veel verder terug, valt dit 9/10 keer onder volksmagie, de vroedvrouwen uit de middeleeuwen, de dorpswijze, de medicijnvrouw/man.Op donderdag 28 oktober 2010 11:49 schreef ehqo. het volgende:
[..]
Ik heb hier een dik naslagwerk over hekserij liggen. Wat ik er zo uit opmaak is dat het een druïdeclubje (met, in sommige gevallen, een sektarisch sausje) was, die zo nu en dan van planten als datura en belladonna snoepten, en dat op die manier de link is gemaakt met demonen en dat heksen in dieren zouden veranderen, want dat is precies het effect dat deze planten op je heeft.
Ik weet dat wicca ook gaat over aardse verschijnselen en elementen, maar ik denk dat veel terug te herleiden is naar ideeën die ontstaan zijn tijdens psychedelische rituelen. En als je het mij vraagt is dat bij heel veel religies het geval, waarmee ik insinueer dat wicca inderdaad dicht bij een religie ligt.
quote:Op wat voor manier ben je bezig met hekserij? Hier ben ik dan oprecht nieuwsgierig naar. Heb je een altaar? Lees je spreuken op, soort van meditatie, muziek? Hoe bedrijf je de magie? En op wat voor manier werkt het voor? Meer op spiritueel vlak, of gebeuren er ook echt onverklaarbare dingen?Op donderdag 28 oktober 2010 11:53 schreef Parabolismic het volgende:
Wicca is de religieuze vorm van hekserij met rangen/graden, hogepriester(essen) en tradities.
Hekserij is de "vrije" vorm waarin men zelf de (eigen) tradities en graden/rangen maakt, gebruikt en/of toepast.
Verder valt Wicca/Hekserij gewoon een natuurreligie die het ritme van het leven viert, de seizoenen eert en wel/niet dergelijke pantheons, wezens eert die voorkomen in oude mythen en legenden.
Overigens ben ik al zo'n 8 jaar met hekserij bezig en maak daarbij geen gebruik van hallucinogene middelen, drugs of andere dingen. Je kunt namelijk ook magie bedrijven of divineren zonder gebruik te maken van dergelijke middelen.
quote:Dude, als we allemaal zo kortzichtig reageren op onderwerpen is het logisch dat niemand meer normaal tegen elkaar kan doen.Op donderdag 28 oktober 2010 12:00 schreef Dr.Mikey het volgende:
Religie is het zeker niet Wicca is iets voor pubers die teveel charmed hebben gekeken.
Echt serieus is het ook niet te nemen. Mensen van 40 die het nog steeds doen zijn een beetje te vergelijken met trekkies van Starwars. Verder valt er niet veel zinnigs over te zeggen.
quote:Altijd leuk dat soms eeuwenoude concepten weggelegd worden als een effect van een serie terwijl het er veel eerder was. Net als bijvoorbeeld het Matrix concept. Als je je er niet in wil verdiepen is het ook niet erg maar reageer dan ook niet met je loze geblaat.Op donderdag 28 oktober 2010 12:00 schreef Dr.Mikey het volgende:
Religie is het zeker niet Wicca is iets voor pubers die teveel charmed hebben gekeken.
Echt serieus is het ook niet te nemen. Mensen van 40 die het nog steeds doen zijn een beetje te vergelijken met trekkies van Starwars. Verder valt er niet veel zinnigs over te zeggen.
quote:Verklaar dan waarom mensen die wicca doen vaak van die zweeftefen zijn in grote groene jurken met opgestoken rood haar ? Dat of pubers met psychologische problemen. (ook wel emo's)Op donderdag 28 oktober 2010 12:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Altijd leuk dat soms eeuwenoude concepten weggelegd worden als een effect van een serie terwijl het er veel eerder was. Net als bijvoorbeeld het Matrix concept. Als je je er niet in wil verdiepen is het ook niet erg maar reageer dan ook niet met je loze geblaat.
quote:Generalisatie, doe eens opzoekenOp donderdag 28 oktober 2010 12:04 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Verklaar dan waarom mensen die wicca doen vaak van die zweeftefen zijn in grote groene jurken met opgestoken rood haar ? Dat of pubers met psychologische problemen. (ook wel emo's)
quote:is emo neit wat anders dan wicca?Op donderdag 28 oktober 2010 12:04 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
Verklaar dan waarom mensen die wicca doen vaak van die zweeftefen zijn in grote groene jurken met opgestoken rood haar ? Dat of pubers met psychologische problemen. (ook wel emo's)
quote:Inmiddels niet meer, maar ik denk dat de tradities, deels of helemaal, geworteld zijn in dergelijke ervaringen. Planten als doornappel en wolfskers zijn vroeger met tamelijk veel zekerheid gebruikt door wat men heksen noemde, en de effecten van deze planten komen het dichtst bij wat men zwarte magie zou kunnen noemen in deze wereld. Als ze heilzame kruiden hebben gebruikt dan mag je toch aannemen dat ze ook met de geestverruimende varianten hebben gewerkt.Op donderdag 28 oktober 2010 11:59 schreef Parabolismic het volgende:
[..]
Ehm.. dan denk ik persoonlijk dat je er geen kaas van gegeten hebt. 1 Ik ken geen sektes wat betreft Wicca (bovendien is Wicca gewoon de moderne benaming van "religieuze hekserij" sinds 1951) en gaat hekserij veel verder terug, valt dit 9/10 keer onder volksmagie, de vroedvrouwen uit de middeleeuwen, de dorpswijze, de medicijnvrouw/man.
Ik ken weinig tot geen heksen(groepen) waarin dergelijke psychedelische middelen worden gebruikt! Er wordt gewerkt met kruiden ja, daar worden zalfjes, tincturen, kompressen en cremes van gemaakt etc. etc... Maar psychedelische middelen zijn totaal nieuw voor mij.
Oh en de Druïden zijn een totaal ander kaliber dan Wicca, ze hebben overeenkomsten dat men werkt met de elementen, magie, divineren en dat ze in eenheid (trachten te) leven met de natuur, maar er zijn grote verschillen binnen deze twee.
quote:Nah, te makkelijk.Op donderdag 28 oktober 2010 12:04 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
quote:Ik houdt me bezig met hekserij door me zoveel mogelijk aan te passen aan het ritme van de natuur en de seizoenen, ik eet en verbouw zelf bijvoorbeeld voedsel dat seizoensgebonden is, recycle, en maak vaak zalfjes, oliën, droomkussentjes en wierrook van bijvoorbeeld kruiden en bloemen om kleine pijntjes als hoofdpijn, slapeloosheid, keelpijn en verkoudheid te kunnen verlichten (een eeuwenoude vorm van volksmagie waar de hedendaagse (medische) wetenschap veel aan heeft te danken.Op donderdag 28 oktober 2010 12:01 schreef _Dizzy_ het volgende:
[..]
Op wat voor manier ben je bezig met hekserij? Hier ben ik dan oprecht nieuwsgierig naar. Heb je een altaar? Lees je spreuken op, soort van meditatie, muziek? Hoe bedrijf je de magie? En op wat voor manier werkt het voor? Meer op spiritueel vlak, of gebeuren er ook echt onverklaarbare dingen?
quote:Kom jij niet buiten ofzo? Eens ECHT onderzoek doen?Op donderdag 28 oktober 2010 12:04 schreef Dr.Mikey het volgende:
[..]
quote:Als ik dit zo lees is het vooral alsof wicca voor jou een katalysator is die je in staat stelt een contemplatieve levensgenieter te zijn. Dat is niet erg hoor, ik zie mezelf er ook als zo één, alleen geniet ik meer van het effect van rare toevalligheden die de wereld en het 'nu' maken tot wat het is.Op donderdag 28 oktober 2010 12:13 schreef Parabolismic het volgende:
[..]
Ik houdt me bezig met hekserij door me zoveel mogelijk aan te passen aan het ritme van de natuur en de seizoenen, ik eet en verbouw zelf bijvoorbeeld voedsel dat seizoensgebonden is, recycle, en maak vaak zalfjes, oliën, droomkussentjes en wierrook van bijvoorbeeld kruiden en bloemen om kleine pijntjes als hoofdpijn, slapeloosheid, keelpijn en verkoudheid te kunnen verlichten (een eeuwenoude vorm van volksmagie waar de hedendaagse (medische) wetenschap veel aan heeft te danken.
Ik heb een altaar ja, waarop het element water (in de vorm van een klein schaaltje met water), vuur (kaarsen), aarde (een stenenplaat met een pentakel erin gekerfd (wat staat voor de vier elementen en ether/geest) en lucht (wierrook). Verder liggen er bijvoorbeeld persoonlijke dingen zoals een rozenkrans (binnenkort is het Samhain, Helloween waar de doden worden geëert en de rozenkrans was van mijn oma), veren (een teken van vrijheid, geborgenheid, het goddelijke/engelen, een boeddha voor vrede en een aantal edelstenen die ik zelf heel mooi vind.
Het altaar is voor mij een plek om tot rust te komen, over bepaalde zaken na te denken en om raad te vragen aan whatever you want to call it. De een noemt het het onderbewustzijn, de ander God, Allah, aartsengelen, heiligen.
Ik doe aan rituelen ja, om mezelf af te stemmen, in trance te komen (in trance krijgt men vaak visioenen, raad(sels), antwoorden die je kunnen helpen bij het dagelijks leven, meditatie, dingen los te laten door middel van dans of zang (werkt ook heel sterk). Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig "spells" uitvoer die te maken hebben met dingen aantrekken of afdwingen.. ALS ik al een spell doe is dat omdat er geen andere mogelijkheid meer is, er echt een steuntje in de rug nodig is of als iemand anders daarom vraagt.
Magie bedrijf je op heel veel verschillende manieren, het is maar net wat je interpretatie daarvan is.. In mijn optiek bedrijf je het niet eens, het is er al. Het bos for instance is voor mij een magische plek, je komt er tot rust, je hoort er even andere dingen dan het gezeik van je baas, het geronk van motoren en het gehaast van mensen. Het is even een totaal andere wereld.. en hoe zonlicht door de bomen je kan betoveren..
Het zijn hele kleine dingen, maar het maakt de wereld voor mij een magische plek, het is voor mij dan ook vrij makkelijk om af te stemmen op een niveau waarop ik kan werken, mediteren of whatever.
Maar het kan ook door middel van dans, hoe opgeladen je je kunt voelen na wild uit je plaat gaan op je favoriete muziek, uit volle borst zingen (hoe vals ook) en je daarna dolsgelukkig voelen, dat soort dingen zijn voor mij magie. Aangezien er energie door je heen/uit je stroomt, waardoor jij je happy voelt of dingen kwijt kunt.
Er gebeuren wat mij betreft wel eens onverklaarbare dingen, maar ik vind dat ik nu wel genoeg vermeld heb ;-)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |