abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_86159482
Hee Waarom is het halen van een rijbewijs zo duur in NL?


Ik zal even wat gemiddeldes geven:
Een lesuur: 42 euro
Een rijexamen 200 euro
een tussentijdse toets (jah oh zo nodig) ook zoiets, volgens mij 180 ofzo
Theorie examen 30 euro (volgens mij)
En dan nog de boeken, de extra lessen, het betalen voor het daadwerkelijke rijbewijs, administratiekosten
de theorie avonden, de technieken

oh en ipv dat je lekker zelf kunt gaan oefenen zit er altijd zon idioot naast je op de rem te rammen als je rijdt. Hij bepaalt ook wanneer je mag afrijden, want anders gaat zijn score naar de knoppen :s

al met al ben je voor een rijbewijs gemiddeld tussen de 1500 en 2000 euro kwijt.


In Belgie daarentegen kun je lessen met je ouders, volgens mij vanaf je 17e al. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik heb gehoord dat je daar je rijbewijs voor 50 euro al kunt halen als je het in een keer goed doet. (kunnen Belgen op Fok dit bevestigen, en meer uitleg geven aub :))

Hoe kan dat verschil zo groot zijn?
Ik heb het aan mijn rijinstructeur gevraagd, en hij begon te lachen "jah maar heb je gezien hoe ze rijden in Belgie"
nou oke, misschien heeft hij gelijk maar wat dan nog. We leven allemaal in Europa toch? Ik geloof dat Belgen ook gewoon Nederland in mogen rijden. En naar mijn weten valt het allemaal wel mee.
Als je het mij vraagt is het CBR een grote geldmachine en betalen we allemaal te veel in Nederland. En er is niks dat we eraan kunnen doen, want ze hebben monopolie op dat gebied.
Wat vinden jullie ?


Oh, ik heb ook gehoord, dit is een gerucht, ik heb het via via gehoord. Namelijk dat rijexaminatoren de opdracht krijgen om per dag ongeveer 2 mensen te laten slagen. Als ze meer mensen laten slagen krijgen ze op hun donder, dan worden ze op het matje geroepen of ze misschien niet iets te mild zijn.

Wat vinden jullie, en kan iemand wat bevestiging geven ofzo? Het wordt ook allemaal steeds duurder, en ik denk niet dat dat alleen aan de benzineprijs ligt.

EDIT: serieus, volgens mij heerst er ook een kartel ofzo tussen de rijscholen. Het kan anders volgens mij nooit

Barst los

[ Bericht 2% gewijzigd door stekemrt op 07-09-2010 12:55:01 ]
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 7 september 2010 @ 12:08:21 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86159527
Ik zie nog nergens bewijs dat ze corrupt zijn. :*
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 7 september 2010 @ 12:09:53 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_86159572
TS kan niet autorijden!
Belgen trouwens ook niet, dus nogal een trieste vergelijking... Die lui rijden over het algemeen zeer veel slechter dan Nederlanders, houden totaal geen afstand en kijken nog minder uit hun doppen.
censuur :O
  dinsdag 7 september 2010 @ 12:09:54 #4
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_86159573
In belgie mag je toch les volgen van iemand die niet bevoegd is als rijinstructeur _O-

Les krijgen van je Opa ofzo...
pi_86159596
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:09 schreef DeTolk het volgende:
In belgie mag je toch les volgen van iemand die niet bevoegd is als rijinstructeur _O-

Les krijgen van je Opa ofzo...
Klopt
Ben gewoon een sjonnie. Veel skijt, ken geen sorry.
  Forum Admin dinsdag 7 september 2010 @ 12:11:28 #6
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_86159613
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:09 schreef DeTolk het volgende:
In belgie mag je toch les volgen van iemand die niet bevoegd is als rijinstructeur _O-

Les krijgen van je Opa ofzo...
Dat staat dus ook in de OP. :')
  dinsdag 7 september 2010 @ 12:11:33 #7
245963 poqpoq
eten geeft me troost
pi_86159618
Tja, België..

dan noem je ook wat zeg! Dat is natuurlijk appels en peren vergelijken.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat je klacht zeer gegrond is, het is echt verdomde duur!
It's time to kick ass and chew bubblegum. And I'm all out of bubblegum.
  dinsdag 7 september 2010 @ 12:12:10 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_86159642
quote:
Oh, ik heb ook gehoord, dit is een gerucht, ik heb het via via gehoord. Namelijk dat rijexaminatoren de opdracht krijgen om per dag ongeveer 2 mensen te laten slagen. Als ze meer mensen laten slagen krijgen ze op hun donder, dan worden ze op het matje geroepen of ze misschien niet iets te mild zijn.
TS snapt er weinig van... Het gaat er niet om dat er 2 mensen per dag slagen, het gaat erom dat de examinators dezelfde aantallen laten slagen. Met 2000 examens per examinator per jaar mag je namelijk verwachten dat ze allemaal evenveel goede en evenveel slechte kandidaten krijgen. Het zou dus eerder raar zijn als de ene examinator veel meer laat slagen dan de ander, dan dat ze evenveel moeten laten slagen. Niet zo gek toch?
censuur :O
  dinsdag 7 september 2010 @ 12:13:44 #9
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_86159681
Haha TS is gezakt door zijn onkunde voor zijn praktijkexamen en komt nu afgeven op fok :')!

De overheid heeft er gewoon belang bij hoor dat het CBR mensen laat slagen. Meer mensen met rijbewijs = meer inkomsten aan leges bij de gemeente = meer auto's = meer BPM / wegenbelasting/accijns/btw = meer boetes = een volle schatkist
Op elke fokker past een bril.
  dinsdag 7 september 2010 @ 12:13:54 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_86159685
Google heeft trouwens heel veel plaatjes/statistieken. Per inwoneraantal, per miljard kilometers, etc.

Een beetje geld uitgeven aan een fatsoenlijke rijopleiding spaart simpelweg levens. Ik zou graag herexamens verplicht zien, om dezelfde reden.
censuur :O
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 7 september 2010 @ 12:14:49 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86159701
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:13 schreef RemcoDelft het volgende:
Google heeft trouwens heel veel plaatjes/statistieken.
[ afbeelding ]
Een beetje geld uitgeven aan een fatsoenlijke rijopleiding spaart simpelweg levens. Ik zou graag herexamens verplicht zien, om dezelfde reden.
Dat vlaggetje van Belgie. :') _O-
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 7 september 2010 @ 12:15:04 #12
202930 Salamando
Altijd sarcastisch
pi_86159708
Ik had een topic verwacht met 'Ik deed alles goed en ik ben alsnog gezakt :(' maar dat valt weer mee. Verder is het onzin dat examinatoren een bepaald aantal mensen laten zakken omdat dit zou moeten :')
Op donderdag 20 mei 2010 10:53 schreef chewbacca_maatschappij het volgende:
Salamando is beter :@
pi_86159728
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:12 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

TS snapt er weinig van... Het gaat er niet om dat er 2 mensen per dag slagen, het gaat erom dat de examinators dezelfde aantallen laten slagen. Met 2000 examens per examinator per jaar mag je namelijk verwachten dat ze allemaal evenveel goede en evenveel slechte kandidaten krijgen. Het zou dus eerder raar zijn als de ene examinator veel meer laat slagen dan de ander, dan dat ze evenveel moeten laten slagen. Niet zo gek toch?
Nee niet zo gek, ik snap wat je bedoeld. Statistisch is het volgens mij net een loterij met een bepaalde kans op een winnaar.

Maar rijexaminatoren moeten volgens mij letten op hoe een bestuurder rijdt, of hij veilig rijdt, goed doorstromt al die dingen (ik ben geen expert op dat gebied)
Ik denk dat de rijexaminator niet moet denken aan hoeveel mensen hij al heeft laten slagen die dag, en vervolgens daarop de rest van zijn "leerlingen" afrekent
pi_86159742
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:13 schreef RemcoDelft het volgende:
Google heeft trouwens heel veel plaatjes/statistieken. Per inwoneraantal, per miljard kilometers, etc.
[ afbeelding ]
Een beetje geld uitgeven aan een fatsoenlijke rijopleiding spaart simpelweg levens. Ik zou graag herexamens verplicht zien, om dezelfde reden.
Wel grappig dat ze daar alvast op de feiten vooruit lopen en Belgie alvast met de Nederlandse vlag uitgerust hebben.......
pi_86159756
42 euro, dat is 35 euro ex btw.
1)-+15 euro per uur voor de instructeur, minimaal 5 euro benzine.
2)Afschrijving auto en onderhoudskosten.
3)Dan nog de winstmarge

Dan de tussentijdse toets, daar kies je zelf voor en die neem je dus alleen als je een faler bent.

Blijft alleen het examen over dat duur is, zorg dan gewoon dat je die in één keer haalt :') Als jij perfecten foutloos rijdt laat de examinator je écht niet zakken hoor :')
pi_86159757
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:13 schreef RemcoDelft het volgende:
Google heeft trouwens heel veel plaatjes/statistieken. Per inwoneraantal, per miljard kilometers, etc.
[ afbeelding ]
Een beetje geld uitgeven aan een fatsoenlijke rijopleiding spaart simpelweg levens. Ik zou graag herexamens verplicht zien, om dezelfde reden.
In Griekenland krijg je je rijbewijs bij een pakje boter?
pi_86159782
TS kan het niet betalen :D
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_86159793
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:13 schreef Catch_me het volgende:
Haha TS is gezakt door zijn onkunde voor zijn praktijkexamen en komt nu afgeven op fok :')!

De overheid heeft er gewoon belang bij hoor dat het CBR mensen laat slagen. Meer mensen met rijbewijs = meer inkomsten aan leges bij de gemeente = meer auto's = meer BPM / wegenbelasting/accijns/btw = meer boetes = een volle schatkist
De overheid wel, maar het CBR niet
pi_86159802
TS kan niet rijden, dus is het CBR corrupt? :')
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  dinsdag 7 september 2010 @ 12:18:40 #20
192683 AMDB
Visionair.
pi_86159808
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:15 schreef stekemrt het volgende:

[..]

Nee niet zo gek, ik snap wat je bedoeld. Statistisch is het volgens mij net een loterij met een bepaalde kans op een winnaar.

Maar rijexaminatoren moeten volgens mij letten op hoe een bestuurder rijdt, of hij veilig rijdt, goed doorstromt al die dingen (ik ben geen expert op dat gebied)
Ik denk dat de rijexaminator niet moet denken aan hoeveel mensen hij al heeft laten slagen die dag, en vervolgens daarop de rest van zijn "leerlingen" afrekent
Volgens mij is het gewoon een hardnekkige urban legend. Als jij goed rijdt dan slaag je, rij je niet goed genoeg (wat overig niet slecht hoeft te zijn) dan zak je.

Zo simpel is het.

Liever veel geld uitgeven aan een gedegen rijopleiding dan geld uitgeven aan het opruimen van ongelukken en begrafenissen.
pi_86159827
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:16 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Wel grappig dat ze daar alvast op de feiten vooruit lopen en Belgie alvast met de Nederlandse vlag uitgerust hebben.......
:N
Luxemburgse vlag, kijk maar naar het lichte blauw
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_86159847
Zelfs ik ben geslaagd, dat is bewijs!
Tap tap tap
pi_86159867
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:16 schreef FrituurVetPet het volgende:
42 euro, dat is 35 euro ex btw.
1)-+15 euro per uur voor de instructeur, minimaal 5 euro benzine.
2)Afschrijving auto en onderhoudskosten.
3)Dan nog de winstmarge

Dan de tussentijdse toets, daar kies je zelf voor en die neem je dus alleen als je een faler bent.

Blijft alleen het examen over dat duur is, zorg dan gewoon dat je die in één keer haalt :') Als jij perfecten foutloos rijdt laat de examinator je écht niet zakken hoor :')
Waarom is dat examen zo duur?

Als je het op je goedkoopst wilt halen in nederland betaal je nog 500 euro.
In belgie is dit 10 keer zo goedkoop
vind je dat niet raar dan?
pi_86159894
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 12:20 schreef CherryLips het volgende:
Zelfs ik ben geslaagd, dat is bewijs!
jah iedereen kan slagen
als je genoeg hebt betaald geven ze je rijbewijs bij wijze van spreke. Ik heb zo'n regeling ergens op internet gezien dat je na 5x zakken ofzo praktisch je rijbewijs in je handen krijgt gedrukt

vind je dat niet gek?

Ik zal even een linkje zoeken, brb

EDIT: Asjeblieft: http://www.cbr.nl/1062.pp
pi_86159908
Ik ben geslaagd na 12 lessen van 30 euro p/u (een of andere Turk)
En heb mijn theorie met 0 fout de eerste keer gehaald :) (¤30-.)
Tussentijdse toets was niet nodig zei hij.
Boeken heb ik geleend van mijn buurmeisje en had een oefen dvd gedownload.
Rijbewijs bij het gemeentehuis kostte ¤40-, uit mijn hoofd.

Dus mijn rijbewijs kostte: ¤430-, :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')