abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 31 juli 2010 @ 23:45:25 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84722397
Joehoe *O* Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Batavus Intermezzo Easy. Een fiets met trapondersteuning dus, oftewel ELO fiets (Elektrische Ondersteuning)

Het werkt als volgt: Je zet de stroom aan. Vervolgens stap je op en fietst 3 trappen, dan gaat de ondersteuning aan en doordat je blijft trappen, blijft de elektrische motor ondersteuning geven. Tot je 25 km gaat. Dan werkt de ondersteuning niet meer (ingebouwde veiligheid). Voordeel van zo'n fiets is dat je razendsnel gaat, zonder je in het zweet te trappen, maar wel blijft bewegen (als je niet trapt, gaat het motortje uit).

Ik woon zo'n 11 km van mijn werk af. Als ik met de auto naar mijn werk ga, ben ik rustig een half uur tot 3 kwartier (op drukke dagen) onderweg. Ik zat over een scootertje na te denken, maar daar mag ik niet mee door een natuurgebied (gemotoriseerd vervoer) en moet dus ook gewoon de weg volgen. Met een ELO fiets mag je echter wel door een natuurgebied.

Bij goed weer ging ik al regelmatig op de gewone fiets naar m'n werk. Maar toen het zo warm was, was dat ook geen pretje. Ik kwam bezweet en plakkerig op mijn werk aan en moest eerst gaan douchen en me verkleden, waardoor ik dus onderhand een uur eerder van huis moest. Toen mocht ik een tijdje terug van iemand een ELO fiets lenen. Wat een luxe zeg; je fietst, maar komt uitgerust en onbezweet op je werk aan :) En als ik uit mijn werk kom, kan ik even lekker 30 minuten "fietsen" door het natuurgebied. Heel wat minder stressvol dan met de auto op dat kleine stukje continu stil te staan :(

Eerst wilde ik er niet aan. Een ELO fiets was iets voor bejaarden :{w Maar toen ik die fiets had geleend wilde ik direkt ook zo'n fiets :Y

Zijn er meer mensen die zo'n fiets hebben? Of misschien overwegen er 1 aan te schaffen? De prijs is vaak het probleem, ze zijn echt duur. Mijn fiets was 1600 euro. Ik heb een 2e hands autootje die maar 1800 euro was :') , dus de fiets was best een uitgaaf, maar het dubbel en dwars waard ^O^ .
pi_84722604
Moet je die motor ook nog opladen of gaat dat vanzelf?
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 23:57:33 #3
309694 Unglaublich
Boem is ho, plons is water.
pi_84722869
Onze buren hebben er een en zijn er ook zeer lovend over. Je ziet het tegenwoordig ook nog amper aan de fiets.
Jammer dat ze zo duur zijn alleen.
Keep the Home Fires Burning,
While your hearts are yearning.
Though your lads are far away,
They dream of home.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 23:59:25 #4
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84722942
Er zit op de fiets een computertje wat aangeeft hoeveel stroom je hebt. Mijn fiets gebruikt voor het licht geen stroom van de accu (gaat op batterijen). Mijn accu gaat dus behoorlijk lang mee. In stand 2 ongeveer 100 km (en dan ga je echt hard). Er zijn veel ELO fietsen voor veel goedkoper dan wat mijn fiets heeft gekost. Waar je op moet letten is hoe ver je kan fietsen met een volle accu. 40 Km is dus bijna niets. De Giant heeft fietsen met dubbele accu's (kun je tot 150 km fietsen), maar daar betaal je dan ook voor; zo rond de 2000 euro. Een losse extra accu kost ongeveer 3 tot 400 euro.

Mijn fiets heeft 3 standen, de 3e stand gebruik ik nu nog niet. Die zou geschikt zijn voor bv windkracht 6 en een heuvel op. De accu laadt je gewoon thuis op. Er zijn veel fietsen die de accu in het frame hebben zitten en dan moet je dus stroom in je schuur hebben. Ik heb gekozen voor een accu die eraf kan, zodat ik, ongeacht waar ik ben, altijd kan opladen.
  zondag 1 augustus 2010 @ 00:00:31 #5
309694 Unglaublich
Boem is ho, plons is water.
pi_84722989
Is die fiets niet ontzettend zwaar?
Keep the Home Fires Burning,
While your hearts are yearning.
Though your lads are far away,
They dream of home.
  zondag 1 augustus 2010 @ 00:05:40 #6
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84723192
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 00:00 schreef Unglaublich het volgende:
Is die fiets niet ontzettend zwaar?
Nee, ik had eerst een Batavus Mambo (ook een geweldige fiets) en nu de Batavus Intermezzo Easy. Scheelt ongeveer zo'n 5 kilo. Met fietsen merk je dat niet en hoevaak moet je je fiets nou tillen?
  zondag 1 augustus 2010 @ 00:08:33 #7
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84723287
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 23:57 schreef Unglaublich het volgende:
Onze buren hebben er een en zijn er ook zeer lovend over. Je ziet het tegenwoordig ook nog amper aan de fiets.
Jammer dat ze zo duur zijn alleen.
:Y Aan mijn fiets zie je eigenlijk niets. Ik heb tassen achterop, dus zie je die accu nauwelijks zitten. Verder geen gekke onderdelen aan de fiets, ziet er heel normaal uit. Ik zal morgen een foto maken. Bij de Giant (die ik dus heb geleend) zitten de accu's in de fietstassen, dus die zie je helemaal niet.
pi_84725254
Koop een goede, licht lopende fiets, dan kun je prima 25 km/u fietsen zonder je in het zweet te werken. Ik vind het maar niks, een elektrische fiets, mensen worden steeds dikker en zouden juist meer moeten bewegen in plaats van minder. Ik heb als stadsfiets gewoon een fiets met terugtraprem en zonder versnellingen, maar die fiets loopt zo enorm licht (een naafversnelling loopt vrij zwaar, dus koop gewoon simpele fiets) dat je er makkelijk 25 km/u mee kunt fietsen.
  zondag 1 augustus 2010 @ 01:22:50 #9
309694 Unglaublich
Boem is ho, plons is water.
pi_84725564
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 01:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
Koop een goede, licht lopende fiets, dan kun je prima 25 km/u fietsen zonder je in het zweet te werken. Ik vind het maar niks, een elektrische fiets, mensen worden steeds dikker en zouden juist meer moeten bewegen in plaats van minder. Ik heb als stadsfiets gewoon een fiets met terugtraprem en zonder versnellingen, maar die fiets loopt zo enorm licht (een naafversnelling loopt vrij zwaar, dus koop gewoon simpele fiets) dat je er makkelijk 25 km/u mee kunt fietsen.
Of gewoon niet.
Keep the Home Fires Burning,
While your hearts are yearning.
Though your lads are far away,
They dream of home.
  zondag 1 augustus 2010 @ 01:23:03 #10
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84725569
:D

Ik heb het dan ook niet over een stadsfiets he. Ik moet zo'n 11 km fietsen naar mijn werk en weer terug. En aangezien ik geen 20 meer ben en er verwacht wordt op mijn werk dat ik direkt actief ben, vind ik deze fiets een uitkomst. Mijn dochter (17) had er even op gefietst en was 1 en al lof. "Mam, mag ik even jouw fiets meenemen"...... :') Ik; "nee, je bent 17, dus fiets maar lekker op eigen energie, heb ik ook al die jaren gedaan _O-
pi_84725779
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 01:23 schreef childintime het volgende:
Ik heb het dan ook niet over een stadsfiets he. Ik moet zo'n 11 km fietsen naar mijn werk en weer terug.
Rotterdam is vet groot hoor, ik fiets er enorme stukken mee. :) Versnellingen zijn meestal onzinnig, zeker als er maar drie op zitten. De ene stand is veel te licht, de andere stand is veel te zwaar (je moet een goede cadans houden, alleen gebruiken dus bij windkracht 5 wind mee), en de middelste stand fietst goed. Maar je verliest wel een hoop trapenergie door een zwaar lopende naafversnelling, die vaak ook nog eens slecht onderhouden zijn.

quote:
En aangezien ik geen 20 meer ben en er verwacht wordt op mijn werk dat ik direkt actief ben, vind ik deze fiets een uitkomst.
Tsja, ik kan er niet enthousiast over worden, zolang je geen 70 bent of geen lichamelijke beperkingen hebt kun je imo prima op een gewone fiets rijden. :) Als ik met de racefiets rij probeer ik de elektrisch fietsende fietsers altijd zo hard mogelijk voorbij te rijden. ;)
  zondag 1 augustus 2010 @ 01:39:47 #12
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84726007
Tuurlijkj, je kunt best nog fietsen als je 80 bent. Maar waarom het jezelf niet een stuk gemakkelijker maken van te voren? In de jaren '20 liet een ieder zijn verotte tanden trekken omdat dat nou eenmaal normaal was voor die tijd. Inmiddels weten we beter en ook op fietsgebied is er veel verandert. Ik fiets met mijn ELO fiets lekker naar mijn werk. Als ik die fiets niet had, dan ging ik 9 van de 10 keer met de auto. Alleen al doordat er altijd maar een stomme rotwind is in Nederland.

[ Bericht 0% gewijzigd door childintime op 01-08-2010 01:49:30 ]
  zondag 1 augustus 2010 @ 16:19:42 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84739612

Eigenlijk ziet de fiets er behoorlijk normaal uit. De accu valt op, maar daar zitten fietstassen overheen. Ik moet trouwens nog een paar nieuwe fietstassen kopen, deze kwamen van mijn "oude" fiets. Dat is wel een minpuntje; ik las dat veel fietstassen niet passen doordat de accu strak onder/ in je bagagedrager zit. Deze tassen erop zetten was ook een heel gepriegel. Tassen met van die klemmetjes om vast te zetten passen iig niet.




In het voorwiel zit de aandrijving en dit is dus het enige wat je daarvan ziet ^O^


Ik ben heel blij met dit bedieningspaneeltje. Wat je meer en meer ziet zijn complete "boardcomputers" met een schermbediening. Dat wilde ik niet. Ik wil op een knopje drukken en fietsen. Ik hoef niet te weten hoe hard ik ga (bij bereiken van 25 km gaat de motor uit, dus is dat onbelangrijke info), hoe warm het is, hoe laat het is en hoever ik nog moet. Ik wil gewoon vooral lekker kunnen fietsen en genieten van de omgeving, dus zo simpel mogelijk ;)
Die extra draad naar de rem toe, is een beveiliging voor het motortje. Zodra je in rem knijpt, gaat autoamtisch het motortje uit. En natuurlijk ook als je niet meer trapt. Als je je pedalen stil houdt, doet het motortje het niet.
  zondag 1 augustus 2010 @ 16:23:28 #14
309694 Unglaublich
Boem is ho, plons is water.
pi_84739700
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 16:19 schreef childintime het volgende:
[ afbeelding ]
Eigenlijk ziet de fiets er behoorlijk normaal uit. De accu valt op, maar daar zitten fietstassen overheen. Ik moet trouwens nog een paar nieuwe fietstassen kopen, deze kwamen van mijn "oude" fiets. Dat is wel een minpuntje; ik las dat veel fietstassen niet passen doordat de accu strak onder/ in je bagagedrager zit. Deze tassen erop zetten was ook een heel gepriegel. Tassen met van die klemmetjes om vast te zetten passen iig niet.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
In het voorwiel zit de aandrijving en dit is dus het enige wat je daarvan ziet ^O^

[ afbeelding ]
Ik ben heel blij met dit bedieningspaneeltje. Wat je meer en meer ziet zijn complete "boardcomputers" met een schermbediening. Dat wilde ik niet. Ik wil op een knopje drukken en fietsen. Ik hoef niet te weten hoe hard ik ga (bij bereiken van 25 km gaat de motor uit, dus is dat onbelangrijke info), hoe warm het is, hoe laat het is en hoever ik nog moet. Ik wil gewoon vooral lekker kunnen fietsen en genieten van de omgeving, dus zo simpel mogelijk ;)
Die extra draad naar de rem toe, is een beveiliging voor het motortje. Zodra je in rem knijpt, gaat autoamtisch het motortje uit. En natuurlijk ook als je niet meer trapt. Als je je pedalen stil houdt, doet het motortje het niet.
Ik dacht dat het achterwiel aangedreven was. Maar dat is nog een beste accu zo te zien.
Onze buren hebben 'm in het frame weggewerkt zitten denk ik. Hun frame is ook wat dikker.
Keep the Home Fires Burning,
While your hearts are yearning.
Though your lads are far away,
They dream of home.
  zondag 1 augustus 2010 @ 16:33:36 #15
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84739991
:Y Een behoorlijke accu idd. Kan afhankelijk van hoe je de ondersteuning gebruikt tot 100 km mee. Dat was dus oa voor mij een criterium waarop ik mijn keus baseerde. Je hebt bij Halfords ook van die ELO fietsen ( vanaf 999 euro), maar sommigen hebben maar een actieradius van 40 km. Dat schiet dus niet op als je veel fietst. In het frame ziet er veel mooier uit, alleen dan moet je dus altijd stroom hebben op de plaats waar je fiets zich bevindt. Op mijn werk bv, is wel licht in de schuur, maar geen stopcontact. Deze accu haal je er gewoon uit en laadt hem binnen op. Ik wil trouwens wel graag een 2e accu erbij hebben. Ik las dat ze voor deze fiets rond de 250 kosten. Tijdens mijn zoektocht naar een ELO fiets, zag ik ook fietsen waarbij een 2e accu rond de 400 kost :o (sparta oa).
  zondag 1 augustus 2010 @ 16:34:22 #16
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_84740017
Ik dacht Electric Light Orchestra _O_
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 1 augustus 2010 @ 16:39:29 #17
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84740181
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 16:34 schreef Dagoduck het volgende:
Ik dacht Electric Light Orchestra _O_
ELO op de fiets :D
  zondag 1 augustus 2010 @ 16:52:48 #18
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_84740578
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 16:39 schreef childintime het volgende:

[..]

ELO op de fiets :D
Ik dacht een fiets vol met foto's en dit soort dingen:

:D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 1 augustus 2010 @ 16:54:41 #19
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84740632
:D Zou misschien niet eens zo gek zijn. Een fiets helemaal naar eigen fantasie pimpen.
pi_84748954
TS, veel plezier met je elektrische fiets :).

Het ziet er goed uit. Lekker file's vermijden, een frisse neus halen, gezond bezig zijn en niet zweten :)
  zondag 1 augustus 2010 @ 23:29:55 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84755644
Godsamme zeg :o Wil ik vanavond de oplader aansluiten om de accu op te laden, komt me daar toch een steekvlam uit het stopcontact, ik schrok me helemaal te pletter! Ik dus een ander stopcontact gekozen en weer geprobeerd. Opnieuw; PATS en een flinke blauwe flits. Hoe komt dit? Ik durf de stekker er gewoon niet in te doen..... :N

Soms heb ik dat weleens met de oplader van de laptop, maar dan hoor je even "tik" en vervolgens niets als ik de stekker er verder insteek.

Komt dit door de oplader zelf of heeft dat alleen maar met mijn stopcontacten te maken? Ik heb nog een stoppenkast uit '50 ofzo. Ook geen aardlekschakelaar bij mijn stoppenkast. Maar met de oplader van de ELO fiets die ik had geleend, had ik totaal geen problemen.......

@ Monstarr, dat wilde ik dus ook. Laatst weer verplicht met de auto naar het werk (had m'n "oude" fiets al verkocht en om te lopen is echt een beetje ver), vreselijk, ik zit me groen en geel te ergeren in die auto. Zo vreselijk druk, mensen die 30 blijven rijden waar je 50 mag (maar inhalen dus verboden is), als je net een normaal vaartje hebt na het vorige stoplicht, weer moeten stoppen voor de volgende omdat ze niet op elkaar afgestemd zijn, bij ieder stoplicht waar je stilstaat, steeds weer dezelfde fietsers voorbij zien rijden die je net hebt ingehaald ;) en dan nog al die wegopbrekingen }:|
Als ik fiets, ga ik een andere route en rij zo'n 70% van de afstand door een natuurgebied. Heerlijk, lekker even je hoofd leegmaken (vooral na het werk) en uitwaaien :) .
  zondag 1 augustus 2010 @ 23:31:26 #22
309694 Unglaublich
Boem is ho, plons is water.
pi_84755707
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 23:29 schreef childintime het volgende:
Godsamme zeg :o Wil ik vanavond de oplader aansluiten om de accu op te laden, komt me daar toch een steekvlam uit het stopcontact, ik schrok me helemaal te pletter! Ik dus een ander stopcontact gekozen en weer geprobeerd. Opnieuw; PATS en een flinke blauwe flits. Hoe komt dit? Ik durf de stekker er gewoon niet in te doen..... :N

Soms heb ik dat weleens met de oplader van de laptop, maar dan hoor je even "tik" en vervolgens niets als ik de stekker er verder insteek.

Komt dit door de oplader zelf of heeft dat alleen maar met mijn stopcontacten te maken? Ik heb nog een stoppenkast uit '50 ofzo. Ook geen aardlekschakelaar bij mijn stoppenkast. Maar met de oplader van de ELO fiets die ik had geleend, had ik totaal geen problemen.......

@ Monstarr, dat wilde ik dus ook. Laatst weer verplicht met de auto naar het werk (had m'n "oude" fiets al verkocht en om te lopen is echt een beetje ver), vreselijk, ik zit me groen en geel te ergeren in die auto. Zo vreselijk druk, mensen die 30 blijven rijden waar je 50 mag (maar inhalen dus verboden is), als je net een normaal vaartje hebt na het vorige stoplicht, weer moeten stoppen voor de volgende omdat ze niet op elkaar afgestemd zijn, bij ieder stoplicht waar je stilstaat, steeds weer dezelfde fietsers voorbij zien rijden die je net hebt ingehaald ;) en dan nog al die wegopbrekingen }:|
Als ik fiets, ga ik een andere route en rij zo'n 70% van de afstand door een natuurgebied. Heerlijk, lekker even je hoofd leegmaken (vooral na het werk) en uitwaaien :) .
Niet druk maken om die vonk. Komt vaker voor.
Keep the Home Fires Burning,
While your hearts are yearning.
Though your lads are far away,
They dream of home.
  zondag 1 augustus 2010 @ 23:37:24 #23
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84755953
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 23:31 schreef Unglaublich het volgende:

[..]

Niet druk maken om die vonk. Komt vaker voor.
Ik durf die stekker er niet meer in te doen :N Ik ga morgen even bij iemand vragen die wel een normale stoppenkast heeft, iig met randaarde. Over 2 weken wordt hier de hele boel verangen, ik heb al zo lang ellende met de stroomvoorziening, iedere keer ligt de hele boel plat en sta ik weer met stoppen te klooien :(

Dit was ook geen "vonkje". Dit was een blauwe schicht van een cm of 5 en ik hoorde echt TAK! Ik ben bang dat als ik die stekker doorduw, ik weer zonder stroom zit.
pi_84758633
Zit er geen aan/uit-knop op die oplader? Indien ja, die op 'uit' zetten en dan in stopcontact steken.
  maandag 2 augustus 2010 @ 01:00:44 #25
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_84759181
Nee, aan 1 kant zit de stekker die in de accu moet, aan de andere kant zit een stekkertje (wat eruit kan) die vast zit aan de stekker voor in het stopcontact. Ik heb dat stekkertje eruit getrokken, toen de gewone stekker in het stopcontact gedaan en toen het stekkertje aan de andere kant weer in de oplader gedaan. Er kwam geen vonk, ik ga morgenochtend zien of'ie ook echt opgeladen is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')