abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_85823151
De laatste paar maanden heb ik grondig nagedacht over studiekeuzes. Ik vind het opvallend dat er zo veel mensen zijn die voor een dilemma staan tussen het conservatorium en een technische studie.

Ik heb op het conservatorium gezeten, maar helaas kon ik niet doorgaan, daar mijn voortgang niet verliep zoals de docenten zouden willen, om het te kunnen afsluiten in de nog 2 jaren te gaan. Ik zou een jaar keihard aan mijn voortgang kunnen werken en het volgend jaar weer proberen.

Echter, ik ben studeren, full-time studeren nog zeker niet beu. Industrieel Ontwerpen was altijd een optie in gedachten, maar toen ik stopte met Technische Wiskunde, had ik de keuze gemaakt om verder te gaan met het conservatorium. Nu ik me aardig heb geörienteerd (ook bij het fok forum), met een IO-student heb gesproken, en het programma heb doorgekeken, kwam een andere studie ook naar voren: Lucht- en Ruimtevaarttechniek.

Uiteindelijk lijkt het zo dat geen van beide studies een slechte keuze zal zijn. IO lijkt veel breder, waar ik bij L&R waarschijnlijk in het buitenland mijn werk zal moeten vinden, alhoewel ik het helemaal mis kan hebben. Beide studies lijken erg interessant, en eigenlijk ook heel leuk. IO lijkt sociaal gezien fijner, door het 50/50 man/vrouw gezelschap, in tegenstelling tot de dominerende mannensfeer bij L&R. IO gaat ook veel meer over creëren (duh, ontwerpen).

Beide hebben positieve en minder positieve aspecten. Iemand wat advies?

Manuel

p.s.: Ik weet dat het volgende week begint. Ik heb me een maand geleden ingeschreven voor IO, maar nu, de laatste dagen, ga ik toch wel wat twijfelen. Verstandiger lijkt het, toch eerst maar te oriënteren, nog beter alles op een rij te zetten, maar ja, dat hele ge-numerus-fixus-gebeuren gaat volgend jaar van start, en dan krijg ik opeens risico's om überhaupt te kunnen worden toegelaten. Er gewoon voor te gaan, 'proberen', is natuurlijk ook gewoon een optie, maar het is wel een dure optie.

[ Bericht 0% gewijzigd door ManolitoMystiq op 29-08-2010 23:34:42 ]
pi_85823463
Ik zou er bij Lucht- en (vooral) Ruimtevaarttechniek rekening mee houden dat ons land niet veel te bieden heeft qua projecten en ervaring, helemaal niet als je leergierig bent.

De trend van de duurzaamheid, en de steeds betere houding tegenover de natuur, gaat de komende tientallen jaren wel zorgen voor grote vraag naar kennis; Industrieel ontwerp (fabrieken, fabricage, techniek), architectuur (bouw) en scheikunde (samenstelling) gaan groeien en grote veranderingen meebrengen zegt mijn glazen bol :)

Ik zou het simpel houden, en kiezen wat je leuk vindt, dan komt de rest vanzelf.

[ Bericht 0% gewijzigd door boyv op 29-08-2010 02:12:13 ]
pi_85823479
Interessante keuzes iig, waar volg je het?
pi_85829666
Delft.

Ik zie nu trouwens dat als het al de eerste weken echt niet gaat, je als je je uitschrijft vòòr oktober 2010, je collegegeld terugkrijgt. Niet dat ik er al van moet uitgaan dat ik zal gaan stoppen.

Ik denk dat het komt dat ik 4 jaar een kunststudie heb gedaan, dat ik me voorzichtig opstel. 4 jaar niet bezig geweest met bèta-studeren, en nu opeens aan de gang. Een kunststudie heeft dan op haar manier een moeilijkheidsgraad, en daarom is het nu omschakelen.

Dan lijkt IO vooral veel met aardig te doene wiskunde en natuurkunde, alhoewel zeker niet te onderschatten.
L&R daarentegen is duidelijk zwaarder, technisch.
pi_85830289
De vraag is wil je je meer in de praktijk bezig zijn (veel ontwerpen, knutselen etc) kies dan voor IO. Wil je meer die-hard wiskunde, natuurkunde kies dan voor LR. Of kies gewoon waar je jezelf later mee bezig ziet :)
pi_85830550
TS, je kunt je ook duaal inschrijven voor meerdere studies (als dat al niet inmiddels gewijzigd is) . Het lijkt me een beetje kort dag om nu nog een switch te maken. Probeer gewoon alle colleges van beide opleidingen te volgen. Meestal heb je binnen een week wel door of het je ligt of niet en kun je je weer toespitsen op één studie.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_85831234
Je kunt je inderdaad voor meerdere studies inschrijven. Praktisch kan het niet wat betreft IO, echter, aangezien IO 40 uur in de week is.

Ik ga morgen goed praten bij het CSA.
pi_85831424
LR 1e jaar is ook veel colleges, dus allebei tegelijk lopen kan echt nooit :)
pi_85832288
Dat kan zeker niet, maar je hebt wel enige plek bij L&R om bij IO te kijken, omgekeerd kan het helemaal niet.

Ik ga morgen beide introducties bekijken. Met goed praten moeten ze er wel voor open staan, hoop ik.

Het is een geluk dat het eerste blok IO introductie is, en het tweede blok L&R introductie. Dan mis ik wel Mens & Product introductie, maar dat krijg je met rondkijken.

Ik ben een potentiële TU-student voor een der twee, dus ik hoop dat er niet moeilijk wordt gedaan.

Ik weet wel, dat ze het vroeger maar al te graag wilden dat mensen zouden komen voor bèta-studies, maar net als dat te veel van het goede werd bij de bevolkingsgroei in China, geldt dat nu ook zo voor de TU.
pi_85834729
Als je een creatieve studie wil doen moet je sowieso geen LR doen. LR is de eerste 2 jaar voornamelijjk theoretisch en veel Wiskunde en Natuurkunde. Het is vooral veel doorbijten en de projecten zijn op zich wel leuk om te doen.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_85835767
Tja, dat vind ik dus ook interessant. Bij L&R zou ik later de IO minor kunnen doen, dat is dan wel pas in het derde jaar. Omgekeerd kan het allemaal niet.

De introductielessen zijn uiteraard niet representatief voor de hele studie, maar ik krijg wel wat indrukken.
pi_85838919
Als afgestudeerde LR is het heus wel een heleboel hier in NL te vinden. Dus bang zijn voor werkgelegenheid hoef je in ieder geval niet te zijn.
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_85839259
Zo'n zorgen maakte ik me daar niet om, zeker niet.
pi_85843905
Ik heb zelf een jaar LR gedaan en ik doe nu bouwkunde, dus ik heb voor eenzelfde soort keuze gestaan. De verschillen tussen LR en IO/Bouwkunde zijn heel erg groot. LR is heel erg theoretisch, heel veel hoorcolleges en het is meteen al heel specifiek. Al vanaf het begin krijg je, naast wiskunde en mechanica (wat je op alle TU-opleidingen krijgt), veel vakken die heel specifiek over vliegtuigen gaan, terwijl het wordt gepresenteerd als een brede ingenieursopleiding. Dat is denk ik wel iets om rekeningen mee te houden. Er zijn heel veel soorten ingenieurs.
Ik vond verder ook de sfeer op de faculteit LR niet erg fijn. Veel nerds (medestudenten die tijdens een project gaan zitten gamen tegen andere groepen, over het universiteitsnetwerk), weinig leven vanwege de vele hoorcolleges, lelijk gebouw (binnenin is alles knalgroen, -paars en -oranje geschilderd) en het zit in een uithoek van de campus waardoor je niet even gezellig in de aula of in de stad kunt gaan lunchen.

Mijn advies is om na te denken wat je wilt: hardcore engineering of een meer diverse opleiding. Als je een passie hebt voor vliegtuigen is LR de studie voor jou, anders zou je wellicht ook werktuigbouw kunnen overwegen. Dat is volgens mij wat breder. IO is veel breder, creatiever en heeft een leuke faculteit die ook nog eens aan het begin van de campus zit. Natuurlijk zijn dit externe factoren, maar je zit daar 5 jaar van je leven dus je wilt ws wel een leuke tijd hebben. Overigens heeft IO niet zo'n beste reputatie voor zover ik weet.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_85855125
Ja, van alle gebouwen vind ik die van IO zeker de mooiste. Niet dat het daar om gaat. Van buiten zag LR er best interessant uit (ik was te laat om het te bezoeken).

Verder is het waar dat LR zo ver weg staat van de rest. Ik weet zelf niet zo of de vele hoorcolleges zo erg zijn voor mij. Toen ik wiskunde (TU) studeerde, was het alleen maar hoorcollege met hier en daar een beetje practica. Ik vond dat zeker interessant. Het was alleen te zwaar. Ik vocht hard. Lineaire Algebra ging best goed, Caleidoscoop vlekkeloos, Calculus redelijk, maar Java Programmeren, en bewijzen vond ik vreselijk.
Nu weet ik dat LR wiskundig gezien een stuk steviger is dan IO, dus is het misschien inderdaad verstandig om voor IO te gaan. Nogmaals is wiskunde daar zeker niet te onderschatten, maar zover ik heb begrepen is het allemaal zeer praktisch gericht, en vaak kom ik dan veel beter uit de verf.

Over zo'n 8 uurtjes gaat het beginnen, dus ik ben benieuwd.

EDIT:

Wat bedoel je precies met het laatste? Reputatie volgens de TU'ers, dat het de lichtste studie is van heel de TU? Of qua school op zich?
pi_85855676
Hij bedoelt dat er over IO wordt gedacht dat het erg makkelijk is en dat LR eigenlijk de enige echte studie van Delft is. :P
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_85857101
Qua aanzien dus, voor zover je daarom geeft.
pi_85863989
Ik heb een jaar IO gedaan (nog voor de vernieuwingen qua vakken), maar ik vond het een beetje een slap aftreksel. Ik wist overal een beetje van, maar niet de achtergronden etc. De ontwerpvakken vielen me ook tegen, ik heb alles gehaald, maar ben geswitched naar natuurkunde uiteindelijk.
pi_85874609
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 19:53 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik heb zelf een jaar LR gedaan en ik doe nu bouwkunde, dus ik heb voor eenzelfde soort keuze gestaan. De verschillen tussen LR en IO/Bouwkunde zijn heel erg groot. LR is heel erg theoretisch, heel veel hoorcolleges en het is meteen al heel specifiek. Al vanaf het begin krijg je, naast wiskunde en mechanica (wat je op alle TU-opleidingen krijgt), veel vakken die heel specifiek over vliegtuigen gaan, terwijl het wordt gepresenteerd als een brede ingenieursopleiding. Dat is denk ik wel iets om rekeningen mee te houden. Er zijn heel veel soorten ingenieurs.
Ik vond verder ook de sfeer op de faculteit LR niet erg fijn. Veel nerds (medestudenten die tijdens een project gaan zitten gamen tegen andere groepen, over het universiteitsnetwerk), weinig leven vanwege de vele hoorcolleges, lelijk gebouw (binnenin is alles knalgroen, -paars en -oranje geschilderd) en het zit in een uithoek van de campus waardoor je niet even gezellig in de aula of in de stad kunt gaan lunchen.

Mijn advies is om na te denken wat je wilt: hardcore engineering of een meer diverse opleiding. Als je een passie hebt voor vliegtuigen is LR de studie voor jou, anders zou je wellicht ook werktuigbouw kunnen overwegen. Dat is volgens mij wat breder. IO is veel breder, creatiever en heeft een leuke faculteit die ook nog eens aan het begin van de campus zit. Natuurlijk zijn dit externe factoren, maar je zit daar 5 jaar van je leven dus je wilt ws wel een leuke tijd hebben. Overigens heeft IO niet zo'n beste reputatie voor zover ik weet.
Ik doe zelf LR en wil toch even een paar van je vooroordelen tegenspreken. Je zegt dat er alleen maar nerds zitten. Dat is dus echt niet zo. Er zitten heel veel gewone gasten(en een paar meisjes), en lang niet altijd nerds. Tuurlijk zijn ze er, maar die heb je bij elke TU-opleiding. Ongemotiveerde medestudenten in je projectgroep heb je ook overal. Verder is het gebouw inderdaad oranje/groen en vooral blauw geschilderd van binnen. Maar maakt dat echt uit hoe de studie is? Bovendien is het vele malen gezelliger dan wanneer ik bij bijv. Civiele Techniek binnenloop.

En dan de studie zelf. Die is als je een beetje werkt prima te doen. Je hebt er genoeg kneuzen die thuis niks doen en vervolgens niks halen. Die vertellen je dan dat het niet te doen is etc, maar dat is onzin. Het kan goed pittig zijn, maar als je redelijk hard werkt dan lukt het heus wel. Hangt ook een beetje af van je gevoel voor wiskunde en natuurkunde.

Dat het afgelegen ligt is wel een feit ;)
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_85893293
Vandaag heb ik beide introducties bezocht.

Nu begon ik bij IO. Dit was zeker een goed verzorgde introductie. Jonathan Ive en Steve Jobs werden uiteraard uitvoerig besproken als 'de' ontwerpers van nu. Mens en Product moest ik missen, en dat vond I.A. Ruiter prima. Morgen gaan we echt aan de slag, dus ik ben benieuwd.

Aan wat er te zien is in het IO-gebouw...Lastig om te zeggen. Ik zie allemaal leuke ideeën, maar of het praktisch/nuttig is, is soms de vraag (zoals die stofzuiger met ingebouwde tv). Zoals Arnette aangeeft, heb ik het gevoel (ook na het lezen van het hele major-programma), dat het inderdaad van alles wat is, maar niet verdiepend.Ontwerpen die ik dan wel erg goed vind, zoals die SENZ-paraplu, zijn dan vaak in samenwerking gemaakt met andere studies als LR. Misschien realiseer ik niet de bijdrage van de IO'er voor een ontwerp als die paraplu. Ook die plakkies, was ik niet echt onder de indruk. Ja, je moet erop komen, maar heb je daar een hele technische opleiding voor nodig?

Ik weet nog toen ik Technische Wiskunde studeerde, dat we voor een opdracht een slotcombinatiesysteem moesten maken, op papier dan, hoe je de getallen op een schijf moest rangschikken, zodat je alle mogelijke combinaties kreeg. Ik maakte die schijf, simpelweg, omdat ik wilde zien of mijn oplossing werkelijk zou functioneren. Joost de Groot, mijn mentor toendertijd, vond het een duidelijke IO-actie, en dat ik het moest laten zien bij hen. Zo spectaculair vond ik het niet.

Ik ben nu vast de studie aan het onderschatten, en mijn kwaliteiten aan het overschatten, wie weet stel ik me nu toch echt veel te arrogant op.

Verder heb ik het LR gebouw van binnen gezien, door dat college. Wie was ingehuurd voor de stijl van het gebouw? Ik checkte een foto van volgens mij de hangar van LR, naar aanleiding van Schadenfreude's commentaar op het kleurgebruik. Ja wat vreemde kleuren, maar best wel mee te leven. Maar ik zat nu in lokaal AE1101, en ja, wat een verschrikkelijke combinatie.
Het college vond ik dan weer superinteressant. We begonnen gelijk met de les. Gelijk formules afleiden, en theorie begrijpen. Een wat elitair sfeertje ook, als zoiets bestaat, wat vast door de docent kwam, die een stevige uitstraling had (ik bedoel het allemaal positief).

Desalniettemin, lijkt IO de beter keuze voor mij. Ik laat deze week wel over me heen komen.
pi_85894768
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 23:15 schreef ManolitoMystiq het volgende:
Maar ik zat nu in lokaal AE1101, en ja, wat een verschrikkelijke combinatie.
Dat is het vak, maar je zal wel zaal A bedoelen ;)
pi_85894950
Ah ja. Ik moest het doen met het online rooster, en ik dacht dat het stond voor het lokaal, logisch dat de balie geen idee had, toen ik het vroeg.
pi_85895504
Haha wat is dit herkenbaar. Ik heb zelf (als creatief iemand met een wiskundeknobbel) voor LR gekozen. In het begin is het serieus doorbijten door een hoop gortdroge wiskunde en natuurkunde. De eerste 2 jaar zul je ook niet of nauwelijks aan ontwerpen toekomen.

In het derde jaar kan je kiezen voor een vak Aircraft Design waar je eindelijk een beetje wat kan toepassen. Als afsluiting van de bachelor is er een synthese-opdracht die je doet met een groep van 10 studenten in 10 weken fulltime. Hier wordt je compleet aan je lot overgelaten om iets briljant origineels te verzinnen. Dit moet je zo goed mogelijk te presenteren op een groot symposium waar je strijdt tegen alle andere derdejaars studenten.

Nu heb ik m'n diploma al in de pocket, en ben ik toch zeker niet teleurgesteld dat ik niet voor IO heb gekozen (wel overwogen). Je hebt als LRer een stuk meer inzicht in de werktuigbouw, waar je als IOer toch meer op de looks af gaat. Bovendien wordt je met een IO bachelor een stuk meer beperkt in je masterkeuze.
pi_85912776
Lastig, lastig, lastig.

Vandaag ging het hele Mens en Product-gebeuren niet door, doordat de zaal te klein was voor het aantal studenten, wat risico's bracht voor natuurlijk geweld als brand.

Ik overweeg toch voor LR te gaan, zeker lastige keuze.

Wordt er ook veel aan technisch tekenen gedaan bij LR? Daar bedoel ik. Wordt er veel aan design gericht op de luchtvaart gedaan bij LR?
pi_85941873
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 15:28 schreef ManolitoMystiq het volgende:
Lastig, lastig, lastig.

Vandaag ging het hele Mens en Product-gebeuren niet door, doordat de zaal te klein was voor het aantal studenten, wat risico's bracht voor natuurlijk geweld als brand.

Ik overweeg toch voor LR te gaan, zeker lastige keuze.

Wordt er ook veel aan technisch tekenen gedaan bij LR? Daar bedoel ik. Wordt er veel aan design gericht op de luchtvaart gedaan bij LR?
In het eerste jaar krijg je sowieso een vak dat heet Engineering Drawing, dat bestaat uit een deel tekenen op papier(les wordt gegeven door bouwkunde gasten) en een deel dat bestaat uit CATIA, een designprogramma op de computer(best lastig). Vooral CATIA kunnen gebruiken is erg belangrijk. Dus ja, design is ook een belangrijk onderdeel.
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')